Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Spørgsmål 409
Offentligt
1613197_0001.png
Transport- og Bygningsudvalget
Til:
Dato:
Transport- og bygningsministeren
22. marts 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
TRU alm. del
Spørgsmål 409
Den nye Storstrømsbro og Femern Bælt-forbindelsen vil begge give både sto-
re positive effekter og store udfordringer lokalt i Lolland-Falster-området. På
den baggrund og som opfølgning på samrådet om Storstrømsbroen den 17.
marts 2016 bedes ministeren give sin vurdering af følgende:
– Hvordan imødekommes den efterspørgsel, der vil komme på både uddan-
nelse og arbejdskraft på fornuftig vis, samtidig med at vi skaber de bedst
mulige udviklingsmulighed for Lolland-Falster parallelt?
– Anlægsarbejdet med Storstrømsbroen er blevet udskudt med forventet
færdiggørelse i 2024, hvilket vil resultere i to store parallelle byggeprojek-
ter i samme område. Vil både den uddannelsesmæssige og arbejdskraft-
mæssige udfordring i forhold til de to anlægsprojekter ikke kunne løses på
en – for Lolland-Falster – klogere måde, hvis Storstrømsbroen blev igang-
sat tidligere? Her tænkes på, at der kunne være et stort sammenfald i de
krævede kvalifikationer for de to byggeprojekter; at uddannelserne kunne
tages fordelt over længere tid og dermed med bedre udnyttelse af ressour-
cerne; at pendling og generel transport til Femern Bælt-forbindelsen vil let-
tes betydeligt med færdiggørelsen af en ny Storstrømsbro; og at den ud-
dannede arbejdskraft med bopæl i lokalområdet vil være sikret arbejde
over en længere periode.
– Hvad er ministerens syn på, at dette alt i alt peger på, at en større forskyd-
ning af de to anlægsprojekter vil give en mere bæredygtig og sammen-
hængende udvikling i Lolland-Falster-området?
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nikolaj Amstrup (ALT).
Svar bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-
[email protected].
På udvalgets vegne
Lennart Damsbo-Andersen
formand
1/1