Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1572759_0001.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. september 2015
Rapportperiode: September 2015
1. Overordnet status
Der indgår dagligt 36 IC4 togsæt i driftspuljen, hvoraf driftsreserven i september var
på 13 tog. Togene anvendes til regionaltrafikken i Jylland og på Sjælland samt i
fjerntrafikken mellem København og Århus. På hverdage køres der med koblede
tog i 10 regionaltogsafgange mellem København og Kalundborg og 2
lyntogsafgange mellem København og Aarhus.
Antallet af km mellem hændelser lå i september på 8.800. Nuværende gennemsnit
for 2015 ligger dermed på 8.100 km. Der er kørt 456.000 km med IC4 i september.
IC4’s produktion udgør dermed 12% af DSB’s samlede dieselproduktion i denne
måned.
Der indgår dagligt 6 IC2 togsæt i driftspuljen, hvoraf 2 togsæt er driftsreserve.
Togene er indsat i regionaltrafikken i Jylland og på Vestfyn. Antallet af km mellem
hændelser lå for IC2 i september på 3.500 km. Nuværende gennemsnit for 2015
ligger på 3.600 km. Der er kørt 49.000 km med IC2 i september.
Ansøgningen om typegodkendelsen til koblet kørsel med op til 3 togsæt er
modtaget fra Trafik- og Byggestyrelsen den 6. august. DSB har foreløbigt ombygget
24 koblingsklare togsæt og modtaget driftstilladelse fra Trafik- og Byggestyrelsen
for disse.
Opfølgende rapporter fra Prose omhandlende analyser af power pack og
bremsesystemet modtaget ultimo juli har nu udmøntet sig i konkrete tiltag, som
DSB planlægger udførelsen af.
2. IC4/IC2 togsætoversigt
IC4 og IC2 flåden er stadig i indkøringsfasen og under kontinuerlig teknisk
opgradering. Oversigten nedenfor viser antallet af togsæt i driftspuljen anvendt til
at opfylde køreplansbehovet samt materielbehovet, der dækker vedligeholdelse og
videre teknisk udvikling.
Pr. 30.
septem-
ber
I alt
Godkendt til
passagerkørsel
Driftspulje
Materielpulje til
vedligeholdelse og
teknisk udvikling
82
23
77
23
36
6
41
17
IC4
IC2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Orientering om IC4 og IC2 statusrapport for september 2015, fra transport- og bygningsministeren
1572759_0002.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. september 2015
Rapportperiode: September 2015
3. IC4/IC2 udvikling i driftspræstation og leverance
Gs.2013
Gs. 2014
ÅTD
Sep-15
IC4
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs./måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr.dag
(inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
93,9%
4.500
57.000
247.000
85,0%
93,0%
6.500
61.000
286.000
95,2%
95,0%
8.100
79.000
337.000
98,3%
92,7%
8.800
65.000
456.000
98,6%
-
31
40
38
IC2
Togrettidighed*
Km. mellem hændelser (MDBF)
Km. mellem nedbrud
Kørte km (gs.pr. måned)
Andel leverede enheder i forhold
til planlagt
Antal tog leveret fra værksted
pr. dag (inkl. togsæt anvendt til
operatørrelaterede forhold)
95,1%
4.400
25.900
15.000
91,2%
2.800
15.800
28.000
91,3%
3.600
25.700
26.000
91,7%
3.500
12.300
49.000
91,0%
65,0%
93,1%
89,7%
-
5
8
6
*
Rettidigheden for alle togafgange med hhv. IC4/IC2 målt på de 42 vigtigste stationer, hvor tog der er
forsinkede mindre end 6 minutter i deres ankomst, anses for rettidige.
Kommentar:
Udviklingen i IC4s MDBF har ikke været tilfredsstillende henover foråret og
sommeren. Den langsigtede trend er dog fortsat positiv, således at MDBF
udvikler sig klart positivt år for år.
Der er betydelig udsving mellem de enkelte togs MDBF. I perioden oktober
2014 – september 2015 spænder udsvinget fra 1.700 km for lavest
performende togsæt til 33.200 km for bedst performende togsæt. Det
gennemsnitlige MDBF for de 36 bedst performende togsæt ligger i denne
periode på 11.300 km.
MDBF varierer over tid for de enkelte togsæt. Det er dog erfaringen, at et
nyindsat IC4 togsæt kører længere mellem hændelser i dag end tidligere
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Orientering om IC4 og IC2 statusrapport for september 2015, fra transport- og bygningsministeren
1572759_0003.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. september 2015
Rapportperiode: September 2015
grundet øget driftserfaring og øget viden om togene. Det er vigtigt for den
samlede udvikling af IC4, at der køres mest muligt, fordi det er erfaringerne fra
kørslen, som er basis for den opbyggede læring om togene.
For at skabe fremdrift i MDBF har DSB primær fokus på årsagsanalyse af de
hyppigste fejltyper i driftssystemerne, som foretages af RIT (Reliability
Improvement Team) og eksterne specialister. Her vil både forskelle i de enkelte
togs præstationer og mulige nye tiltag blive vurderet.
På trods af at den gennemsnitlige MDBF er lavere end forventet, er køreplanen
overholdt. Der er stabilt leveret flere end de 36 daglige tog, der er forudsat i
indsættelsesplanen. De indsatte tog har kørt med en god rettidighed, således at
kunderne på alle strækninger med IC4 har opnået en god kvalitet, hvilket de
også har kvitteret for gennem de løbende kundeundersøgelser.
4. Aktuel Indsættelsesplan
Driftspulje (inkl. driftsreserver)
Antal togsæt/dag (gs.)
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Driftsreserver
I alt
IC2
Regional Vest
Driftsreserver
I alt
  
4
2
6
  
12
9
2
13
36
Aktuel køreplan
5. Fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling i 2015
DSB har udpeget følgende fokusområder for driftsopfølgning og teknisk udvikling,
herunder tiltag anbefalet i Prose rapporten, samt opstillet nedenstående mål for
2015:
Fokusområde
Status
Plan
Mål
IC4
Driftsforbedrende
softwarepakke fra
AnsaldoBreda
Udviklingsplanen for
design følges.
Sideløbende med
design foretages der
Ansøgning om
Ibrugtagningstilladelse
forventes sendt til
Trafik- og
Softwarepakke færdig,
ansøgning om
godkendelse sendt og
Ibrugtagningstilladelse
meddelt.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Orientering om IC4 og IC2 statusrapport for september 2015, fra transport- og bygningsministeren
1572759_0004.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. september 2015
Rapportperiode: September 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
intensive test på
testcenter i Fredericia.
Byggestyrelsen i
december 15.
Nedbringe den samlede
køretid gennem
optimeringer af bl.a tid
til stationsophold,
kobling og
acceleration.
Ændring af koblinger
 
En række
optimeringsmuligheder
er identificeret og
opgradering prioriteret
ift indsættelsesplanen.
Der arbejdes bl. a. med
dørtider og
afgangsprocedure samt
ændringer i
koblingsproceduren via
software.
Driftskobling på
endestationer <10 min.
45 togsæt har
ændrede koblinger
(gaiter) indbygget.
Alle togsæt med bl.a.
ændrede koblinger
ombygges rettidigt for
at imødekomme
driftsefterspørgslen.
Løsninger ifm revner i
aksellejeskåle
Indbygningen af nye
svingningsdæmpere
pågår. P.t. er 42
togsæt fuldt ombygget
med nye dæmpere.
Anlæg for detektering
af flader på hjul
(WILD) er idriftsat i
Albertslund, Fredericia
og Lillebælt.
Der har ikke været
forekomster af
revnede
aksellejekasser siden
januar 15.
Alle driftstog
ombygget med nye
svingningsdæmpere
ultimo 2015.
Verificere
aksellejekassernes
konstruktionsgrundlag
gennem test.
Gennemført stresstest af
aksellejekasse, jf Proses
anbefaling.
Ikke flere forekomster af
revner.
Analyse af Power Pack
Task Force arbejdet
med bl.a. deltagelse af
motorleverandøren og
Prose pågår.
Yderligere test udføres.
Plan for præventivt
vedligehold af de
eksisterende motorer
samt konstruktions-
ændringer er under
udarbejdelse.
Forbedre
driftsmønsteret for
power pack på IC4
IC2
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 83: Orientering om IC4 og IC2 statusrapport for september 2015, fra transport- og bygningsministeren
1572759_0005.png
Statusrapport IC4/IC2
Status pr. 30. september 2015
Rapportperiode: September 2015
Fokusområde
Status
Plan
Mål
Opgradering med
driftsforbedrende
tiltag(pakke B)
17 IC2 er opgraderet.
Opgradering af resten
af flåden.
Tiltag installeret på hele
flåden 1. halvår 2016.
Softwarepakke med
overførsel af IC4
funktionaliteter
Programmering er
opstartet hos
underleverandør.
Udvikles til
godkendelse i 2016.
Softwarepakke til IC2 er
godkendt i 2016.
5