Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 86
Offentligt
Ribe Handelsstandsforenings bestyrelse er ikke i tvivl om holdningen til en
foreslået vejføring omkring Ribe. : Vejen må ikke føres gennem marskområderne.
Ribe. Porten til Vadehavet.
– De fire ord fortæller kort om vort nære historiske tilhørsforhold til
marsk og vade. Kontakten til alt det bevaringsværdige der ligger lige udenfor vor dør. Derfor har vi
meldt klart ud i forbindelse med forslaget om at etablere trafik, og ny vej gennem marsken. Vi skal
sikre og forankre udviklingen i Ribe, Nordens ældste by, og sikre den enestående marsk og
Vadehav.
En A-løsning er et indgreb i naturen
som vil betyde at et markant flertal af lokale, samt vore gæster,
turisterne, vil stå uforstående overfor den nye vejføring. Det vil koste os seriøsitet når vi skal forklare, at
man vil en vejføring gennem marskområderne, som er beliggende lige op af det allermest hellige Unescos
Verdensarvsområde, og at gevinsten på en investering på ca. 500.000 millioner kroner er en tidsgevinst på
mellem 2 og 4 minutter, - og det endda målt på strækningen fra grænsen til Esbjerg.
Ligeledes vil en vejføring rundt om Ribes erhvervsområder,
hvor f.eks camping og automobilhandel er
fundamentale arbejdspladser og dermed væsentlige indtægtskilder for Ribe. - I alt 18 forretninger har med
biler at gøre, og ca. 150 personer er afhængige af de tilhørende automobile arbejdspladser.
Campingpladsen er et fødested for turismen, og væsentlig for byens forretninger med de ca. 90.000 årlige
overnatninger der finder sted.
Ligeledes antager vi at den sydfra kommende trafik der ledes forbi Ribe, er tabt for Ribe, idet biler skal
næsten til Gredstedbro før de kan vende.
Vi frygter at en A løsning vil koste Ribes store indkøbscentre betydelig omsætning, hvis det bliver for svært
at komme dertil.
A-vejføringen vil omfatte kostbare nedlæggelse af ejendomme.
Kammerslusekroen og BB overnatningsstedet og marsk- og feriegården Bjerrumgaard vil blive stærkt
økonomisk belastede af omlægning af vejføringer
A-forslaget virker for Ribe Handelsstandsforening som en grænseoverskridende handling.
Vejføringen er
endda præsenteret for borgerne, kun kort tid efter at man har præsenteret Naturpark Vadehavet og
Unescos Verdensarv, og efter at Ribe og Ribeegnen er fremhævet af adskillige internationale organer, og at
by og egn har modtaget adskillige påskønnelser for en stor oplevelsesrigdom. – By, historie og landskab kan
ikke adskilles.
Trafiktællinger fortæller deres eget sprog.
Efter etablering af motorvejen mellem Kolding / Esbjerg, har
den trafik der belastede A11 så voldsomt flyttet sig væk fra Ribe, og siden har store rundkørsler gjort
betydelig gavn. I dag er der færre biler på A11 end da man tog fat på at beskrive problemerne. Man
forventer i de kommende år kun en stigning på 1 %. – Hvilket er omtrent en nulsituation, og kigger vi os
over skuldrene ligger antallet af biler lavere end man dengang havde skønnet.
Den tunge trafik
med møllevinger og -tårne bør så vidt det i fremtiden er muligt ske via motorvejen. – Der
skulle efter et byrådsmedlem være en ny transportvej på vej fra Esbjerg havn til motorvejen. – Yderligere
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 86: Henvendelse af 26/11-15 vedrørende Ribe omfartsvej, fra Hasse Jørgensen, Ribe
bør transport på A11 foregå om natten, Akkurat som det gør i dag. Dermed undgår man at skulle holde
tilbage ved jernbaneoverskæringen i Ribe, og man undgår forsinkelser af på grund af anden trafik.
Vi kan anbefale en C-løsning , med nye vigepladser af hensyn til landbrugskøretøjer, en lyddæmpende
asfaltering, og en tunnel ved Farupvejen af hensyn til bløde trafikanter kan anbefales.
Alternativt vil en B2 løsning også kunne accepteres af Ribe Handelsstandsforening .- Der er ingen
prioritering blandt C og B2 løsningerne.
03112015
For Ribe Handelsstandsforening
Formand Poul Anker Nielsen
Tlf 40746956
[email protected]