Notat
02.12.2015
Hastighedsopgradering Hobro-Aalborg
– Udsættelse af frist for aflevering af beslutningsgrundlag
Med afsæt i Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 er der tidligere gennemført en
VVM-undersøgelse af en hastighedsopgradering op til 160 km/t af strækningen mellem Hobro og
Aalborg. Efterfølgende besluttede forligskredsen med Aftale om Storstrømsbroen,
Holstebromotorvejen m.v. af 21. marts 2013 at nedlægge overkørsler og foretage stationsombygning,
således at der ved mindre tilpasninger af banen vil kunne ske en forøgelse af hastigheden op til 160
km/t efter udrulningen af signalprogrammet på strækningen. Desuden blev der med aftalen igangsat
en supplerende VVM-vurdering af en opgradering fra 160 km/t til maksimalt 200 km/t.
I forligskredsen bag aftaler om en grøn transportpolitik er der reserveret 73,5 mio. kr. (2015-priser) til
opgradering mellem Hobro og Aalborg til 160 km/t. I forligskredsen bag aftale om Togfonden DK er
det efterfølgende besluttet at afsætte yderligere 110,4 mio. kr. (2015-priser) således at hastigheden kan
hæves yderligere til maksimalt 200 km/t.
Omkostningerne til opgraderingen vil i overensstemmelse med aftale om Togfonden blive afklaret i
Banedanmarks arbejde med VVM-undersøgelsen.
I de politiske aftaler har det hidtil været forudsat, at beslutningsgrundlaget for yderligere opgradering
af hastigheden skulle afleveres ved udgangen af 2015 og at anlægsarbejderne skulle gennemføres
sammen med planlagt fornyelse i 2018-19.
Den udmeldte forsinkelse af Signalprogrammet vil imidlertid få afgørende betydning for både tidsplan
og fortsat mulighed for samtidig udførelse af opgradering og fornyelse. Sidstnævnte har afgørende
betydning for omkostningerne forbundet med opgraderingen pga. anlægssynergi mellem de 2
projekter.
Arbejdet med at konsekvensvurdere signalprogrammets forsinkelse er igangsat i Banedanmark og
strækningen mellem Hobro og Aalborg indgår i Early Deployment, dvs. som den første strækning hvor
Signalprogrammet udrulles. Koordineringen af udførelsen af de mange projekter er kompleks og der
vil derfor gå et stykke tid før det fulde overblik er tilvejebragt.
Det er dog allerede fastlagt at test af det nye Signal Program forventes at ske i 2018. I dette år vil det
derfor ikke være muligt at lave samtidige anlægsarbejder. Det betyder, at udførelse af
opgraderingsprojektet vil blive udsat minimum 1 år.
I lyset af ovennævnte forhold som indebærer væsentlig usikkerhed omkring opgraderingsprojektets
anlægsøkonomi, foreslås det at udsætte aflevering af beslutningsgrundlaget til medio år 2016 samtidig
med forelæggelse af beslutningsgrundlag for opgradering mellem Ringsted og Odense.
Det vil give mulighed for at medtage konsekvenser for anlægsøkonomi og tidsforløb for
opgraderingen. En udsættelse af beslutningsgrundlaget forventes ikke at få betydning for
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
41879928
banedanmark.dk
Journalnr.
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)