Transport- og Bygningsminister Hans Chr. Schmidt
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27F
1220 København K.
30. oktober 2015
Revision af taxiloven - brancheopfordring
Kære Hans Christian
Udvalget om erhvervsmæssig befordring i personbiler fremlagde betænkning 1542 i
oktober 2013. Betænkningen indeholdt en række moderniseringsforslag til den
gældende taxilov.
På baggrund af udvalgets betænkning blev der i foråret 2014 udarbejdet et udkast til
ændring af loven. Det blev foreslået, at de nuværende 4 tilladelsestyper erstattes af en
universaltilladelse, at antalsbegrænsningen ophæves samt at der åbnes for, at taxikørsel
kan organiseres i selskabsform. Der blev samtidig lagt op til at en revision som foreslået,
ville forudsætte en afgiftsharmonisering mellem de forskellige kørselstyper.
Den tidligere regering opgav at arbejde videre med lovrevisionen. Dog gennemførtes
ændringer i skattelovgivningen med henblik på harmonisering af skatte- og
afgiftsstrukturen for de 4 kørselstyper med effekt fra januar 2015.
Selve taxiloven har således i dag samme detaljerede regulering og komplekse indhold,
som før taxilovsudvalget blev nedsat. Det bliver stadigt tydeligere, at reguleringen ikke
giver passende løsninger på de krav, som samfunds- og teknologiudviklingen stiller. Det
giver stigende problemer med at sikre betjening uden for de større byer, manglende evne
til at finansiere ny teknologi og møde omverdenens forventninger til innovation og nye
forretningsmodeller.
Nedenstående parter er af den opfattelse, at der er stort behov for at gennemføre en
gennemgribende modernisering af taxiloven. Der er behov for at skabe grobund for ny
udvikling og mere effektive forretningsmodeller.
Vi skal derfor opfordre regeringen til at iværksætte udarbejdelsen af et forslag til ny
regulering af området erhvervsmæssig personbefordring i personbiler. Vi peger nedenfor
på de mål, som en lovrevision bør opfylde, og på den baggrund – de helt centrale
elementer i en moderniseret lovgivning. Derudover vil en ændring af lovgivningen også
have positiv effekt for miljø- og trængselsudfordringerne.
*SAGDI-2015-10751*