Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1569984_0001.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
CVR 48233511
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0002.png
Udgivelsesdato
Vores reference
Udarbejdet
Kontrolleret
:
:
:
:
8. juni 2015
22.2758.02
Sara Elisabeth Svantesson; Martin Elmegaard Mortensen
Brian Gardner Mogensen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0003.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
1
INDHOLDSFORTEGNELSE
4.1 
SAMMENFATNING
INDLEDNING
METODE
FORUDSÆTNINGER
Trafikale forudsætninger
4.1.1  Basissituationen uden en Tværforbindelse
4.1.2  Projektsituationen med en Tværforbindelse
Industri
4.2.1  Branchen
4.2.2  Vækst og beskæftigelse
Transport
4.3.1  Branchen
4.3.2  Vækst og beskæftigelse
RESULTATER
Samlet resultat for de to brancher
Industri
Transport
PERSPEKTIVERING
LITTERATUR
SIDE
10 
10 
11 
12 
12 
13 
4.2 
4.3 
5.1 
5.2 
5.3 
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0004.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
2
1
SAMMENFATNING
Grontmij har foretaget en beregning af vækstpotentialet for brancherne Industri og
Transport med en motorvej mellem Kalundborg og Sydmotorvejen ved Rønnede via
Slagelse og Næstved.
Beregningen er foretaget med Grontmijs Vækstmodel. Resultaterne fremgår af
Tabel 1 nedenfor.
Tabel 1 Resultaterne af beregningerne med Grontmijs Vækstmodel
Resultatet af beregningen viser, at en motorvej mellem Kalundborg og Rønnede vil
skabe ca. 1.600 nye arbejdspladser i kommunerne Kalundborg, Slagelse, Næstved
og Faxe. Derudover vil der skabes nye indtægter for ca. 2 mia. kr. og nye kommunale
skatteindtægter på ca. 0,5 mia. kr. Den samlede produktionsværdi er opgjort til ca.
3,5 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0005.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
3
2
INDLEDNING
Komitéen for den Sjællandske Tværforbindelse har bedt Grontmij foretage en analyse
af effekterne af en udbygget Tværforbindelse på brancherne Industri og Transport.
Tværforbindelsen er udtryk for en opgradering af landevejen, Rute 22, fra Kalundborg
til Næstved over Slagelse og Rute 54 mellem Næstved og Rønnede til en sammen-
hængende motorvej med 130 km/t.
Figur 1 En udbygget Tværforbindelses strækning
Det forventes, at en Tværforbindelse anlagt som en motorvej vil aflaste trafiksituatio-
nen på de nuværende forbindelser mellem de sjællandske byer og reducere trans-
porttiderne i området. Det bidrager til at styrke erhvervs- og byudviklingen på den
vestlige del af Sjælland ved at sikre fremkommeligheden. Strækningen vil åbne nye
muligheder for vækst, da den øgede fremkommelighed åbner for nye markeder for
virksomhederne.
Beregningen er foretaget i foråret 2015.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0006.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
4
3
METODE
Effektberegningerne foretages på brancherne på baggrund af en økonomisk input-
output model udviklet af Syddansk Universitet (SDU) i 2007. Modellen er oprindeligt
udviklet til beregning af effekter i forbindelse med havneaktiviteter, men er tilpasset
beregning af de regionaløkonomiske effekter af infrastrukturinvesteringer på udvalgte
brancher på Sjælland. Indeværende notat finder effekterne for følgende brancher:
Industri
Transport
Region Sjælland
Direkte effekt:
Beskæftigelse branche x
Omsætning branche x
Indirekte/induceret effekter
for brancherne:
Produktionsværdi
Indkomstskabelse (BVT)
Beskæftigelse
Skatter
Industri
Transport
Figur 2 Grundlæggende beregningslogik i input-output-modellen. Kilde: Grontmij
Figur 2 viser mekanismerne bag modellen og Tabel 2 beskriver, hvad de forskellige
output-begreber dækker over.
Begreb
Direkte
arbejdspladser
Indirekte
arbejdspladser
Inducerede
arbejdspladser
Indkomstdannelse
Definition
De nye arbejdspladser, som skabes i Industri- og Transportbran-
chen som følge af en udbygget Tværforbindelse.
De nye arbejdspladser, som skabes hos underleverandører m.v.
De nye arbejdspladser, som skabes når medarbejdere i de forskel-
lige brancher bruger deres indkomst i f.eks. supermarkeder, detail-
handel, osv.
Dækker over begrebet bruttoværditilvækst, som beskriver den vær-
ditilvækst, der skabes af aktiviteterne i brancherne efter udgifter til
produktionsinput (gælder ikke arbejdskraft) er fratrukket.
Den skattebetaling som medarbejderne på de nye arbejdspladser
betaler til kommunen.
Skatteindtægt
Tabel 2 Definitioner af anvendte begreber. Kilde: Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0007.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
5
4
4.1
4.1.1
FORUDSÆTNINGER
Trafikale forudsætninger
Basissituationen uden en Tværforbindelse
I dagens situation er rejsetiden på strækningen Kalundborg-Rønnede 1 time og 29
minutter. Ifølge Vejdirektoratets statistik og rapporter er årsdøgnstrafikken (ÅDT) som
præsenteret i Tabel 3. 2025 er valgt til basisår for beregningen.
Start
Kalundborg
Slut
Rønnede
Tid (min)
89
Afstand (km)
92,1
ÅDT 2013
8000-14000
Maxhastighed
70-80 km/t
Tabel 3 Tværforbindelsens delstrækninger i dagens situation. Kilde: Vejdirektoratets forundersøgelser og
Grontmij beregninger
Basissituationens rejsetid og afstand er beregnet på Tværforbindelsens rute i dagens
situation, baseret på ruteplanlæggere og ved normal trafikmængde. Rejsetiden anta-
ges at være den samme for privattrafik og lastbiler (grundet max hastighed på 80 km i
timen).
ÅDT for lastbilstrafik antages at være 12 % af den totale trafik på strækningen Sla-
gelse-Næstved (Vejdirektoratets forundersøgelse rute 22) og 11,7 % på strækningen
Næstved-Rønnede (Vejdirektoratets forundersøgelse rute 54).
4.1.2
Projektsituationen med en Tværforbindelse
Ved udbygning af Tværforbindelsen er rejsetiden mellem Kalundborg og Rønnede
41,5 minutter for personbiler, som kører maxhastigheden på hele strækningen. Det vil
sige, at strækningen køres med en maksimal tidsgevinst på 47,5 minutter. De fleste
bilister på Rute 22 kører med lavere hastighed end maxhastigheden (Vejdirektoratet
Forundersøgelse). Ved trafikmodelberegninger estimerer Vejdirektoratet (2014) en
tidsbesparelse for personbiler på ca. 30 minutter. For lastbiler er tidsgevinsten på
21,5 minutter som det fremgår af resultatet præsenteret i Tabel 4.
 
Køretøj 
Personbil 
Lastbil 
  
Start 
  
Slut 
Basissituation 
Projektsituation 
Tid 
Afstand  Tid 
Afstand  Km/t  Tidsbe‐
(min)  (km) 
(min) (km) 
sparelse 
89
92,1 41,5
90  130
47,5
89
92,1 67,5
90 
80
21,5
Kalundborg  Rønnede 
Kalundborg  Rønnede 
Tabel 4 Tværforbindelsens strækning i basissituationen og projektsituationen. Kilde: Vejdirektoratets for-
undersøgelser og Grontmij beregninger
Trafikmængden på strækningen fremskrives for at præstere et skøn for trafiksituatio-
nen i basissituationen i 2025 uden en Tværforbindelse. Der antages en årlig trafikal
vækst på 1,3 % (Jf. Vejdirektoratet Forundersøgelse Rute 22).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0008.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
6
  
Start 
Kalundborg 
  
Basissituation Projektsituation 
Slut 
ÅDT 2025 
ÅDT 2025 
Rønnede  10000‐14800
8500‐17400
Tabel 5 Tværforbindelsens trafiktal i basissituationen og projektsituationen. Kilde: Vejdirektoratets notat,
forundersøgelser og Grontmij beregninger
Jf. Vejdirektoratets notat vedrørende ny vejforbindelse på strækningen Kalundborg-
Slagelse-Næstved-Rønnede (2014) er det estimeret at årsdøgnstrafik på motorvejen
vil være 8.500-17.400 køretøjer pr. døgn i 2025. Den samlede tidsbesparelse er ca.
6.600 timer pr. døgn, hvilken svarer til totalt 1.452.000 timer om året.
Lastbiler får med Tværforbindelsen en rejsetidsreduktion på 21,5 minutter på stræk-
ningen Kalundborg-Rønnede, og rejsen kan foretages på 1 time og 7,5 minutter.
  
Start 
Kalundborg 
  
Slut 
Rønnede 
Basissituation  Projektsituation 
Tid 
Afstand  Tid 
Afstand  Hastighed  Tidsbespa‐
(min) (km) 
(min) (km) 
relse 
89
92,1 67,5
90
80 
21,5 min
Tabel 6 Tværforbindelsens strækning i projektsituationen for lastbiler. Kilde Vejdirektoratets forundersø-
gelser og Grontmij beregninger
Lastbiler kører 80 km/t på strækningen. Den totale tidsbesparelse er ca. 6.600 timer
pr. døgn ifølge Vejdirektoratet (Notat 2014). Antallet lastbiler antages at være 12 % af
den totale trafik på strækningen, og ved at vægte de totale tidsbesparelser med for-
holdet mellem personbilers og lastbilers hastighed, kan nedenstående tidsbesparelse
for lastbiler beregnes.
  
Start 
Kalundborg 
  
Slut 
Rønnede 
Projektsituation 
Antal lastbiler 
Tidsgevinst for lastbiler (timer pr år) 
1020‐2088 
129.080
Tabel 7 Tidsgevinster i projektsituationen for lastbiler. Kilde Vejdirektoratets forundersøgelser og Gront-
mij beregninger
4.2
4.2.1
Industri
Branchen
Beskæftigelsen i industrien på tværs af de fire kommuner varierer fra 7 % af den sam-
lede beskæftigelse i kommunen til 26 %. Andelen af jobs inden for industrien varierer
på tværs af kommunerne. Kalundborg har den største andel af industrijobs med 26
%, hvor Næstved har den laveste andel med 7 %.
Figur 3 og 8 illustrerer andelene for hver enkelt kommune.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0009.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
7
30%
26%
25%
20%
15%
13%
8%
12%
10%
7%
5%
0%
C Industri
Faxe
Kalundborg
Næstved
Slagelse
Total
Figur 3 Andel af beskæftigelse inden for industrisektoren. Kilde Danmarks Statistik
 
Ansatte 
Andel af beskæftigelse 
Faxe 
1.533 
13% 
Kalundborg 
4.965 
26% 
Næstved 
2.212 
7% 
Slagelse 
2.650 
8% 
Total 
11.360 
12% 
Tabel 8 Antal og andel af beskæftigelse inden for industrisektoren. Kilde Danmarks Statistik
4.2.2
Vækst og beskæftigelse
Tværforbindelsen vil øge tilgængeligheden til motorvejen ved Rønnede og medføre
tidsgevinster i erhvervslivets logistik, både for transporter af produktionsinput og for-
sendelser af produkter. For industrien vil den øgede fremkommelighed og tidsreduk-
tion betyde et større geografisk kundegrundlag og større muligheder for virksomhe-
derne for at få varer udleveret hurtigere i området. Tiltrækning af arbejdskraft forven-
tes at blive nemmere i en mere sammenhængende region.
Erfaringstal fra en tidligere rapport for en Hærvejsmotorvej (Grontmij 2014)
1
viser en
merproduktion på 5 % som følge af ny infrastruktur. Væksten kom som følge af en
forventet mereksport. Det antages, at Tværforbindelsen vil understøtte en lignende
vækst.
Beskæftigelseseffekten i industrisektoren i de forskellige kommuner fremgår af 9.
1
http://haervejskomiteen.dk/wp-content/uploads/H%C3%A6rvejsmotorvejens-betydning-for-
v%C3%A6kst-i-fremstillingsindustrien-Grontmij.pdf
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0010.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
8
  
Direkte beskæftigelseseffekt 
Faxe 
76,7 
Kalundborg 
248,3 
Næstved 
110,6 
Slagelse 
132,5 
Total 
568 
Tabel 9 Direkte beskæftigelseseffekt i industrisektoren i de forskellige kommuner. Kilde Grontmij
4.3
4.3.1
Transport
Branchen
Transportbranchen i de fire kommuner med hensyn til beskæftigelsen udgør 3 – 4 %
af kommunernes samlede beskæftigelse. I de 4 kommuner var 3.486 beskæftiget i
Transportbranchen i 2013.
5%
4%
4%
3%
3%
2%
2%
1%
1%
0%
4%
4%
4%
3%
4%
Transport
Faxe
Kalundborg
Næstved
Slagelse
Total
Figur 4 Andel af beskæftigelse inden for Transport. Kilde Danmarks Statistik
Faxe 
Beskæftigelse 
Andel ift. Kommunen 
463
4%
Kalund‐
borg 
780
4%
Næstved 
1.029 
3% 
Slagelse 
1.214 
4% 
Total 
3.486
4%
Tabel 10 Antal og andel af beskæftigelse inden for Transport. Kilde Danmarks Statistik
4.3.2
Vækst og beskæftigelse
Transporterhvervet er naturligt afhængigt af en øget produktion i industrien. Den
øgede fremkommelighed og den forventede mertrafik som følge af en udbygning af
Tværforbindelsen er medvirkende årsag til en forventet vækst i transportbranchen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0011.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
9
Der antages, at trafikvæksten følger fordelingen mellem de transportafhængige virk-
somheder. Da tung trafik defineres som køretøjer over 3,5 tons, vil en branche som
Bygge og anlæg, med meget stor sandsynlighed udgøre en betydelig andel af denne
trafik. Ses der på beskæftigelsen mellem de to brancher samlet for de 4 kommuner er
der 3.486 beskæftigede i transporterhvervet og 6.545 i Bygge og anlæg. Det betyder,
at 35 % af de beskæftigede er i transporterhvervet, at transportsektoren oplever til-
svarende andel af væksten, kan ikke nødvendigvis konkluderes. For f.eks. Kalund-
borg havn opleves at hovedparten af godstransporten køres sydover via rute 22. En
øget tilgængelighed på denne rute vil understøtte en øget vækst i transporterhvervet.
Trafikvæksten som følge en Tværforbindelse er estimeret til i gennemsnit 14,3 % for
hele strækningen. Tages der højde for fordelingen mellem de forskellige brancher,
der bruger lastbilstransporter, så vil væksten i transporterhvervet estimeres til ca. 7
%. Dette understøttes af den forventede øgede produktion i industrien på 5 %, samt
en øget tilgængelighed som understøttes med 2 %.
En vækst på ca. 7 % i beskæftigelsen i transportbranchen vil medføre en direkte be-
skæftigelseseffekt på 173,5 personer. Den direkte beskæftigelseseffekt fremgår af
Tabel 11.
  
Direkte beskæftigelseseffekt 
Faxe 
Kalundborg 
 32,4 
 54,6 
Næstved  Slagelse  Total 
 72,0  
 85,0 
244 
Tabel 11 Direkte beskæftigelseseffekt i handel og transport i de forskellige kommuner. Kilde Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0012.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
10
5
5.1
RESULTATER
Samlet resultat for de to brancher
Det samlede resultat af modelberegningerne viser, at en udbygning af Tværforbindel-
sen giver ca. 1.600 nye jobs totalt i de undersøge brancher. Resultatet er fordelt på
direkte beskæftigelse, indirekte og inducerede effekter.
Derudover vil Tværforbindelsen give ca. 2 milliarder kr. i indkomstskabelse i regionen
og bidrage med 494 millioner i skatteindtægter. Produktionsværdien øges med 3,5
milliarder kr. i de fire kommuner, som analysen fokuserer på.
Tabel 12 Samlet resultat for Industri og Transport. Kilde Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0013.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
11
5.2
Industri
For Industribranchen får en udbygget Tværforbindelse positive effekter. I alt 1.218
nye personer kommer i beskæftigelse, som følge af projektet.
Indkomstskabelsen bidrager til 1,9 milliarder kr., og projektet skaber 458 millioner i
skatteindtægter til bopælskommunerne. Total produktionsværdi øges med 3,1 milliar-
der kr. Det samlede resultat af modelberegningerne for industrien fremgår af Tabel .
Tabel 13 Resultat for Industri. Kilde Grontmij
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0014.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
12
5.3
Transport
En motorvej på tværs af Sjælland bidrager til vækst i transportbranchen. 375 nye be-
skæftigede, 140 millioner kr. i indkomstskabelse og 36 millioner kr. i skatteindtægter.
Total produktionsværdi stiger med 333 millioner kr.
Tabel 14 Resultat for Transport. Kilde Grontmij
6
PERSPEKTIVERING
Den økonomiske effekt er udelukkende beregnet for brancherne Industri og Handel
og transport. Det vil sige, at det udestår at beregne effekterne for øvrige relevante
brancher, som f.eks. turisme og detailhandel, hvilket formentligt vil tilføre nye arbejds-
pladser til regionen.
Endvidere kan det være interessant at undersøge, hvilken effekt en udbygget Tvær-
forbindelse vil have for befolkningsudviklingen i regionen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569984_0015.png
Den Sjællandske Tværforbindelse
En vej til vækst på Sjælland
Side
13
7
LITTERATUR
Danmarks Statistik, Statistikbanken
http://www.statistikbanken.dk/statbank5a/default.asp?w=1680
Grontmij, 2003, Svendborgmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Herningmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Esbjergmotorvejens betydning for vækst
Grontmij, 2014, Holbækmotorvejens betydning for vækst
Hærvejskommitéen, 2014. En Hærvejsmotorvejs betydning for væksten i fremstillingsindu-
strien. Grontmij.
Region Hovedstaden, 2013, Femern Bælt forbindelsens betydning for vækst i Hovedstadsregi-
onen, Grontmij
Transportministeriet, 2014. Notat: Valg af vejstandard i forundersøgelse af Rute 22. 25 no-
vember.
Vejdirektoratet statistik: Trafikudvikling 1988-2013 på udvalgte lokaliteter på statsvejnettet
http://vej08.vd.dk/komse/nytui/trafikudvikling/trafikudvikling
Vejdirektoratet, 2012a. Rute 54 Næstved- Rønnede – forundersøgelse opgradering af vejfor-
bindelsen. Rapport 424.
Vejdirektoratet, 2012b. Erhvervsundersøgelse Rute 54 Næstved-Rønnede. Grontmij.
Vejdirektoratet, 2013a. Rute 22 Slagelse-Næstved - forundersøgelse udbygning af vejforbin-
delsen. Rapport 440.
Vejdirektoratet, 2013b. Erhvervsanalyse Rute 22 Slagelse-Næstved. Rambøll.
Vejdirektoratet, 2014. Ny vejforbindelse på strækningen Kalundborg-Slagelse-Næstved-Røn-
nede.