Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Kommentarer til Vejdirektoratets sammenfattende rapport nr. 533 af VVM-redegørelse. Ribe Omfartsvej.
Fra Ribe Fælles Markedsføring. En sammenslutning af byens turisterhverv og handelsstand.
I sammenfatningens kap. 2 beskrives bl.a. de eksisterende forhold. Heraf fremgår det (s. 15), at
”trafikafviklingen på rute 11 ved Ribe er på visse tidspunkter uhensigtsmæssigt og specielt på
tidspunkter med stor turisttrafik kan der opstå væsentlig kødannelse omkring krydset ved
Farupvej/Obbekærvej, samt ved rute 11, krydsning af jernbanen”. Det er korrekt, at tilstandene
tidligere har været som beskrevet, men som det også tydeligt fremgik på borgermødet i Ribe d. 28.
oktober, har tilstandene ændret sig de senere år. Der er yderligere trafik i juli og august om
lørdagen kl. 11-15. Men der er ikke tale om væsentlige kødannelser mere. Det kan mange, som bor
i området og dagligt passerer krydset og jernbaneoverskæringen, bevidne. Det opfattes ikke mere
som et stort problem af lokalbefolkningen. At argumentere med turisttrafikken for en så voldsomt
indgribende og dyr løsning, som linjeføring A, hænger derfor ikke sammen.
Der henvises i rapporten adskillige steder til ”Ribe By”. Det kan af ikke lokalkendte fejlagtigt tolkes
som Ribes centrum, den fredede middelalderby omkring domkirken, hvor der i dag ikke er
væsentlig gennemkørende trafik. Det bør i teksten præciseres, at der ikke er tale denne historiske
og unikke bykerne, men om en nyere del af byen nord for krydset A 11 - Farupvej/Obbekærvej. En i
historisk sammenhæng mindre betydelig bebyggelse sammenlignet med den gamle by.
Ribe domkirke og middelalderbyen med Skibbroen og den direkte forbindelse gennem marsken ud
til Vadehavet er en af Danmarks største turistattraktioner og regnes blandt en af de bedst bevarede
byer ikke alene i Danmark, men i Europa. Byen er den ældste i Norden og er på det seneste kåret
som Europas smukkeste mindre by. En betydelig del af Danmarks historie er tæt knyttet til byen og
er også af den grund en særdeles vigtig del af den danske kulturarv.
Ribes karakteristiske skyline, som den har set ud i over 1000 år med domkirken omkranset af den
lave velbevarede middelalderbebyggelse, beliggenheden i det flade marsklandskab og åens møde
med byen ved Skibbroen, er byens vartegn og vigtigste brand. Det er visualiseringen af et af landets
største turistattraktioner og vel et af de mest fotograferede motiver. Hvis linjeføring A
gennemføres, vil de færreste trafikanter opdage, at de kører lige forbi denne turistattraktion.
Kommer de sydfra opdager de måske nok domkirken, men de får ikke blikket af Ribes
karakteristiske skyline. De får den i ryggen og kan kun se den ved at kigge bagud, hvilket de
færreste når, når farten sættes på til 90 km/t. Kommer man nordfra, vil man kun se domkirken fra
vest – ikke det fantastiske syn nordvest fra ind mod Skibbroen og byen. Omslaget på rapport nr.
533 er paradoksalt nok et foto af netop denne skyline set fra nordvest. Det er en betydelig
”reklamesøjle”, byen her mister, hvis Linjeføring A gennemføres.
Endnu vigtigere er det, at byen med linjeføring A mister den, på trods af den nuværende ringvej,
relativt uhindrede udsyn til engearealerne ved Ribe å og marsken. Det karakteristiske flade
landskab med rigt et dyreliv lige ved byens kant er et af Ribes allervigtigste og særlige kendetegn,
som gør at byen skiller sig ud fra alle andre. Her vandrede storkene indtil for få år siden frejdigt
rundt. Med linjeføring A vil enhver tanke om, at storken vil kunne vende tilbage til området, i
parentes bemærkes være helt urealistisk.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Henvendelse af 26/11-15 vedrørende Ribe omfartsvej, fra Hasse Jørgensen, Ribe
Ved linjeføring A lukkes Farupvej for kørende trafik, hvorefter Ribe Campings 90.000 årlige gæster
så ikke længere kan køre direkte ud til Vadehavet, men skal køre en større omvej sydpå, for at
komme derud. At etablere en underføring, så cyklister og gående kan komme sikkert under rute 11
ved krydset Farupvej/Obbekærvej hilses derimod velkomment.
Lukningen af Bjerrumvej ved linjeføring A og B1 er meget uheldigt for byens befolkning og turister,
hvoraf især Ribe Byferies 50.000 årlige gæster har glæde af at kunne cykle ad den nuværende
Bjerrumvej til Kammerslusen, som er en af byens og egnens store naturoplevelser. Gennemføres
linjeføring A eller B1 vil man ikke længere kunne gå eller cykle direkte ud til Kammerslusen fra Ribe,
men vil skulle en betydelig omvej over Ø. Vedsted og den nye linjeføring af Bjerrumvej. Det vil
ødelægge oplevelsen at skulle igennem et industrikvarter, før man kommer ud i marsken.
I det hele taget vil linjeføring A afskære byen fra marsken både visuelt og reelt i form af spærrede
veje og manglende muligheder for at køre/cykle gå direkte ud i marsken fra byen. Denne adgang
har malere, fotografer, forfattere, og digtere i århundreder beskrevet og besunget. Over 60.000
turister bestiger hvert år domkirkens borgertårn for at opleve den fantastiske udsigt ud over
marsken og Vadehavet, en af Danmarks Nationalparker, som oven i købet er opført på Unescos
verdensarvsliste. Vi har en etisk og moralsk forpligtelse til at bevare dette unikke syn.
For Vadehavsområdet, for Esbjerg Kommune, hvor Ribe betragtes som en vigtigt turistdestination,
og for byens befolkning, som i dag for en stor dels vedkommende lever af turismen, vil linjeføring A
være en særdeles uhensigtsmæssig løsning, for ikke at sige katastrofal. Den vil berøre det, byen
lever af i en grad, så turisterne ikke længere vil tage fra byen med en fantastisk oplevelse af noget
autentisk, unikt, velbevaret og levende kulturhistorie, men med en oplevelse af, hvor dårligt man
har formået at passe på dette og vandaliseret det med en bred vej på en i landskabet særdeles
fremmed høj dæmning. 2 eller 5 m er ligegyldigt – den vil under alle omstændigheder synes høj i
det ellers så flade landskab og spærre for udsynet. Dette for at løse et problem, som ikke længere
opfattes så problematisk og for at tilgodese tunge særtransporter, som måske ved valget af en af
de alternative løsninger mister et par min. transporttid ift. linjeføring A. Problematikken omkring de
tunge transporter er tilsyneladende opstået efter, at den politiske aftale af 21. marts 2013 blev
indgået, og den er, så vidt det kan ses af kap 3 om baggrunden for VVM-redegørelsen (s. 14), ikke
beskrevet som et problem. Som konklusion på forundersøgelsen omtales alene strækningens
prægning af sommer og turisttrafik og heraf følgende kødannelser. Derfor undres man over, at den
tunge transport nu fylder så meget i argumentationen, og at man ikke søger at løse dette for nyligt
opståede problem på anden vis. Det er en meget høj pris at betale for Ribe, som også i fremtiden
skal leve af og værne om den historiske by og dens særlige beliggenhed i marsken.
I rapporten beskrives de store negative visuelle konsekvenser ved gennemførelsen af linjeføring A.
Set fra det i Ribe betydelige turisterhvervs side og fra byens handlende kan vi kun beskrive den som
katastrofal og som vandalisme. Vi vil derfor stærkt anbefale, at man ikke gennemfører linjeføring A,
men gerne ser på de alternative muligheder.
Dagmar Warming, formand for Ribe Fælles Markedsføring
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Henvendelse af 26/11-15 vedrørende Ribe omfartsvej, fra Hasse Jørgensen, Ribe
1573515_0003.png
Bilag
Medlemmer af Ribe Fælles Markedsføring:
Danhostel Ribe Vandrerhjem
Hotel Dagmar
Ribe Byferie
Sydvestjyske Museer
Ribe VikingeCenter
Ribe Handelsstandsforening
Ribe Kunstmuseum
Vadehavscentret
Ribe Svømmebad
Mandø Bussen
Mandø Centret
Restaurant Backhaus
Mandø Kro & Traktorbus
Tangegaard
Burger King
Storkesøen
Den Gamle Arrest
Ribe Camping
Sct. Peders Gade 16, 6760 Ribe
Torvet 1, 6760 Ribe
Damvej 34, 6760 Ribe
Tangevej 6
Lustrupvej 4, 6760 Ribe
Torvet 3, 6760 Ribe
Sct. Nicolaj Gade 10, 6760 Ribe
Okholmvej 5, V. Vedsted, 6760 Ribe
Seminarievej 25, 6760 Ribe
Råhedevej 2b, Råhede, 6760 Ribe
Vestervej 1, Mandø, 6760 Ribe
Grydergade 12, 6760 Ribe
Mandøvej 31, Vester Vedsted, 6760 Ribe
Tangevej 119, 6760 Ribe
Ole Rømers Vej 3, 6760 Ribe
Haulundvej 64, 6760 Ribe
Torvet 11, 6760 Ribe
Farupvej 2, 6760 Ribe