Business Lolland-Falster
31. oktober 2015
1
1.1
Analyse af en dobbeltsporet jernbane til Lolland-Falster
Pendlingsstrømme
Pendling er en af løsningerne ift. at fremtidssikre de danske yderområderne. Beskæftigelsesmulighederne
i yderområderne er begrænsede, og det er derfor vigtigt, at indbyggerne har gode muligheder for at pendle
til større byer med flere arbejdspladser. I dag er ca. 80 pct. af de beskæftigede borgere i Lolland Kommune
og 73 pct. i Guldborgsund Kommune ansat på en arbejdsplads i kommunen. I alt arbejder kun 15 pct. af
de beskæftigede fra Lolland-Falster uden for Lolland-Falster, og kun 2,3 pct.
1
pendler til København.
2
I dag tager det ca. 1�½ time med toget fra Nykøbing Falster til København, hvilket betyder at pendlerne
dagligt bruger mere end 3 timer på transport. Et nyt hurtigtog vil derfor potentielt få stor betydning for pend-
lingsstrømmende til og fra Lolland-Falster, og være med til at øge andelen af beskæftigede i området. For
at beregne et pendlingsscenarie med et nyt hurtigtog anvender vi Slagelse som case. Det tager ca. 54 min.
fra Slagelse at komme ind til Københavns Hovedbanegård, hvor en ny forbindelse fra Nykøbing Falster vil
tage ca. 57 min. De to områder minder om hinanden ift. antallet af indbyggere, uddannelsesniveau mm.
Det kan derfor antages, at antallet af pendlere vil komme op på niveau med Slagelse, hvor 4,5 pct. pendler
FIGUR 1
Hvor langt man nå inden for en time med offentlig transport
Kilde: Route360
1
2
Guldborgsund Kommune er det 2,7 pct. og 1,5 pct. fra Lollands Kommune
Frederiksberg indregnes her i København
ANALYSE AF EN DOBBELTSPORET JERNBANE TIL LOLLAND-FALSTER | DAMVAD.COM
1