Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 68
Offentligt
Hedehusene, november 2015
Skal DSB standse der hvor kunderne er?
Med DSB's nye køreplan K16 risikerer mange pendlere ikke at kunne komme med toget fra
Hedehusene Station. Bør DSB ofre både uudnyttet kundepotentiale og trofaste pendlere til fordel for
faste minuttal og en enkel køreplan for ”de mange”?
Åbent brev til transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt
og Folketingets transport- og bygningsudvalg
Kære transport- og bygningsminister og medlemmer af Folketingets transport- og bygningsudvalg
Hedehusene er en stationsby med vokseværk. Byen ligger i Høje-Taastrup Kommune der i
skrivende stund er den mest erhvervsvenlige kommune i Region Hovedstaden og som de seneste år
har tiltrukket 7000 nye arbejdspladser, herunder DSV der i dag har hovedsæde i Hedehusene, hvor
bl.a. Rockwool og Philips også ligger.
I de kommende år udvides Hedehusene med en helt ny bydel ”NærHeden”, der er et bæredygtigt
byggeri med opførelse af 3-4000 nye boliger samt en helt ny skole og som vil forøge byens
indbyggertal fra de i dag knap 12.000 til ca. 22.000. Med andre ord: Hedehusene er en stationsby i
rivende udvikling.
Men..
DSB's forslag til ny køreplan (K16), der skal gælde fra den 13. december 2015, rummer to
væsentlige forringelser i betjeningen af Hedehusene Station:
1. Færre togafgange i myldretiden (5 afgange i tidsrummet 06.00 – 08.30 mod i dag 8)
2. Total ophør af direkte tog mellem Hedehusene og Valby Station, hvilket betyder forøget
rejsetid for mange af stationens brugere.
Pendlerklub Hedehusene henvendte sig allerede i april til DSB med ønske om, at de annoncerede
forringelser i K16 blev skrinlagt. I september kom DSB’s svar der kort og godt hed, at DSB med
K16 overholder de kontraktuelle forpligtelser og generelt leverer en køreplan med faste minuttal og
som samlet set tilgodeser de større kundegrupper.
På den baggrund fik Pendlerklub Hedehusene derfor i oktober gennemført en passagerundersøgelse
blandt brugerne af Hedehusene Station som kunne dokumentere det reelle behov for servicering af
stationen og dermed klargøre konsekvenserne af den fremlagte køreplan.
Undersøgelsens resultater viser nu, at 63 pct. af pendlerne i dag oplever pladsproblemer. Over 80
pct. vil bruge toget hyppigere, hvis afgangstiderne er bedre. Og 29,3 pct. nævner Valby, som
destinationen for deres rejse. På Pendlerklubbens Facebook-gruppe gør mange også opmærksom på
voldsomme pladsproblemer i myldretiden.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 68: Henvendelse af 15/11-15 fra Pendlerklub Hedehusene om DSB´s betjening af Hedehusene Station
DSB har endvidere på pendlertræffet på Knudshoved den 17.-18. april 2015 fremlagt data, der viser
at netop Ringsted-banen – som vi er en del af - er stærkt overbelagt. DSB agerer altså stik imod
bedre vidende og al public service forpligtigelse, når de tilsyneladende er villige til at ofre over 30
procent af afgangene i myldretiden på en stationsby i vækst, og hvor togene allerede i dag er fyldt
op, når de ankommer til stationen.
Forringelserne i K16 vil skabe et voldsomt pres på afgangene fra stationen. Konkret frygter vi, at
der i myldretiden vil være passagerer der ganske enkelt vil blive efterladt på perronen, som det var
tilfældet i 2010, hvor stationens betjening også blev stærkt reduceret i myldretiden.
Vi anmoder derfor transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt og Folketingets
transport- og bygningsudvalg om at imødegå forringelserne i K16, som ikke kun vil koste DSB
mange kunder, men også ramme helt almindelige mennesker, der blot ønsker at komme på arbejde.
Forringelserne vil true den positive udvikling som Hedehusene, virksomhederne i byen og Høje-
Taastrup Kommune oplever i disse år.
Det principielle spørgsmål – som ikke kun gælder for Hedehusene – er: Skal DSB ikke standse, der
hvor kunderne er?
Vores konkrete ønsker er: Bevar mindst tre afgange i timen i myldretiden til og fra
Hedehusene station og hvoraf mindst en bliver direkte togforbindelse mellem Hedehusene og
Valby.
Med venlig hilsen
Hedehusene Pendlerklub v. pendlerrepræsentant Anne Storm
DSV v. adm. direktør Jens Bjørn Andersen
Rockwool Scandinavia v. HR & CSR Director Per Holck Petersen
Philips Lighting v. adm. direktør Tim Kjærholt Jensen
Tscherning A/S v. adm. direktør Søren Tscherning
Hedehusene Erhvervsforening v. formand Torben Rasmussen
Høje-Taastrup Erhvervsråd v. formand Kim Rasmussen