Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 99
Offentligt
1577752_0001.png
Folketingets Transportudvalgs besøg
på Ystad Havn 23. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0002.png
Velkommen!
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0003.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0004.png
Fra Ystad til kontinentet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0005.png
Ystad Hamn
et øjebliksbillede
En af Sveriges største havne
Placering
(Halvår2015)
Antal jernbanevogne
Antal passagerer
Antal personbiler og busser
Antal trailers og lastvogne
2
3
3
6
Antal anløb
Antal ton gods over kaj
5
11
Kilde: Transportföretagen/Sveriges Hamnar
Under kriseåret
Fortsat stigning
Fortsat stigning
Lille nedgang
Ny stigning
Lille nedgang
2009
2010
2011
2012
2013
2014
(+11%)
en af kun fem havne som steg!
(+18%)
(+ 9%)
(- 3%)
(+10%)
(- 6%)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0006.png
Samarbejdspartnere - Rederier
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0007.png
Passagerer
2.000.000
1.800.000
1.600.000
1.400.000
1.200.000
1.000.000
800.000
600.000
400.000
200.000
0
Totalt Ystad
Polen
Bornholm
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0008.png
Personbiler
500.000
450.000
400.000
350.000
300.000
250.000
200.000
150.000
100.000
50.000
0
Totalt Ystad
Polen
Bornholm
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0009.png
Lastbiler
200.000
150.000
100.000
Totalt Ystad
Polen
Bornholm
50.000
0
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0010.png
Udvikling i nær fremtid
Bornholm
en del af Øresundsregionen
Transittrafik Sjælland
Bornholm
Fysiske og mentale
”forhindringer”
Infrastruktur til og fra Ystad - på EU-sprog kaldet
”Hinterland
Connections”
1. prioritet: Det mindre vejnet ind og ud af havnens område
(Dragongatan)
2. prioritet: E65 (2+2-vej) og amtsvej 13 og 19
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0011.png
E65/Dragongatan
en udfordring
30 km/t
Ubevogtet passage
Skole
Al trafik til Österlen
Jerbaneoverskæring
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0012.png
Placeringsundersøgelse ang. E65 gennem Ystad
K lie n t e r : V ä g v e r k e t o g Y s t a d
ko m m u n e
K o n s u le n t e r : Ty r é n s A B
U n d e r s ø g e ls e n g e n n e m f ø re s i t o
d e le : S t r æ k n in g - o g
d y b d e g å e n d e u n d e r s ø g e ls e .
I V ä g v e r k e t s f o r s la g t il
in v e s t e r in g s p la n f o r p e r io d e n
2 0 1 0 t il 2 0 1 9 lå 1 1 0 m io . k r. t il
f o r b e d r in g e r a f E6 5 .
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0013.png
Alternativ strækning E65 gennem Ystad
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0014.png
Ystad Havn har brug for jeres hjælp!
Lige så vel som der kan være langt fra Nordjylland til
Christiansborg er der også langt fra Skåne til Riksdagen i
Stockholm.
Vi har en god dialog med de svenske transportpolitikere,
men de prioriterer ikke de skånske områder.
Er det muligt, at I kan rette henvendelse til jeres svenske
kollegaer og opfordre dem til at kigge lidt på de trafikale
udfordringer her i området?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0015.png
En mulig fremtidig udvikling…
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0016.png
Markedsandele 2014 Bornholm
Passagerer
Personbiler/busser
Lastbiler
Anløb
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0017.png
Ystad Havn har dog allerede i dag kapacitet til til at betjene
Bornholmstrafikken med flere afgange.
Hvis godset også gik over Ystad, ville det give flere daglige
afgange til gavn for både:
Fastboende
Pendlerne
Ferierejsende
Godskunder
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0018.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0019.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0020.png
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0021.png
Flere daglige afgange binder Danmark bedre
sammen
Bornholmerne får mere fleksibilitet i deres hverdag.
Bornholm vil have nemmere ved at tiltrække turister, der
vil opleve, at det er nemt at komme til øen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0022.png
Spørgsmål:
Der forelå en business-case, der viste, at godskunderne kan få
godset over Ystad til samme pris som det er tilfældet via Køge.
At fragte godset over Ystad ville give flere daglige afgange med
kort rejsetid, som tilmed også ville være mere attraktiv for
passagerer.
Hvorfor valgte man
på trods af det
at fastholde Køge-ruten?
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0023.png
Gør Bornholm gavn
Al trafik via Ystad Havn
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 99: Opfølgende materiale samt præsentationer fra udvalgets studietur til Skåne og Berlin d. 23.-25/11-15
1577752_0024.png
Tak for opmærksomheden!
Björn Boström
[email protected]