Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 31. oktober 2015
Rapportperiode: Oktober 2015
1. Overordnet status
Der indgår dagligt 36 IC4 togsæt i driftspuljen, hvoraf driftsreserven i oktober var
på 13 tog. Togene anvendes til regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland samt i
fjerntrafikken mellem København og Århus. På hverdage køres der med koblede
tog i 10 regionaltogsafgange mellem København og Kalundborg og 2
lyntogsafgange mellem København og Aarhus.
Antallet af km mellem hændelser lå i oktober på 7.300. Nuværende gennemsnit for
2015 ligger dermed på 8.000 km. Der er kørt 487.000 km med IC4 i oktober.
IC4’s produktion udgør dermed 12% af DSB’s samlede dieselproduktion i denne
måned.
Der indgår dagligt 6 IC2 togsæt i driftspuljen, hvoraf 2 togsæt er driftsreserve.
Togene er indsat i regionaltrafikken i Jylland og på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser lå for IC2 i oktober på 3.100 km. Nuværende gennemsnit for 2015 ligger
på 3.500 km. Der er kørt 53.000 km med IC2 i oktober.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport i juli måned at verificere
aksellejekassernes konstruktionsgrundlag gennem test. Der udføres nu to test
under ledelse af Force Teknologi og Prose. Formålet er at stressteste en
aksellejekasse svarende til et livsforløb for denne enhed med øget belastning
gennem testforløbet. Den første test er tilendebragt uden revner og brud til følge.
Anden kontroltest foretages primo november med forventet afrapportering inden
jul.
Prose anbefalede i deres opfølgende rapport fra juli 2015 at hovedelementer fra 2
IC4s power packs udtages og afleveres til leverandørerne af disse komponenter for
en tilstandsvurdering. DSB har fulgt anbefalingen og tilbagemelding fra disse
leverandører forventes i løbet af foråret 2016.
Da Power packsene oprindeligt blev leveret til AnsaldoBreda i perioden 2002 til
2005, nødvendiggør togsættenes alder desuden et større eftersyn, hvor specifikke
komponenter skal udskiftes. Eftersynet er planlagt i foråret 2016.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.