NOTAT
Dato
J. nr.
7. december 2015
Fakta om privatbanernes økonomi mv.
1 Kilder til fakta om privatbanernes økonomi
I dette notat gengives fakta om privatbanernes økonomi baseret på følgende
kilder:
Finansloven
Trafikselskabernes egne årlige indrapporteringer til Trafik- og Bygge-
styrelsen om økonomi og trafik
Rapporten fra marts 2015 fra arbejdsgruppen under det daværende
Økonomi- og Indenrigsministerium vedr. ”bloktilskudskriteriet for an-
tal kilometer privatbanespor” med deltagelse af Danske Regioner, KL,
Finansministeriet og Transportministeriet.
Der henvises i øvrigt til svar fra Social og Indenrigsministerens svar på TRU
spørgsmål 6.
2 Privatbanernes organisering
Regionerne (tidl. amterne og HUR) har siden 2000 haft det fulde ansvar for
infrastrukturen og togdriften på privatbanerne. Trafikselskaberne køber på
vegne af regionerne den trafik, der udbydes på privatbanerne. Togdriften samt
drift og vedligeholdelse af infrastrukturen gennemføres typisk af regionale pri-
vatbaneselskaber. Der er automatisk låneadgang til investeringer i rullende
materiel samt investeringer i jernbaneinfrastruktur, som betyder, at regionerne
har mulighed for at tilrettelægge en økonomisk optimal investeringsprofil.
Det blev i forbindelse med overdragelsen af opgaven bestemt, at de tidligere
statslige øremærkede driftstilskud, tilskud til pensioner og investeringstilskud
til privatbanerne gradvist skulle indgå i det generelle bloktilskud til regionerne.
Driftsbidraget blev overført til bloktilskuddet i 2005, pensionstilskuddet i 2010
mens investeringstilskuddet var planlagt at skulle overføres i 2016.
Det fremgår af aftalen om regionernes økonomi for 2016, at regeringen i efter-
året 2015 vil tage stilling til eventuelle supplerende analyser i lyset af den rap-