Hedehusene, november 2015
Skal DSB standse der hvor kunderne er?
Med DSB's nye køreplan K16 risikerer mange pendlere ikke at kunne komme med toget fra
Hedehusene Station. Bør DSB ofre både uudnyttet kundepotentiale og trofaste pendlere til fordel for
faste minuttal og en enkel køreplan for ”de mange”?
Åbent brev til transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt
og Folketingets transport- og bygningsudvalg
Kære transport- og bygningsminister og medlemmer af Folketingets transport- og bygningsudvalg
Hedehusene er en stationsby med vokseværk. Byen ligger i Høje-Taastrup Kommune der i
skrivende stund er den mest erhvervsvenlige kommune i Region Hovedstaden og som de seneste år
har tiltrukket 7000 nye arbejdspladser, herunder DSV der i dag har hovedsæde i Hedehusene, hvor
bl.a. Rockwool og Philips også ligger.
I de kommende år udvides Hedehusene med en helt ny bydel ”NærHeden”, der er et bæredygtigt
byggeri med opførelse af 3-4000 nye boliger samt en helt ny skole og som vil forøge byens
indbyggertal fra de i dag knap 12.000 til ca. 22.000. Med andre ord: Hedehusene er en stationsby i
rivende udvikling.
Men..
DSB's forslag til ny køreplan (K16), der skal gælde fra den 13. december 2015, rummer to
væsentlige forringelser i betjeningen af Hedehusene Station:
1. Færre togafgange i myldretiden (5 afgange i tidsrummet 06.00 – 08.30 mod i dag 8)
2. Total ophør af direkte tog mellem Hedehusene og Valby Station, hvilket betyder forøget
rejsetid for mange af stationens brugere.
Pendlerklub Hedehusene henvendte sig allerede i april til DSB med ønske om, at de annoncerede
forringelser i K16 blev skrinlagt. I september kom DSB’s svar der kort og godt hed, at DSB med
K16 overholder de kontraktuelle forpligtelser og generelt leverer en køreplan med faste minuttal og
som samlet set tilgodeser de større kundegrupper.
På den baggrund fik Pendlerklub Hedehusene derfor i oktober gennemført en passagerundersøgelse
blandt brugerne af Hedehusene Station som kunne dokumentere det reelle behov for servicering af
stationen og dermed klargøre konsekvenserne af den fremlagte køreplan.
Undersøgelsens resultater viser nu, at 63 pct. af pendlerne i dag oplever pladsproblemer. Over 80
pct. vil bruge toget hyppigere, hvis afgangstiderne er bedre. Og 29,3 pct. nævner Valby, som
destinationen for deres rejse. På Pendlerklubbens Facebook-gruppe gør mange også opmærksom på
voldsomme pladsproblemer i myldretiden.