Udvalget for Forretningsordenen 2015-16
UFO Alm.del Bilag 8
Offentligt
1562218_0001.png
LOVSEKRETARIATET
NOTAT TIL UDVALGET FOR FORRETNINGSORDENEN
OM YDERLIGERE SAMMENLIGNING AF HVERVREGISTERET MED
REGERINGENS REGISTRTERING AF MINISTRE
I notat af 10. september 2015 om sammenligning af hvervregisteret med
regeringens registrering af ministre er der lavet en overordnet skematisk
sammenligning af hvervregisteret og regeringens registrering af ministrene.
På mødet i Udvalget for Forretningsordenen den 5. oktober 2015 blev der
under drøftelsen af punktet om ministres registrering i hvervregisteret efterlyst
en yderligere beskrivelse af forskellene mellem hvervregisteret og
regeringens registrering af ministrene. Det ønskedes beskrevet nærmere,
hvor reglerne i hvervregisteret kan siges at være ”skrappere” end regeringens
registrering af ministrene.
Lovsekretariatet har indhentet nærmere oplysninger fra Statsministeriet og
har herefter identificeret følgende tre punkter, hvor reglerne i Folketingets
hvervregister kan siges at være ”skrappere” end regeringens registrering af
ministrene. Disse beskrives nærmere nedenfor.
Tidsfrister i forbindelse med registrering af nye oplysninger
Det fremgår af Statsministeriets oplysningsskema vedrørende ministres
personlige interesser, at oplysningsskemaet skal opdateres i sin helhed én
gang årligt, og at væsentlige ændringer i ministerens interesser kan meddeles
løbende overfor Statsministeriet.
Statsministeriet har oplyst, at ministrenes oplysninger i sin helhed opdateres
én gang årligt. Ministrene underskriver og sender således skemaet på ny én
gang årligt, uanset om der er sket ændringer eller ej. I øvrigt vil væsentlige
ændringer i ministerens interesser løbende kunne meddeles over for
Statsministeriet med henblik på opdatering af ministerens aktuelle skema.
Det følger af § 3, stk. 1, i reglerne om hvervregisteret, at nye
registreringspligtige oplysninger, herunder registreringspligtige oplysninger
om nyerhvervede selskabsinteresser, eller ændring af tidligere registrerede
oplysninger skal registreres inden 1 måned efter, at de nye oplysninger
foreligger. Registrering af selskabsinteresser, der først efter erhvervelsen har
fået en værdi, som åbenbart overstiger 75.000 kr., kan dog rettidigt registreres
i forbindelse med den årlige påmindelse om hvervregisteret.
29. oktober 2015
Ref. 13-000510-36
1/3
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Om den uddybende sammenligning af hvervregisteret og regeringens registrering af ministrene.
Hvervregisteret stiller således efter ordlyden strengere tidsmæssige krav til
registrering af nye oplysninger end regeringens registrering af ministrene.
Selvstændig virksomhed - registreringspligtig
Af Statsministeriets registreringsskema fremgår det, at oplysninger om aktuel
selvstændig virksomhed med en årlig omsætning på over 50.000 kr. skal
angives.
I hvervregisteret skal selvstændig indtægtsgivende virksomhed, som udøves
ud over arbejdet som folketingsmedlem registreres, jf. reglernes § 2, stk. 1, nr.
3.
Af punkt 3 c i vejledningen til hvervregisteret fremgår det, at selvstændig
virksomhed også omfatter egentlig fast skribentvirksomhed. Det fremgår
endvidere, at lejlighedsvise indtægtsgivende foredrag og artikler dog ikke
registreres.
Vejledningen blev præciseret på dette punkt i 2001. Om baggrunden for
præciseringen fremgår følgende af pkt. 5 i notat af 27. november 2001 om
revision af reglerne om frivillig registrering af folketingsmedlemmernes hverv
og økonomiske interesser:
”Det foreslås præciseret i vejledningen, at lejlighedsvise artikler
og foredrag ikke registreres, jf. § 2, stk. 1, nr. 3.
Baggrunden herfor er, at de fleste medlemmer formentlig udøver
en sådan virksomhed, og at registeret ville kunne "drukne" i
oplysninger uden den store interesse. Det bemærkes, at der ikke
må være tale om et fast tjenesteforhold eller en egentlig fast
skribentvirksomhed (i så fald skal det registreres).”
Regeringens ordning har således en indkomstbaseret bagatelgrænse på
50.000 kr., mens hvervregisteret har en ”indholdsmæssig” bagatelgrænse
vedrørende lejlighedsvise artikler og foredrag.
Oplysninger undtaget fra offentliggørelse
Det fremgår af Statsministeriets registreringsskema, at skulle en minister på
baggrund af regler om tavshedspligt eller i andre helt særlige tilfælde føle sig
afskåret fra at angive oplysninger, som ellers skulle angives i skemaet, skal
ministeren orientere Statsministeriet herom. Hvervregisteret indeholder ikke
en lignende bestemmelse.
Forbeholdet for så vidt angår tavshedspligt må – på samme måde som for
folketingsmedlemmer – antages at følge af gældende ret. Statsministeriet har
oplyst, at forbeholdet vedrørende ”andre
helt særlige tilfælde”
umiddelbart må
2/3
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 8: Om den uddybende sammenligning af hvervregisteret og regeringens registrering af ministrene.
antages at dække over tilfælde, hvor ministeren ved at give oplysningen vil
kompromittere særligt følsomme personoplysninger vedrørende
vedkommende selv. Statsministeriet har endvidere oplyst, at der i praksis ikke
ses at have forekommet tilfælde, hvor Statsministeriet har modtaget en sådan
orientering.
3/3