Beslutningsforslag nr.
B 00
Folketinget 2015-16
Betænkning og indstilling afgivet af Udvalget for Forretningsordenen den xx. oktober 2015
Betænkning og indstilling
om
ændring af forretningsorden for Folketinget
(Justering af taletider under spørgetimen med statsministeren m.v.)
Indledning
Folketingets Præsidium har i efteråret 2015 drøftet den
fremtidige afvikling af spørgetimen med statsministeren.
Præsidiet har bl.a. drøftet vigtigheden af at fastholde, at
spørgetimen lever op til det oprindelige formål, som var at
sikre en levende og aktuel politisk debat i Folketingssalen,
som kunne styrke offentlighedens interesse i Folketingets
arbejde. Herudover har Præsidiet drøftet varigheden af spør-
getimen, idet der efter folketingsvalget er otte oppositions-
partier, hvor der før var seks. Dette vil betyde en forlængel-
se af spørgetimen med ca. 16 minutter med de gældende ta-
letider, hvis alle taletider bliver udnyttet fuldt ud. Der var i
Præsidiet enighed om at fastholde spørgetimen med statsmi-
nisteren eventuelt med en mindre justering af taletiderne.
På baggrund af de nævnte overvejelser og yderligere drøf-
telse i Udvalget for Forretningsordenen om den fremtidige
afvikling af spørgetimen med statsministeren fremsættes i
det følgende et forslag til ændring af Folketingets forret-
ningsorden.
1. Taletiderne under spørgetimen med statsministeren
Udvalget for Forretningsordenen ønsker at fastholde spør-
getimen med statsministeren, men foreslår en mindre be-
grænsning af taletiderne under det største partis anden run-
de, således at de to opfølgende spørgsmål og tilhørende svar
i denne runde nedsættes fra 1 minut til �½ minut. Baggrunden
for forslaget er, at der efter folketingsvalget er otte opposi-
tionspartier, hvor der før var seks, hvilket betyder en forlæn-
gelse af spørgetimens varighed med ca. 16 minutter (fra 61
minutter til 77 minutter), hvis alle taletider bliver udnyttet
fuldt ud og statsministeren indleder med en 5 minutters re-
degørelse. Hver runde af spørgsmål og svar varer efter de
gældende taletider 8 minutter, og partilederen, som repræ-
senterer det største oppositionsparti, har to sådanne runder.
Den foreslåede begrænsning af taletiden under det største
partis anden runde vil reducere varigheden fra 77 minutter
til 75 minutter.
Denne anden runde for lederen af det største oppositions-
parti er ikke omtalt udtrykkeligt i forretningsordenen, men
er forudsat i folketingsbeslutning nr. B 133 fra folketings-
året 2012-13, hvormed spørgetimen med statsministeren
blev indført. De taletider, der gælder for de øvrige runder,
gælder derfor som udgangspunkt også for denne runde.
De gældende taletider under spørgetimen med statsmini-
steren fremgår af forretningsordenens § 20, stk. 11. Det føl-
ger således af § 20, stk. 11, 3. og 4. pkt., at spørgeren efter
den første besvarelse kan få ordet op til 2 gange a 1 minut,
og at statsministerens taletid efter den første besvarelse er 1
minut pr. gang. Den foreslåede begrænsning af taletiden
under det største partis anden runde nødvendiggør derfor
indsættelse af en generel adgang for formanden til at fravige
de i 3. og 4. pkt. angivne taletider, idet formanden ifølge den
gældende bestemmelse kun har adgang til at fravige disse
taletider i særlige tilfælde.
2. Varigheden af spørgetimen med statsministeren
Selv med den foreslåede mindre justering af taletiderne
under det største partis anden runde vil afvikling af spørgeti-
men med det forøgede antal oppositionspartier betyde en
forlængelse af spørgetimen ud over 1 klokketime, hvis alle
taletider bliver udnyttet fuldt ud og statsministeren indleder
med en 5 minutters redegørelse. Det følger af § 20, stk. 11,
6. pkt., i Folketingets forretningsorden, at spørgetimen med
statsministeren ikke må vare længere end 1 time. Denne be-
stemmelse foreslås på den baggrund ophævet.
3. Evaluering af spørgetimen med statsministeren
Udvalget for Forretningsordenen lægger stor vægt på, at
spørgetimen med statsministeren skal være en levende debat
om aktuelle politiske emner i Folketingssalen. Formålet med
indførelsen af spørgetimen var da også at opnå en overord-
net, principiel debat, som kunne styrke offentlighedens inte-
resse i Folketingets arbejde. Det er i den forbindelse vigtigt,
DokumentId
Journalnummer