Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Udkast
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og
motorredskaber)
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som ændret senest ved lov nr. 154
af 18. februar 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 43, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »aldrig« til: »ikke«, og som
3. pkt.
indsættes:
»For biler, der opfylder betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden på andre veje end motorveje
dog ikke overstige 80 km i timen.«
2.
I
§ 43, stk. 4,
ændres »aldrig« til: »ikke«, og som
2. pkt.
indsættes:
»For biler omfattet af stk. 3, der opfylder betingelserne fastsat efter stk. 11, må hastigheden på
motorvej dog ikke overstige 100 km i timen.«
3.
I
§ 43, stk. 5,
ændres »aldrig« til: »ikke«, og som
2. pkt.
indsættes:
»For godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt vogntog bestående af en
godkendt eller registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller registrerede
påhængskøretøjer, der opfylder betingelserne fastsat efter stk. 12, må hastigheden dog ikke overstige 40
km i timen.«
4.
I
§ 43
indsættes som
stk. 11:
»Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt,
for at biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn, må køre med op til 100 km i timen på
motorvej og op til 80 km i timen på andre veje end motorveje, jf. stk. 4, 2. pkt. og stk. 3, 3. pkt.«
5.
I
§ 43
indsættes som
stk. 12:
»Transport- og bygningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt,
for at godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt vogntog bestående af en godkendt
eller registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller registrerede påhængskøretøjer
må køre med op til 40 km i timen, jf. stk. 5, 2. pkt.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Tempo 100-kørsel og kørsel med campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer
2.1. Baggrund og gældende ret
2.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
2.3. De nærmere betingelser for Tempo 100-godkendelse
3. Campingbiler
4. Traktorer og motorredskaber
4.1. Baggrund og gældende ret
4.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
7. Administrative konsekvenser for borgerne
8. Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder, organisationer mv.
11. Sammenfattende skema
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at øge mobiliteten for campister og erhvervsdrivende og at forbedre
fremkommeligheden på vejene ved at hæve hastighedsgrænserne for visse påhængskøretøjer (bl.a.
campingvogne og trailere) på motorvejene og på andre veje uden for tættere bebygget område.
Lovforslaget har desuden til formål at øge mobiliteten for landbrugskøretøjer ved at forhøje
hastighedsgrænsen for visse godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber og
påhængskøretøjer hertil.
Det foreslås konkret at indføre en ordning, hvorefter biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500
kg. tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, kan synes og godkendes til at køre med op til 100 km/t på motorvej (mod 80 km/t i dag)
og op til 80 km/t på andre veje end motorveje (mod 70 km/t i dag), forudsat at køretøjerne opfylder en
række tekniske betingelser om indretning, udstyr, sikkerhed mv. (såkaldte Tempo 100-betingelser). Det
forudsættes med lovforslaget, at transport- og bygningsministeren i en bekendtgørelse kan fastsætte de
nærmere tekniske betingelser for godkendelse efter Tempo 100-ordningen.
Hvis lovforslaget vedtages, vil der ligeledes ved bekendtgørelse blive indført en Tempo 100-ordning for
campingbiler, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg, men ikke 7.500 kg, og som ikke er tilkoblet
påhængskøretøj, således at campingbilerne kan synes og godkendes til at køre med op til 100 km/t på
motorvej (mod 80 km/t i dag) og op til 80 km/t på andre veje end motorveje (mod 70 km/t i dag), hvis
køretøjerne opfylder visse tekniske betingelser.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Derudover foreslås det at indføre en ordning, hvorefter godkendte eller registrerede traktorer,
motorredskaber og påhængskøretøjer hertil kan synes og godkendes til at køre med op til 40 km/t (mod
30 km/t i dag), hvis køretøjerne opfylder visse tekniske betingelser. Det forudsættes også i den
forbindelse, at de nærmere tekniske betingelser for godkendelsen vil blive fastsat af transport- og
bygningsministeren.
2. Tempo 100-kørsel og kørsel med campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer
2.1. Baggrund og gældende ret
Efter færdselslovens § 43, stk. 4, jf. stk. 3, må hastigheden på motorveje aldrig overstige 80 km/t for
biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn. På andre veje end motorveje må
hastigheden aldrig overstige 70 km/t, jf. færdselslovens § 43, stk. 3, 1. pkt.
For busser må hastigheden ikke overstige 80 km/t, jf. færdselslovens § 43, stk. 1, 1. pkt. Ved lov nr. 630
af 12. juni 2013 om ændring af færdselsloven (Tempo 100-busser på motorvej), blev der i § 43, stk. 10,
indsat en bestemmelse, hvorefter busser der opfylder en række nærmere tekniske betingelser (de
såkaldte Tempo 100-busser), kan godkendes til at køre med op til 100 km/t på motorvej. De nærmere
tekniske betingelser er fastsat i bekendtgørelse nr. 677 af 21. maj 2015 om betingelser for Tempo 100-
bus på motorvej. Efter bekendtgørelsens § 2, stk. 1, nr. 4, må busser under Tempo 100-kørsel ikke være
tilkoblet påhængskøretøj, og hastigheden for disse vogntog må således ikke overstige 80 km/t.
I forbindelse med indførelsen af reglerne for Tempo 100-busser blev det overvejet, om
hastighedsgrænsen på motorvej for biler tilkoblet campingvogn ligeledes burde hæves. Det fremgår af
den kommenterede høringsoversigt af 11. marts 2013 til lovforslaget om Tempo 100-busser (L 183 af 13.
marts 2013, folketingssamlingen 2012-13), at Justitsministeriet sammen med Transportministeriet ville
følge udviklingen på området, herunder bl.a. i forhold til campingvognes sikkerhedsniveau og for så vidt
angår eventuelle fremtidige tilpasninger af hastighedsgrænserne i det øvrige Europa, med henblik på at
overveje behovet for eventuelle ændringer af de danske hastighedsgrænser.
Transport- og Bygningsministeriet har i forlængelse heraf indhentet oplysninger om
hastighedsgrænserne for campingvogne og andre påhængskøretøjer i andre lande. Det fremgår heraf, at
hastighedsgrænsen for personbiler med anhænger på motorvej i 10 andre EU-lande samt i Norge er 80
km/t eller derunder, mens grænsen i 18 EU-lande er højere end 80 km/t. For landevej er der i 10 lande
fastsat en hastighedsgrænse på 70 km/t eller derunder. I 9 af disse lande er der dog fastsat en højere
hastighedsgrænse for motortrafikveje (typisk 80 km/t). I andre 18 EU-lande samt i Norge er
hastighedsgrænsen for landevej/motortrafikvej 80 km/t eller højere.
I Tyskland har der siden 1998 eksisteret en ordning for biler tilkoblet påhængskøretøjer, herunder
campingvogne og trailere, som gør det det muligt at køre 100 km/t på motorveje og motortrafikveje,
forudsat at en række nærmere tekniske betingelser er opfyldt (Tempo 100-betingelser). Den generelle
hastighedsgrænse for vogntogene på landeveje, motortrafikveje og motorveje er 80 km/t.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Den tyske ordning indebærer bl.a., at der i forbindelse med godkendelsen til Tempo 100 stilles krav til
vogntogets (det trækkende køretøj og påhængskøretøjets) vægtforhold i relation til udstyr som bremser,
støddæmpere, stabiliseringsordning mv., dækkenes alder og hastighedsmærkning, koblingstryk og
påhængskøretøjets egnethed til kørsel med 100 km/t. Derudover stilles der krav om, at
påhængskøretøjet af kontrolmæssige hensyn er forsynet med et Tempo 100-mærke, og har en tilladelse
til Tempo 100-kørsel.
Der gælder for tyske påhængskøretøjer med et samlet tilladt akseltryk på indtil 3.500 kg et generelt krav
om periodisk syn. Disse køretøjer skal synes første gang tre år efter første indregistrering og herefter
med intervaller på to års mellemrum.
Der er ifølge oplysninger fra tyske myndigheder ikke registreret flere ulykker på motorvejene med
påhængskøretøjer eller andre uhensigtsmæssige virkninger, efter at ordningen blev indført. Ordningen
blev derfor gjort permanent i 2010.
Danske indregistrerede påhængskøretøjer kan i dag synes og godkendes af danske synsvirksomheder til
Tempo 100-kørsel i Tyskland. Dansk Camping Union, DCU, og Campingbranchen har på den baggrund
fremsat ønske om at gøre det muligt for campingvogne og campingbiler at køre med samme hastigheder
på motorvejene i Danmark.
2.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
Transport- og Bygningsministeriet har i forlængelse heraf overvejet, om det er trafiksikkerhedsmæssigt
forsvarligt at hæve den højest tilladte hastighed på motorveje til 100 km/t og til 80 km/t på andre veje
end motorveje for campingvogne og andre registreringspligtige påhængskøretøjer.
Det er Transport- og Bygningsministeriets vurdering, at der efter tysk forbillede vil kunne ske en
forhøjelse af hastighedsgrænsen på motorveje og andre veje end motorveje for campingvogne og andre
påhængskøretøjer, der opfylder en række særlige tekniske betingelser om indretning, udstyr, sikkerhed
mv., uden at det strider mod væsentlige færdselssikkerhedsmæssige hensyn.
Der lægges herved vægt på oplysningerne om erfaringerne med den tyske Tempo 100-ordning for
påhængskøretøjer, som har været i kraft på forsøgsbasis siden 1998, og som ikke har medført en øget
forekomst af ulykker på motorvejsstrækninger med påhængskøretøjer. Der lægges desuden vægt på, at
antallet af ulykker med påhængskøretøjer i Danmark ifølge oplysninger fra Vejdirektoratet i de senere
år kun har udgjort en mindre del (omkring 5-6 pct. på motorveje og omkring 3 pct. på andre veje end
motorveje uden for tættere bebygget område) af det samlede antal registrerede ulykker med person-
eller varebiler.
Transport- og Bygningsministeriet er opmærksom på, at en generel forhøjelse af hastigheden for
campingvogne og andre påhængskøretøjer indebærer en større risiko for uheld, som kan opstå ved, at
vogntoget kommer i slinger. Risikoen for slinger skyldes, at vogntog har en såkaldt ”kritisk hastighed”,
hvor vogntoget kan komme i ukontrollable svingninger, som kan udløses af mindre påvirkninger f.eks.
et vindstød eller en undvigemanøvre.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Det er imidlertid ministeriets vurdering, at de tekniske krav, som stilles til påhængskøretøjet og det
trækkende køretøj, som betingelse for at opnå en Tempo 100-godkendelse, i tilstrækkeligt omfang vil
kunne imødegå den risiko, som en forhøjelse af hastighedsgrænsen indebærer.
Dertil kommer, at der ligesom i den tyske ordning vil blive stillet krav om periodisk syn af
påhængskøretøjerne omfattet af ordningen, således at det løbende sikres, at påhængskøretøjet opfylder
de tekniske krav som godkendelsen er betinget af. Det bemærkes, at der ikke i dag stilles krav om
periodisk syn af påhængskøretøjer med et samlet tilladt akseltryk, der ikke overstiger 3.500 kg.
Transport- og Bygningsministeriet foreslår på den baggrund, at der indføres en ordning, som gør det
muligt, at påhængskøretøjer med et samlet tilladt akseltryk på ikke over 3.500 kg. kan synes og
godkendes til at blive trukket med op til 100 km/t på motorvej og op til 80 km/t på andre veje end
motorveje, hvis vogntoget opfylder en række tekniske betingelser om indretning, udstyr, sikkerhed mv.
Ordningen indebærer en ændring af færdselslovens § 43, stk. 3 og 4, om hastighedsgrænserne for biler
med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængskøretøj.
Der foreslås samtidig indsat en ny bestemmelse i færdselslovens § 43 (som stk. 11), hvorefter transport-
og bygningsministeren (Trafik- og Byggestyrelsen) kan fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal
være opfyldt for, at de omfattede vogntog må køre med op til 100 km/t på motorvej og op til 80 km/t på
andre veje end motorveje.
2.3. De nærmere betingelser for Tempo 100-godkendelse
Det forudsættes i den forbindelse, at de nærmere tekniske betingelser skal svare til de betingelser for
Tempo 100-godkendelse, som gælder efter den tyske ordning med henblik på at muliggøre, at danske og
udenlandsk indregistrerede påhængskøretøjer vil kunne køre Tempo 100-kørsel i henholdsvis Danmark
og Tyskland på de samme betingelser.
Betingelserne, som det trækkende køretøj skal opfylde for at kunne bruges til Tempo 100-kørsel, vil i
overensstemmelse med de tyske forskrifter være følgende:
-
-
-
bilens registrerede tilladte totalvægt må ikke overstige 3.500 kg,
bilen skal være udstyret med blokeringsfri bremser (ABS), og
bilens registrerede køreklare vægt skal mindst svare til den køreklare vægt for det trækkende
køretøj, som er angivet på Tempo 100-godkendelsesattesten for det pågældende
påhængskøretøj.
Trafik- og Byggestyrelsen fastsætter i øvrigt nærmere bestemmelser om angivelsen af det trækkende
køretøjs køreklare vægt på Tempo 100-godkendelsesattesten.
Det forventes, at påhængskøretøjet vil skulle opfylde følgende tekniske krav:
-
-
køretøjet skal være udstyret med en stiv trækstang,
køretøjsfabrikanten skal have fundet køretøjet egnet til kørsel med mindst 100 km/t,
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
-
-
-
-
-
det registrerede samlede tilladte akseltryk må ikke overstige 3.500 kg,
dækkenes alder må til enhver tid højst være 5 år,
dækkenes hastighedsmærkning skal mindst svare til 120 km/t,
køretøjet skal være godkendt og registreret til Tempo 100-kørsel, og
køretøjet skal på dets bagside være forsynet med et synligt, dansk Tempo 100-mærke, eller
anerkendt udenlandsk mærke.
Herudover vil der blive fastsat bestemmelser, der regulerer de krav, der stilles til koblingstrykket på
bilen i forbindelse med sammenkoblingen af påhængskøretøjet og den trækkende bil.
Den foreslåede ordning forudsætter endvidere som anført ovenfor under pkt. 2.2, at der fastsættes
nærmere regler om krav til periodisk syn af de påhængskøretøjer, som godkendes i medfør af ordningen
som vilkår for at opretholde godkendelsen til Tempo 100-kørsel for løbende at sikre, at
påhængskøretøjet lever op til detailforskrifternes krav til indretning og udstyr. Det forudsættes i den
forbindelse, at påhængskøretøjet efter godkendelse til Tempo 100-kørsel underkastes periodisk syn med
to års mellemrum, hvilket svarer til den synsperiode, der gælder for almindelige personbiler fire år efter
første registrering.
Det er hensigten, at påhængskøretøjer med en udenlandsk Tempo 100-godkendelse kan køre Tempo
100-kørsel i Danmark, hvis der mellem Danmark og det pågældende land kan opnås enighed om
betingelserne for en gensidig anerkendelse af Tempo 100-ordningerne. Der vil i den forbindelse blive
fastsat nærmere krav til den dokumentation for Tempo 100-godkendelsen, som skal medbringes under
kørslen i Danmark.
Af hensyn til bl.a. kontrollen med opfyldelsen af Tempo 100-betingelserne, vil Tempo 100-
godkendelsen – som det også gælder for Tempo 100-busser – skulle registreres i Køretøjsregistret
(DMR), hvilket kræver en tilpasning af registret, ligesom påhængskøretøjet på bagsiden skal være påført
et Tempo 100-mærke, som tilkendegiver, at køretøjet er godkendt til Tempo-100 kørsel. Desuden vil
Tempo 100-godkendelsesattesten skulle medbringes under kørsel med hastigheder, som overstiger den
generelt gældende hastighed for biler tilkoblet påhængskøretøj. Der kan endvidere fastsættes yderligere
krav til den dokumentation, der skal medbringes under kørslen, f.eks. erklæring om stabilitetssystem,
hvis et sådant er påkrævet som følge af den indbyrdes vægtfordeling mellem det trækkende køretøj og
påhængskøretøjet.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 4, og bemærkningerne hertil.
3. Campingbiler
Efter færdselslovens § 43, stk. 8, kan justitsministeren (nu transport- og bygningsministeren) hvor
forholdene taler herfor, fastsætte en højere hastighedsgrænse end de i stk. 1-5 nævnte, gældende for
særlige køretøjstyper (tunge køretøjer og vogntog), såfremt færdselssikkerhedsmæssige eller
køretøjstekniske grunde ikke taler derimod.
Hjemlen i § 43, stk. 8, har hidtil været anvendt til at fastsætte højere hastighedsgrænser for bl.a. særlige
typer af tunge personbiler. Der henvises i den forbindelse til bekendtgørelse nr. 1042 af 26. oktober
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
2009 om højere hastighedsgrænser for visse vogntog beregnet til støjmåling, bekendtgørelse nr. 1415 af
10. december 2010 om højere hastighedsgrænser for visse pansrede personbiler og bekendtgørelse nr.
982 af 26. august 2015, som fastsætter betingelserne for, at ambulancer med en vægt op til 6.000 kg
kan føres med op til 100 km/t på motorvej.
Hvis lovforslaget vedtages, vil Transport- og Bygningsministeriet i en bekendtgørelse fastsætte en
Tempo 100-ordning for campingbiler med en tilladt totalvægt over 3.500 kg, men ikke over 7.500 kg,
hvilket svarer til den vægtgrænse, som gælder i Tyskland. Campingbiler, som er omfattet af ordningen
vil herefter, som det gælder for den foreslåede Tempo 100-ordning for påhængskøretøjer, kunne føres
med en hastighed på op til 100 km/t på motorvej og op til 80 km/t på andre veje end motorvej.
Det bemærkes, at Trafik- og Byggestyrelsen anslår, at der findes omkring 700-1.000 campingbiler med
en tilladt totalvægt på over 3.500 kg. i Danmark. Antallet af campingbiler, som omfattes af forhøjelsen,
vurderes dermed at være relativt begrænset.
4. Traktorer og motorredskaber
4.1. Baggrund og gældende ret
Et motorredskab defineres i færdselslovens § 2, nr. 16, som et motordrevet køretøj, som hovedsageligt
er indrettet som arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 40 km/t. En traktor er
efter § 2, nr. 26 et motordrevet køretøj, som hovedsageligt er indrettet til at trække andet køretøj eller
arbejdsredskab, og som er konstrueret til en hastighed af højst 40 km/t. Hastigheden for traktorer og
motorredskaber må aldrig overstige 30 km/t, jf. færdselslovens § 43, stk. 5.
Efter færdselslovens § 62, stk. 1, må traktor og motorredskab i dag kun føres af personer, der har
erhvervet kørekort til bil eller særligt kørekort til traktor (motorredskab). Kørekort til traktor
(motorredskab) kan udstedes til personer, der er fyldt 16 år, jf. færdselslovens § 62, stk. 3, 2. pkt. Der er
i dag ikke fastsat krav om gennemførelse af en egentlig køreuddannelse ved erhvervelse af kørekort til
traktor/motorredskab, men der er i bilag 7, afsnit III i bekendtgørelse nr. 312 af 25. marts 2015 om
kørekort (kørekortbekendtgørelsen) fastsat nærmere regler for afholdelse af teoriprøve og den praktiske
prøve i forbindelse med erhvervelse af kørekort til traktor (motorredskab).
Det har tidligere været overvejet at forhøje den generelle hastighedsgrænse for traktorer til 40 km/t.
En arbejdsgruppe bestående af repræsentanter fra Rigspolitiet, den daværende Trafikstyrelse, DTU
Transport, SKAT og Rådet for Sikker Trafik afgav således i juli 2012 en rapport til Justitsministeriet om
overvejelser om færdselssikkerhedsmæssige konsekvenser af en eventuel forøgelse af
hastighedsgrænsen for traktorer og motorredskaber. Arbejdsgruppen fandt på baggrund af en
gennemgang af ulykkesstatistikken for traktorer i perioden 2006-2010, at der ikke var grundlag for at
konkludere, at hastigheden er afgørende for omfanget af ulykker med traktorer, og at der derfor ikke var
basis for at tillægge traktorernes hastighed særlig opmærksomhed i forbindelse med
ulykkesforebyggelsen. En stor del af ulykkerne finder sted i forbindelse med krydsninger og
svingninger, og det blev vurderet at ulykkerne ofte skyldes, at modparten ikke opfatter traktorførerens
hensigt korrekt, hvilket kombineret med modpartens høje hastighed og traktorførerens utilstrækkelige
orientering er årsag til en stor del af ulykkerne.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Arbejdsgruppen fandt samlet, at der ikke var afgørende færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder
imod at forøge hastighedsgrænsen for traktorer og motorredskaber fra 30 km/t til 40 km/t.
Arbejdsgruppen anbefalede imidlertid, at der, som betingelse for forøgelsen af hastighedsgrænsen, blev
stillet krav om, at køretøjerne opfylder visse supplerende tekniske krav, herunder til bremser og dæk,
idet en forøgelse af den faktiske hastighed medfører en forøgelse af bremselængden. Arbejdsgruppen
anbefalede endvidere, at der stilles skærpede krav til erhvervelsen af kørekort til traktor/motorredskab.
4.2. Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
På baggrund af oplysningerne om antallet af og årsagen til ulykkerne med traktorer, herunder at
hastigheden i størstedelen af ulykkerne med traktorer ikke vurderes at være afgørende for ulykkerne, er
det Transport- og Bygningsministeriets opfattelse, at det er færdselssikkerhedsmæssigt forsvarligt at
forhøje hastigheden for visse godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt
påhængskøretøjer hertil, som opfylder nærmere tekniske krav til indretning, til 40 km/t.
Transport- og Bygningsministeriet foreslår således, at der indføres en ordning, hvorefter traktorer og
motorredskaber samt påhængskøretøjer hertil kan føres med op til 40 km/t, forudsat at de opfylder en
række nærmere tekniske betingelser. For at sikre at køretøjer, som omfattes af ordningen, er forsvarligt
indrettet til at køre 40 km/t, vil der ved bekendtgørelse blive fastsat en række nærmere krav til
køretøjernes indretning og udstyr, herunder krav til bremser og dæk, idet en forøgelse af køretøjets
faktiske hastighed vil medføre en forøgelse af bremselængden.
Den foreslåede ordning omfatter godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt
vogntog bestående af en godkendt eller registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte
eller registrerede påhængskøretøjer. De køretøjer, som omfattes af ordningen, skal inden ibrugtagning
være godkendt i forhold til de særlige krav, der gælder for ordningen og opfylde detailforskrifternes krav
til indretning og udstyr. Desuden vil et køretøj kunne indkaldes til syn, såfremt der ved f.eks. en
vejkantskontrol konstateres fejl eller mangler på køretøjet. Der er i dag i omegnen af 87.000 godkendte
eller registrerede traktorer i Danmark.
Godkendelsen af de omfattede traktorer og motorredskaber samt påhængskøretøjer vil af
kontrolhensyn – som det også gælder for Tempo 100-godkendte påhængskøretøjer – skulle registreres i
Køretøjsregistret (DMR), således at det fremgår, at køretøjet er godkendt til at køre 40 km/t. Dette
kræver en tilpasning af registret. Køretøjerne vil ligeledes skulle være forsynet med nummerplader samt
med et mærke, som tilkendegiver, at køretøjet er godkendt til at køre 40 km/t. Dette sikrer desuden, at
politiet og enhver fører nemt kan gøre sig bekendt med, om køretøjet må køre 30 km/t eller 40 km/t.
Transport- og Bygningsministeriet finder ikke, at den foreslåede forhøjelse af hastighedsgrænsen bør
ledsages af skærpede krav om køreuddannelse. Ministeriet lægger herved vægt på oplysninger i den
under pkt. 4.1 omtalte arbejdsgrupperapport om, at omkring halvdelen af eleverne på
landbrugsskolerne tager kørekort til traktor, og at eleverne i den forbindelse gennemgår
teoriundervisning og praktisk undervisning. Ministeriet lægger desuden vægt på det begrænsede antal
af alvorlige ulykker med traktorer, og at hastigheden ikke er en væsentlig faktor for ulykkernes opståen.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Transport- og Bygningsministeriet foreslår på den baggrund, at der indføres en ordning, som gør det
muligt, at registrerede eller godkendte traktorer og motorredskaber samt vogntog bestående af en
godkendt eller registreret traktor eller et motorredskab og påhængskøretøjer kan synes og godkendes til
at køre 40 km/t, hvis køretøjerne opfylder de nærmere tekniske krav til indretning.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i færdselslovens § 43, stk. 5, (som 2. pkt.), hvorefter
transport- og bygningsministeren (Trafik- og Byggestyrelsen) kan fastsætte regler om, hvilke betingelser
der skal være opfyldt for at godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber må køre med op til
40 km/t. Bestemmelsen omfatter også vogntog bestående af godkendte eller registrerede traktorer og
motorredskaber tilkoblet godkendte eller registrerede påhængskøretøjer. Den tilladte hastighed for
traktorer og motorredskaber, vil herefter være den samme, som køretøjerne må være konstruerede til at
kunne køre.
Hastighedsgrænsen for andre traktorer og motorredskaber, som ikke opfylder de særlige tekniske
betingelser, vil fortsat være 30 km/t, jf. færdselslovens § 43, stk. 5.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3 og 5, og bemærkningerne hertil.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Tempo 100-godkendelsen for påhængskøretøjer og campingbiler samt godkendelsen af traktorer,
motorredskaber og påhængskøretøjer til kørsel med 40 km/t vil skulle registreres i Køretøjsregistret
(DMR), som hører under Skatteministeriet, og der vil i den forbindelse skulle ske en teknisk tilpasning
af registret. Trafik- og Byggestyrelsen anslår, at udgiften hertil vil andrage i omegnen af 500.000 kr.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Med lovforslaget bliver det muligt at øge hastigheden for bl.a. biler med trailere og traktorer og
motorredskaber, forudsat at en række nærmere betingelser er opfyldt. Der er tale om frivillige
ordninger, som har til formål at øge mobiliteten for bl.a. erhvervsdrivende.
I det omfang erhvervsdrivende ønsker at benytte ordningerne vil der kunne være mindre udgifter
forbundet med registreringssyn, udlevering af synsattest, egnethedsvurdering, erhvervelse af
hastighedsmærke, og for visse traktorer/motorredskaber udgifter til registreringsattest og
nummerplade. Desuden vil der være udgifter forbundet med opretholdelse af godkendelsen i form af
periodisk syn og for så vidt angår påhængskøretøjer, herunder campingvogne, hyppigere skift af dæk.
Det vurderes, at der for kørsel med påhængskøretøjer, herunder campingvogne, omfattet af ordningen
vil kunne opnås en gennemsnitlig rejsetidsbesparelse på ca. 20 pct. på henholdsvis motorveje og på ca.
12 pct. på andre veje end motorveje i forhold til de gældende hastighedsgrænser. For kørsel med
traktorer og motorredskaber vil der kunne opnås en gennemsnitlig rejsetidsbesparelse på 25 pct.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne af betydning.
8. Miljømæssige konsekvenser
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
1565933_0010.png
En forøgelse af et køretøjs faktiske hastighed medfører et øget brændstofforbrug, men det er ikke muligt
nærmere at opgøre forøgelsen af den faktiske hastighed for de køretøjer, som efter de foreslåede
ordninger godkendes til at køre med højere hastigheder. Det er ligeledes ikke muligt at fastlægge, hvor
mange køretøjer der vil blive omfattet af ordningen.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder, organisationer mv.
Lovforslaget har været sendt i høring hos:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Beredskabsstyrelsen, Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Camping Branchen,
Danmarks Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport (DTU Transport),
Dansk Agroindustri, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Camping
Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk
Maskinhandlerforening, Dansk Metal, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske
Busvognmænd, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Regioner, Danske Seniorer, Datatilsynet,
De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, ERFAgruppen-bilsyn, Fagligt Fælles Forbund (3F), Falck Danmark A/S,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af Køretekniske Anlæg i Danmark, Foreningen af offentlige anklagere,
Foreningen for Trafikofre, Foreningen Tekniske Konsulenter for Vejtransport, Forsikring og Pension,
Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet, Industriens Uddannelser, International
Transport Danmark (ITD), Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landbrug og Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Maskinleverandørerne, Motorhistorisk Samråd, NOAH-Trafik, Oliebranchens Fællesrepræsentation,
Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Skatteministeriet, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i
Danmark, Transporterhvervets Uddannelsesråd og Ældre Sagen.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/
mindre udgifter
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Ingen.
Negative konsekvenser/
Merudgifter
Ingen af større betydning.
Ingen.
Ingen af betydning.
Ingen af betydning.
Ingen af betydning.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
1565933_0011.png
Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet
Miljømæssige
konsekvenser
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen af betydning.
Ingen af betydning.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 2 og 4
Efter færdselslovens § 43, stk. 4, jf. stk. 3, må hastigheden på motorvej aldrig overstige 80 km/t for biler
med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg, hvis der er tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder campingvogn. På andre veje end motorvej må
hastigheden ikke overstige 70 km/t, jf. § 43, stk. 3.
Det foreslås med ændringen af færdselslovens § 43, stk. 3 og 4 (lovforslagets § 1, nr. 1 og 2), at den højest
tilladte hastighed som udgangspunkt skal være 100 km/t ved kørsel på motorvej og op til 80 km/t på
andre veje end motorvej for biler tilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn, der opfylder en række nærmere betingelser vedrørende
sikkerhedsudstyr, indretning mv. (Tempo 100-påhængskøretøjer).
For biler med en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængskøretøj, som ikke er godkendt
efter den foreslåede ordning, eller som ikke længere måtte opfylde kravene til Tempo 100-kørsel,
fastholdes hastighedsgrænsen på 80 km/t på motorvej og 70 km/t på andre veje end motorvej.
Der kan fortsat fastsættes en lavere hastighedsgrænse på vejstrækninger, hvor det ikke vil være
forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel med hastigheder svarende til den generelle hastighedsgrænse,
jf. færdselslovens § 42, stk. 5 (som ikke foreslås ændret).
Ved Tempo 100-påhængskøretøjer forstås påhængskøretøjer, som opfylder betingelserne herfor fastsat
af transport- og bygningsministeren (Trafik- og Byggestyrelsen). Der foreslås derfor samtidig indsat en
ny bestemmelse i færdselslovens § 43, som stk. 11 (lovforslagets § 1, nr. 4), hvorefter transport- og
bygningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at en bil med
en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet påhængskøretøj kan godkendes til kørsel med op til
100 km/t på motorvej (Tempo 100-kørsel) og op til 80 km/t på andre veje end motorveje.
Der vil med hjemmel i denne bestemmelse i en bekendtgørelse blive fastsat sådanne betingelser, som er
beskrevet ovenfor under pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bekendtgørelsen forudsættes desuden at indeholde regler om, i hvilket omfang udenlandske
påhængskøretøjer, vil kunne køre Tempo 100-kørsel i Danmark.
Bekendtgørelsen forudsættes også at komme til at indeholde regler om mærkning af Tempo 100-
påhængskøretøjer samt regler om registrering af godkendelse til Tempo 100-kørsel i Køretøjsregisteret.
Endelig forudsættes bekendtgørelsen at indeholde nærmere bestemmelser om straf for kørsel med
påhængskøretøj forsynet med Tempo 100-mærke uden at betingelserne herfor er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Til nr. 3 og 5
Det foreslås med ændringen af og tilføjelsen til færdselslovens § 43, stk. 5 (lovforslagets § 1, nr. 3), at den
højest tilladte hastighed for godkendte eller registrerede traktorer og motorredskaber samt vogntog
bestående af en godkendt eller registreret traktor eller et motorredskab tilkoblet godkendte eller
registrerede påhængskøretøjer, der opfylder betingelserne fastsat efter det foreslåede stk. 12, skal være
40 km/t.
Der foreslås samtidig indsat en ny bestemmelse i færdselslovens § 43, som stk. 12 (lovforslagets § 1, nr.
5), hvorefter transport- og bygningsministeren (Trafik- og Byggestyrelsen) kan fastsætte regler om,
hvilke betingelser der skal være opfyldt, for at de omfattede traktorer og motorredskaber samt de dertil
tilkoblede påhængskøretøjer må køre med op til 40 km/t. Der vil med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse i en bekendtgørelse blive fastsat nærmere tekniske betingelser, herunder vil der blive
fastsat sådanne betingelser, som er beskrevet ovenfor under pkt. 4.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det bemærkes, at de foreslåede Tempo 100-ordning for påhængskøretøjer, herunder campingvogne,
samt ordningen med mulighed for kørsel med op til 40 km/t for godkendte traktorer, motorredskaber og
påhængskøretøjer, forudsætter udstedelse af bekendtgørelser med de nærmere tekniske betingelser for
godkendelserne, ligesom ordningerne forudsætter en justering af Køretøjsregistret (DMR).
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
Bilag 1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386
af 11. december 2013, som ændret senest ved
lov nr. 154 af 18. februar 2015, foretages
følgende ændringer:
§ 42.
[…]
Stk. 2.
På motorveje må hastigheden ikke
overstige 130 km i timen.
Stk. 3.
[…]
Stk. 4.
[…]
Stk. 5.
For en vejstrækning, hvor det ikke vil
være forsvarligt eller ønskeligt at tillade kørsel
med hastigheder svarende til den generelle
hastighedsgrænse, kan der fastsættes en lavere
grænse. I tættere bebygget område kan der på
tilsvarende måde fastsættes en lavere
hastighedsgrænse for et nærmere afgrænset
område.
§ 43.
For busser, hvis tilladte totalvægt overstiger
3.500 kg, må hastigheden uanset § 42 ikke
overstige 80 km i timen. For busser, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 10, må hastigheden
på motorvej dog ikke overstige 100 km i timen.
Stk. 2.
For andre biler, hvis tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg (lastbiler), og for vogntog
bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladte
totalvægt overstiger 3.500 kg, og et
registreringspligtigt påhængskøretøj må
hastigheden på andre veje end motorveje uanset
§ 42 aldrig overstige 70 km i timen. I tættere
bebygget område må hastigheden ikke overstige
50 km i timen, uanset om der er fastsat en højere
lokal hastighedsgrænse.
Stk. 3.
For biler med en tilladt totalvægt på
ikke over 3.500 kg må hastigheden på andre veje
end motorveje uanset § 42 aldrig overstige 70 km
i timen, hvis der er tilkoblet påhængsvogn,
sættevogn eller registreringspligtigt
påhængsredskab, herunder campingvogn.
Tilsvarende gælder for motorcykel, hvis der er
tilkoblet påhængsvogn eller registreringspligtigt
1.
I
§ 43, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »aldrig« til:
»ikke«, og som
3. pkt.
indsættes:
»For biler, der opfylder betingelserne fastsat
efter stk. 11, må hastigheden på andre veje end
motorveje dog ikke overstige 80 km i timen.«
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 56: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (Forhøjelse af hastighedsgrænsen for campingvogne og andre påhængskøretøjer, traktorer og motorredskaber), fra transport- og bygningsministeren
påhængsredskab.
Stk. 4.
For de i stk. 2 og 3 nævnte køretøjer må
hastigheden på motorveje uanset § 42 aldrig
overstige 80 km i timen.
Stk. 5.
For biler og motorcykler, hvortil der er
tilkoblet et ikke-registreringspligtigt
påhængsredskab, og for traktorer og
motorredskaber må hastigheden uanset § 42
aldrig overstige 30 km i timen.
Stk. 6.
[…]
Stk. 7.
[…]
Stk. 8.
Justitsministeren kan efter forhandling
med transportministeren, hvor forholdene taler
herfor, fastsætte en højere hastighedsgrænse end
de i stk. 1-5 nævnte, gældende for særlige
køretøjstyper, såfremt
færdselssikkerhedsmæssige eller køretøjstekniske
grunde ikke taler derimod.
Stk. 9.
[…]
Stk. 10.
Transportministeren kan efter
forhandling med justitsministeren fastsætte
regler om, hvilke betingelser der skal være
opfyldt, for at en bus må køre med op til 100 km i
timen, jf. stk. 1, 2. pkt.
2.
I
§ 43, stk. 4,
ændres »aldrig« til: »ikke«, og
som
2. pkt.
indsættes:
»For biler omfattet af stk. 3, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 11, må
hastigheden på motorvej dog ikke overstige 100
km i timen.«
3.
I
§ 43, stk. 5,
ændres »aldrig« til: »ikke«, og
som
2. pkt.
indsættes:
»For godkendte eller registrerede traktorer og
motorredskaber samt vogntog bestående af en
godkendt eller registreret traktor eller et
motorredskab tilkoblet godkendte eller
registrerede påhængskøretøjer, der opfylder
betingelserne fastsat efter stk. 12, må
hastigheden dog ikke overstige 40 km i timen.«
4.
I
§ 43
indsættes som
stk. 11:
»Transport- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal
være opfyldt, for at biler med en tilladt
totalvægt på ikke over 3.500 kg tilkoblet
påhængsvogn, sættevogn eller
registreringspligtigt påhængsredskab, herunder
campingvogn, må køre med op til 100 km i
timen på motorvej og op til 80 km i timen på
andre veje end motorveje, jf. stk. 4, 2. pkt. og
stk. 3, 3. pkt.«
5.
I
§ 43
indsættes som
stk. 12:
»Transport- og bygningsministeren kan
fastsætte regler om, hvilke betingelser der skal
være opfyldt, for at godkendte eller registrerede
traktorer og motorredskaber samt vogntog
bestående af en godkendt eller registreret
traktor eller et motorredskab tilkoblet
godkendte eller registrerede påhængskøretøjer
må køre med op til 40 km i timen, jf. stk. 5, 2.
pkt.«
§2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.