Udvalget for Forretningsordenen 2015-16
UFO Alm.del Bilag 29
Offentligt
1595566_0001.png
UDVALGSSEKRETARIATET
NOTAT TIL PRÆSIDIET
OM FOLKETINGETS ADMINISTRATIONS UNDERSØGELSE AF
HØRINGSFRISTER 2015-16
Indstilling:
Det
indstilles,
at notatet tages til efterretning, at Folketingets formand sender
et brev til statsministeren om undersøgelsen, og at Folketingets
Administration til sommer laver en ny undersøgelse, der omfatter hele
folketingsåret 2015-16.
Sammenfatning:
Folketingets Administration har foranlediget af presseomtale i december 2015
om høringsfrister for lovforslag og efter anmodning fra Folketingets formand
foretaget en undersøgelse af høringsperiodens længde for lovforslag fremsat af
regeringen i perioden fra folketingsåret 2015-16’s start i oktober til december
2015 med henblik på, at dette emne kan drøftes på Præsidiemødet den 27.
januar 2016.
Undersøgelsen viser:
9,5 pct. af lovforslagene havde en høringsperiode på højst 7 dage. ( Af
de i alt 9 lovforslag havde 5 forslag en høringsperiode på 7 dage, 2
forslag en høringsperiode på 6 dage og 2 forslag en høringsperiode på
5 dage.
12,8 pct. af lovforslagene havde en høringsperiode på 8-14 dage. (Af de
i alt 12 lovforslag havde 5 forslag en høringsperiode på 14 dage, 3
forslag en høringsperiode på 13 dage, 2 forslag en høringsperiode på
10 dage og 2 forslag en høringsperiode på 9 dage).
11,7 pct. af lovforslagene havde en høringsperiode på 15-27 dage.
66 pct. havde en høringsperiode på 28 dage eller derover.
Der er tale om en positiv udvikling set i forhold til en lignende - men dog ikke helt
sammenlignelig - undersøgelse, som Folketingets Administration foretog for en
periode i folketingsåret 2010-11. Undersøgelsen viser også et mere positivt
billede, end de undersøgelser, som har været omtalt i pressen i december 2015.
1. Baggrund
Folketingets Administration har foranlediget af presseomtale i december 2015
af høringsfrister for lovforslag og efter anmodning fra Folketingets formand
foretaget en undersøgelse af høringsperiodens længde for lovforslag fremsat
21. januar 2016
Ref. 13-000609-12
1/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
1595566_0002.png
af regeringen i perioden fra folketingsåret 2015-16’s start i oktober til
december 2015 med henblik på, at dette emne kan drøftes på Præsidiemødet
den 27. januar 2016.
Undersøgelsen viser en positiv udvikling set i forhold til en lignende - men dog
ikke helt sammenlignelig - undersøgelse, som Folketingets Administration
foretog for en periode i folketingsåret 2010-11, jf. afsnit 3. Undersøgelsen
viser også et mere positivt billede, end de undersøgelser, som har været
omtalt i pressen i december 2015.
Høringsfristerne har også været drøftet i Folketinget i den mellemliggende
periode. Der henvises til vedlagte brev af 9. oktober 2013 fra den daværende
statsminister til den daværende formand for Folketinget, hvoraf fremgår, at
der også for folketingsåret 2012-13 var tale om en positiv udvikling i
høringsfristernes længde i forhold til folketingsårene 2010-11 og 2011-12.
Vedrørende presseomtalen fra december 2015 henvises til vedlagte artikel i
Politiken af 18. december 2015: ”Ministre skal lytte lidt længere tid” og en
undersøgelse fra Dansk Erhverv. Det fremgår af artiklen, at Dansk Erhvervs
undersøgelse viser, at 46 pct. af de høringer, som Dansk Erhverv har deltaget
i i 2015 var under 20 arbejdsdage. Beregningsforudsætninger for Dansk
Erhvervs undersøgelse er ikke kendte for Folketingets Administration, men
baserer sig ifølge artiklerne alene på de lovforslag, som Dansk Erhverv er
høringspart i, følger kalenderåret og opgør i antal
arbejdsdage.
Dansk
Erhvervs undersøgelse har således andre beregningsforudsætninger end
undersøgelserne foretaget af Folketingets Administration og regeringens
undersøgelse i 2013.
2. Resultatet af Folketingets Administrations undersøgelse af
høringsfrister for lovforslag i folketingsåret 2015-16
3.
Lovforslag, der indgår i undersøgelsen
I perioden fra folketingsåret 2015-16’s start i oktober frem til og med uge 52 er
der fremsat 98 lovforslag. Heraf er 97 lovforslag fremsat af regeringen og 1
lovforslag er fremsat af private. Undersøgelsen vedrører kun regeringsforslag.
Ud af de 97 regeringsforslag, er 3 lovforslag ikke sendt i høring (L 1
finanslovforslaget, L 36 lov om indfødsret og L 62 hasteforslag vedr.
asylpakke). Disse 3 lovforslag indgår derfor ikke i undersøgelsen.
Undersøgelsen omfatter herefter 94 lovforslag fremsat af regeringen, som har
været sendt i høring.
2/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
1595566_0003.png
Der henvises til bilag 3 for en uddybning af forudsætninger og kriterier for den
aktuelle undersøgelse.
Der henvises til bilag 2 for retningslinjer for høringer over regeringens
lovforslag (Udvalgets for Forretningsordens beretning nr. 4 af 9. maj 2007 og
Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet).
Resultatet af undersøgelsen er:
9 lovforslag havde en høringsperiode på højst 7 dage
(svarende til 9,5 pct.).
12 lovforslag havde en høringsperiode på 8-14 dage
(svarende til 12,8 pct.).
6 lovforslag havde en høringsperiode på 15-21 dage
(svarende til 6,4 pct.).
5 lovforslag havde en høringsperiode på 22-27 dage
(svarende til 5,3 pct.).
62 lovforslag havde en høringsperiode på 28 dage eller mere
(svarende til 66 pct.).
Der henvises til
bilag 1,
hvor forslagene fordelt på høringsperiodernes
længde inden for de enkelte ministerområder fremgår.
Forslagene med en høringsperiode på højst 7 dage
Af de i alt 9 lovforslag med en høringsperiode på højst 7 dage havde 5 forslag
en høringsperiode på 7 dage, 2 forslag en høringsperiode på 6 dage og 2
forslag en høringsperiode på 5 dage.
5 lovforslag var relateret til finanslovsaftalerne 2016 (L 66, L 67, L 69, L 70 og
L 71). Der ud over havde regeringen ønske om hastebehandling af 2
lovforslag ( L 74 og L 75 (asylpakken)). 1 lovforslag (L 49) baserede sig på
en politisk aftale af 2. oktober 2015. 1 lovforslag (L 51) var en
genfremsættelse af et lovforslag fremsat af den daværende minister for by,
bolig og landdistrikter, som var sendt i høring 6 dage. Lovforslaget blev ikke
sendt i en ny høring.
Forslagene med høringsperiode på mellem 8-14 dage.
Af de i alt 12 lovforslag med en høringsperiode på mellem 8-14 dage havde 5
forslag en høringsperiode på 14 dage, 3 forslag en høringsperiode på 13
dage, 2 forslag en høringsperiode på 10 og 2 forslag en høringsperiode på 9
dage.
For disse forslag kan nævnes: De 2 forslag med en høringsperiode på 9 dage
var fremsat af finansministeren og følger finanslovforslaget L 1 (L 2 og L 3). 1
lovforslag med en høringsperiode på 10 dage var begrundet i et ønske om
3/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
1595566_0004.png
hurtig fremsættelse for udbetaling hurtigst muligt til støtteberettigede værker
(L 11). 1 forslag med en høringsperiode på 14 dage blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen for at undgå ”hamstring” (L30). 1 forslag med en
høringsperiode på 13 dage havde baggrund i en aftale af 15. oktober og
forslaget skulle træde i kraft den 1. januar 2016 (L 60).
4. Den aktuelle undersøgelse sammenholdt med undersøgelsen i
folketingsåret 2010-11
Folketingets Administration foretog i 2011 en lignende undersøgelse af
høringslængden for lovforslag fremsat i perioden fra folketingsåret 2010-11’s
start i oktober frem til og med uge 9 i 2011.
Den aktuelle undersøgelse og undersøgelsen fra 2011 er ikke fuldt
sammenlignelige, og adskiller sig på følgende punkter:
Der er forskel i længden af en af høringsperioderne. I den aktuelle
undersøgelse er den sidste periode angivet til lovforslag, som har
været i høring i 28 dage eller derover, hvorimod 2011 undersøgelsens
sidste periode var 29 dage og derover. Det er vurderet mest korrekt at
medtage lovforslag, der har været i høring i 28 dage og derover, idet
det er disse lovforslag, som lever op til den opfordring, som Udvalget
for Forretningsorden kom med i sin beretning nr. 4 af 9. maj 2007,
hvorefter ministerierne som tommelfingerregel bør tilstræbe
høringsfrister på ikke under 4 uger (28 dage). .
2011 undersøgelsen vedrørte en længere periode og et større antal
lovforslag end den aktuelle undersøgelse.
Det vil derfor ikke være retvisende at lave en egentlig sammenligning mellem
de to undersøgelser.
Det kan dog nævnes, at 2010-11 undersøgelsen viste, at 14,7 pct. var i høring
i højst 7 dage, 19,3 pct. i 8-14 dage, 22 pct. i 15-21 dage, 17,3 pct. i 22-28
dage og 26,7 pct. i 29 dage eller mere.
Den aktuelle 2015-16 undersøgelse viser, at 9,5 pct. var i høring i højst 7
dage, 12,8 pct. i 8-14 dage, 6,4 pct. i 15-21 dage, 5,3 pct. i 22-27 dage og 66
pct. i 28 dage eller mere.
I 2010-11 undersøgelsen var 34 pct. af lovforslagene i høring i højst 14 dage,
og 66 pct. var i høring i mere end 14 dage. 44 pct. var i høring i 22 dage eller
mere.
4/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
1595566_0005.png
Den aktuelle 2015-16 undersøgelse viser, at 22,3 pct. af lovforslagene var i
høring i højst 14 dage, og at 77,7 pct. var i høring i mere end 14 dage. 71,3
pct. var i høring i 22 dage eller mere.
Der er således med de nævnte forbehold tale om en positiv udvikling i forhold
til undersøgelsen foretaget i folketingsåret 2010- 2011.
Oversigt over høringsfristernes længde i Folketingets Administrations
undersøgelse i 2010-11 og i 2015-16.
5/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
6/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
1595566_0007.png
Bilag 1
Høringsperiodens længde fordelt på ministerområde
Minister
1-7
dage
8-14
dage
15-
21
dage
3
22-
27
dage
28
dage
og
derover
3
6
7
2
1
1
1
11
2
5
1***
1
1
Forslag
sendt i
høring
12
8
8
2
2
12
2
5
3
Beskæftigelsesministeren
Energi-, forsynings- og
klimaministeren
Erhvervs- og
vækstministeren
Finansministeren
Forsvarsministeren
Justitsministeren
Kulturministeren
Miljø- og
fødevareministeren
Ministeren for børn,
undervisning og
ligestilling
Skatteministeren
Social- og
indenrigsministeren
Sundheds- og
ældreministeren
Transport- og
bygningsministeren
Uddannelses- og
forskningsministeren
Udenrigsministeren
Udlændinge,
integrations- og
boligministeren
I alt
I pct.
2*
4
2
1**
3*
1
1
12
5
4
17
5
4
5
1
1
1
4
1
2****
2
2
1
1
7
9
9,5
12
12,8
6
6,4
5
5,3
62
66
94
100
7/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
Af de 9 lovforslag, der havde en høringsperiode på 7 dage og derunder, var 5
lovforslag relateret til finanslovsaftalerne 2016 * L 66, L 67, L 69, L 70 og L
71. Der ud over havde regeringen ønske om hastebehandling af 2
lovforslag:**** L 74 og L 75 (asylpakken). 1 lovforslag, ***L 49 baserede sig
på en politisk aftale af 2. oktober 2015. 1 lovforslag, **L 51 var en
genfremsættelse af et lovforslag fremsat af den daværende minister for by,
bolig og landdistrikter, som var sendt i høring 6 dage.
8/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
1595566_0009.png
Bilag 2
Retningslinjer for høring over regeringens lovforslag
Justitsministeriets Vejledning om Lovkvalitet
Justitsministeriet udgav første gang i år 2000 og senest i 2005 en Vejledning
om lovkvalitet. I vejledningen anføres bl.a. følgende om høring over
lovforslag:
”Det er vigtigt at have klarhed over, hvilken indstilling de myndigheder og
organisationer mv., som vil blive berørt at en lovregulering, har til det påtænkte
lovforslag.
Dette er bl.a. væsentligt for det pågældende ministeriums vurdering af, om lovudkastet
ud fra tekniske og indholdsmæssige synspunkter kan anses for egnet og herunder
forventes at ”holde” i praksis, og for Folketingets bedømmelse af, om lovforslaget kan
anses for rimeligt og hensigtsmæssigt.
Det er også et selvstændigt mål at sikre, at de berørte parter inddrages i udarbejdelsen
af lovgivning, som vedrører deres forhold.
Bl.a. på denne baggrund bør der foretages høring over lovudkast – medmindre f.eks.
lovforslaget bygger på en betænkning, der har været i høring, eller tidsmæssige
grunde er til hinder for det.
Høringen bør så vidt muligt gennemføres før fremsættelsen for Folketinget.
Høringsfristen må afpasses efter de nærmere omstændigheder, men bør være så
lang, at de hørte parter har mulighed for at udarbejde et fyldestgørende svar. Der bør
herved tages hensyn til, at bl.a. offentlige myndigheder, der høres, kan have behov for
at indhente udtalelser fra underordnede særligt sagkyndige institutioner mv.
Der rejser sig ofte særlige spørgsmål i forbindelse med høringer over lovforslag, der
knytter sig til finansloven. Udgangspunktet er, at sådanne forslag så vidt muligt sendes
til høring efter de sædvanlige retningslinjer, jf. ovenfor. Kan dette ikke lade sig gøre,
f.eks. fordi et forslag ønskes behandlet hurtigt med henblik på ikrafttræden ved
årsskiftet, bør høringen foretages samtidig med fremsættelsen. Der vil i praksis
normalt blive tale om en kort høringsfrist.”
Udvalget for Forretningsordenens beretning nr. 4. af 9. maj 2007
I beretning nr. 4 af 9. maj 2007 afgivet af Udvalget for Forretningsordenen om
opfølgning på konferencen om samspillet mellem Folketing og regering
anføres følgende om høringsprocessen:
9/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
Udvalget understreger vigtigheden af, at de hørte parter har mulighed for at udarbejde
et fyldestgørende svar, og kan støtte, at ministerierne tilstræber frister på – som
tommelfingerregel – ikke under 4 uger.”
Spørgsmålet om høringsfrister og overholdelsen af den 4 ugers
høringsperiode, som Udvalget for Forretningsordenen siden 2007 har
henstillet til, at ministerierne tilstræber at overholde, har været drøftet under
skiftende regeringer frem til i dag.
Det bemærkes, at der kan være velbegrundede forhold, der gør, at et
lovforslag ikke altid kan sendes i høring i mindst 4 uger.
Forslag, der udspringer af finanslovsaftalerne, vil ofte have en kortere
høringsperiode, idet de fleste af disse forslag typisk først kan fremsættes i
november, når finanslovsaftalerne er forhandlet på plads, samtidig med at en
stor del af disse forslag forventes færdigbehandlet inden årsskiftet med
henblik på ikrafttræden 1. januar.
Endvidere vil der altid kunne opstå særlige situationer, hvor en regering har
behov for at gennemføre hastelovgivning, for at formålet med lovforslaget ikke
forspildes o.lign.
10/11
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 29: Brev til statsministeren fra Folketingets formand vedrørende høringsfrister (plus bilag).
Bilag 3
Forudsætninger for Folketingets Administrations undersøgelse
Målingsperiode
Folketingets Administrations undersøgelse omfatter regeringens lovforslag,
der er fremsat fra starten af folketingsåret 2015-16 i oktober frem til og med
uge 52.
Beregning af høringsperioden
Ved beregning af det antal dage, som et lovudkast har været sendt i høring,
har Folketingets Administration i sin undersøgelse ikke medregnet datoen for
udsendelse af lovudkastet, men dagen for høringsfristens udløb er
medregnet.
Folketingets Administration har ved beregningen anvendt dateringen i
ministeriets høringsbrev og den heri oplyste frist for indgivelse af høringssvar.
Høringsbrevet er primært fundet på høringsportalen. I enkelte tilfælde i de
orienteringsbreve om høringen, som en minister har oversendt til fagudvalget.
Andre forudsætninger for undersøgelsen
I vise tilfælde er et lovforslag sendt i flere høringer, f.eks. fordi der efter
udsendelse af første lovudkast er indarbejdet et nyt element i lovudkastet,
hvorfor dette nye element er sendt i særskilt høring. I disse tilfælde er det
høringsperioden for den første primære høring, der indgår i beregningen af
høringsperioden.
I enkelte tilfælde er der ikke sendt et egentligt lovudkast i høring, idet
lovforslaget bygger på en rapport eller betænkning, der har været sendt i
høring, og hvori der indgår et lovudkast. I disse tilfælde er det udsendelsen af
betænkningen/rapporten, der er indgået i grundlaget for undersøgelse af
høringsperioden.
I vise tilfælde er der tale om genfremsættelser, som ikke er sendt i fornyet
høring. I disse tilfælde er anvendt høringsperioden for det tidligere lovforslag.
Det bemærkes, at disse høringer er foretaget under den før folketingsvalget
siddende regering, og eventuelt af en anden ressortminister. Disse høringer
er dog henført under den minister, som aktuelt er ressortansvarlig.
I nogle tilfælde er lovforslaget sendt i høring samtidig med fremsættelsen.
Disse høringer indgår også i undersøgelsen.
I undersøgelsen indgår også 5 lovforslag, som omhandler grønlandske og
færøske forhold og som kan være sendt i høring efter en anden
høringsproces end den traditionelle. Samtlige af disse 5 lovforslag har en
høringsperiode på 28 dage eller mere.
11/11