Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 85
Offentligt
Hvorfor overser Rasmus Prehn Grønlandsbanen?
I Nordjyske den 18. november kan man læse, at Rasmus Prehn har indkaldt transportministeren til samråd.
På dette møde afkrævede Rasmus Prehn ministeren et svar: ”Hvad skal man i Aalborg gøre, hvis letbanen
skrottes?” Det er meget let at svare på: Brug Grønlandsbanen.
Banen er eksisterende og hvis det ikke var fordi ”man” har kludret i det og ladet entreprenøren, der skal
anlægge Egnsplanvejen, fjerne omkring 500 meter skinner, kunne man i morgen køre med tog fra Lindholm
St. - forbi Aalborg Vestby St. - videre forbi banegården/rutebilstationen - forbi Supersygehusets byggeplads
og helt frem til Grønlandshavnen. En ny stikbane på ca. 3 kilometer, med dobbeltspor fra sygehuset frem til
Gigantium, kan forøge passagerkapaciteten til Aalborg Øst ganske betragteligt.
Det oplyses, at der hver morgen sendes 16 busser fra banegården frem til Aalborg Øst. Antager man, at
hver bus har 50 passagerer med, er det altså ca. 800 personer, der skal flyttes fra Aalborgs midtby og frem
til Aalborg Øst.
Et IC3 tog har omkring 150 sæder. Ifølge DSB kan togstammen forlænges op ti l 292 m og befordre op til
720 personer ad gangen. En enkelt tur på Grønlandsbanen og den 3 km lange forlængelse kan altså løse
problemet. Jeg forudsætter, at der fortsat er enkelte busser, der samler passagerer op på strækningen
mellem banegården og Aalborg Øst.
Politikernes letbane forventes først klar i 2021. De 3 km nye spor kan være klar til brug langt tidligere. Det
er selvfølgelig ikke optimalt med de meget lange togsæt. På længere sigt bør man udbygge Grønlandsbanen
med flere stop og nogle parallelspor, så modkørende tog kan krydse hinanden; den udvidelse kan imidlertid
foretages løbende, medens det akutte transportbehov dækkes med de lange togsæt.
Hilsen
Torben Andersen
Søndervang 36
9530 Støvring