Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 60
Offentligt
1566617_0001.png
Notat
06.11.2015
Hastighedsopgradering Østerport-Helsingør
Med afsæt i aftale om Togfonden udarbejder Banedanmark et beslutningsgrundlag for opgradering af
Kystbanen mellem Østerport og Helsingør. Til gennemførelse af arbejderne er der reserveret 112 mio.
kr. Der er forud for den politiske aftale angivet en forventet rejsetidsbesparelse på 6 minutter, hvoraf
de 2 minutter skyldes hastighedsopgraderingen og de 4 minutter skyldes reducerede køretidstillæg.
Projektet er planlagt udført sammen med fornyelsesarbejder i 2017. Fornyelsen gennemføres primært i
et af de to spor mellem Nivå og Helsingør samt på stationerne. En stor del af de fysiske arbejder i
opgraderingsprojektet er arbejder udenfor sporet. Koordinering af opgraderingsprojekt og
fornyelsesarbejderne er derfor først og fremmest begrundet i et ønske om at udnytte sporspærringerne
bedst muligt og dermed minimere passagergener.
Koordinering af de 2 projekter forudsætter, at tidskritiske aktiviteter ift. videre projektering
fremrykkes og finansieres ved aktstykke, idet beslutningsgrundlag inklusiv VVM-undersøgelse først
kan foreligge medio 2016.
Som grundlag for dette har Banedanmark udarbejdet et opdateret anlægsoverslag for opgraderingen.
Dette er sket på baggrund af en indledende teknisk projektering på NAB fase 1 niveau jf. Transport-
og Bygningsministeriets principper for Ny Anlægsbudgettering (NAB).
Det opdaterede anlægsoverslag beløber sig til ca. 324 mio. kr., inkl. 50 % NAB tillæg, hvilket er mere
end de ca. 112 mio. kr., som er reserveret til hastighedsopgraderingsprojektet som led i udmøntningen
af Togfondsaftalen af 14. januar 2014.
Status for den igangværende VVM undersøgelse er, at der foreligger et teknisk projekt på NAB fase 1
niveau, samt naturundersøgelser for hele strækningen. Arbejdet med at udarbejde de mere detailjeret
VVM-fagnotater m.v. er ikke opstartet.
Indstilling for VVM-projektet
Banedanmark indstiller på den baggrund,
At grundet det markant forhøjede anlægsoverslag, samt den meget pressede tidsplan frem
imod en udførelse sammen med den planlagte sporfornyelse af Kystbanen i 2017, indstiller
Banedanmark at projektet vedr. hastighedsopgradering Østerport-Helsingør (Togfonden)
sættes i bero.
At det ikke længere anses realistisk at udføre hastighedsopgraderingen, eller dele heraf,
sammen med sporfornyelsen på strækningen i 2017. Fordelen er dog, at det anlægsteknisk
bliver mere simpelt, idet der fremadrettet kun skal udbydes med en planlagt sporfornyelse på
Kystbanen.
At høringsnotatet for den afsluttede VVM-idéfasehøring udsendes snarest muligt af hensyn til
de lokale interessenter i området.
Anlægsudvikling
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 9014
[email protected]
banedanmark.dk
Journalnr.
14-08196
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(4)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Notat fra Banedanmark om de foreløbige resultater af undersøgelserne for hastighedsopgradering på Kystbanen, fra transport- og bygningsministeren
Årsager til forhøjet anlægsoverslag
Anlægsoverslaget tager afsæt i en fremtidig trafikering med let materiel som f.eks. Øresundstog,
svarende til den forudsætning, der var grundlaget ved politisk beslutning om udarbejdelse af
beslutningsgrundlag for opgraderingen.
De væsentligste årsager til det forøgede anlægsoverslag:
Et større efterslæb på opfyldelse af nye normer for eksisterende anlæg end forudsat
Krav om at køreledningsanlæg skal opfylde TSI-krav, hvor strækningen som første strækning
i DSB’s elektrificering af fjernbanen indeholder flere forskellige løsninger
Tværgående omkostninger, som ikke var medtaget i første vurdering
Mulige scenarier for projektet
Banedanmark ser principielt følgende muligheder for det videre arbejde med projektet:
1. Projektet sættes i bero eller standses.
2. Dele af projektet videreføres.
3. Projektet videreføres med en markant højere anlægsøkonomi.
Ad 1) Projektet sættes i bero eller standses (jf. Banedanmarks indstilling).
Som følge af den markante udvikling i anlægsoverslaget indstiller Banedanmark, at rådgivers arbejde
med VVM-vurdering af den samlede hastighedsopgradering i stå.
Der er gennemført en idefasehøring på projektet, hvor der er indkommet 6 høringssvar, som er
behandlet i et høringsnotat, der ligger klar til offentliggørelse. Det vil være Banedanmarks anbefaling
at høringsnotatet udsendes snarest muligt, uanset om projektet sættes i bero.
Det vil være muligt at genoptage hele eller dele af opgraderingsprojektet på et senere tidspunkt.
Fastlæggelse af det mest optimale tidspunkt for gennemførelse af anlægsarbejderne vil skulle ske
koordineret med planerne for udrulning af Signalprogrammet, som pt. revideres. Gennemføres
arbejderne efter fornyelse og udrulning af signalprogrammet må der dog imødeses øgede
omkostninger. Det skyldes, at der i givet fald skal ske omprogrammering i Signalprogrammet, ligesom
der vil være del strækninger, hvor fornyelsen ikke kan fremtidssikres til en efterfølgende opgradering.
Ad 2) Mulighed for at arbejde videre med opgradering af delstrækninger
Banedanmark har foretaget en foreløbig og overordnet vurdering af omkostningseffektivitet for
opgradering af forskellige delstrækninger. Ved en opgørelse af anlægskroner pr. sparet rejsetime opnås
således en indikation af, hvilke strækninger, det vil være mest interessant at arbejde videre med.
Det skal understreges, at der er tale om foreløbige vurderinger baseret på forenklede forudsætninger
fsva. anlægsøkonomi. Metoden er tidligere anvendt i grundlaget for den Togfondsrapport, som
Banedanmark og Trafikstyrelsen udarbejde i efteråret 2013.
Anlægsudgifterne er fordelt på delstrækninger, hvor de kendte konkrete fysiske arbejder udføres.
Nogle anlægsudgifter kan dog ikke direkte henføres til en delstrækning. Det drejer sig bl.a. om
forstærkning af 5 broer samt diverse sporarbejder. Desuden har det været nødvendigt at gennemføre en
vurdering af fordelingen af udgifter til støj- og vibrationsreducerende tiltag på delstrækninger.
Side 2/4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Notat fra Banedanmark om de foreløbige resultater af undersøgelserne for hastighedsopgradering på Kystbanen, fra transport- og bygningsministeren
1566617_0003.png
Resultatet af vurderingen af omkostningseffektivitet er en prioritering af delstrækningerne, som
angivet i tabellen herunder. Det vil efterfølgende være muligt at opstille egentlige
samfundsøkonomiske beregninger. Disse vil dog højst sandsynligt medføre samme prioritering.
Tabel 1
– Passagertal og anlægskroner pr. sparet rejsetime (Kystbanen)
Delstrækninger
Passagerer Køretidsgevinst
Anlægs-
Anlægskroner pr.
(mio/år)
(sek)
investering
sparet rejsetime over
50 år
stoptog hurtigtog (mio kr)
8*
Østerport-Hellerup
8,3
23
23
54
20
Hellerup-Klampenborg
9,0
27
28
35
10
Klampenborg
9,0
0
6
6
12
Klampenborg-Rungsted
8,7
24
70
77
12
Rungsted-Nivå
7,3
6
14
47
38
Nivå-Snekkersten
5,7
14
14
43
39
Snekkersten-Helsingør
3,7
13
13
54
82
Total
107
168
324
19
* Uanset hvilken delstrækning der opgraderes vil der være en initialomkostning på 8 mio. kr. som indeholder
omkostninger til testkørsel af køreledningsanlægget.
Overordnet set viser beregningerne, at opgradering af
de inderste dele
af Kystbanen er attraktive pga.
de mange passagerer. Dette gælder til trods for fordyrelse for alle delstrækninger. Opgradering nord
for Rungsted vil dog skulle undersøges nærmere, før der kan siges noget sikkert om lønsomheden.
I forhold til prioritering mellem de enkelte delstrækninger vil videre arbejde med beslutningsgrundlag
for strækningen mellem Hellerup og Rungsted eller alternativt Østerport-Klampenborg give størst
effekt set ud fra en samfundsøkonomisk synsvinkel. Ses der på anlægsøkonomi vil opgradering af
delstrækningen mellem Østerport og Klampenborg kunne gennemføres
indenfor
den reserverede
bevilling på ca. 112 mio. kr. jf. Togfondsaftalen.
Opgradering mellem Østerport og Klampenborg, hvor der er flest passagerer, vil give en forventet
rejsetidsbesparelse på knap 1 minut, hvor der som nævnt var en forventning om 2 minutters
køretidsbesparelse, forud for den politiske aftale om opgradering af hele Kystbanen.
Før der evt. kan træffes endelig politisk beslutning om at arbejde videre med opgradering af dele af
Kystbanen, skal der foretages nærmere analyser af anlægsøkonomien, da denne stadig er baseret på
forenklede forudsætninger. Der vil også skulle ske en genforhandling af den option på opgradering af
hele Kystbanen, der indgår i et igangværende udbud af rådgivning ifm. detailprojektering mv. i
fornyelsesprojektet. Desuden vil der stadig være behov for fremsættelse af aktstykke for fremrykning
af tidskritiske aktiviteter (forundersøgelser, projektering og ekspropriationer).
Det betyder, at det næppe vil være realistisk at udføre opgraderingen sammen med den planlagte
fornyelse i 2017. For delstrækningen mellem Østerport og Klampenborg vil der være begrænset
anlægssynergi, da den største del af fornyelsen som nævnt foretages mellem Nivå og Helsingør. Tabet
ved samtidig udførelse er derfor mindre end på andre delstrækninger.
For passagererne på Kystbanen vil gennemførelse af opgraderingsprojektet i alle tilfælde betyde, at der
kan imødeses spærringer udover de allerede indmeldte til gennemførelse af fornyelsesarbejder i 2017.
Side 3/4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 60: Notat fra Banedanmark om de foreløbige resultater af undersøgelserne for hastighedsopgradering på Kystbanen, fra transport- og bygningsministeren
Vurdering af spærringsbehovet ved opgradering af delstrækninger, uafhængigt af arbejderne med
fornyelse i 2017, vil være en del af det videre arbejde med beslutningsgrundlag, hvis projektets mål
ændres til opgradering af en eller flere delstrækninger på Kystbanen.
Ad 3) Videreførsel af projektet med revideret anlægsøkonomi
Såfremt det vælges at videreføre hele eller dele af projektet er ønsket om koordinering med den
planlagte fornyelse i 2017 under meget stort tidspres.
Der vil være behov for en øjeblikkelig genoptagelse af arbejdet med VVM-vurderinger og behov for
politisk beslutning i umiddelbar forlængelse af aflevering af beslutningsgrundlaget.
Desuden vil der være et meget stort behov for at fremrykke tidskritiske aktiviteter i det tekniske
projekt, hvis projektet skal udføres sammen med fornyelsen i 2017. Bevilling til tekniske
forundersøgelser skal således senest være frigivet den 1. december 2015 og bevilling til projektering
skal være frigivet den 1. februar 2016, hvis samkøring af de 2 projekter skal være mulig.
I forhold til sporspærringer forventes fornyelsesprojektet at påvirke togtrafikken på forskellige dele af
Kystbanen i op til otte uger over sommeren samt nogle helligdagsperioder i 2017. Foreløbige
vurderinger af spærringsbehovet ved en samtidig udførelse af opgraderingsprojektet resulterer i en
måneds totalspærring mellem Østerport og Klampenborg samt en måneds enkeltsporspærring og 2-3
weekendspærringer på hver af de øvrige delstrækninger. Hvis flere etaper gennemføres samtidigt vil
spærringerne skulle adderes. Det vil dog være muligt at udnytte synergi i arbejderne, afhængig af
hvilke etaper der vælges.
Side 4/4