Til
Transport- og Bygningsudvalget
1. december 2015
Vedr. trafikal ligestilling og vækstpakken
Af Regeringens netop fremsatte Vækstpakke fremgår det, at Regeringen ønsker at
etablere en tilskudsordning til nedsættelse af færgetakster for passagerbefordring til og fra
små-øer og ø-kommuner. Der afsættes 42,5 mio. kr. i 2016 og 85 mio. kr. fra 2017 og frem.
I forbindelse med de forhandlinger, der skal pågå desangående, vil vi gerne bede Transport- og Bygnings-
udvalget være opmærksom på følgende fokuspunkter:
Det er vigtigt, at midlerne er øremærkede til nedsættelse af færgetaksterne, således at midlerne
anvendes i den ånd, som de er tiltænkt fra Regeringens og Folketinges side, og således at der ikke
opstår tvivl om midlernes anvendelse i ø-kommunerne.
Det er desuden vigtigt, at der bliver mulighed for lokale tilpasninger. Der er altså meget stor forskel
på f.eks. Bornholmerfærgen og færgen til Strynø, så der skal være mulighed for i et lokalt
samarbejde mellem færgeselskab, kommune og øboere at fastlægge den helt rigtige nedsættelse af
takster til gavn for udviklingen på netop den enkelte ø. F.eks. vil der være øer, hvor en
takstnedsættelse i en foruddefineret periode ikke vil være til gavn for hverken øboere eller andre
brugere af færgen.
Det er nødvendigt, at man i bekendtgørelsen til denne forordning forpligter kommunerne til at
etablere et samarbejde med øboerne om udmøntningen af disse midler, således at midlerne inden for
forordningens rammer kommer den enkelte ø til mest mulig gavn.
I forbindelse med de netop indgåede budgetter i ø-kommunerne, får vi adskillige tilbagemeldinger om, at ø-
kommunerne sparer på færgerne og dermed på servicen - ofte ved at skære ned på antallet af afgange.
Det er derfor nødvendigt - også fra Folketingets side - fortsat at have fokus på at opretholde serviceniveauet,
for hvad hjælper det at færgen er billig, hvis den stort set ikke sejler.
Af Regeringens vækstpakke fremgår også følgende:
Nedsætte en arbejdsgruppe der frem til juni 2016 skal se nærmere på, hvordan det bedst sikres, at
færgedriften kan opretholdes, når færgen til den enkelte ø midlertidigt er ude af drift.
Fra mange småøer hører vi, at netop afløserfærgeproblematikken er et stort problem og derfor er vi i
Sammenslutningen af Danske Småøer glade for dette tiltag.
Vi vil selvfølgelig gerne bidrage med vores viden og erfaringer i en sådan arbejdsgruppe, ligesom det også
vil være naturligt, at Småøernes Færgeselskaber og Færgesekretariatet også er en del af en sådan gruppe.
Venlig hilsen
Dorthe Winther
formand
Sammenslutningen af Danske Småøer