Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1569982_0001.png
Et trafikudspil fra Region Sjælland
samt kommunerne på Sjælland,
Lolland og Falster
Sjælland
baner
vejen frem
Pendlerne på Sjælland kører længst for at komme på arbejde i Danmark.
Samtidig har Sjælland udviklet sig til Østdanmarks store trafikkryds, hvor øst-
vestlig trafik møder nord-sydgående trafikstrømme. Det har medført at Sjællands
infrastruktur har nogle af landets mest belastede trafikstrækninger, hvor både lokal,
regional, national og international trafik konkurrerer om pladsen.
Med »Sjælland baner vejen frem« påpeger region og kommuner i Region Sjælland
udfordringerne i trafikken og anviser løsningerne, når nye store vej- og jernbaneanlæg
skal realiseres.
November 2015
Sjælland baner vejen frem
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569982_0002.png
Sjælland vil frem
Sjællænderne pendler længst…
Infrastruktur med stor fremkommelighed og
et velfungerende transportsystem er afgørende
for udvikling og vækst i region og kommuner
i Region Sjælland. Regionens borgere pend-
ler længst af alle i Danmark for at komme på
arbejde. Størstedelen pendler internt i regio-
nen, men en betydelig del af arbejdsstyrken
pendler dagligt mod københavnsområdet. Men
også mange pendler tíl regionen, og tusind-
vis af studerende pendler dagligt til og ud af
regionen.
Sjælland er Østdanmarks store
trafikkryds
Trafikstrømmene mellem Øst- og Vestdan-
mark og mellem Skandinavien og det øvrige
Nordeuropa krydser hinanden på Sjælland.
Det medfører et stort pres på veje og jernba-
ner, og trafikmængderne på Sjælland er da
også nogle af landets største. Eksempelvis er
Køge Bugtmotorvejen Danmarks mest befær-
dede vej med over 100.000 biler i døgnet. Det
overordnede vejsystem i regionen tjener såle-
des både lokale, regionale, nationale og inter-
nationale formål.
Vi er en del af Femern Bælt- og
Øresundsregionen
Med den nye tunnel under Femern Bælt og
udnyttelsen af Øresundsbroen vil regionens
borgere og virksomheder ud over København
kunne nå store byer som Hamborg og Malmø
inden for få timer. Det giver store mulighe-
der for handel, beskæftigelse, uddannelse og
oplevelser. Det er vigtigt, at veje og jernbaner
er uden flaskehalse, og at det er let at komme
frem til de helt store trafikknudepunkter som
Københavns Lufthavn.
Med nye store infrastrukturinvesteringer og
meget hurtigere togforbindelser i STRING-
korridoren mellem Hamborg og Skåne bliver
Danmark knyttet tættere sammen, og adgan-
gen til andre storbyer som Oslo og Stockholm
bliver anderledes tilgængelig. Det er imidlertid
afgørende, at den overordnede regionale infra-
struktur udvikles i samspil med de nationale
og internationale forbedringer. Ellers fungerer
det ikke.
Grøn transport skal medvirke til at
skabe grøn vækst
Det skal sikres, at infrastrukturen i regionen
og mod København giver de bedst mulige vil-
kår for borgernes anvendelse af den kollektive
trafik. Det drejer sig også om sammenhængen
mellem vej- og jernbaneinfrastruktur, herun-
der adgangen til stationer mm. Samtidig skal
det sikres, at standarden i den skinnebårne
kollektive trafik er moderne og effektiv. Infra-
struktur og logistiske knudepunkter (termina-
ler for gods mm) i regionen skal understøtte
muligheden for at flytte gods fra lastbil til
tog. Grønne transportteknologier og drivmid-
ler samt en effektiv udnyttelse af transportsy-
stemerne skal fremmes og vilkårene for grøn
transport skal udvikles – både for person- og
godstransport.
Sjælland baner vejen frem
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569982_0003.png
Tre korridorer og en
tværforbindelse
Fælles trafikoplæg fra kommunerne og
Region Sjælland
Det første fælles trafikoplæg kom i 2007, og
var et indspil til den daværende Infrastruktur-
kommission. Efterfølgende er kommet flere
fælles oplæg.
De 17 kommuner og Region Sjælland har peget
på de 3 vigtigste prioriteringer i behovet for in-
vesteringer i infrastruktur på Sjælland, og der
er peget på en række vejprojekter, hvor ikke
alle endnu er realiseret.
Mobilitet
Maksimalt 1 times rejsetid mellem regionen og
hovedstaden. Knap 100.000 personer pendler
dagligt mod hovedstaden og knap 30.000 mod
Region Sjælland. Trafikale trængselsproble-
mer betyder dagligt et samfundsmæssigt tab
som følge af forsinkelser på vej og bane. Der-
for skal fremkommelighed i de tre sjællandske
trafikkorridorer mod hovedstaden priorite-
res højt. Det drejer sig om Nordvestkorridoren
fra Kalundborg til København, Vestkorridoren
fra Korsør til København og Sydkorridoren fra
Rødby/Gedser til København.
Sjælland mellem broerne
Det internationale perspektiv for regionen.
Sjælland udgør et naturligt internationalt og
nationalt knudepunkt. Øresundsforbindel-
sen har vist sin betydning som grundlag for
ny vækst og udvikling i Øresundsområdet. Fe-
mern Bælt forbindelsen kan få en lignende be-
tydning for vækst og udvikling i ØstDanmark.
Den Sjællandske Tværforbindelse
En opgradering af vejforbindelsen mellem Ka-
lundborg, Slagelse, Næstved til Sydmotorvejen
er en fremtidssikring af udviklingsmulighe-
der langs vejen. Forbindelsen udgør et trafikalt
hængsel til »det store H« og kan forbinde Sto-
rebæltsbroen med Femern Bælt-forbindelsen.
Vejprojekter
En række meget vigtige vejprojekter mangler
stadig at blive implementeret fuldt ud.
Kalundborg-Slagelse motor/motortrafikvej
Næstved-Rønnede motorvej
Slagelse-Næstved motor/motortrafikvej
Kalundborg – Holbæk motorvej
Udvidelse af Holbækmotorvejen etape 2 mellem
Roskilde Vest og Hornsherred afkørsel
Ingen status
VVM igangsat, finansiering til 1.etape
Forundersøgelse fra Vejdirektoratet 2013
Finansiering mangler til etape 3 Regstrup - Kalundborg
Ingen status
Sjælland baner vejen frem
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569982_0004.png
Væsentlige projekter med
betydning for regionen
Fremtidens væsentlige projekter
En række store fremtidige infrastrukturprojek-
ter kan eller vil få betydning for Region Sjæl-
land. Nogle er besluttede, og nogle er under
overvejelse.
TIMEMODELLEN som forbinder større dan-
ske byer vil i de kommende år blive imple-
menteret blandt andet via Togfonden. Dette
forventes blandt andet at skulle ske via super-
lyntog med et mindre antal stop. Det er ikke
fastlagt, hvor toget skal standse. Det er vigtigt,
at superlyntoget også får et stop i Region Sjæl-
land. Region Sjælland og kommunerne peger
på et stop i Ringsted, hvor superlyntogsforbin-
delsen krydser baneforbindelsen til den syd-
lige del af regionen.
FEMERN BÆLT forbindelsens kommende
banebetjening er ikke fastlagt. Den kunne in-
deholde en meget hurtig forbindelse med få
stop mellem København og Hamborg svaren-
de til superlyntoget. Sker dette, er det også her
vigtigt, at toget får et eller flere stop i Region
Sjælland. Region Sjælland og kommunerne
peger på stop i Næstved, Vordingborg og/eller
Nykøbing Falster, hvorved mange i den sydlige
del af regionen også vil få glæde af den hurti-
ge forbindelse både mod København og mod
Hamborg. Et stop i Ringsted vil ligeledes kun-
ne være relevant, hvorved det vestlige Sjælland
også bindes op på en hurtig forbindelse.
EN FAST KATTEGATFORBINDELSE forven-
tes at bestå af en motorvej og en højhastig-
hedsjernbane som forbinder København og
Århus. I de kommende år etableres Timemo-
dellen for jernbaneforbindelsen fra Sjælland
via Fyn til Jylland, ligesom motorvejsforbin-
delserne visse steder forbedres. Men selv i
forhold til disse forbedringer vil en Kattegat-
forbindelse nedbringe rejsetiden mellem Sjæl-
land og Midt- og Nordjylland markant og øge
kapaciteten på trafiknettet mellem Øst- og
Vestdanmark. En fast Kattegatforbindelse vil
kunne skabe et helt nyt Danmarksbillede.
Når en fast Kattegat-forbindelse etableres:
• Kattegat-forbindelsen skal være en kombine-
ret vej og jernbaneforbindelse bestående af
motorvej og højhastighedsbane.
• Direkte motorvejstilslutning mellem Kat-
tegat-forbindelsen og den sjællandske
tværforbindelse
• Direkte tilslutning mellem Kattegat-forbin-
delsen og Skovvejen (rute 23 som motor-
vej) samt Nordvestbanen, som begge ligger i
Nordvestkorridoren.
• Jernbanen mellem Kattegat-forbindelsen og
København skal have standsningssteder ved
de større byer i Nordvestkorridoren i Region
Sjælland.
Sjælland baner vejen frem
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569982_0005.png
Det vil vi!
KKU Sjælland vil i
realiseringen af »Sjælland
baner vejen frem« især
have sit fokus på:
• Etablering af den
sammenhængende
Sjællandske
Tværforbindelse
• Færdiggørelse
af motorvejen til
Kalundborg (rute 23)
• Nedbringelse af
rejsetiden mod
København, byens
omegn og Københavns
Lufthavn
• Udvikling af Femern Bælt
korridoren
• Etablering af en fast
forbindelse over
Kattegat
• Stop i Region Sjælland
på superlyntogsforbin-
delserne (øst-vest) og
en eventuel hurtig for-
bindelse over Femern
Bælt (nord-syd)
Lokale og regionale trafikale hængsler
til de 3 store trafikkorridorer på
Sjælland
Det er væsentligt, at der er fokus på de lo-
kale og regionale trafikale hængsler til de 3
store trafikkorridorer på Sjælland. Det gæl-
der både i forhold til den eksisterende og i
forhold til den fremtidige infrastruktur - og
det gælder for både vej og bane. Kun gen-
nem at få etableret gode opkoblinger får man
udnyttet de store infrastrukturanlæg fuldt
ud og får udbredt fordelene ved anlæggene
til hele Sjælland. Samtidigt er det et vigtigt
led i de fælles bestræbelser på at skabe en
konkurrencedygtig storbyregion – Greater
Copenhagen – at mobilisere alle Sjællands
muligheder og potentialer. Den Sjællandske
Tværforbindelse er et godt eksempel.
På vejsiden er det f.eks. forbindelsesveje med
gode tilkoblinger til det nuværende og kom-
mende motorvejssystem på Sjælland.
På banesiden er det f.eks. godsterminaler og
stationer med adgang til en god banebetje-
ning. Det kunne også være samdrift mellem
de statslige og regionale baner med bane-
overskridende trafikbetjening. Tilgængelig-
heden til stationerne er også vigtig blandt
andet gennem Parker & Rejs faciliteter for
biler og cykler.
Sjælland baner vejen frem
00018
Kommunikation
Foto: Gert Ellegaard, Bo Malling, Jens Hasse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569982_0006.png
Sjælland baner vejen frem
Et trafikudspil fra Region Sjælland samt kommunerne på Sjælland, Lolland og Falster
Knud Erik Hansen
Faxe Kommune
Mette Touborg
Lejre Kommune
Sten Knuth
Slagelse Kommune
Pernille Bechmann
Greve Kommune
Holger Rasmussen
Lolland Kommune
Niels Hörup
Solrød Kommune
John Brædder
Guldborgsund
Kommune
Carsten Rasmussen
Næstved Kommune
Gert Jørgensen
Sorø Kommune
Søren Kjærsgaard
Holbæk Kommune
Thomas Adelskov
Odsherred Kommune
Mogens Haugaard Nielsen
Stevns Kommune
Martin Damm
Kalundborg Kommune
Henrik Hvidesten
Ringsted Kommune
Knud Larsen
Vordingborg Kommune
Flemming Christensen
Køge Kommune
Joy Mogensen
Roskilde Kommune
Jens Stenbæk
Region Sjælland
Trafikudspillet er udarbejdet af KKU Sjælland.
KKU Sjælland omfatter Region Sjælland og kommunerne på Sjælland, Lolland og Falster.
Sjælland baner vejen frem