Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
1573498_0001.png
Er Aalborgs politikere blinde?
På byrådsmødet den 9. november blev næsten alle politikere enige om, at et statstilskud til deres letbane
er det eneste, der kan forhindre et trafikalt kaos i Aalborg. I mine øjne er det direkte en trussel om, at de vil
benytte Nordjyllands borgere som gidsler, for at tvinge staten til at give tilskud til en aldeles tåbelig
sporvognsløsning. Sporvognen er reelt kun en eksisterende busrute, der sættes på skinner. Prisen for det,
påstår de, er ”kun” 2,4 milliarder. Trafikministeren har ellers oplyst, at prisen er 3,5 milliarder. I
virkeligheden er der ingen, der kender den rigtige pris. Det er totalt umuligt at forudberegne hvor dyrt det
bliver. Det er bekendt, at bundforholdene på strækningen fra Ved Stranden, Østerågade og Boulevarden er
særdeles vanskelige. Først når arbejdet er færdigt, ved man hvor vanskeligt det var, og den nøjagtige pris
kendes. Man står sandsynligvis med en sporvognsrute, der ikke kan forrentes gennem billetpriserne.
Skal de nuværende trafikproblemer løses - og fremtidssikres - må der benyttes flere end de nuværende
adgangsveje. Grønlandsbanen ligger lige udenfor det nye hospitals hoveddør, men den kan
- eller vil -
politikerne ikke se. Banen er ellers i direkte forbindelse med hele den jyske længdebane. Man kan derfor,
ligesom i Århus, med lidt ud- og tilbygning, etablere et banenet, der kan betjene regionen helt fra nord til
syd. Den sporvogn politikerne ønsker lægger beslag på flere strækninger i det eksisterende vejnet, og den
kører kun indenfor Aalborgs nære bygrænser.
Den nødvendige forlængelse af Grønlandsbanen er kun ca. 3 km og bør anlægges i arealet syd for
Universitetsboulevarden, således at hele banesystemet er i egen tracé. Et tog, der bevæger sig i egen tracé,
kan bestå af rigtig mange vogne og således forøge transportkapaciteten enormt, i modsætning til
politikernes sporvogn, der benytter eksisterende veje i fælles tracé med den øvrige trafik.
Regionsrådet har anbragt det nye hospital i et område af byen, hvor trafikken allerede er brudt sammen.
Ifølge regionsformanden skulle hospitalet placeres tæt på universitetet(?) Det lyder mærkeligt, når man
ved, at universitetet har flere adresser rundt omkring. Skaden er sket og nu må der etableres flere
adgangsveje.
En del af løsningen er Egnsplanvejen. Uheldigvis sjuskede man med forundersøgelserne, der manglede en
godkendelse og jordbundens beskaffenhed er ikke som forventet, der skal udføres ekstraarbejder. Den
ekstra adgangsvej blev derfor ikke klar, inden hospitalsbyggeriet gik i gang. Resultatet er, at
entreprenørerne bliver nødsaget til at bringe materialer frem ad allerede overbelastede veje. Det udløser
sikkert ekstra regninger, som skal betales af Nordjyllands skatteborgere.
Regionsrådet har givet tilsagn om et økonomisk tilskud til ”sporvognen” på 55 millioner kroner. Det bedste
var nok, at de brugte pengene til at afskedige lidt færre hospitalsansatte. Det kommer nok ikke til at ske,
slet ikke med de ekstraregninger man allerede nu kan se vil komme.
I Odense har man lige erkendt, at elforsyningen til en gammeldags ”sporvogn”, i lighed med den Aalborgs
politikere ønsker sig, vil give forstyrrelser i det elektroniske hospitalsudstyr. I Odense er de nu i gang med
omprojekteringer, der skal beskytte hospitalsudstyret mod sporvognens magnetiske forstyrrelser. Her i
Nordjylland kan vi også forvente ekstra udgifter, hvis politikernes sporvogn bliver en realitet.
Politikerne er blevet enige op at anlægge en stikbane til lufthavnen. Det er en god idé, at flypassagerer skal
kunne komme frem til lufthavnen med tog. Men hvorfor kun dem, der kommer fra syd? Vendelboerne kan
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 85: Henvendelse af 26/11-15 vedrørende alternativer til Aalborg Letbane, fra Torben Andersen, Støvring
ikke komme direkte frem, de skal stige om i Aalborg eller Lindholm; det er der sikkert ikke mange der har
lyst til. Det vil være både billigere og bedre, hvis man anlægger et par parallelle spor der hvor længdebanen
er tættest på lufthavnebygningen - ca. 1600 meter. Tog der skal stoppe ved lufthavnen kan benytte
parallelsporene og de gennemgående tog kan køre forbi på de allerede eksisterende spor. De 1600 meter
ind til lufthavnsbygningen kan klares med en traditionel lufthavns ”finger” med rullende fortov. Eller man
kan anlægge en såkaldt Personal Rapid Transit-Bane, som den i Heathrow, Terminal 5. Det vil være langt
billigere og give flere togpassagerer adgang til lufthavnen.
Desværre er nordjyske politikere ikke så visionære, som de selv giver udtryk for, men det er endnu muligt
at sætte en stopper for fejltagelserne.
Kom nu i gang med de nødvendige projekteringer, hvor de eksisterende skinner på Grønlandsbanen og
længdebanen benyttes! Modsat letbanen er det ikke nødvendigt at have et fuldt, færdigt banesystem med
stoppesteder, nye parallelspor osv., inden det første passagertog fra Lindholm, forbi byens centrum, helt
frem til Aalborg Øst, kan tages i brug.
Vi nordjyder må desværre erkende, at vi ikke har været heldige med vores politikere, de begår nogle
kostbare fejltagelser.
Hilsen
Torben Andersen
Søndervang 36
9530 Støvring