Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 74
Offentligt
1569467_0001.png
Besøg af Folketingets
Transport- og Bygningsudvalg
Den 16. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0002.png
Program
Velkomst
v/ Regionsrådsformand Jens Stenbæk
Femern Bælt
v/ Udvalgsformand Peter Madsen
o
STRING
v/ Managing Director Jacob Vestergaard
o
Anlægsbyggeriet
v/ Koncerndirektør Per Bennetsen
Sammenhæng i Danmark
v/ Regionsrådsformand Jens Stenbæk
Kollektiv trafik
v/ Udvalgsformand Peter Jacobsen
o
Økonomiske udfordringer
v/ Koncerndirektør Per Bennetsen
Afrunding
v/ Regionsrådsformand Jens Stenbæk
Frokost
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0003.png
Velkommen
v/ Jens Stenbæk, formand for Regionsrådet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0004.png
Den regionale vækst- og udviklingsstrategi
v/ Jens Stenbæk
FORMÅL
VÆKSTFORUM
Varig vækst
Blivende
beskæftigelse
REGIONSRÅDET
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0005.png
Femern Bælt
v/ Peter Madsen, formand for udvalget for
Europæiske Relationer
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0006.png
Politiske prioriteringer
v/ Peter Madsen
Forbindelsen har højeste prioritet
Følgeinvesteringer
Ny Storstrømsbro
Dobbeltspor og elektrificering Ringsted-Rødby
Elektrificering af jernbaner
Elektrificering af øvrige jernbanelinjer
Fremrykkede anlægsinvesteringer
Et eller flere stop for hurtigtog
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0007.png
STRING’s fem prioriterede områder
v/ Jacob Vestergaard
Vi samarbejder inden for fem hovedområder
Infrastruktur – den bedste og mest effektive
infrastruktur
Grøn Vækst – STRING Green Growth Strategy og
GREAT
Forskning og udvikling – DESY – ESS/Max IV mm.
Turisme og kultur – driver integration
Nedbryde grænsebarrierer
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0008.png
GREAT - infrastruktur for alternativ energi
til biler fra Hamburg til Oslo
v/ Jacob Vestergaard
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0009.png
Femern Bælt forbindelsen skaber
vækst og beskæftigelse
v/ Per Bennetsen
17.800 jobs
65 % ikke faglærte og
struktører
22 % civilingeniører
3 % chauffører
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0010.png
Grænseregionalt samarbejde
v/ Per Bennetsen
Politiske samarbejder
STRING
Femern Bælt Komite
Interreg 5a Deutschland-Danmark
Dansk-tysk ministererklæring
Samarbejdsaftale Schleswig-Holstein
Samarbejdstemaer
Infrastruktur og mobilitet
Arbejdsmarked, beskæftigelse og uddannelse
Grøn vækst
Barrierenedbrydning
Innovation
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0011.png
Sammenhæng i Danmark
v/ Jens Stenbæk, formand for Regionsrådet
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0012.png
”Sjælland baner vejen frem”
v/ Jens Stenbæk
Region og kommuner står sammen
om prioriterede infrastruktur-
projekter
Femern Bælt forbindelsen
Motorvej til Kalundborg
(rute 23)
Sjællandske Tværforbindelse
Fast Kattegatforbindelse
Stop for ”superlyntog” i Ringsted
Stop for et eventuelt hurtigtog over
Femern
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0013.png
Motorvej til Kalundborg (rute 23)
v/ Jens Stenbæk
Vigtig for de store industrier i
Kalundborg og deres
udviklingsmuligheder
Akut problem at få kvalificeret
arbejdskraft!
Indgår i det politiske forlig fra
2009 ”En grøn transportpolitik”
Der mangler finansiering til den
sidste etape til Kalundborg
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0014.png
Den sjællandske tværforbindelse
v/ Jens Stenbæk
Én sammenhængende
motorvejsforbindelse
Skal sikre fremkommelighed,
erhvervsudvikling og byudvikling i
vest- og Sydsjælland
Sidste del af forbindelsen mellem
Næstved og Rønnede (rute 54)
mangler finansiering
Derefter videre mest resten!
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0015.png
Kattegatforbindelsen
v/ Jens Stenbæk
Vil ændre Danmarks
infrastruktur
Region Nordjylland, Region
Midtjylland, Region Sjælland og
kommunerne støtter op
Et strategisk valg
Vi venter på den strategiske
analyse
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0016.png
Greater Copenhagen –Trafikcharter
v/ Jens Stenbæk
Femern Bælt forbindelsen
Copenhagen Airport
Et net af baner med høj hastighed
Et sammenhængende kollektivt
transportsystem
Forbindelser over Øresund
Grøn mobilitet og fossilfri transport
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0017.png
Kollektiv trafik
v/ Peter Jacobsen, formand for udvalget for
trafik, klima og ressourcer
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0018.png
Politiske prioriteringer
v/ Peter Jacobsen
Vi har et velfungerende kollektivt
trafiksystem, som vi er stolte af
Regionen har foretaget store
investeringer i lokalbanerne
Vi vil fortsætte successen og den
positive udvikling
Men vi er udfordrede på økonomien
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0019.png
Budgetmæssig situation
v/ Per Bennetsen
Administra
tion
14%
Miljø
[PROCENT
DEL]
Andet
2%
Kollektiv trafik
Busdrift
149,6 mio. kr.
189,7 mio. kr.
31,8 mio. kr.
Banedrift
Administration
Udviklings
midler
15%
Kollektiv
trafik
63%
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0020.png
Region Sjællands økonomiske udfordringer
v/Per Bennetsen
Region Sjælland mangler 30 mio. kr. i 2017
Mindre statslig kompensation til Ungdomskort (7 mio. kr.)
Tab ved omlægning af investeringstilskud til lokalbaner til
bloktilskud (12 mio. kr.)
Udgiftsglidning i budget til kollektiv trafik (10 mio. kr.)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0021.png
Dialog med staten
v/ Per Bennetsen
Omlægning af investeringstilskud til bloktilskud
Den tekniske omlægning betyder et tab på 12 mio. kr.
Foreløbigt udsat til 2017
Bloktilskudskriterium ”kilometer privatbanespor”
Tab ved omlægning af lokalbanebetjening til busbetjening
Regeringen har endnu ikke taget stilling til behov for supplerende
analyser
Niveauet af statens investeringstilskud
Regionernes fremtidige investeringer overstiger tilskuddet
Danske Regioner arbejder på sagen, men uden resultat
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0022.png
En sammenhængende kollektiv trafik
v/ Per Bennetsen
Takstharmonisering i Østdanmark
God idé, men risiko for omfordelinger
En organisering af den kollektive trafik der understøtter
sammenhængen
DOT skrider langsomt frem
Parker & Rejs i Region Sjælland
God ide, men ringe fremdrift
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0023.png
Samdrift regionale og statslige baner
v/ Per Bennetsen
”Vision for banetrafikken i Region
Sjælland” fra 2013:
Direkte forbindelser fra
Hovedstaden ud på Odsherreds- og
Lollandsbanen
Forlængelse af Østbanen til
Roskilde
Udredning fra Transportministeriet og
Region Sjælland fra 2014 peger på
muligheder for samdrift
Vi skal i gang med Østbanen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 74: Præsentationer fra møderne på udvalgets studiebesøg på Sjælland og Lolland Falster, d. 16/11-15
1569467_0024.png
Afrunding
v/Jens Stenbæk
De 5 vigtigste budskaber
1.
2.
3.
4.
5.
Vigtigt at sikre fremdrift i anlæg af Femern Bælt forbindelsen
Fortsæt følgeinvesteringer til Femern Bælt
Rute 23 (Skovvejen) og 54 (Tværforbindelsen) skal færdiggøres
De økonomiske rammer for lokalbaner skal afklares
Vi er klar til samdrift ved at forlænge Østbanen til Roskilde