Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 54
Offentligt
1565845_0001.png
Fra:
Mikkel Wesselhoff [mailto:[email protected]]
Sendt:
3. november 2015 16:11
Til:
Lennart Damsbo-Andersen
Emne:
Anmodning om fortræde for Transport- og Bygningsudvalget
Til Transport- og Bygningsudvalgets formand Lennart Damsbo Andersen,
Den planlagte modernisering af jernbanestrækningen København-Ringsted-Holeby samt
etableringen af en ny Storstrømsbro vil skabe markant bedre betingelser for Lolland-Falster.
En netop udarbejdet analyse af Damvad Analytics for Business Lolland-Falster viser, at god
infrastruktur og attraktive pendlingsmuligheder er et element i fremtidssikringen af
yderområderne, herunder Lolland-Falster. Beskæftigelsesmulighederne er bedre ind mod de store
byer, men hvis transporttiden er for lang, vælger borgerne hellere at flytte tættere på
arbejdspladsen, og dermed affolkes landområderne. Omvendt vil attraktive pendlerforhold gøre
det væsentligt nemmere at tiltrække arbejdskraft.
På Lolland-Falster har vi i flere år set frem til den igangværende opgradering af jernbanen fra
København over til Ringsted og videre til Holeby. Etablering af dobbeltspor og elektrificering,
herunder etablering af en ny Storstrømsbro, vil bringe rejsetiden mellem Nykøbing Falster og
København ned under en time, hvilket svarer til en markant reducering af rejsetiden. Ifølge
analysen vil det potentielt mere end fordoble antallet af pendlere til København, ligesom det vil
øge pendlingen til det øvrige Sjælland betragteligt.
For borgere på Lolland-Falster vil antallet af arbejdssteder, der kan nås indenfor en time med
offentlig transport stige fra 3.000 til 14.000. En så markant forbedring af arbejdspladsudbuddet vil
betyde, at færre borgere vil føle sig nødsaget til at flytte.
Det er derfor særdeles vigtigt, at politikerne holder fast i de oprindelige beslutninger og tidsplaner
for moderniseringen af infrastrukturen i Østdanmark.
På grund af de nyligt indtrufne forsinkelser i Femern Bælt projektet er der kommet flere politiske
udmeldinger om muligheden for at udskyde opgraderingen af Ringsted-Femern strækningen og
byggeriet af den ny Storstrømsbro. Men det er vigtigt at påpege, at disse projekter har deres egen
meget væsentlige regionale og nationale berettigelse. Dels i forhold til bosætning/fraflytning i
udkantsområderne, dels i forhold til at skabe arbejdspladser.
En lang række virksomheder på Lolland-Falster har igennem flere år via opkvalificering og
investeringer forberedt sig på de planlagte store anlægsprojekter i området såsom Femern-
tunnelen, jernbane- og vejopgraderingen samt Storstrømsbrobyggeriet. Hvis alle disse projekter
ryddes fra kalenderen, vil det gøre en vanskelig beskæftigelsessituation meget sværere.
Med baggrund i ovenstående anmoder undertegnede om muligheden for en personlig dialog med
medlemmerne af Transportudvalget ved et snarligt foretræde.
Vedlagt: notat om jernbane og Storstrømsbro
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 54: Henvendelse af 3/11-15 vedrørende tidsplaner for modernisering af infrastrukturen i Østdanmark, fra Business Lolland-Falster
1565845_0002.png
Med venlig hilsen / Best regards
Christoffer Knuth
Bestyrelsesformand
Mikkel Wesselhoff
Adm. Direktør / CEO
Maribovej 9 DK-4960 Holeby +45 4077 6969
[email protected]
www.businesslf.dk
BUSINESS LOLLAND-FALSTER varetager strategi-, drifts- og
udviklingsopgaver for erhvervslivet på Lolland-Falster
Følg os på de sociale medier: