Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1569986_0001.png
Motorvej på 3. etape af Rute 23
-En forbindelse til vækst
CVR 48233511
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
Udgivelsesdato
Udarbejdet af
Godkendt af
:
:
:
Juli 2015
Martin Elmegaard Mortensen, Sara Elisabeth Svantesson
Brian Gardner Mogensen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – En forbindelse til vækst
Side 1
INDHOLDSFORTEGNELSE
4.1 
SAMMENFATNING
INDLEDNING
METODE
FORUDSÆTNINGER
Trafikale forudsætninger
4.1.1  Basissituation uden tredje etape af motorvej på Rute 23
4.1.2  Projektsituationen med motorvej på hele Rute 23
Industri
4.2.1  Branchen
4.2.2  Vækst og beskæftigelse
Transport
4.3.1  Branchen
4.3.2  Vækst og beskæftigelse
RESULTATER
Samlet resultat for de to brancher
Industri
Transport
PERSPEKTIVERING
LITTERATUR
SIDE
11 
11 
12 
13 
13 
14 
4.2 
4.3 
5.1 
5.2 
5.3 
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0004.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 2
1
SAMMENFATNING
Grontmij har foretaget en beregning af vækstpotentialet for brancherne Industri og
Transport med en udbygget Rute 23 til motorvej mellem Kalundborg og Regstrup.
Beregningen er foretaget med Grontmijs Vækstmodel. Resultaterne fremgår af Tabel
1.
Tabel 1 Resultaterne af beregningerne med Grontmijs Vækstmodel
Resultatet af beregningen viser, at en udbygget Rute 23 vil skabe ca. 1.000 nye
arbejdspladser i kommunerne Kalundborg, Odsherred og Holbæk. Nye indtægter for
1,4 mia. kr. og nye kommunale skatteindtægter på 335 mio. kr. Den samlede
produktionsværdi er opgjort til 2,3 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0005.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 3
2
INDLEDNING
Kalundborg Kommune har bedt Grontmij foretage en analyse af effekterne af en
motorvej på Rute 23 på brancherne industri og transport.
Motorvejen indebærer en opgradering af landevejen, Rute 23, fra Kalundborg til
Regstrup til en sammenhængende motorvej med 110 km/t.
Figur 1 Rute 23 strækning. Kilde: Vejdirektoratet 2012, VVM-undersøgelse Rute 23 Regstrup-
Kalundborg
Det forventes, at Rute 23 anlagt som en motorvej vil aflaste trafiksituationen på de
nuværende forbindelser mellem de sjællandske byer og reducere transporttiderne i
området. Det bidrager til at styrke erhvervs- og byudviklingen på den nordvestlige del
af Sjælland ved at sikre fremkommeligheden. Strækningen vil åbne nye muligheder
for vækst, da den øgede fremkommelighed åbner for nye markeder for
virksomhederne.
Vækstanalysen er foretaget i juni 2015.
3
METODE
Effektberegningerne foretages på brancher på baggrund af en økonomisk input-
output model udviklet af Syddansk Universitet (SDU) i 2007. Modellen er oprindeligt
udviklet til beregning af effekter i forbindelse med havneaktiviteter, men er tilpasset
beregning af de regionaløkonomiske effekter af infrastrukturinvesteringer på udvalgte
brancher på Sjælland. Nærværende analyse finder effekterne for følgende brancher:
Industri
Transport
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0006.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 4
Region Sjælland
Direkte effekt:
Beskæftigelse branche x
Omsætning branche x
Indirekte/induceret effekter
for brancherne:
Produktionsværdi
Indkomstskabelse (BVT)
Beskæftigelse
Skatter
Industri
Transport
Figur 2 Grundlæggende beregningslogik i input-output-modellen. Kilde: Grontmij
Figur 2 viser mekanismerne bag modellen og Tabel 2 beskriver, hvad de forskellige
output-begreber dækker over.
Begreb
Direkte
arbejdspladser
Indirekte
arbejdspladser
Inducerede
arbejdspladser
Indkomstdannelse
Definition
De nye arbejdspladser, som skabes i Industri- og
Transportbranchen som følge af en udbygget Rute 23.
De nye arbejdspladser, som skabes hos underleverandører m.v.
De nye arbejdspladser, som skabes når medarbejdere i de
forskellige brancher bruger deres indkomst i f.eks. supermarkeder,
detailhandel, osv.
Dækker over begrebet bruttoværditilvækst, som beskriver den
værditilvækst, der skabes af aktiviteterne i brancherne efter udgifter
til produktionsinput (gælder ikke arbejdskraft) er fratrukket.
Den skattebetaling som medarbejderne på de nye arbejdspladser
betaler til kommunen.
Skatteindtægt
Tabel 2 Definitioner af anvendte begreber. Kilde: Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0007.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 5
4
4.1
4.1.1
FORUDSÆTNINGER
Trafikale forudsætninger
Basissituation uden tredje etape af motorvej på Rute 23
Da der i dagens situation er forskellige maxhastigheder på strækningen, antages
gennemsnitlig hastighed på strækningen at være 70 km/t (der er ikke taget hensyn til
hvad den faktiske hastighed i basissituation er). I basisscenariet antages at etape 2
samt 600 m af etape 3 er udbygget, hvorfor der tages udgangspunkt i en 26,9 km
lang strækning. I dagens situation er rejsetiden på strækningen Kalundborg, for en
personbil som kører 70 km/t ca. 23,1 minutter ((26,9/70)*60). Ifølge Vejdirektoratets
VVM-undersøgelse er årsdøgnstrafikken (ÅDT) som præsenteret i Tabel 3. 2020 er
valgt til basisår for beregningen.
Start
Kalundborg
Slut
Regstrup
Tid (min)
23,1
Afstand (km)
26,9
ÅDT 2012
6000-13000
Gns. hastighed
70 km/t
Tabel 3 Rute 23 - Skovvejens strækning i dagens situation. Kilde: Vejdirektoratets VVM og Grontmij
beregninger
ÅDT for lastbilstrafik antages at være 15 % af totaltrafik, og svarer til 700-1800
køretøjer i døgnet for hele Rute 23 Holbækmotorvejen-Kalundborg. De største
trafiktal findes på den østlige del af Rute 23 (jf. Vejdirektoratets VVM-undersøgelse).
4.1.2
Projektsituationen med motorvej på hele Rute 23
Med en motorvej på Rute 23 mellem Kalundborg og syd for Regstrup er
maxhastigheden 110 km/t. Rejsen kan derfor foretages på 14,6 minutter for
personbiler, som kører maxhastigheden på hele strækningen ((26,9/110)*60). Det vil
sige, at strækningen køres med en maksimal tidsgevinst på 8,5 minutter. For lastbiler
er tidsgevinsten på 4,6 minutter, og rejsen kan foretages på 20,2 minutter, som det
fremgår af resultatet præsenteret i Tabel 4.
 
Køretøj 
  
Start 
  
Slut 
Basissituation 
Projektsituation 
Tid 
Afstand  Tid 
Afstand  Km/t  Tidsbesparelse
(min)  (km) 
(min) (km) 
23,1
26,9 14,6
26,9  110
8,5
24,8
26,9
20,2
26,9 
80
4,6
Personbil  Kalundborg  Syd for 
Regstrup 
Lastbil 
Kalundborg  Regstrup 
Tabel 4 Rute 23 - Skovvejens strækning i basissituationen og projektsituationen. Kilde: Vejdirektoratets
forundersøgelser og Grontmij beregninger
Trafikmængden på strækningen fremskrives for at præstere et skøn for
trafiksituationen i basissituationen i 2020 uden en Rute 23. Der antages en årlig
trafikal vækst på 1,3 % (Jf. Vejdirektoratet Forundersøgelse Rute 22).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0008.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 6
Start
Kalundborg
Slut
Regstrup
Basissituation
ÅDT 2025
10.000-14.800
Projektsituation
ÅDT 2020
8.500-17.400
Tabel 5 Rute 23s trafiktal i basissituationen og projektsituationen. Kilde: Vejdirektoratets notat,
forundersøgelser og Grontmij beregninger
Jf. Vejdirektoratets VVM-undersøgelse vedrørende ny motorvejsforbindelse på Rute
23, strækningen Kalundborg-syd for Regstrup (2012) er der estimeret at
årsdøgnstrafik på motorvejen vil 11200-17300 køretøjer pr. døgn i 2020. Den
samlede tidsbesparelse er ca. 1.340 timer pr. døgn (VVM-undersøgelse 2012),
hvilken svarer til totalt 294.800 timer om året (1340*220).
Lastbiler kører maximalt 80 km/t på strækningen, men da der er forskellige
maxhastigheder på strækningen antages en gennemsnitlig hastighed på 65 km/t. Den
totale tidsbesparelse er ca. 1.340 timer per døgn ifølge Vejdirektoratet (VVM 2012).
Antallet lastbiler antage at være 15 % af total trafik på strækningen, og ved at vægte
de totale tidsbesparelser med forholdet mellem personbilers og lastbilers hastighed,
kan nedenstående tidsbesparelse for lastbiler beregnes.
  
Start 
Kalundborg 
  
Slut 
Regstrup 
Projektsituation 
Antal lastbiler 
Tidsgevinst for lastbiler (timer pr år) 
1020‐2088 
129.080
Tabel 6 Tidsgevinster i projektsituationen for lastbiler. Kilde Vejdirektoratets forundersøgelser og
Grontmij beregninger
4.2
4.2.1
Industri
Branchen
Beskæftigelsen i industrien på tværs af de tre kommuner varierer fra 5 % af den
samlede beskæftigelse i kommunen til 27 %. Andelen af jobs inden for industrien
varierer på tværs af kommunerne. Kalundborg har den største andel af industrijobs
med 27 %, hvor Holbæk har den laveste andel med 5 %.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0009.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 7
Figur 3 og Tabel 7 illustrerer andelene for hver enkelt kommune.
Figur 3 Andel af beskæftigelse inden for industrisektoren. Kilde Danmarks Statistik 2015
Region
Sjælland
Holbæk
Kalundborg
Odsherred
Total
Beskæftigede
Andel af beskæftigelse 
 30.451 
10%
 1.423 
5%
 5.231  
27%
 1.195  
10% 
 7.849 
14%
Tabel 7 Antal og andel af beskæftigelse inden for industrisektoren. Kilde Danmarks Statistik 2015
4.2.2
Vækst og beskæftigelse
Rute 23 vil øge tilgængeligheden til motorvejen ved Regstrup og medføre
tidsgevinster i erhvervslivets logistik, både for transporter af produktionsinput og
forsendelser af produkter. For industrien vil den øgede fremkommelighed og
tidsreduktion betyde et større geografik kundegrundlag og større muligheder for
virksomhederne for at få varer leveret hurtigere i området. Tiltrækning af arbejdskraft
forventes at blive nemmere i en mere sammenhængende region.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0010.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 8
Figur 4 30 og 60 minutters transportkort før og efter opgraderingen af Rute 23. Kilde. Grontmij
Der er foretaget en analyse fra Novo Nordisks anlæg beregnet, deres
dækningsområde inden for 30 minutter og 60 minutters kørsels. Det fremgår af Figur
4, at ved en udvidelse af rute 23, så kan indre by i København nås inden for en time.
Ses der på de grønne felter, så udvides dækningsarealet således at Holbæk kan nås
inden for 30 min. Ved at udvide dækningsområdet, så udvides udbuddet af
kvalificeret arbejdskraft.
Erfaringstal fra en tidligere rapport for en Hærvejsmotorvej (Grontmij 2014)
1
viser en
merproduktion på 5 % som følge af ny infrastruktur. Væksten kom som følge af en
forventet mereksport. Der antages, at Rute 23 vil understøtte en lignende vækst.
Beskæftigelseseffekten i industrisektoren i de forskellige kommuner fremgår af Tabel
8.
  
Direkte beskæftigelseseffekt 
Holbæk
Kalundborg
Odsherred
Total
 71 
 262 
 60  
 392 
Tabel 8 Direkte beskæftigelseseffekt i industrisektoren i de forskellige kommuner. Kilde Grontmij
http://haervejskomiteen.dk/wp-content/uploads/H%C3%A6rvejsmotorvejens-betydning-for-
v%C3%A6kst-i-fremstillingsindustrien-Grontmij.pdf
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0011.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 9
4.3
4.3.1
Transport
Branchen
Transportbranchen i de tre kommuner med hensyn til beskæftigelsen udgør 2 – 5 %
af kommunernes samlede beskæftigelse. I de 3 kommuner var 2.519 beskæftiget i
Transportbranchen i 2013.
Figur 5 Andel af beskæftigelse inden for Transport. Kilde Danmarks Statistik
Region
Sjælland
Holbæk
Kalundborg
Odsherred
Total
Beskæftigede
Andel af beskæftigelse 
 12.531 
4%
 1.393 
5%
 844  
4%
 282  
2% 
 2.519 
4%
Tabel 9 Antal og andel af beskæftigelse inden for Transport. Kilde Danmarks Statistik
4.3.2
Vækst og beskæftigelse
Transporterhvervet er naturligt afhængigt af en øget produktion i industrien. Den
øgede fremkommelighed og den forventede mertrafik som følge af en udbygning af
Rute 23 er medvirkende årsag til en forventet vækst i transportbranchen.
Der antages, at trafikvæksten følger fordelingen mellem de transportafhængige
virksomheder. Tages der højde for fordelingen mellem de forskellige brancher, der
bruger lastbilstransporter, så vil væksten i transporterhvervet estimeres til ca. 5 %.
Dette understøttes af den forventede øgede produktion i industrien på 5 %. Ydermere
vil en forlængelse af motorvejen, helt til Kalundborg understøtte den øst-vestgående
transport over Sjælland. Her vil Kalundborg Havn spille en central rolle i forhold til at
tiltrække gods, som ellers var landet i f.eks. CMP eller Køge havn.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0012.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 10
En vækst på ca. 5 % i beskæftigelsen i transportbranchen vil medføre en direkte
beskæftigelseseffekt på 126 personer. Den direkte beskæftigelseseffekt fremgår af
Tabel 10.
  
Direkte beskæftigelseseffekt 
Holbæk
Kalundborg
Odsherred
Total
 70 
 42 
 14  
 126 
Tabel 10 Direkte beskæftigelseseffekt i handel og transport i de forskellige kommuner. Kilde Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0013.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 11
5
5.1
RESULTATER
Samlet resultat for de to brancher
Det samlede resultat af modelberegningerne viser, at en udbygning af Rute 23 giver
mere end 1.000 nye jobs totalt i de to sektorer. Resultatet er fordelt på direkte
beskæftigelse, indirekte og inducerede effekter.
Derudover vil Rute 23 give ca. 1,4 milliarder kr. i indkomstskabelse i regionen og
bidrage med 335 millioner i skatteindtægter. Produktionsværdien øges med 2,3
milliarder kr. i de fire kommuner, som analysen fokuserer på.
Tabel 11 Samlet resultat for Industri og Transport. Kilde Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0014.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 12
5.2
Industri
For Industribranchen får en udbygget Rute 23 positive effekter. I alt 841 nye
arbejdspladser skabes som følge af projektet.
Indkomstskabelsen bidrager til 1,3 milliarder kr., og projektet skaber 317 millioner i
skatteindtægter til bopælskommunerne. Total produktionsværdi øges med 2,1
milliarder kr. Det samlede resultat af modelberegningerne for industrien fremgår af
12.
Tabel 12 Resultat for Industri. Kilde Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0015.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 13
5.3
Transport
Transportbranchen nyder også benefits som følge af en realisering af projektet. En
vestsjællandsk Rute 23 bidrager her til 194 nye beskæftigede, 72 millioner kr. i
indkomstskabelse, og 19 millioner kr. i skatteindtægter. Total produktionsværdi stiger
med 172 millioner kr.
Tabel 13 Resultat for Transport. Kilde Grontmij
6
PERSPEKTIVERING
Den økonomiske effekt er udelukkende beregnet for brancherne Industri og transport.
Det vil sige, at det udestår at beregne effekterne for øvrige relevante brancher, som
f.eks. turisme og detailhandel, hvilket formentligt vil tilføre nye arbejdspladser til
regionen.
Endvidere kan det være interessant at undersøge, hvilken effekt en udbygget Rute 23
vil have for befolkningsudviklingen i regionen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569986_0016.png
Kalundborg Kommune
Motorvej på 3. etape af Rute 23 – en forbindelse til vækst
Side 14
7
LITTERATUR
Danmarks Statistik, 2015, Statistikbanken
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1680
(Beskæftigede (ultimo
november) efter tid, branche (DB07) og område)
Grontmij, 2003, Svendborgmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Herningmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Esbjergmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Holbækmotorvejens betydning for vækst
Hærvejskommitéen, 2014. En Hærvejsmotorvejs betydning for væksten i
fremstillingsindustrien. Grontmij
Region Hovedstaden, 2013, Femern Bælt forbindelsens betydning for vækst i
Hovedstadsregionen, Grontmij
Vejdirektoratet, 2012, VVM-undersøgelse Rute 23 Regstrup-Kalundborg
Vejdirektoratet, 2013a. Rute 22 Slagelse-Næstved - forundersøgelse udbygning af
vejforbindelsen. Rapport 440.