Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 59
Offentligt
1566590_0001.png
Transport- og Bygningsudvalgets høring
om nuværende og fremtidige
udfordringer for posten i lyset af
faldende postmængder.
11. november 2015
Mads Dahl Andersen, adm. dir, FK Distribution
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0002.png
Kort om FK Distribution….
10.000
omdelere
leverer til hele Danmark
2 gange om ugen
Alt pakning og
ruteplanlægning er
Når forbrugeren har
valgt tryksager på
minetilbud.dk
foregår resten
fuldautomatisk
Startede i 1965 og
omdeler i dag mere end
fuldautomatiseret
– kun omdelingen er
manuel
Omdeleren
bestemmer
selv sin rute
online
og får
leveret et samlet adresseret
bundt i gangrækkefølge
2
1 mia.
tryksager
hvert år
Gallup måler ugentligt
vores kvalitet – igennem
de seneste 3 år har vi
ligget på en kvalitet på
98%
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0003.png
Den digitale udvikling har fundamentalt
ændret på behovet for en lov om
postbefordring.
Vi søger information helt
anderledes i dag end
tidligere.
Man vil selv bestemme
over sin postkasse.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0004.png
Danskerne vil i stigende omfang selv vælge
hvilke tilbudsaviser de skal modtage
Forbrugerne vil selv vælge tilbudsaviser
76 %
af Ja Tak’erne vil gerne vælge hvilke
tilbudsaviser de skal modtage
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Ja Tak'er
76%
Også Nej Tak’ere vil have tilbudsaviser
34 %
af Nej Tak’erne er positive overfor, at
modtage tilbudsaviser igen, hvis de selv kan
vælge hvilke
40%
30%
20%
10%
0%
34%
NejTak'er
individuelle fysiske pakker
individuelle fysiske pakker
Kilde: YouGov 2012
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0005.png
Nej Tak+
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0006.png
FK har med NejTak+ givet forbrugerne
muligheden for at vælge selv!
Nej tak husstande i Danmark
% af alle husstande
50%
45%
40%
Fakta om NejTak+
44,3%
Nej tak husstande i %
Nej tak husstande i % (renset for NejTak+)
20.000 ton papir
sparet i forhold til
distribueret
mængde med ja tak
+520.000
tilmeldte
husstande
Med mængden af
tilmeldte husstande
har FK adgang til
mere end 1 mio.
mennesker
Mere end 123
kunder er med i
ordningen
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
29,6%
26,9%
21,0%
17,0%
18,5%
22,0%
27,8%
25,9%
NejTak+ er et aktivt tilvalg
af tilbudsaviser.
Opstart i oktober
2013
2009
Kilde: PDK og FK
2010
2011
2012
2013
2014
2015 YTD
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0007.png
Fremtidens
postmarked
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0008.png
Post Danmark taber penge…
I 2014 tabte Post Danmark 206 mio.
kr. før skat
Det svarer til 2,7 pct. af Post
Danmarks samlede omsætning på 7,6
mia. kr.
Siden 2010 er Post Danmarks
økonomiske situation forværret:
Omsætningen er faldet med 27
pct. fra 10,5 mia. kr.
Resultatet før skat er forværret
med godt 570 mio. kr. fra et
overskud på ca. 370 mio. kr.
8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0009.png
Er det umiddelbare logiske svar
derfor ikke at hæve priserne på
portoen dramatisk?
Nej Tak
9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0010.png
For postens underskud kommer ikke fra
forsendelser med befordringspligt
Det meste af Post Danmarks underskud
var på området uden befordringspligt –
altså konkurrenceudsatte ydelser
På området uden befordringspligt tabte
Post Danmark 183 mio. kr. svarende til
89 pct. af det samlede underskud
På området med befordringspligt tabte
Post Danmark 23 mio. kr. svarende til 11
pct. af det samlede underskud
Når der renses for engangsposter er der
et overskud på det befordringspligtige
område på ca. 50 mio. kr. i 2014
10
Nøgletal på forretningsområder
2014
Befordrings-pligt
Ikke
befordringspligt
--- pct. ---
Antal forsendelser
Nettoomsætning
Andel af underskud
Underskud i pct. Af
nettoomsætning
25
69
11
0,4
75
31
89
7,4
Kilde:
Post Danmarks 2014 regnskab og 2014 regulatoriske
regnskab.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0011.png
I stedet for en større portoforhøjelse er
det vigtigere med en bedre konkurrence-
udsættelse af Post Danmark og en
revurdering af befordringspligten.
Det kan gøres i 3 trin.
11
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0012.png
ØKONOMI
TRIN 1
Der bør sikres en bedre kontrol og
gennemsigtighed med Post Danmarks
økonomi, så Post Danmark ikke anvender
indtægter fra befordringspligtområdet til
på områder hvor der er konkurrence.
12
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0013.png
DIGITAL
TRIN 2
Befordringspligten bør tilpasses den
moderne digitale verden og ændringerne i
borgernes behov for post.
Den kunne afgrænses til
enkeltforsendelser
– resten klarer konkurrencen.
13
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0014.png
UDBUD
TRIN 3
Sæt befordringspligten i udbud.
En række postvirksomheder er i
stand til at opfylde befordrings-
pligten på hver deres område.
14
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0015.png
INNOVATION
Når et marked forandres grundlæggende er der behov
for INNOVATION.
Digitaliseringen indebærer, at postdistribution konstant skal
optimeres for at kunne skabe overskud og nye løsninger.
Uden konkurrence ophører optimering og
INNOVATION
i branchen.
Hvis den største spiller i branchen drives med massive underskud
ophører konkurrencen og
INNOVATIONEN
udebliver.
15
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 59: Præsentationer fra udvalgets høring d. 11/11-15 om nuværende og fremtidige udfordringer for posten i lyset af faldende postmængder
1566590_0016.png
Tak for i dag
16