Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1569468_0001.png
Claus F. Baunkjær
16. november 2015
16. november 2015
Status for arbejdet med
Femern Bælt-forbindelsen
Claus F. Baunkjær
Femern A/S
1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0002.png
Femern Bælt-forbindelsen mellem Skandinavien og
kontinentet – Transportkorridorer
Claus F. Baunkjær
2
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0003.png
Sænketunnel med to dobbeltsporede
motorvejsrør og to jernbanerør
Claus F. Baunkjær
3
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0004.png
Claus F. Baunkjær
4
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0005.png
Hvorfor en fast forbindelse over Femern Bælt?
Fleksibel transport, tidsbesparelser på knapt 1 time og større kapacitet
Åben 24x7x365, ingen billetbestilling, ingen ventetid, ingen tograngering,
ingen planlægningsusikkerhed for den enkelte trafikant – og ingen kø
Nye muligheder for jernbanen – international trafik, pendlertrafik, godstrafik
Integreret del af overordnet transportnetværk i EU - fjerner en vigtig
flaskehals og bliver en del af fremtidens europæiske transportnetværk
Frigør kapacitet til landsdelstrafikken mellem Øst- og Vestdanmark
Indtægterne fra Femern-forbindelsen finansierer udbygning og drift af
jernbanen mellem Ringsted og Rødby (knapt 10 mia. kr.)
En fast forbindelse giver arbejdspladser, bedre konkurrenceevne og øget
produktivitet – En mere dynamisk storregion i denne del af Europa
Claus F. Baunkjær
5
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0006.png
Parallelle processer siden projekteringsloven i
2009: Nødvendigt, men udfordrende
Dansk myndighedsgodkendelse
Tysk myndighedsgodkendelse
Byggestart
Kontrakter med entreprenørerne
(Udbudsprocessen)
Claus F. Baunkjær
6
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0007.png
Dansk myndighedsgodkendelse
Omfattende flerårig dansk VVM proces blev afsluttet i 2014
Forslag til anlægslov vedtaget i april 2015
• Den danske miljøgodkendelse
• Finansieringen baseres på statsgarantimodellen plus EU-tilskud
• Alle partier stemte for pånær EL
• Signal til EU og Tyskland
• Samlet vurdering af risici som eksplicit forudsætning for at de store
tunnelkontrakter kan underskrives
Fremrykkede aktiviteter ved Rødby er ved at være afsluttede
(Finansudvalget 2013)
Claus F. Baunkjær
7
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0008.png
Tysk myndighedsgodkendelse
Den tyske hørings- og godkendelsesmyndighed LBV Kiel under delstaten
Slesvig-Holsten skal udstede den endelige myndighedsgodkendelse
Ansøgningen om tysk myndighedsgodkendelse på 11.000 sider blev indgivet i
oktober 2013 i Kiel og har efterfølgende været i offentlig høring
Transportministeren i Slesvig-Holsten, Reinhard Meyer anslog i oktober 2013,
at en tysk godkendelse ville kræve halvandet til to år
Godt 3.100 høringssvar. Femern A/S har fremsendt bidrag på 10.000 sider til
besvarelse af alle indsigelser. Høringsmøder med alle berørte parter i Tyskland
Potentiel konflikt mellem hurtig udstedelse af myndighedsgodkendelsen og
risikoen for efterfølgende retssager i Tyskland med opsættende virkning
Tysk udmelding fra transportminister Meyer i oktober 2015 om forsinkelser i
processen: Godkendelse i 2017 + risiko for retssager
Claus F. Baunkjær
8
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0009.png
Den tyske myndighedsgodkendelse lige nu
Høringsmøder med
myndigheder og lodsejere
afsluttet juli til oktober 2015
Høringsmøder med borgere
og miljøorganisationer m.fl. i
november 2015
Opdatering af ansøgningen
Nye høringer og nye
høringsmøder?
Claus F. Baunkjær
9
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0010.png
De tyske landanlæg
Statstraktaten fra
2008: Tyskland
finansierer selv egne
landanlæg
88 km ny jernbane fra
Puttgarden til Lübeck
Ny motorvej fra
Puttgarden til
Heiligenhafen
+ Ny forbindelse over
Fehmarnsund (ikke
del af statstraktat)
Claus F. Baunkjær
Linjeføringen for jernbanen, nuværende og planlagt
10
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0011.png
Udbudsprocessen
Foreløbige tilbud fra de prækvalificerede entreprenørkonsortier på
de store tunnelkontrakter blev modtaget den 22. december 2014
Priserne lå samlet set væsentligt over det forventede. Nye
forhandlinger med entreprenørerne i hele første halvår 2015
Forlængelse af anlægsperioden fra 6�½ til 8�½ år. Fastholdelse af
tunnelens grundlæggende funktionalitet
Nye og endelige tilbud i september 2015 med væsentligt lavere
priser og dermed væsentligt større reserver i projektet
Claus F. Baunkjær
11
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0012.png
Udbudsprocessen lige nu
Grundig gennemgang af alle de indkomne tilbud fra september
2015 for at kunne udpege vinderne - både pris og kvalitet indgår
Undersøgelse af modeller for fastholde de indkomne tilbud fra
entreprenørerne i lyset af den tyske godkendelsesproces
Sikre løbende koordination mellem udbudsbetingelserne og
kravene i den tyske godkendelsesproces
Forberedelse af anlægsfasen
Claus F. Baunkjær
12
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0013.png
Den finansielle økonomi (Tilbagebetalingstiden)
Statsgarantimodellen: Statsgaranti på byggelånene,
som tilbagebetales via taksterne + tilskud fra EU
Opdateret finansiel analyse under udarbejdelse efter en
grundig gennemgang af alle de centrale parametre:
1.
2.
3.
4.
5.
Anlægssum for kyst til kyst forbindelse
Indtægtsskøn og trafikprognoser
EU-støtte
Realrenten (finansieringsomkostningerne)
Drift og vedligehold
6.
7.
8.
Landanlæg Ringsted-Rødby
Reserver
Øvrige forudsætninger
13
16. november 2015
Claus F. Baunkjær
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0014.png
Femern A/S’ fremrykkede aktiviteter
Femern A/S’ fremrykkede aktiviteter har som formål at forberede
den lokale infrastruktur i det store kommende produktionsområde
ved Rødbyhavn, så de store tunnelentreprenører effektivt kan
komme i gang med hovedprojektet.
De fremrykkede aktiviteter omfatter anlæg af veje, kloakering, vand-
og elforsyning i produktionsområdet.
Herudover etableres hovedvandforsyning til tunnelbyggepladsen,
etablering af en ny pumpestation samt cykelbroer over den
eksisterende jernbane og motorvej ligesom området er blevet
arkæologisk og forureningsmæssigt afklaret.
Femern A/S’ fremrykkede aktiviteter forventes planmæssigt
færdiggjort inden for få måneder
.
Claus F. Baunkjær
14
16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569468_0015.png
Femern A/S’ fremrykkede aktiviteter
De fremrykkede aktiviteter har omfattet en lang række forskellige
udbud, hvor både mindre og større entreprenører og virksomheder
fra hele Danmark har været engageret på de forskellige entrepriser.
Femern A/S’ fremrykkede aktiviteter anslås målt i årsværk at have
medført mellem 250-300 jobs og mere end 22 lærlingeår.
De fremrykkede aktiviteter har samtidig været en integreret del af
arbejdet med aktivering af lokale langtidsledige i tæt samarbejde
med regionens kommuner og uddannelsesinstitutioner.
15