Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1569985_0001.png
En vej
til vækst på
Sjælland
August, 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569985_0002.png
KALUNDBORG
Rute 22
SLAGELSE
Rute 22
NÆSTVED
Rute 54
RØNNEDE
Afventer endelig anlægsbevilling
Afventer VVM-undersøgelse
Afventer forundersøgelse
I komitéen for Den Sjællandske Tværforbindelse arbejder
kommuner, region og lokale virksomheder for en
motorvej mellem
Rønnede-Næstved-Slagelse-Kalundborg,
som vil sikre bedre
mobilitet og tilgængelighed for 243.000 borgere i kommunerne langs
rute 54 og rute 22.
Tværforbindelsen er afgørende for at kunne fastholde og etablere
nye
arbejdspladser
som vil styrke mulighederne for fortsat
udvikling og
bosætning på Sjælland.
En sjællandsk Tværforbindelse vil give en bedre fordeling af de
positive effekter fra forbindelserne over Storebælt, Femern og
Kattegat på
rejsetid, synergi og regional udvikling.
Derfor er der behov for
politiske beslutninger
om at
forberede
og igangsætte anlæg
af Tværforbindelsens tre etaper.
En vej til vækst på Sjælland
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569985_0003.png
5,4 mia. kr. og 67 km motorvej
Sparet tid 47 minutter
1600 arbejdspladser
3,5 mia. i øget
produktionsværdi
Effektiv transport giver regionale og
samfundsøkonomiske gevinster
Sjælland udgør et stort sammenhængende arbejdsmarked, hvor god infrastruktur
og effektiv transport binder sjællandske byer og virksomheder sammen. Nogle
steder er rejsetiden dog stadig længere end den burde være i en sammenhængende
region.
Med et stadig større fokus på kvaliteten ved sammenhængende byregioner er der
behov for at styrke synergien mellem de større byer i Vest- og Sydsjælland og det
omkringliggende opland. Et afgørende element vil være anlægget af en hurtig
motorvejsforbindelse mellem Rønnede-Næstved-Slagelse-Kalundborg.
En Sjællandsk Tværforbindelse vil aflaste trafikken på de nuværende landeveje
mellem de sjællandske byer og reducere transporttiden med op til 47 minutter
hver vej for 243.000 borgere i de fire kommuner Faxe, Næstved, Slagelse og
Kalundborg.
Med en motorvejsforbindelse styrkes erhvervs- og byudviklingen i Vest-
og Sydsjælland ved at sikre en bedre fremkommelighed. Det vil øge
vækstmulighederne for det regionale erhvervsliv, og give grundlaget for 1.600 nye
arbejdspladser indenfor industri- og transporterhvervene og yderligere gevinster
for andre erhverv.
Den markante forbedring i tilgængelighed vil give de regionale virksomheder
muligheder for øget vækst og produktivitet i form af færre transportomkostninger
og bedre logistikplanlægning som årligt vil øge produktionsværdien med 3,4 mia. kr.
3
Kilde: Grontmij, 2015
=
+
+
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569985_0004.png
Øget attraktivitet for bosætning
På Sjælland udfordres kommunerne med at fastholde og styrke bosætningen.
I Vest- og Sydsjælland opleves et fald i bosætning, men med store forskelle
internt i regionen. En bedre trafikal sammenhæng på tværs mellem de større
byer på Vest- og Sydsjælland vil kunne tilbyde et bredere og attraktivt tilbud af
indkøbsmuligheder, kultur- og uddannelsestilbud samt sikre god tilgængelighed til
en mere centralt lokaliseret sygehusstruktur i fremtiden.
Befolkningsvæksten på Sjælland retter sig i høj grad mod områderne i og omkring
de større byer og i mindre omfang mod landområderne. Derfor skabes der
for tiden flest arbejdspladser i og omkring de største byer, men afgørende for
denne udvikling er byernes opland, som i høj grad er bosætningsområde for de
medarbejdere, der leverer væksten i virksomhederne.
Med en sammenhængende ny motorvejsforbindelse vil der kunne etableres en
bedre sammenhæng gennem kortere rejsetid mellem de største byer i Vest- og
Sydsjælland, som både er en fordel for de enkelte byer og for de omkringliggende
bosætningsbyer.
En vej til vækst på Sjælland
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569985_0005.png
Gennemsnitlig pendlingafstand
(km) opgjort på regioner
KM
30
25
20
15
10
5
0
ND
LA
L
Æ
SJ
K
EN
ND
ND
AR
LA
LA
AD
M
L
N
YL
ST
JY
TJ
DA
ED
RD
ID
D
V
M
SY
NO
HO
N
N
ON
N
O
O
O
GI
GI
GI
GI
RE
RE
RE
RE
Virksomheders vurdering
af rammevilkår for vækst
Velfærdsservice
Fysisk planlægning
Kommunens image
Information og dialog
Sagsbehandling
Brug af private leverandører
Arbejdskraft
Skatter og afgifter
Infrastruktur og transport
0
10
20
30
40
50
Pct.
N
IO
EG
R
Kilde: DTU, Transportvaneundersøgelse 2013
Kilde: Dansk Industri, 2014
Større tilgængelighed til arbejdsmarked
og uddannelse
Sjællandske pendlere har i dag den længste rejse mellem bolig og arbejde
sammenlignet med pendlere i resten af landet. 25 pct. af arbejdskraften i Region
Sjælland pendler til og fra Hovedstadsregionen via de øst-vest gående
motorvejs- og jernbanekorridorer på Sjælland, men der mangler en tilsvarende
hurtig nord-syd gående trafikforbindelse for de 82.500 borgere på Sjælland,
som dagligt pendler mellem bolig og arbejdssted indenfor Region Sjælland.
Med en ny motorvejsforbindelse mellem Kalundborg, Slagelse, Næstved og
Rønnede vil rejsetiden blive reduceret med op til 47 minutter for bilister og mere
end 20 minutter for lastbiler hver vej. Selvom motorveje ikke skaber vækst af sig
selv, så vurderer danske virksomheder nærheden til motorvejsforbindelser som det
vigtigste rammevilkår for deres vækst og udvikling. En Sjællandsk Tværforbindelse
vil derfor kunne fastholde eksisterende erhverv og tiltrække nye virksomheder til
Vest- og Sydsjælland.
Markant kortere rejsetider vil betyde bedre muligheder for at udvikle et samlet
arbejdsmarked på hele Vest- og Sydsjælland, som også giver virksomhederne bedre
muligheder for at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.
Uddannelsesmulighederne på Sjælland har stor betydning for at kunne forsyne
fremtidens arbejdsmarked med kvalificeret arbejdskraft. Uddannelsesinstitutioner
er derfor også med til at skabe regional forankring. Det har derfor stor betydning
for befolkningsudviklingen på Sjælland, at de unge har mulighed for at blive
boende i regionen mens de tager en uddannelse.
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569985_0006.png
KALUNDBORG
Kattegat
SLAGELSE
NÆSTVED
RØNNEDE
Øresund
Storebælt
Femern
Uddannelsesmulighederne og tilgængeligheden til disse har derfor stor betydning
for regionens fremtidige arbejdskraft. En motorvejsforbindelse vil være et
væsentligt element til at understøtte hurtigere trafikforbindelser mellem centralt
beliggende uddannelsesinstitutioner og oplandet til de større byer.
En ny forbindelse på tværs
Den Sjællandske Tværforbindelse vil forbinde de overordnede transportkorridorer
på Sjælland til Storebælt og Femern samt til en mulig ny Kattegatforbindelse.
Korridorerne er i dag væsentlige hovedfærdselsårer i landsdels trafikken og den
internationale trafik til Tyskland.
Med Femern Bælt-forbindelsens åbning vil Tværforbindelsen blive en vigtig
tilkørsel til transportkorridoren mellem Øresund og Hamburg, som giver
det regionale erhverv en hurtig tilgængelighed til leverandører og markeder i
Nordeuropa.
En Sjællandsk Tværforbindelse vil også fungere som en hurtig transitforbindelse
mellem de nationale og internationale forbindelser over Storebælt og Femern samt
mulig ny Kattegatforbindelse.
En vej til vækst på Sjælland
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569985_0007.png
Tværforbindelsen i tal
• Længde:
Ny motorvej 67 km + eksisterende vejanlæg
Slagelse omfartsvej (9 km) og Næstved omfartsvej (7 km).
• Standard:
4-sporet motorvej med hastighedsbegrænsning på
130 km/t.
• Anlægsomkostninger:
Anslået 5,4 mia. kr.
• Hvor og for hvor mange:
Tværforbindelsen krydser Faxe,
Næstved, Slagelse og Kalundborg kommuner med til sammen
243.000 borgere. Nabokommunerne Vordingborg og Sorø
kommuner har 74.800 borgere.
Foto: Kalundborg Havn
»Rute 22 mod Slagelse
og Næstved spiller
en stor rolle for
Kalundborg Havns
udviklingsmulig-
heder. Når en
bulkcarrier på 50.000
tons lastes i havnen
kræver det ca. 1.700
lastbiltræk med
korn, som fortrinsvis
anvender Rute 22«
Kalundborg Havn
Novenco Group,
Næstved
Foto: Novenco Building & Industry
»Novenco Group
rekrutterer i dag
medarbejdere både fra
Nordsjælland, Nykøbing
Falster og Odense. Men,
vi ligger lidt isoleret.
Med en udbygget
Tværforbindelse vil vi
kunne gør os endnu
mere attraktive i
området«
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569985_0008.png
Komitéen for Den Sjællandske
Tværforbindelse
arbejder for
etableringen af en ny motorvejsforbindelse
mellem Rønnede-Næstved-Slagelse-
Kalundborg. Komitéens medlemmer
repræsenterer virksomheder, kommuner,
regionen, medlemmer af Folketinget samt
interesseorganisationer på Sjælland. Yderligere
information om komitéen kan findes på
www.regionsjaelland.dk/tvaerforbindelsen
Komitéens styregruppe:
Lars Jensen,
formand og direktør Royal Unibrew, Faxe
Jens Stenbæk,
regionsrådsformand Region Sjælland
Mads Elming,
direktør Ardagh A/S, Næstved
Stén Knuth,
borgmester Slagelse Kommune
Bent Rasmussen,
direktør Kalundborg Havn
Carsten Rasmussen,
borgmester Næstved Kommune
Villum Christensen,
MF
Kommunikation - 01694