Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 64
Offentligt
1567428_0001.png
Folketingets
Transportudvalg
12. november 2015
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0002.png
Hvorfor en Hærvejsmotorvej?
Logik og sund fornuft
Timing – det haster!
Trafik og aflastning
Samfundsøkonomi
og afkast helt i top
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0003.png
Logikken er der:
Et Danmark i bedre balance
Kortere vej og motorvejsforbindelse
til helt nye mennesker og områder
Mere fleksibelt og mindre sårbart
parallel-system – til gavn i øst og vest
Større konkurrencekraft og flere job
Bedre forbindelse til Billund Airport
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0004.png
Timingen er der – NU:
Kraftig trafikvækst kalder på løsninger
Vejle Fjord
tæt på sin
kapacitet
Vækst og
mobilitet
hæmmes
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0005.png
Trafikken er der:
Døgntrafik på 20-30.000 køretøjer
Langt over sammenlignelige projekter
Kun ca. 5 pct. vil være nyskabt trafik
Ingen spådomme om stort trafikspring
Aflaster E45 for 15-30 pct. af trafikken
Store tidsbesparelser – både til daglig
og ved større trafikforstyrrelser
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0006.png
Gennemgangstrafik kan flyttes:
Trafikstrømmene nu...
...og med Hærvejsmotorvejen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0007.png
Stor aflastning – med de rigtige linjer:
20-25 pct. aflastning
ca. 10 pct. aflastning
<5 pct. aflastning
- af trafikken på Vejle Fjord-broen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0008.png
Linjeføring øst om Billund afgørende:
Eneste reelle aflastning af Vejle Fjord
Lang linjeføring = minimal tidsgevinst
75 pct. af Billund-trafik kommer fra øst
VD: To linjeføringer øst om Billund
kan gennemføres uden naturkonflikter
Natur-konsekvenser vest for Billund
er ikke undersøgt
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0009.png
Økonomien er der:
Flot samfundsrente på 7-8 pct.
Til sammenligning, f.eks:
Togfonden: 5-7 pct.
Femern: 5,4 pct.
Kalundborg-motorvejen: 3,6-5,5 pct.
Pris svarer til at udvide eksisterende
motorvej med bare ét ekstra spor
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0010.png
Fuldt udbytte kræver fuld udbygning:
- andel af den maksimale aflastning for Vejle Fjord-broen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0011.png
Det fulde billede kræver hel analyse:
Naturlig strækning valgt for 1. etape
Hele strækningen skal undersøges
Overordnet linjeføring inkl. analyse af
trafikken nødvendig for fuldt billede
Reelt potentiale for trafik og økonomi
undervurderes voldsomt ved
undersøgelse af 1. etape alene !
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 64: Præsentation fra Hærvejskomiteens foretræde for udvalget d. 12/11-15 vedrørende Hærvejsmotorvejen
1567428_0012.png
Uddybende spørgsmål
?