Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 78
Offentligt
1570658_0001.png
Transport- og bygningsminister
Hans Christian Schmidt
19-11-2015
Sag nr. 15/1001
Dokumentnr. 56296/15
Finansiering af lokalbaner
Tak for dit brev af 4. november 2015 modtaget 11. november 2015
Der er helt rigtigt, som du skriver, at regionerne har ansvaret for lokalba-
nerne, og vi har i regionerne ydet en indsats for at styrke banerne. Samlet er
passagertallet steget med mere end 20 procent, siden regionerne overtog an-
svaret for dem.
I perioden 2001-2014 har regionerne brugt 1.948,4 millioner kroner (2014
pl) på investeringer i privatbanerne (kilde: Rapport fra arbejdsgruppen om
kriteriet for antal kilometer privatbanespor, marts 2015). I samme periode
har regionerne modtaget 1.460,2 i direkte statstilskud (2014 pl) til investe-
ringer. De resterende 488,6 millioner kroner har regionerne finansieret af de
midler, regionerne har til rådighed til regional udvikling og gennem låntag-
ning.
Allerede ved amternes overtagelse af ansvaret for lokalbanernes stod det
klart, at de afsatte investeringsmidler ikke var tilstrækkelige på længere
sigt, hvilket også fremgår af Rapporten fra arbejdsgruppen om kriteriet for
antal kilometer privatbanespor, Økonomi- og Indenrigsministeriet, marts
2015.
Regionerne står således overfor et stort investeringsbehov til fortsat renove-
ring og modernisering af lokalbanerne, der overstiger de midler der er til
rådighed.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 78: kopi til orientering af henvendelse af 19/11-15 til transport- og bygningsministeren vedrørende finansiering af lokalbaner, fra Danske Regioner
1570658_0002.png
Vi vil gerne gøre opmærksom på, at der ikke er en sammenhæng mellem
bloktilskudskriterierne, og hvorledes midlerne påtænkes anvendt. Kriterier-
ne er en metode til at fordele bloktilskudsmidlerne mellem regionerne.
Social- og Indenrigsministern har netop bekræftet dette ved besvarelse af
spørgsmål 6, stillet af Folketingets Transport- og Bygningsudvalg, hvor
Ministeren anfører:
For de strukturelle kriterier gælder, at der ikke er forudsat en en-til-en
sammenhæng mellem kriterierne og konkrete udgiftsområder for regioner-
ne. Således er der ikke tale om, at regionerne gennem bloktilskuddet får et
direkte tilskud til privatbaneopgaven, men der er tale om, at kilometer pri-
vatbanespor indgår som et kriterium for fordeling af det regionale bloktil-
skud, som regionerne kan bruge på de samlede regionale udviklingsopga-
ver. Desuden er det statslige investeringstilskud til privatbanerne et gene-
relt tilskud.
Venlig hilsen
Side 2
Bent Hansen
Jens Stenbæk