5. november 2015
Transport- og Bygningsudvalget
Alkolåsordningen i forbindelse med Kørekort med vilkår om alkolås
Konklusion
På trods af stor interesse for ordningen og på trods af succes med alkolåsordningen i andre lan-
de, har ordningen i Danmark ikke været en succes. Det skyldes, at lov om alkolåse er uhensigts-
mæssigt udformet. Derfor foreslår Alkolåsbranchen bl.a. at loven ændres så førstegangsdømte
med lav promille kan træde ind i ordningen med det samme lige som i Sverige. Det vil give langt
flere brugere og gavne færdselssikkerheden.
Alkolåsbranchen vil derfor gerne have foretræde for Transport- og Bygningsudvalget for at frem
lægge sagen og foreslå forbedringer til ordningen.
Baggrund
Lovgivningen om Alkolåsordningen trådte i kraft 1. april i år. Ordningen er god, fordi den kan
hjælpe ”synderne” på rette vej og mindske antallet af alkoholrelaterede færdselsuheld, som
ofte medfører store menneskelige omkostninger for uskyldige ofre – og dernæst store omkostnin-
ger for samfundet i form af sygehusophold, lægemidler, pleje/ plejeophold, førtidspension etc.
Og der skal ikke herske nogen tvivl om at vi absolut mener det er uacceptabelt at bilister over-
skrider promillegrænsen.
Det er Alkolåsbranchens opfattelse, at Alkolåsordningen ikke har været en succes og det kan
gøres bedre. Dette understreges af, at der kun er kommet 7 brugere ind i ordningen på 6 måne-
der.
Erfaringerne fra det firma, som er godkendt leverandør til ordningen, er positive, for de der er i
ordningen nu. Og flere har meddelt de at de har fået arbejde fordi de kan køre bil igen. Alko-
låsbranchen har investeret en hel del penge i godkendelsesprocessen og har vist viljen til at få
denne ordning i gang. Men de bliver ringet op af en del potentielle brugere, som giver udtryk
for, at loven indeholder for meget pisk og for lidt gulerod. Fx føler de sig dobbelt straffet, når
de skal køre med alkolås ud over frakendelsesperioden. For nogle, fx automekanikere, er straf-
fen ekstra hård, når de ikke må prøvekøre en bil, de har repareret, selv om de er med i ordnin-
gen, hvor de kun må køre i de/de biler de har installeret en til dem godkendt alkolås. Derfor
fravælger de ordningen, og det giver så ikke muligheden for at screene for om de er alkoholiker
og behøver ekstra hjælp før de skal have kørekort igen.
Alkolåsbranchen har forslag til forbedring af alkolåsordningen:
Med det formål at ramme dem, der kører trods et alkoholproblem, hårdere end nu, og at give
dem, der har dummet sig en enkelt gang, mulighed for at vise, at de kan tilgår bilen uden alko-
hol i blodet, vil Alkolåsbranchen foreslå følgende:
1. Førstegangsdømte med en lav promille bør kunne indtræde i ordningen med det samme, som
det fx sker i Sverige. Mange mister job og må derfor gå fra hus og hjem, hvis de fratages kø-
rekortet. Det er en utilsigtet tillægsstraf, som har store personlige omkostninger, og som kan
medføre store omkostninger for samfundet i form af fx kontanthjælp. Mange i denne gruppe
har utilsigtet overskredet promillegrænsen. De har ”dummet sig”. Hvis de overskrider græn-
Brancheforeningen SIKRE VEJE
|
Lautrupvang 2, 2750 Ballerup
|
36 78 08 22
|
|
www.sikreveje.dk