Transport- og Bygningsudvalget
Til:
Dato:
Transport- og bygningsministeren
15. april 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 436
Banedanmark og Aarhus Letbane har den 10. marts 2016 indgået en samar-
bejdsaftale, der sikrer, at Banedanmark gennemfører en hastighedsopgrade-
ring til 100 km/t. på Grenaabanen mellem Ryomgaard og Grenaa og etablerer
krydsningsspor i Trustrup til halvtimedrift, inden letbanen åbner 12. oktober
2017. Men det fremgår af Aarhus Letbanes brev af 23. marts 2016 til parter-
ne, at Banedanmark alligevel ikke vil være klar med at have sikret overkørs-
lerne på strækningen til tiden. Letbanetogene må derfor ikke udnytte opgrade-
ringen til at sætte farten op fra 70 km/t. til 100 km/t. før sent i 2018. Ministeren
bedes på den baggrund svare på følgende:
– Kan ministeren bekræfte, at det forholder sig som beskrevet?
– Kan ministeren oplyse, hvorfor sagsbehandlingen med at sikre overkørsler
ikke bliver færdig til tiden?
– Er ministeren opmærksom på, at forsinkelsen fra september 2017 til ud-
gangen af 2018 kommer i forlængelse af, at Grenaabanen lukker og aflø-
ses af bus og teletaxa fra august 2016 på grund af ombygning, og at der
altså er tale om 2�½ år før den vedtagne letbanedrift kan iværksættes opti-
malt på strækningen Ryomgård-Grenaa Kan ministeren i den forbindelse
oplyse, hvornår sagsbehandlingen er gået i gang, og hvorfor den ikke i
dag er kommet længere. Der er tale om sikkerhedsforhold og ejerforhold
langs banen der har været kendt i årevis.
– Deler ministeren den vurdering, at det giver et dårligt indtryk af den statsli-
ge service på baneområdet, at det tager så mange år at gennemføre sik-
ring af overkørsler på en meget ukompliceret strækning, som Ryomgaard-
Grenaa?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jonas Dahl (SF).
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1