Kommentarer til Vejdirektoratets sammenfattende rapport nr. 533 af VVM-redegørelse. Ribe Omfartsvej.
Fra Ribe Fælles Markedsføring. En sammenslutning af byens turisterhverv og handelsstand.
I sammenfatningens kap. 2 beskrives bl.a. de eksisterende forhold. Heraf fremgår det (s. 15), at
”trafikafviklingen på rute 11 ved Ribe er på visse tidspunkter uhensigtsmæssigt og specielt på
tidspunkter med stor turisttrafik kan der opstå væsentlig kødannelse omkring krydset ved
Farupvej/Obbekærvej, samt ved rute 11, krydsning af jernbanen”. Det er korrekt, at tilstandene
tidligere har været som beskrevet, men som det også tydeligt fremgik på borgermødet i Ribe d. 28.
oktober, har tilstandene ændret sig de senere år. Der er yderligere trafik i juli og august om
lørdagen kl. 11-15. Men der er ikke tale om væsentlige kødannelser mere. Det kan mange, som bor
i området og dagligt passerer krydset og jernbaneoverskæringen, bevidne. Det opfattes ikke mere
som et stort problem af lokalbefolkningen. At argumentere med turisttrafikken for en så voldsomt
indgribende og dyr løsning, som linjeføring A, hænger derfor ikke sammen.
Der henvises i rapporten adskillige steder til ”Ribe By”. Det kan af ikke lokalkendte fejlagtigt tolkes
som Ribes centrum, den fredede middelalderby omkring domkirken, hvor der i dag ikke er
væsentlig gennemkørende trafik. Det bør i teksten præciseres, at der ikke er tale denne historiske
og unikke bykerne, men om en nyere del af byen nord for krydset A 11 - Farupvej/Obbekærvej. En i
historisk sammenhæng mindre betydelig bebyggelse sammenlignet med den gamle by.
Ribe domkirke og middelalderbyen med Skibbroen og den direkte forbindelse gennem marsken ud
til Vadehavet er en af Danmarks største turistattraktioner og regnes blandt en af de bedst bevarede
byer ikke alene i Danmark, men i Europa. Byen er den ældste i Norden og er på det seneste kåret
som Europas smukkeste mindre by. En betydelig del af Danmarks historie er tæt knyttet til byen og
er også af den grund en særdeles vigtig del af den danske kulturarv.
Ribes karakteristiske skyline, som den har set ud i over 1000 år med domkirken omkranset af den
lave velbevarede middelalderbebyggelse, beliggenheden i det flade marsklandskab og åens møde
med byen ved Skibbroen, er byens vartegn og vigtigste brand. Det er visualiseringen af et af landets
største turistattraktioner og vel et af de mest fotograferede motiver. Hvis linjeføring A
gennemføres, vil de færreste trafikanter opdage, at de kører lige forbi denne turistattraktion.
Kommer de sydfra opdager de måske nok domkirken, men de får ikke blikket af Ribes
karakteristiske skyline. De får den i ryggen og kan kun se den ved at kigge bagud, hvilket de
færreste når, når farten sættes på til 90 km/t. Kommer man nordfra, vil man kun se domkirken fra
vest – ikke det fantastiske syn nordvest fra ind mod Skibbroen og byen. Omslaget på rapport nr.
533 er paradoksalt nok et foto af netop denne skyline set fra nordvest. Det er en betydelig
”reklamesøjle”, byen her mister, hvis Linjeføring A gennemføres.
Endnu vigtigere er det, at byen med linjeføring A mister den, på trods af den nuværende ringvej,
relativt uhindrede udsyn til engearealerne ved Ribe å og marsken. Det karakteristiske flade
landskab med rigt et dyreliv lige ved byens kant er et af Ribes allervigtigste og særlige kendetegn,
som gør at byen skiller sig ud fra alle andre. Her vandrede storkene indtil for få år siden frejdigt
rundt. Med linjeføring A vil enhver tanke om, at storken vil kunne vende tilbage til området, i
parentes bemærkes være helt urealistisk.