Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 63
Offentligt
1567362_0001.png
NOVEMBER 2015
TRANSPORT- OG BYGNINGSMINISTERIET
EKSTERN
KVALITETSSIKRING AF DEN
OPDATEREDE
TRAFIKPROGNOSE AF
FEMERN BÆLT-PROJEKTET
TEKNISK RAPPORT
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0003.png
ADRESSE
COWI A/S
Parallelvej 2
2800 Kongens Lyngby
+45 56 40 00 00
+45 56 40 99 99
cowi.dk
TLF
FAX
WWW
NOVEMBER 2015
TRANSPORT- OG BYGNINGSMINISTERIET
EKSTERN
KVALITETSSIKRING AF DEN
OPDATEREDE
TRAFIKPROGNOSE AF
FEMERN BÆLT-PROJEKTET
TEKNISK RAPPORT
PROJEKTNR.
DOKUMENTNR.
VERSION
UDGIVELSESDATO
UDARBEJDET
KONTROLLERET
GODKENDT
A071111
KRP0040022
3.0
10. november 2015
KRP/KSP
KSP
BTC
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0005.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
5
INDHOLD
1
1.1
1.2
2
2.1
2.2
2.3
3
4
5
6
7
8
9
Resume og konklusioner
Trafikprognosens hovedscenarie
Risici og usikkerheder i trafikprognosen
Prognose og overordnede vurderinger
Den samlede prognose
Trafikspring, ændret rute- og transportmiddelvalg
Trafikvæksten over tid
Prognoseforudsætninger
Prognosemodel
Følsomhedsberegninger med fortsat færgedrift
Zonesystem
Trafiknet med person- og lastbiltrafik 2011 og 2035
Submodeller og beregningsgang
Referencer
7
7
10
12
12
15
17
19
22
25
29
32
37
39
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0007.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
7
1
Resume og konklusioner
Denne rapport dokumenterer COWIs kvalitetssikring af den opdaterede trafikprog-
nose for Femern Bælt projektet. Kvalitetssikringen omfatter dels prognosen for det
såkaldte hovedscenarie uden parallel færgedrift, dels følsomhedsberegninger med
fortsat færgedrift parallelt med den faste Femern Bælt-forbindelse. Hovedvægten i
kvalitetssikringen er på vejtrafik, fordi den finansielle analyse direkte er baseret på
vejtrafikprognosen.
1.1
Opgavebeskrivelse
COWI har gennemført en kvalitetssikring af trafikprognosen i overensstemmelse
med tænkningen i ekstern kvalitetssikring af anlægsprojekter. Resultatet er udar-
bejdelsen af denne sammenfattende rapport med de væsentligste observationer
og anbefalinger omkring den opdaterede trafikprognose, som tager udgangspunkt i
det gennemgåede materiale samt møder med Femern A/S og med deres trafik-
konsulenter.
Rammen for opgaven har været, at vurderingen baseres på en gennemgang af
metode, forudsætninger, antagelser og beregninger, der er lagt til grund for trafik-
prognosen, herunder vurdering af prognosens sikkerhed og en stikprøvevis under-
søgelse af, om fremskrivningen af trafik er gennemført korrekt.
I forbindelse med vurderingerne har der ikke skullet gennemføres yderligere un-
dersøgelser eller udarbejdes nye selvstændige beregninger af projektet.
1.2
Hovedscenariet
Trafikprognosens hovedscenarie
Det centrale dokument med prognoseresultater for hovedscenariet, med forudsæt-
ninger og med beskrivelse af prognosemodellerne, er ”Fehmarnbelt Forecast 2014
– Update of the FTC-Study of 2002, for Femern A/S 2014” udarbejdet af de tyske
konsulentfirmaer INTRAPLAN Consult GmbH og BVU Wirtschaft+Verker GmbH.
Kvalitetssikringen har primært rettet sig mod dette dokument.
Indledningsvis har COWI konstateret, at prognoseresultaterne for Case B i oven-
nævnte rapport er identisk med hovedprognosen i rapporten ”Trafikprognose for en
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0008.png
8
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
fast forbindelse over Femern Bælt, Femern A/S, november 2014”. Den finansielle
analyse i rapporten ”Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske
landanlæg, Femern A/S, november 2014” er for vejtrafik også baseret på den
samme hovedprognose.
I forbindelse med kvalitetssikringen har COWI gennemgået rapporter og supple-
rende materiale fra Femern A/S og deres tyske konsulentfirmaer (INTRAPLAN og
BVU). COWI har ikke haft til opgave at gennemføre yderligere undersøgelser, men
vi har etableret en egen præsentation og fortolkning af hovedprognosen.
Som udgangspunkt forudsætter prognosen, at den eksisterende færgetrafik som
hovedprincip overflyttes til den faste Femern Bælt-forbindelse. For personbiltrafik-
ken sker der desuden en væsentlig overflytning fra andre ruter, som estimeret i
Tabel 1. For lastbiltrafikken er der meget begrænset overflytning fra andre ruter,
som det fremgår af Tabel 2.
Tabel 1
Personbil-prognose 2022 uden og med fast Femern Bælt-forbindelse, 1.000 personbiler/år
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 6)
2022
2022
2022
Trafik på
Uden fast
Med fast
den faste
forbindelse forbindelse forbindelse
Femern Bælt færge trafik
1.969
1.969
Storebælt
814
Gedser-Rostock
331
83
248
Andre færger
218
Andre ændringer
30
I alt Femern fast forbindelse
3.280
3.280
Trafikspring (ny-genereret trafik minus undertrykt trafik)
Trafikspring (inklusiv ændret rutevalg)
60 %
25 %
8%
7%
1%
100 %
1%
67 %
Femern Bælt færge trafik
Reduktion på Storebælt overflyttet til Femern Bælt
Reduktion på Gedser-Rostock færger
Reduktion på andre færgeruter
Ny-genereret trafik inkl. ændret transportmiddel
Femern Bælt trafik på den faste forbindelse
Trafikspring som defineret i bl.a. ref. 7
Trafikspring som defineret af Femern A/S
Tabel 2
Lastbil-prognose 2022 uden og med fast Femern Bælt-forbindelse, 1.000 lastbiler/år
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 6)
2022
2022
2022
Trafik på
Uden fast
Med fast
den faste
forbindelse forbindelse forbindelse
Femern Bælt færge trafik
508
555
508
Storebælt
2
Gedser-Rostock
139
131
7
Trelleborg-Travemünde
319
308
12
Andre færger
33
Overflytning til bane
-7
I alt Femern fast forbindelse
555
Trafikspring (ny-genereret trafik minus undertrykt trafik)
Trafikspring (inklusiv ændret rutevalg)
92 %
0%
1%
2%
6%
-1 %
100 %
-1 %
9%
Femern Bælt færge trafik
Reduktion på Storebælt overflyttet til Femern Bælt
Reduktion på Gedser-Rostock færger
Reduktion på Trelleborg-Travemünde færger
Reduktion på andre færgeruter
Ny-genereret trafik inkl. ændret transportmiddel
Femern Bælt trafik på den faste forbindelse
Trafikspring som defineret i bl.a. ref. 7
Trafikspring som defineret af Femern A/S
Egentlig ny-genereret trafik og overflytning mellem transportmidler er forholdsvis
begrænset i prognosen og spiller derfor kun en mindre rolle for den fremtidige vej-
trafik over den faste Femern Bælt-forbindelse. Derimod forventes i prognosen en
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0009.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
9
stor ruteomlægning af godstrafik på bane fra ruten over Storebælt til Femern Bælt-
forbindelsen.
For både personbil og lastbiltrafikken består væksten i prognosen desuden af en
forventet generel vækst over tid som illustreret i Tabel 3. Prognosens generelle
vækst i person- og lastbiltrafik er af samme størrelsesorden som den historiske
vækst i trafikken med færgerne over Femern Bælt.
Tabel 3
Forventet generel vækst i trafik over Femern Bælt over tid
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 5)
2011
2022
2022
Med fast
forbindelse
uden "ramp-
up" effekt
10.712
3.267
14.764
555
2035
2011-2022
2022-2035
Persontrafik i alt, 1.000 passagerer/år
Personbiltrafik, 1.000 personbiler/år
Godstrafik i alt, 1.000 ton/år
Lastbiltrafik, 1.000 lastbiler/år
Uden fast
forbindelse
6.028
1.564
4.282
366
Uden fast
forbindelse
6.990
1.969
5.778
508
Med fast
forbindelse
12.724
4.054
17.944
673
Vækst p.a.
1,4 %
2,1 %
2,8 %
3,0 %
Vækst p.a.
1,3 %
1,7 %
1,5 %
1,5 %
Overordnet konklusion
Den overordnede konklusion er, at COWI vurderer, at trafikprognosen for hoved-
scenariet er et realistisk bud på hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast
Femern Bælt-forbindelse under forudsætning af, at færgedriften Rødby - Puttgar-
den indstilles. Prognosens vækst over tid svarer til den historiske vækst i senere
år. Forudsætningerne er vurderet som rimelige og prognosemodellerne er på ni-
veau for professionel praksis for trafikprognoser.
Vi vurderer dog, at der er elementer i prognosen, som umiddelbart forekommer
svært dokumenterbare. Det er specielt den forventede overflytning af personbiltra-
fik fra Storebælt, som er svær at dokumentere på grund af manglende data om det
nuværende trafikmønster over Storebæltsforbindelsen. Prognosen er forsigtig i
vurdering af ny-genereret trafik, fordi der mangler værktøjer til at forudse forbindel-
sens potentielle dynamiske effekter.
Fortsat færgedrift
Den offentlige debat om den faste Femern Bælt-forbindelse har blandt andet berørt
spørgsmålet om, hvordan trafikken vil blive fordelt mellem den faste forbindelse og
en parallel færgeservice, hvis en sådan færgeservice vil være tilgængelig efter åb-
ningen af den faste forbindelse. Kvalitetssikringen har taget udgangspunkt i det
centrale dokument med prognoseresultater for hovedscenariet, med tilhørende
forudsætninger samt mere detaljerede drøftelser om eksempelberegninger med
INTRAPLAN og BVU.
Følsomhedsberegningerne for prognosen under forudsætning af fortsat parallel
færgedrift viser, at hvis færgefarten kan opretholde time eller to timedrift og samti-
dig reducere den gennemsnitlige pris med 25 % vil den (i 2022) tiltrække 10 -14 %
af personbilerne og 12 - 15 % af lastbilerne, der ellers ville have været på den faste
Femern Bælt-forbindelse.
Vi vurderer, blandt andet med udgangspunkt i en analyse af eksempelberegninger
for den meget vigtige relation København – Hamburg, at en samlet overflytning af
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0010.png
10
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
personbiler på 10 – 14 % af trafikken på den faste forbindelse virker rimeligt, men
dog en smule højt, og dermed er en sandsynlig overvurdering af trafiktabet set fra
Femern Bælt-forbindelsens perspektiv.
Færgens evne til at tage markedsandele for lastbiltrafikken forekommer derimod
ud fra vores vurdering lidt lav, og trafiktabet undervurderes muligvis i modelbereg-
ningerne, hvis der er en parallel færgefart, som opererer med lavere pris- og fre-
kvensniveau.
1.3
Fremtidige rammer
Risici og usikkerheder i trafikprognosen
Der er naturligvis risiko for, at rammebetingelserne for transport i fremtiden udvikler
sig væsentlig anderledes end forventet. Ændrede handelsrelationer, ændret øko-
nomisk udvikling eller effektive politiske initiativer i retning af at begrænse biltrafik
og øge banetrafik vil kunne reducere biltrafikken. Prognoserne er baseret på, at
rammebetingelser og trends stort set forbliver som de er i dag, hvilket vurderes
som grundlæggende rimeligt.
Der er, som for alle modelberegninger, elementer i prognosen og prognose-
modellen, der er behæftet med usikkerhed.
Udgangspunktet med trafik i 2011 via Storebælt, der potentielt kan overflyttes til
den faste Femern Bælt-forbindelse, er baseret på et svært dokumenterbart data-
grundlag. Datagrundlaget kunne styrkes med en trafikanalyse – for eksempel med
automatisk nummerpladegenkendelse på udvalgte lokaliteter på motorvejsnettet på
Sjælland og i Nordtyskland. Usikkerheden på dette segment er begrænset til de 25
% af personbiltrafikken på den faste Femern Bælt-forbindelse, der i prognosen for-
ventes overflyttet fra Storebælt.
Det har været fremført i offentligheden, at andelen af den nuværende trafik, der er
endagsture med det formål af handle i Puttgarden (”Border shopping”), skulle være
så stor som 35 %, og at den trafik næppe fortsætter med en fast forbindelse. De
trafikanalyser, som COWI tidligere har udført for DTU Transport og Femern A/S (i
2011) tyder på, at omfanget er væsentlig lavere, men på grund af de nuværende
lave færgetakster for shopping turene (som genererer nogle rene shoppingrejser)
overvurderes trafikken i prognosen formentlig for dette segment. Overvurderingen
af trafikken skønnes dog at vedrøre langt mindre end 35 % af trafikken.
Den offentlige kritik af prognosens trafikspring kan være baseret på en mis-
forståelse. Trafikspringet som defineret af Femern A/S i rapporterne er en kombi-
nation af overflyttet trafik fra andre ruter og transportmidler samt egentlige nye rej-
ser. Andre kilder og publikationer definerer trafikspring som alene værende helt
nye rejser genereret af den nye forbindelse. Den egentlige ny-genererede trafik er
meget begrænset i prognosen.
Forudsætningerne for prognoserne og modellen forekommer rimelige. COWI har
dog ikke gennemgået de detaljerede trafikanalyser og den oparbejdning af analy-
serne, der ligger til grund for udgangspunktet for prognosemodellen med blandt
andet færgetakster og turenes start- og slutpunkt (OD mønster) i 2011 for trafik
Usikkerheder
Storebælt
Border shopping
Trafikspring
Forudsætninger
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0011.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
11
over Storebælt og Femern Bælt, da disse af forretningsmæssige hensyn ikke har
kunnet udleveres.
Prognosemodeller
Prognosemodellerne for passagertrafik og godstrafik er baseret på ”state-of-the-
art” principper, der grundlæggende er dokumenteret. COWI har i overensstemmel-
se med opgavebeskrivelsen foretaget en stikprøvevis granskning af udvalgte dele
af modellen.
I den offentlige debat er der eksempler på en argumentation i retning af ”se hvor
stor en succes Storebæltsforbindelsen og Øresundbroen har været - det vil genta-
ge sig”. Der er dog væsentlige forskelle på de 3 projekter.
De økonomiske kalkuler, der blev lavet i 80’erne vedr. Storebæltsforbindelsen kon-
kluderede, at projektet uden tvivl ville være rentabelt, fordi besparelserne på fær-
gedriften stort set kunne tilbagebetale og forrente projektet. Der var ikke behov for
detaljerede trafikprognoser som grundlag for beslutningen.
Trafikken på både Storebælt og Øresund er i høj grad kortere ture. På Femern
Bælt kan ikke forventes ny-genereret trafik i samme omfang som på Storebælt og
Øresund, da potentialet for korte ture er mindre.
Sammenfatning
Den sammenfattende konklusion er, at COWI vurderer, at trafikprognoserne er et
realistisk bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Femern Bælt-
forbindelse. Der er intet, som tyder på, at prognoserne systematisk overvurderer
det totale trafikomfang. Der er usikkerheder i prognoserne, blandt andet fordi ud-
gangspunktet med trafik i 2011 er baseret på et svært dokumenterbart datagrund-
lag for specielt den nuværende trafik over Storebælt. Endelig er der elementer i
prognosen, som forekommer undervurderet, primært i relation til dynamsike effek-
ter og nygenereret trafik. Usikkerheden kan reduceres ved bedre dokumentation af
data og eventuelt med supplerende trafikanalyser på Storebælt. Det vil dog kræve
væsentlig kalendertid og væsentlige resourcer at gennemføre.
Storebælt/Øresund
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0012.png
12
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
2
Prognose og overordnede vurderinger
Denne rapport dokumenterer COWIs kvalitetssikring af den opdaterede trafikprog-
nose af Femern Bælt-projektet. Kvalitetssikringen omfatter dels prognosen for det
såkaldte hovedscenarie uden parallel færgedrift og dels følsomhedsberegninger
med fortsat færgedrift parallelt med den faste Femern Bælt-forbindelse. Kvalitets-
sikringen af hovedprognosen, forudsætningerne og trafikmodellen omtales i dette
afsnit og de følgende afsnit 3 og 4. Følsomhedsberegningerne vurderes i afsnit 5.
2.1
Hovedscenariet
Den samlede prognose
Prognosen for hovedscenariet som dokumenteret i den danskspogede trafik-
prognose (ref. 1) fra Femern A/S fremgår af Tabel 4.
Tabel 4
Forventet daglig trafik på den faste Femern Bælt-forbindelse i hovedscenariet
(kilde: ref. 1 tabel 0.1 side 7)
Prognoserapporten fra Femern A/S (ref. 1) indeholder udover hovedprognosen et
kapitel med titlen ”Forventningen til den økonomiske udvikling efter finanskrisen”
baseret på en rapport fra CBS og et kapitel med titlen ”Prognose på baggrund af
EU’s TRANS-TOOLS-MODEL” baseret på en rapport fra TetraPlan. Der er ikke
direkte sammenhæng mellem CBS rapporten og forudsætningerne i hovedprogno-
sen. Analyserne baseret på TRANS-TOOLS inderholder så mange forbehold og
supplerende antagelser, så den næppe understøtter konklusionerne i hovedprog-
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0013.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
13
nosen. De to kapitler og de to bagvedliggende rapporter er derfor ikke omtalt yder-
ligere i denne rapport.
Indledningsvis er det konstateret at ovennævnte trafikprognose for vejtrafik i ref. 1
er identisk med forudsætningerne i den finansielle analyse (se ref. 2 tabel 10 side
27). Trafikindtægterne fra banetrafik som beregnet i den finansielle analyse er ikke
direkte baseret på trafikprognosen. COWIs kvalitetssikring omfatter kun trafikprog-
noserne og ikke den finansielle analyse (ref. 2).
Indledningsvist er det også konstateret at hovedprognosen er identisk med Case B
i ref. 3 bortset fra omregningen fra trafik pr. år i ref.3 til trafik pr. døgn i ref. 1 (bort-
set fra afrunding). Trafikprognoserne for biltrafik for hovedscenariet (Case B) som
dokumentereret i ref. 3, fremgår af Figur 1 og Figur 2.
”Ramp-up”
Prognosemodellerne er ligevægtsmodeller, der som udgangspunkt beregner, at
effekten af den faste forbindelse slår 100 % igennem umiddelbart efter åbningen.
Da dette ikke forventes at ske, er der i persontrafikprognosen forudsat en 3-årig
overgangsperiode (ramp-up effekt) som det fremgår af Figur 1. I de 3 første år med
den faste forbindelse forudsættes henholdsvis 70 %, 85 % og 95 % af effekterne af
den fast forbindelse at slå igennem i persontrafikken. I det fjerde år med den faste
forbindelse forudsættes, at effekterne er slået fuldt igennem. I godsprognosen er
forudsat at effekten af den faste forbindelse slår fuldt igennem umiddelbart efter
åbningen.
Prognoserapporten indeholder også en supplerende prognose benævnt Case A.
Det er en prognose baseret på tyske prognoseforudsætninger og parametre som
kræves anvendt i myndighedsbehandlingen i Tyskland. Case B er baseret på dan-
ske prognoseforudsætninger og parametre som defineret i blandt andet Trans-
portministeriets vejledning for samfundsøkonomiske analyser på transportområdet
med tilhørende nøgletalskatalog med parameterværdier. Det er derfor Case B, der
er den relevante prognose, som kvalitetssikringen er foretaget for. Case A er såle-
des ikke en egentlig følsomhedsberegning af Case B. Forskellen mellem de to
prognoser er dog meget beskeden, hvilket er betryggende for vurderingen af de to
prognoser.
Case A og B
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0014.png
14
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Figur 1
Historisk og forventet fremtidig årlig personbil og bustrafik på Femern Bælt-
forbindelse i hovedscenariet, 1.000 køretøjer/år (kilde: ref. 3 figur 0-1 side 12)
Figur 2
Historisk og forventet fremtidig årlig lastbiltrafik på Femern Bælt-forbindelse i
hovedscenariet, 1.000 køretøjer/år (kilde: ref. 3 figur 0-2 side 14)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0015.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
15
2.2
Trafikspring, ændret rute- og
transportmiddelvalg
Effekt af fast forbindelse For bedre at forstå de forventede trafikomlejringer på grund af den faste forbindel-
se er hovedprognosens resultater præsenteret på en anden form i Tabel 5 til Tabel
8. Formålet er at illustrere hvor meget af den forventede trafik på den faste Femern
Bælt-forbindelse, der er eksisterende trafik fra Femern Bælt færgerne, hvor meget
trafik der er overflyttet fra andre ruter og transportformer og hvor meget trafik der er
egentlig ny-genereret trafik. Forudsætningen for tabellerne er blandt andet de re-
duktioner i trafik, der beregnes på andre ruter og andre transportformer, der som
hovedregel antages overflyttet til den faste Femern Bælt-forbindelse. Forudsætnin-
gen er for eksempel, at den reduktion i trafik, der beregnes på Storebælt, når Fe-
mern Bælt-forbindelsen åbnes, overflyttes til den faste Femern Bælt-forbindelse.
Tabel 5 viser den forventede omfordeling af den samlede persontrafik, hvor per-
sontrafik med bil og tog over Femern Bælt er summeret. Tabel 6 viser omfordelin-
gen af personbiltrafik. Tabel 7 viser omfordelingen af den samlede godstrafik, hvor
gods med lastbil og tog over Femern Bælt er summeret. Tabel 8 viser omfordelin-
gen af lastbiltrafik.
Det såkaldte trafikspring i godstrafik på 156 % skyldes at store mængder jernba-
negods forventes overflyttet fra Storebæltsforbindelsen til den faste Femern Bælt-
forbindelse.
Tabel 5
Persontrafikprognose 2022 uden og med fast Femern Bælt-forbindelse, 1.000 passagerer/år
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 6)
2022
2022
2022
Med fast
forbindelse Trafik på
Uden fast uden "ramp- den faste
forbindelse up" effekt forbindelse
Femern Bælt færge trafik
6.990
6.990
Storebælt
1.755
Gedser-Rostock
1.642
635
1.007
Andre færger
627
Fly
263
"walk-on" trafik
-417
Ny genereret trafik
487
487
I alt Femern fast forbindelse
10.712
10.712
Trafikspring (ny-genereret trafik minus undertrykt trafik)
Trafikspring (inklusiv ændret rutevalg)
65 %
16 %
9%
6%
2%
-4 %
5%
100 %
1%
53 %
Femern Bælt færge trafik
Reduktion på Storebælt overflyttet til Femern Bælt
Reduktion på Gedser-Rostock færger
Reduktion på andre færgeruter
Reduktion af flytrafik
Undertrykt "walk-on" trafik fra Femern Bælt færger
Ny-genereret trafik
Femern Bælt trafik på den faste forbindelse
Trafikspring ekskl. ændret rutevalg
Trafikspring inkl. ændret rutevalg
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0016.png
16
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Tabel 6
Personbil-prognose 2022 uden og med fast Femern Bælt-forbindelse, 1.000 personbiler/år
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 6)
2022
2022
2022
Med fast
forbindelse Trafik på
Uden fast uden "ramp- den faste
forbindelse up" effekt forbindelse
Femern Bælt færge trafik
1.969
1.969
Storebælt
814
Gedser-Rostock
331
83
248
Andre færger
218
Andre ændringer
30
I alt Femern fast forbindelse
3.280
3.280
Trafikspring (ny-genereret trafik minus undertrykt trafik)
Trafikspring (inklusiv ændret rutevalg)
60 %
25 %
8%
7%
1%
100 %
1%
67 %
Femern Bælt færge trafik
Reduktion på Storebælt overflyttet til Femern Bælt
Reduktion på Gedser-Rostock færger
Reduktion på andre færgeruter
Ny-genereret trafik inkl. ændret transportmiddel
Femern Bælt trafik på den faste forbindelse
Trafikspring ekskl. ændret rutevalg
Trafikspring inkl. ændret rutevalg
Tabel 7
Godstrafik-prognose 2022 uden og med fast Femern Bælt-forbindelse, 1.000 ton/år med lastbil og tog
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 6)
2022
2022
2022
Med fast
forbindelse Trafik på
Uden fast uden "ramp- den faste
forbindelse up" effekt forbindelse
Femern Bælt færge trafik
5.778
5.778
Storebælt
7.989
Gedser-Rostock
1.619
1.556
64
Trelleborg-Travemünde
6.434
6.215
219
Andre færger
708
Ny-genereret trafik
6
I alt Femern fast forbindelse
14.764
14.764
Trafikspring (ny-genereret trafik minus undertrykt trafik)
Trafikspring (inklusiv ændret rutevalg)
39 %
54 %
0%
1%
5%
0%
100 %
0%
156 %
Femern Bælt færge trafik
Reduktion på Storebælt overflyttet til Femern Bælt
Reduktion på Gedser-Rostock færger
Reduktion på Trelleborg-Travemünde færger
Reduktion på andre færgeruter
Ny-genereret trafik
Femern Bælt trafik på den faste forbindelse
Trafikspring ekskl. ændret rutevalg
Trafikspring inkl. ændret rutevalg
Tabel 8
Lastbil-prognose 2022 uden og med fast Femern Bælt-forbindelse, 1.000 lastbiler/år
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 6)
2022
2022
2022
Med fast
forbindelse Trafik på
Uden fast uden "ramp- den faste
forbindelse up" effekt forbindelse
Femern Bælt færge trafik
508
555
508
Storebælt
2
Gedser-Rostock
139
131
7
Trelleborg-Travemünde
319
308
12
Andre færger
33
Overflytning til bane
-7
I alt Femern fast forbindelse
555
Trafikspring (ny-genereret trafik minus undertrykt trafik)
Trafikspring (inklusiv ændret rutevalg)
92 %
0%
1%
2%
6%
-1 %
100 %
-1 %
9%
Femern Bælt færge trafik
Reduktion på Storebælt overflyttet til Femern Bælt
Reduktion på Gedser-Rostock færger
Reduktion på Trelleborg-Travemünde færger
Reduktion på andre færgeruter
Ny-genereret trafik inkl. ændret transportmiddel
Femern Bælt trafik på den faste forbindelse
Trafikspring ekskl. ændret rutevalg
Trafikspring inkl. ændret rutevalg
Konklusioner
Trafikspringet, som Femern A/S har beregnet, og som har været refereret i offent-
ligheden, indeholder også den trafik, som ændrer rute. Ifølge COWIs sammenstil-
ling af tallene i Tabel 5 og Tabel 6 udgør trafikspringet, når der medregnes ændret
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0017.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
17
rutevalg, 53 % for persontrafikken og 67 % for personbiltrafikken. Den egentlig ny-
genererede trafik (trafikspringet som det for eksempel defineres i evalueringerne af
Storebæltsforbindelsen) udgør 1 %. Noget af den offentlige kritik af prognosens
trafikspring kan derfor være baseret på en misforståelse af definitionen af trafik-
spring.
Den forventede egentlige ny-genererede trafik i prognosen er meget begrænset.
Vores konklusion er derfor, at det kun i meget begrænset omfang er ny-genereret
trafik, der driver væksten i prognosen. I offentligheden er det fremført at den faste
forbindelse vil udløse omfattende dynamiske effekter, med væsentlig ny-genereret
trafik. Der er givet et potentiale for mere ny-genereret trafik som følge af dynamiske
effekter men sådanne er vanskelige at dokumentere og er ikke medtaget i progno-
sen. Det forekommer realistisk og logisk at den ny-genererede trafik vil være ret
begrænset på grund af de store samlede afstande mellem større bycentre og om-
kostninger for personture og godstrafiksport over Femern Bælt. Prognosen fore-
kommer dog samlet set at være forsigtig i vurderingen af egentlig ny-genereret tra-
fik.
Overflytningen af trafik mellem transportmidlerne bil, bus, tog, fly og ”walk-on” er
tilsyneladende også begrænset i prognosen. Vores vurdering er, at det er reali-
stisk, med de givne forudsætninger. Effektive politiske initiativer i retning af for ek-
sempel at begrænse vejtrafik og øge banetrafik vil dog potentielt kunne ændre
transportmiddelfordelingen på længere sigt.
Vores konklusion er, at rutevalg og dermed overflytning fra andre ruter, specielt
Storebæltsforbindelsen, er en vigtig del af personbil-prognosen for den faste Fe-
mern Bælt-forbindelse. Lastbil-prognosen er i langt højere grad en fremskrivning af
den eksisterende lastbiltrafik på Femern Bælt færgerne med begrænset overflyt-
ning fra andre ruter.
På den baggrund er kvalitetssikringen blevet fokuseret mod forudsætninger og
modellering af rutevalg for vejtrafik. Kvalitetssikringen af beregningen af ny-
genereret trafik, overflytning af trafik mellem transportmidler og togtrafik er betrag-
tet som afsluttet med vurderingerne ovenfor.
2.3
Vækst over tid
Trafikvæksten over tid
Prognosens vækst over tid fremgår af Tabel 9. Med en forventet vækst mellem 1,3
% p.a. og 3,0 % p.a. er det i væsentlig grad den forventede generelle vækst i sam-
handel og økonomi der driver væksten i prognoserne. For lastbiltrafikken med en
forventet vækst på op til 3,0 % p.a. er det i høj grad den forventede trendmæssige
vækst i internationale godsstrømme, der driver væksten i prognosen.
Den historisk registrerede person- og lastbiltrafik med Femern Bælt færgerne
fremgår af Figur 3 og Tabel 10. Den historiske vækst i personbiltrafikken har varie-
ret meget, med væsentlig reduktion i perioden 1991-1993 og væsentlig vækst i
perioden fra 1998-2007. Den store stigning i personbiltrafikken falder sammen med
åbningen af Storebæltsforbindelsen i 1999 og reduktionen af taksterne på Store-
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0018.png
18
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
bæltsforbindelsen i 2005. Reduktionen i personbiltrafik i perioden efter 2008 kan
tilskrives finanskrisen.
Indledningsvis kan det konstateres at prognosens udgangspunkt i 2011 svarer nøje
til den registrerede person- og lastbiltrafik i 2011. Prognosen for 2014 ligger lidt
over den registrerede personbiltrafik og lidt under den registrerede lastbiltrafik.
Konklusion
Den generelle fremtidige vækst er svær at forudsige da den afhænger af mange
forhold, men prognosens vækstforudsætninger er af samme størrelsesorden som
den gennemsnitlige historiske vækst i perioden 1990-2014. Konklusionen er derfor
at prognosens generelle vækst er realistisk. Den højere gennemsnitlige vækstrate
for lastbiltrafik i forhold til godstransport generelt skyldes blandt andet, at progno-
semodellen indregner langsigtstrenden til, at vejtrafikken står for en stigenden an-
del af landtransporten i Europa.
Forventet generel vækst i trafik over Femern Bælt over tid
(Kilde: COWIs estimat baseret på prognoserne i ref. 3, 4 og 5)
2011
2022
2022
Med fast
forbindelse
uden "ramp-
up" effekt
10.712
3.267
14.764
555
2035
2011-2022
2022-2035
Tabel 9
Persontrafik i alt, 1.000 passagerer/år
Personbiltrafik, 1.000 personbiler/år
Godstrafik i alt, 1.000 ton/år
Lastbiltrafik, 1.000 lastbiler/år
Uden fast
forbindelse
6.028
1.564
4.282
366
Uden fast
forbindelse
6.990
1.969
5.778
508
Med fast
forbindelse
12.724
4.054
17.944
673
Vækst p.a.
1,4 %
2,1 %
2,8 %
3,0 %
Vækst p.a.
1,3 %
1,7 %
1,5 %
1,5 %
Figur 3
Historisk årlig personbil- og lastbiltrafik med Femern Bælt færgerne (Kilde: Dan-
marks Statistik, Statistikbanken, SKIB32)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0019.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
19
Tabel 10
Personbiltrafik og lastbiltrafik 2011 og historiske vækstprocenter for udvalgte
perioder (Kilde: Danmarks Statistik, Statistikbanken, SKIB32)
2011
Antal
1990-2014
Vækst p.a.
1,1 %
3,8 %
1998-2014
Vækst p.a.
3,3 %
3,0 %
2008-2014
Vækst p.a.
-2,3 %
2,3 %
2011-2014
Vækst p.a.
-0,5 %
5,2 %
Personbiler
Lastbiler
1.563.887
364.883
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0020.png
20
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
3
Fortsat færgedrift
Prognoseforudsætninger
I hovedprognosen er forudsætningen, at færgedriften over Femern Bælt ophører,
når den faste forbindelse som forudsat i denne analyse åbner i 2022. Der er gen-
nemført følsomhedsberegninger med fortsat færgedrift i afsnit 5. I hovedprognosen
og følsomhedsberegningerne er generelt anvendt de samme forudsætninger, bort-
set fra forudsætningerne vedrørende færgernes frekvens og takster.
I prognoserne er forudsat en takst på 65 € for personbiler og 267 € for lastbiler for
passage af den faste forbindelse. Taksten er forudsat ens for alle persontransport-
formål uanset antal personer i bilerne.
Socioøkonomiske forudsætninger vedrørende forventet fremtidig befolkning og
GDP i Danmark, Tyskland, Sverige, Norge, Finland er beskrevet oversigtligt i tabel
0-1 side 5 i ref. 3.
Forudsætninger vedrørende befolkning er beskrevet mere detaljeret i tabel 2-4,
tabel 2-5, tabel 2-6 og tabel 2-7 på side 12-15 i ref. 4. Befolkningsprognosen i
Danmark er Danmarks Statistiks fremskrivninger fra 2013 pr. region. I Køben-
havn/Nordsjælland forudsættes en vækst på 14,4 % i perioden 2011-2030. I region
Sjælland forudsættes en reduktion i befolkningen på 2,9 % i perioden 2011-2030. I
Tyskland forudsættes en reduktion af den samlede befolkning på 2,7 % i perioden
2011-2030.
Forudsætninger vedrørende vækst i GDP er beskrevet mere detaljeret i tabel 2-9
side 17 i ref. 4. Forudsætningerne er baseret på OECD prognoser 11/2012. I Dan-
mark forudsættes en årlig vækst på 1,1 % i perioden 2012-2020, 1,6 % i perioden
2020-2030 og 2,1 % i perioden efter 2030.
I prognosemodellen indgår desuden socioøkonomiske forudsætninger for blandt
andet den forventede udviklingen i beskæftigelsen og i bilejerskabet.
Takster
Socioøkonomi
Infrastruktur og service
Forudsætninger vedrørende infrastruktur (veje og baner) og togservice er
beskrevet oversigtligt i tabel 0-2 på side 5-7 i ref. 3. De betragtede færgeruter og
faste forbindelser og beregningsnittet mellem Skandinavien (ekskl. Jylland og Fyn
og Kontinental Europa (inklusiv Jylland og Fyn) fremgår af figurerne i afsnit 7. In-
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0021.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
21
frastrukturforudsætningerne vedrører derudover de alternative veje og togforbin-
delser mellem færgeforbindelse og faste forbindelser over snittet og alle trafikzoner
nord og syd for snittet som de fremgår af figurerne i afsnit 6. De forudsatte afstan-
de og rejsetider mellem for eksempel København og Hamborg via Femern Bælt
færger, via Storebælt og via den faste Femern Bælt-forbindelse fremgår af tabel 4-
4 side 102 i ref. 3.
Transportomkostninger
Forudsætningerne vedrørende transportomkostninger for henholdsvis persontrafik
og godstrafik fremgår oversigtligt af tabel 0-3 og tabel 0-4 side 8 i ref. 3. Transport-
omkostningerne for persontrafik er baseret på Transportøkonomiske Enhedspriser
til brug for samfundsøkonomiske analyser version 1.4 dateret november 2013. De
forudsatte samlede rejseomkostninger mellem for eksempel København og Ham-
borg via Femern Bælt færger, via Storebælt og via den faste Femern Bælt-
forbindelse fremgår af tabel 4-4 side 102 i ref. 3.
Rejse- og transporttider beregnes på grundlag af forudsætninger om hastigheder
på omfattende beregningsvejnet, køreplaner for togbetjening og sejlplaner for fær-
ger. Ved beregningen af de samlede transporttider indgår forudsætninger vedrø-
rende ventetider ved for eksempel færger afhængig af frekvensen. Ved beregnin-
gen af samlede transporttider indgår forudsætninger om pauser for lange rejser og
transporter, idet ophold på færger kan udnyttes og betragtes som pauser.
Generaliserede rejseomkostninger beregnes på grundlag af både transportom-
kostninger og transporttider idet der forudsættes tidsværdier som i Figur 4. Antal
personer pr. personbil er forudsat som vist på Figur 5.
Transporttider
Figur 4
Tidsværdier i €/time som anvendt til beregning af generaliserede rejseomkostninger i transportmiddelvalget
(basis) og mere detaljeret til rutevalget (spread)
Figur 5
Forudsatte antal personer pr. personbil
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0022.png
22
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Konklusioner
De mange forudsætninger og parametre er vurderet stikprøvevis i overensstem-
melse med opgavebeskrivelsen, og der er ikke identificeret forudsætninger og pa-
rametre, der ikke har en rimelig størrelsesorden.
Konklusionen er også, at der ikke er noget der tyder på, at prognosen generelt er
baseret på optimistiske forudsætninger.
Forudsætningerne for prognoserne forekommer rimelige. COWI har dog ikke gen-
nemgået de detaljerede trafikanalyser og den oparbejdning af analyserne der lig-
ger til grund for udgangspunktet for prognosemodellen med blandt andet færgetak-
ster og OD mønster i 2011 for trafik over Storebælt og Femern Bælt, da disse af
forretningsmæssige hensyn ikke har kunnet udleveres.
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0023.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
23
4
Prognosemodeller
Prognosemodel
Det anvendte trafikprognoseværktøj til håndtering af de mange data og til
beregning af trafikprognoserne er opdelt i 2 adskilte prognosemodeller for hen-
holdsvis persontrafik og godstrafik.
Enheden i persontrafikmodellen er som udgangspunkt antal personture, der forde-
les på personture med tog, med personbil, med bus, med fly og landgangspassa-
gerer med færger. Enheden i godsmodellen er som udgangspunkt ton gods, der
fordeles på godstrafik med bane og lastbil. Afslutningsvis omregnes personturene
og godsmængderne til antal køretøjer.
Trafikzoner og net
De 2 prognosemodeller udnytter det samme fælles zonesystem (se afsnit 6) og i
en vis udstrækning fælles zonedata og trafiknet. Trafiknettet indeholder alle færger
og faste forbindelser over et snit mellem Skandinavien (ekskl. Jylland og Fyn) og
Kontinentet (inkl. Jylland og Fyn) som illustreret i afsnit 7. Af kortene i afsnit 7
fremgår hvilke færge og faste forbindelser der forbinder de 2 markeder syd og nord
for snittet, hvorfra større eller mindre andele af trafikken potentielt kan overføres til
en fast Femern Bælt-forbindelse. Ud over færger og den faste forbindelse over
snittet indeholder modellerne et omfattende beregningsvejnet både nord og syd for
snittet til beregning af generaliserede rejseomkostninger mellem alle trafikzoner
nord og syd for snittet.
De 2 modeller indeholder begge vækstmodeller til fremskrivning af trafikken på
basis af forventet generel vækst uafhængigt af om der etableres en fast Femern
Bælt-forbindelse og et antal submodeller til rutevalg, til beregning af transportmid-
delvalg og til beregning af ny-genereret trafik afhængig af om der etableres en fast
Femern Bælt-forbindelse. Submodellerne og beregningsgangen i passagermodel-
len er illustreret i afsnit 8. Beregningsgangen i godsmodellen er principielt identisk
med passagermodellen, bortset fra at godsmodellen ikke indeholder en submodel
til beregning af ny-genereret trafik.
I begge prognosemodellerne tages udgangspunkt i 2011 turtabeller baseret på
opregning og kalibrering af ældre turtabeller på grundlag af nye trafiktællinger, ny
trafikstatistik og nye trafikanalyser af trafikken på udvalgte Østersøruter.
Modelstruktur
2011 turtabeller
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0024.png
24
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Beregningsscenarier
I begge modeller er beregnet prognoser for år 2022 i et scenarie uden fast
forbindelse, for år 2022 i et scenarie med fast forbindelse, for år 2025 i et scenarie
med fast forbindelse og for et scenarie for år 2035 med fast forbindelse som det
fremgår af figuren i afsnit 8. Af hensyn til de finansielle analyser er prognoser eks-
trapoleret til 2047 - 25 år efter åbningen.
De vigtigste sammenhænge mellem forudsætninger og submodeller er illustreret
på Figur 6. Den generelle vækst i begge modeller drives af blandt andet GDP
vækst, befolkningsvækst, vækst i bilejerskab og en forventet reduktion i en såkaldt
grænse modstand. Vækstmodellen i persontrafikmodellen er en elasticitetsmodel
med forskellige elasticiteter afhængig af transportmiddel og rejseformål hvor elasti-
citeterne desuden afhænger af afstanden, idet elasticiteten for lange ture er større
end elasticiteten for korte ture.
Submodeller
Figur 6
De vigtigste sammenhænge mellem forudsætninger og submodeller
Begge modeller er ligevægtsmodeller. Når der i modellerne introduceres en fast
Femer Bælt-forbindelse beregnes en ligevægt med fremtidig trafik uden at tage
hensyn til en eventuel overgangsfase eller ”ramp-up effekt”. I trafikprognoserne er
forudsat at den faste Femern Bælt-forbindelse åbner i 2022 og med modellerne er
beregnet trafikprognoser for 2022 uden og med en fast Femern Bælt-forbindelse. I
passagerprognosen er forudsat en 3 årig ”ramp-up” periode som vist på Figur 1,
idet effekterne af den faste forbindelse forudsættes at slå gradvist igennem over de
3 år. I godsprognosen forudsættes effekterne af den faste forbindelse at slå igen-
nem umiddelbart efter åbningen.
Principperne i submodellerne til beregning af ny-genereret trafik, transportmiddel-
valg og rutevalg i personmodellen er vist på Figur 7.
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0025.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
25
Route choice model
Figur 7
Principper i transportmiddelvalg, ny-genereret trafik og rutevalg i persontrafikmodellen
Godsmodellen
Godstrafikmodellen indeholder de samme submodeller som persontrafikmodellen,
bortset fra at godstrafikmodellen ikke indeholder en submodel til beregning af ny-
genereret trafik. Principperne i submodellerne i godsmodellen er dog væsentlig
anderledes. Transportmiddelvalg og rutevalg er baseret på en modstandsfunktion
(utility-funktion) i modsætning til persontrafikmodellens generaliserede omkost-
ningsfunktion. Utility funktionen fremgår af Figur 8.
Godsmodellen indeholder således – som det fremgår af Figur 8 – mange nye be-
greber og parametre, der kan være svært at forholde sig til. Parametrene er for-
mentlig i udgangssituationen estimeret på historiske data. Forudsætningen er for-
mentlig, at parametrene er identiske i prognosescenarierne.
Figur 8
Utility funktion i godsmodellen som anvendt i transportmiddelvalget
Konklusion
Prognosemodellerne for passagertrafik og godstrafik er baseret på ”state-of-the-
art” principper, der grundlæggende er dokumenteret. COWI har i overensstemmel-
se med opgavebeskrivelsen foretaget en stikprøvevis granskning af udvalgte dele
af modellen.
På den baggrund konkluderer COWI, at trafikprognoserne for hovedscenariet er et
realistisk bud på, hvor meget vejtrafik, der kan forventes på en fast Femern Bælt-
forbindelse.
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0026.png
26
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
5
Følsomhedsberegninger med fortsat
færgedrift
Den offentlige debat om den faste Femern Bælt-forbindelse har blandt andet berørt
spørgsmålet om, hvordan trafikken vil blive fordelt mellem den faste forbindelse og
en parallel færge service, hvis en sådan færgeservice vil være tilgængelig efter
åbningen af den faste forbindelse.
Modelresultater
Intraplan og BVU har derfor foretaget modelberegninger/analyser for at belyse
konsekvenserne for trafikken på den faste forbindelse, hvis den forudsættes at væ-
re i konkurrence med en parallel færge service med reduceret frekvens kombineret
med lavere takst. Resultatet er angivet i nedenstående tabel.
Tabel 11
Procentvis tab af trafik på Femern Bælt-forbindelse i 2022 i forhold til Hovedsce-
nariet (Case B) under forudsætning af konkurrence fra parallel færge service;
taksten for færgefart er antaget til at være 25 % under taksten for faste forbin-
delse i Hovedscenariet
Variant
En times færgedrift
To times færgedrift
Kilde: se ref. 1 og 3
Personbiler
14 %
10 %
Lastbiler
15 %
12 %
Intraplan og BVU præsenterede på et møde 21. august 2015 i København de gen-
nemførte trafikmodelberegninger herunder konkrete regneeksempler på, hvordan
trafikmodellen og dens tilhørende forudsætninger er brugt til at sammenligne kon-
kurrencesituationen mellem færgeservice og den faste forbindelse for henholdsvis
personbil- og lastbilture mellem København og Hamburg.
Input forudsætningerne i eksempelberegningerne i form af tid, km mm. er vurderet
og virker realistiske for de præsenterede ture. Endvidere er resultaterne i form af
beregnede samlede rejseomkostninger
1
(direkte omkostninger + tidsomkostninger)
for turene genskabt af COWI.
1
Der er fundet enkelte mindre fejl i beregningerne i præsentationen, som er rettet
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0027.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
27
Med udgangspunkt i forudsætninger og beregningsmetodik i eksemplerne har vi
beregnet og sammenlignet de samlede rejseomkostninger for København – Ham-
burg turene for hver af pris- og frekvensvarianterne angivet i Tabel 11. Dog er for-
tolkningen af frekvensalternativerne lavet af COWI.
Personbil analyse
Følsomhedsanalysen for personbiler viser, at i alle alternativer vil rejseomkost-
ningerne være fra 14 % til 44 % højere ved at benytte færge end ved at benytte
den faste Femern Bælt-forbindelse.
Tabel 12
Følsomhedsanalyse til belysning af rejseomkostninger for personer i personbiler mellem København og
Hamburg ved forskellige forudsætninger om pris og frekvens for færgeservice. Pris for fasteforbindelser
fasholdt som i basis (Kilde: Regneeksempel præsenteret af Intraplan og BVU)
Sensitivity analysis for Rødby - Puttgarten assumptions
Variant
Basis
(Case B)
Reduced toll 0%
(Ferry service as today)
Frequency: half hourly (=basis)
Reduced toll -25%
Frequency: hourly
106
Reduced toll -25%
Frequency: two hourly
136
Ferry time (min) Charge (€)
33
65,3
76
65,3
Route
Great Belt
FBFL - tunnel
Rødby-P - ferry
Generalised travel cost index
per person per purpose
Business Private
Holiday
132
119
114
100
100
100
123
117
114
132
100
132
132
100
144
119
100
119
119
100
128
114
100
114
114
100
122
33 Great Belt
65,3 FBFL - tunnel
49 Rødby-P - ferry
33 Great Belt
65,3 FBFL - tunnel
49 Rødby-P - ferry
På baggrund af sammenligningen af transportomkostninger for rutevalgene i basis
vurderer vi, at en mindre markedsandel til færgen som indikeret i Tabel 11 på 10 –
14 % er en rimelig beregning.
Følsomhedsanalysen viser også, at i basissituationen (som i dag) har ruten via
Storebælt højere omkostninger for arbejdsrejser end færgeruten, mens omkostnin-
gerne for andre og mindre tidsfølsomme rejser er stort set de samme for disse 2
rutealternativer. Den faste Femern Bælt-forbindelse vil i basis klart have de laveste
rejseomkostninger af de 3 rutealternativer og derfor også være ganske attraktiv for
en meget stor del af de rejsende mellem København og Hamburg.
Lastbil analyse
Følsomhedsanalyserne for lastbiler viser, at transportbrugernes rejseomkostninger
er omtrent lige store for de 2 rutevalg i basis. Det skyldes primært, at lastbilerne i
trafikprognoseberegningerne antages at have brug for ekstra pausetid på landeve-
jen, idet de ikke har færgetiden, som de ellers antages kunne udnytte som pause.
Rejseomkostningerne indeholder omkostningen ved det fulde tidsforbrug til både
chauffør og materiel til turen inkl. færgetid samt gennemsnitlig ventetid. Når rejse-
omkosningerne er af samme størrelse for de to rutevalg, skulle fordelingen af ture
teoretisk set også forventes at være nogenlunde ligeligt fordelt.
Imidlertid indeholder trafikantnytten i transportmodellen for gods – i tillæg til rejse-
omkostningerne – også et yderligere led, som blandt andet tager hensyn til den
gene, at man kun kan benytte færgen på bestemte klokkeslæt. Denne effekt gør, at
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0028.png
28
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
en fast forbindelse, som ikke har en tilsvarende gene, er mere attraktiv end en
færgeforbindelse, selv om rejseomkostningerne umiddelbart er ens.
Når både rejseomkostningerne og færgegenerne sammenvægtes, virker det allige-
vel lidt lavt, at kun 12 – 15 % af trafikken på den faste Femern Bælt-forbindelse
forsvinder (som indikeret i Tabel 11), hvis der opretholdes parallel færdedrift med
lavere rejseomkostninger.
Tabel 13
Følsomhedsanalyse til belysning af rejseomkostninger for lastbilture mellem København og Hamburg ved
forskellige forudsætninger om pris og frekvens for færgeservice. Pris for faste forbindelser fasholdt som i basis
(Kilde: Regneeksempel præsenteret af Intraplan og BVU)
Ferry waiting time (min) Ferry charge (€)
15
267
45
75
200
200
Travel cost index; FBFL =100
Ferry
FBFL
100
100
94
96
100
100
Sensitivity analysis for Rødby - Puttgarten assumptions
Basis
(Hovedscenariet og nuværende færgedrift)
Reduced toll -25% . Frequency: hourly
Reduced toll -25%. Frequency: two hourly
Følsomhedsalternativerne, hvor det er forudsat, at færgeprisen reduceres med
25 %, (som vist i Tabel 13) sænker rejseomkostningerne med fra 4 % til 6 % ved at
bruge færgen i forhold til basis.
Den samlede vurdering af lastbiltrafikkens fordeling på de 2 ruter i de foreliggende
modelanalyser er, at færgens evne til at tage markedsandele, hvis den opererer
med et kombineret lavere pris- og serviceniveaue end i basissituationen (som i
dag), muligvis undervurderes i modelberegningerne.
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0029.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
29
6
Zonesystem
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0030.png
30
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Figur 9
Trafikzoner i nærområdet (kilde: ref. 3 figur 1-1 side 37)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0031.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
31
Figur 10
Trafikzoner i nærområdet (kilde: ref. 3 figur 1-4 side 40)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0032.png
32
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
7
Trafiknet med person- og lastbiltrafik
2011 og 2035
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0033.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
33
Figur 11
Færger og faste forbindelser mellem Skandinavien og Kontinentet med personbiltrafik i 2011 ekskl. trafik til og
fra Jylland og Fyn, 1.000 køretøjer/år (kilde: ref. 4 figur 1-2 side 3)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0034.png
34
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Figur 12
Færger og faste forbindelser mellem Skandinavien og Kontinentet med lastbiltrafik i 2011 ekskl. trafik til og fra
Jylland og Fyn, 1.000 køretøjer/år (kilde: ref. 4 figur 1-4 side 7)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0035.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
35
Figur 13
Færger og faste forbindelser mellem Skandinavien og Kontinentet med trafikprognose for personbiltrafik i 2035
i hovedscenariet ekskl. trafik til og fra Jylland og Fyn, 1.000 køretøjer/år (kilde: ref. 4 figur 3-21 side 134)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0036.png
36
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Figur 14
Færger og faste forbindelser mellem Skandinavien og Kontinentet med trafikprognose for lastbiltrafik i 2035 i
hovedscenariet ekskl. trafik til og fra Jylland og Fyn, 1.000 køretøjer/år (kilde: ref. 4 figur 3-33 side 155)
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0037.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
37
8
Submodeller og beregningsgang
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0038.png
38
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
Figur 15
Submodeller i passagermodel og beregningsgang i begge modeller
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 63: Orientering om offentliggørelse af ekstern kvalitetssikring af trafikprognosen for Femern Bælt-forbindelsen, fra transport- og bygningsministeren
1567362_0039.png
EKSTERN KVALITETSSIKRING AF DEN OPDATEREDE TRAFIKPROGNOSE AF FEMERN BÆLT-PROJEKTET
39
9
Ref. 1:
Referencer
Trafikprognose for en fast forbindelse over Femern Bælt,
Femern A/S, november 2014
Finansiel analyse af Femern Bælt-forbindelsen inkl. danske landanlæg
Femern A/S, november 2014
Fehmarnbelt Forecast 2014 – Update of the FTC-Study of 2002,
for Femern A/S 2014
udarbejdet af de tyske konsulentfirmaer INTRAPLAN og BVU
Fehmarnbelt Forecast 2014 – Update of the FTC-Study of 2002 -
ANNEX, for Femern A/S 2014
udarbejdet af de tyske konsulentfirmaer INTRAPLAN og BVU
Answers to questions from COWI
Mails from Femern A/S to COWI received 24 June 2015 and 25 June
2015
Information på møder med Femern A/S den 10 juni 2015 og
med Femern A/S og deres tyske konsulenter den 21. august 2015
Storebæltsforbindelsens trafikale effekter
udgivet af Sund og Bælt, juni 2008
udarbejdet af COWI A/S
baseret på trafikstatistik op til 10 år efter åbningen
Ref. 2:
Ref. 3:
Ref. 4:
Ref. 5:
Ref. 6:
Ref. 7:
http://projects.cowiportal.com/psc/A071111/Documents/03 Project documents/KRP0040022 FemernQA version 3.docx