Udvalget for Forretningsordenen 2015-16
UFO Alm.del Bilag 10
Offentligt
1567477_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
11. november 2015
Statsrets- og Menneske-
retskontoret
Sagsbeh: Rasmus Krogh Pedersen
Sagsnr.: 2015-750-0302
Dok.:
1786655
KOMMISSORIUM
for en undersøgelseskommission i sagen om politiets indgriben over
for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg mv.
1.
Justitsministeren nedsætter herved i medfør af § 1, stk. 1, i lov om un-
dersøgelseskommissioner en kommission til undersøgelse af sagen om po-
litiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske
statsbesøg mv.
Undersøgelseskommissionen har efter § 4, stk. 2, i lov om undersøgelses-
kommissioner til opgave at undersøge og redegøre for dels begivenheds-
forløbet, som knytter sig til politiets handlinger over for personer under det
kinesiske statsbesøg i København i 2012 og ved to senere kinesiske besøg i
København i 2013 og 2014, jf. pkt. 2 nedenfor, dels det efterfølgende for-
løb i forbindelse med besvarelser af spørgsmål fra Folketinget om politiets
handlinger ved de pågældende besøg, jf. pkt. 3 nedenfor.
2.
Undersøgelseskommissionen skal undersøge og redegøre for baggrun-
den for politiets handlinger i forhold til demonstrationer og andre menings-
tilkendegivelser fra personer i forbindelse med den kinesiske præsidents
besøg i København den 14. til den 16. juni 2012, et besøg fra formanden
for det kinesiske parlaments overhus i København den 4. til den 7. juni
2013 og et besøg fra et medlem af det kinesiske politbureaus stående ud-
valg i forbindelse med åbningen af det kinesiske kulturhus i København
den 11. juni 2014.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Kommissorium for en undersøgelseskommission i sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg m.v. og justitsministerens brev til Udvalget for Forretningsordenen herom.
Undersøgelseskommissionen skal i den forbindelse undersøge og redegøre
for indholdet af de instruktioner mv. om politiets opgavevaretagelse, der
blev givet til det politipersonale, som konkret udførte politiets opgaver i
forbindelse med de pågældende besøg. Undersøgelseskommissionen skal
tillige undersøge og redegøre for tilblivelsen af sådanne instruktioner mv.,
herunder for de oplysninger, overvejelser og vurderinger, som lå til grund
for indholdet af de pågældende instruktioner mv.
Undersøgelseskommissionen skal herunder undersøge og redegøre for, i
hvilket omfang der forud for og under besøgene blev givet såvel generelle
som konkrete instruktioner mv. i forhold til indgriben over for demonstra-
tioner og andre meningstilkendegivelser fra personer, og om der i den for-
bindelse blev givet instruktioner, henstillinger, opfordringer mv. til at gribe
ind på en måde, som er retsstridig. I givet fald skal undersøgelseskommis-
sionen undersøge og redegøre for, hvem der har udstedt instruktionerne,
hvem der i øvrigt var bekendt med indholdet heraf samt hvordan, i hvilket
omfang og af hvem de blev kommunikeret til det relevante politipersonale.
Undersøgelseskommissionen skal også – i forbindelse med undersøgelsen
og redegørelsen for indholdet af de nævnte instrukser mv. – undersøge og
redegøre for, i hvilket omfang andre statslige myndigheder end Køben-
havns Politi har været involveret i forløbet omkring tilblivelsen af instruk-
tioner om politiets opgavevaretagelse, herunder fremkommet med opfor-
dringer, henstillinger, instruktioner mv. om, hvordan politiet burde agere i
forhold til demonstrationer og andre meningstilkendegivelser fra personer.
I givet fald skal undersøgelseskommissionen undersøge og redegøre for
den nærmere karakter af en sådan involvering, herunder hvad der har været
af møder, korrespondance og andre kontakter mellem statslige myndighe-
der om spørgsmålet, hvad formålet med disse kontakter har været, og hvad
der nærmere er drøftet i den forbindelse.
Selv om undersøgelseskommissionen ikke har til opgave at undersøge og
redegøre for, hvad menigt politipersonale har foretaget sig ved konkrete
episoder, kan kommissionen dog undersøge og redegøre for sådanne for-
hold, i det omfang det er relevant til belysning af de forhold, som kommis-
sionen har til opgave at undersøge og redegøre for.
3.
Undersøgelseskommissionen skal desuden undersøge og redegøre for, i
hvilket omfang der er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til Fol-
ketinget eller fortiet oplysninger, der er af væsentlig betydning for Folke-
tingets bedømmelse af sagen.
2
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Kommissorium for en undersøgelseskommission i sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg m.v. og justitsministerens brev til Udvalget for Forretningsordenen herom.
Undersøgelseskommissionen skal i den forbindelse bl.a. undersøge og re-
degøre for sagsbehandlingen i Justitsministeriet, Rigspolitiet, Københavns
Politi og andre involverede myndigheder i forbindelse med udarbejdelsen
af besvarelser til Folketinget og for, hvad der har været af møder, korre-
spondance og andre kontakter mellem de respektive myndigheder. Under-
søgelseskommissionen skal herunder undersøge og redegøre for, hvilke
nærmere oplysninger som var urigtige, vildledende mv., og hvorfra de på-
gældende oplysninger hidrørte, samt hvilke bestræbelser de respektive
myndigheder udfoldede for at sikre, at oplysningerne i besvarelserne var
korrekte og fyldestgørende.
4.
På baggrund af den beskrevne undersøgelse og redegørelse skal under-
søgelseskommissionen efter § 4, stk. 3, i lov om undersøgelseskommissio-
ner komme med forslag til sådanne ændringer af love, administrative be-
stemmelser eller administrativ praksis, som undersøgelsen kan begrunde.
Undersøgelseskommissionen kan undlade at komme med forslag til æn-
dringer af love, administrative bestemmelser eller administrativ praksis,
hvis undersøgelseskommissionen vurderer, at dette vil medføre, at resulta-
tet af kommissionens arbejde først kan foreligge på et senere tidspunkt end
de to år, som er forudsat under pkt. 5 nedenfor. Det bemærkes i den for-
bindelse, at undersøgelseskommissionen vil kunne komme med en mere
overordnet beskrivelse af mulige ændringer af love, administrative be-
stemmelser eller administrativ praksis, hvis en mere tilbundsgående be-
skrivelse heraf ikke er mulig inden for den forudsatte tidsramme.
Undersøgelseskommissionen skal endvidere efter lovens § 4, stk. 4, fore-
tage retlige vurderinger til belysning af, om der foreligger grundlag for, at
det offentlige søger nogen draget til ansvar.
5.
Den Uafhængige Politiklagemyndighed efterforsker på grundlag af en
anmeldelse fra politidirektøren i Københavns Politi en række forhold med
nær forbindelse til de spørgsmål, som undersøgelseskommissionen har til
opgave at undersøge og redegøre for.
Det forudsættes, at undersøgelseskommissionen inddrager det materiale,
som tilvejebringes i forbindelse med politiklagemyndighedens efterforsk-
ning, i kommissionens undersøgelse. I det omfang kommissionen vurderer,
at spørgsmål, som kommissionen har til opgave at undersøge og redegøre
for, er tilstrækkeligt belyst af politiklagemyndighedens efterforskning, kan
3
UFO, Alm.del - 2015-16 - Bilag 10: Kommissorium for en undersøgelseskommission i sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg m.v. og justitsministerens brev til Udvalget for Forretningsordenen herom.
kommissionen basere sin undersøgelse og redegørelse på materiale udar-
bejdet som led i politiklagemyndighedens efterforskning.
Det forudsættes endvidere, at undersøgelseskommissionen og politiklage-
myndigheden i fornødent omfang drøfter de spørgsmål, der løbende kan
opstå om forholdet mellem undersøgelseskommissionens og politiklage-
myndighedens arbejde, samt mere praktiske spørgsmål med henblik på
bl.a. at sikre, at kommissionen og politiklagemyndigheden kan modtage
det materiale, som er relevant for de respektive undersøgelser.
Endvidere forudsættes undersøgelseskommissionen at inddrage admini-
strative afgørelser og domstolsafgørelser – herunder afgivne forklaringer i
den forbindelse – i sin undersøgelse, i det omfang det er af betydning for
de forhold, som undersøgelseskommissionen skal undersøge og redegøre
for.
Undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge og gennemføre sin undersø-
gelse på en sådan måde, at hensynet til statens sikkerhed og til forebyggel-
se og efterforskning af lovovertrædelser ikke skades.
Møder i undersøgelseskommissionen er som udgangspunkt offentlige. Dog
kan kommissionen bestemme, at møder skal foregå for lukkede døre, hvis
dette er påkrævet bl.a. af hensyn til sagens oplysning, jf. § 30, stk. 1, i lov
om undersøgelseskommissioner.
6.
Undersøgelseskommissionen bør tilrettelægge sit arbejde således, at den
så vidt muligt kan afgive beretning om resultatet af sin undersøgelse senest
to år, efter at kommissionen er endeligt nedsat.
Hvis kommissionen ikke kan afgive beretning inden det nævnte tidspunkt,
anmodes kommissionen om at orientere justitsministeren skriftligt om
baggrunden herfor og om, hvornår kommissionen forventer at kunne afgi-
ve sin beretning.
4