Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1554235_0001.png
Seminar om godstrafikken på bane i Danmark
Mandag 2. november kl. 13.30 – 17.30
Ingeniørforeningen IDA, Kalvebod Brygge 31 – 33, København V
Program
13:30
13:40
-
-
13:40
14:20
Velkomst og indledning
Leif Brandt, IDA Rail og Flemming Lund, NJS
Danske havne har et betydeligt potentiale til at generere godstransport på jernbane. Der har
været en vis politisk vilje til at understøtte dette ved udbygning af sporforbindelser og
terminaler, men en mere helhjertet indsats skal til for at flytte gods over på banen. Hvilke
faktorer kan gøre banetransporten attraktiv og rentabel? Med udgangspunkt i gode såvel som
mindre gode eksempler giver Gitte Lillelund Bech fra Danske Havne et bud på, hvad der skal
til for at udnytte potentialet i havnene.
Danske havnes rolle i jernbanegodstransporten
14:20
-
15:10
Trafikstyrelsen er ved at gennemføre en analyse af banegodstrafikken og herunder vurdere
potentialet for mere gods på banen, samt hvordan dette potentiale i givet fald kan indfris.
Analysen udarbejdes i tæt samspil med det danske erhvervsliv og omfatter bl.a. en
kortlægning af virksomheder i Danmark med stort transportbehov. Endvidere analyseres
konkurrenceforholdet mellem transportformerne i udvalgte specifikke godstransporter
(cases).
Niels Selsmark fra Trafik- og Byggestyrelsen og Michael Henriques fra Tetraplan fortæller om
analysen og dens resultater.
Analyse af fremme af gods på bane
15:10
15:40
-
-
15:40
16:20
Kaffepause
Samfundsøkonomiske gevinster ved bedre rammer for gods på banen
Med udgangspunkt i EU målsætningen om at flytte 30% af godset fra vej til bane i 2030 og
50% i 2050 gennemgås nogle metoder og forslag til at sænke omkostningerne ved
banetransport og forbedre konkurrencefordelen i forhold til vejgodstransport.
Martin Hvidt Thelle fra Copenhagen Economics.
16:20
-
17:00
Nye initiativer på godsområdet på Lemvigbanen
Jernbanesektoren er fuld af myter om, hvorfor jernbanetransport ikke er velegnet. Blandt
andre myterne om at jernbanen kun er et anvendelig i forbindelse med store mængder over
lange afstande (over 300 km). Lemvigbanen er ved at modbevise sidste del af denne myte,
idet store mængder over kortere afstande er ved at blive lagt over på jernbanen. Midlet har
blandt andet været en opsøgende og progressiv adfærd overfor potentielle kunder. Hør mere
om hvordan det lykkedes samt om konsekvenserne.
Martha Vrist, Midtjyske Jernbaner
17:00
-
17:30
Brancheforeningen Dansk Banegods
Kampen om politikernes gunst kæmpes af mange dygtige organisationer og aktører i dansk
erhvervsliv – men banegodsbranchen har indtil videre ikke haft den største succes.
For at styrke den politiske gennemslagskraft blev der derfor i efteråret 2014 etableret en
interesseforening under Dansk Industri for både jernbanegodsoperatører, godskunder og
andre aktører indenfor godssektoren.
Få indblik i analysen af sektorens strukturelle og politiske udfordringer, foreningens strategi
og planer for fremtiden.
Jan Wildau, VP, DB Schenker Rail Scandinavia – medlem af Dansk Banegods
17:30
Afslutning
Arrangører:
Selskabet for Jernbanetransport (IDA Rail) og Forum for Nordisk Jernbanesamarbejde, NJS.
Deltagelse gratis ved tilmelding til IDA online mødetilmelding på
http://ida.dk
eller for ikke IDA
medlemmer ved kontaktformular på
http://ida.dk/om-ida/kontakt-ida
(• Arrangementshotline)
eller på telefon 33 18 48 18 mandag – fredag kl. 10 - 14.
28.09.2015