Fra:
Sendt:
1. november 2015 17:19
Emne:
K16 betjeningen af Viby Sjælland, DSB sparer 10% eller 8 færre stop på hverdage
K16 betjeningen af Viby Sjælland, DSB sparer 10% eller 8 færrestop på hverdage
Jeg har tidligere henvendt mig til TRM omkring den nye køreplan K16, som DSB er barslet med. Første
gang d. 25.4.2015 og anden gang d. 21.9.2015 og har fået svar på den første henvendelse d. 21.9.2015 og
svar på den anden henvendelse d. 16.10.2015. Svarene konkluderer, at DSB lever op til de kontraktmæssige
forpligtelser. Det kan jo også være, at kontrakten ikke tager hensyn til de faktiske forhold på stationerne, her
Borup og Viby. Pendlergruppen Viby Sjælland mener, at der er sket for store besparelser/reduktioner i
betjeningen af Viby Sj., er det rimeligt?
Transportministeriet har indgået en trafikkontrakt med DSB i 2015. Kontrakten er udfærdiget på grundlag af
trafikforliget d. 10.3.2015 (Mellem S, R, SF og ENHL). Jeg er klar over, at der ikke er et flertal bag forliget i
dag, men det er stadig baggrunden for trafikkontrakten, der løber frem til udgangen af 2024. Jeg forstår dog
ikke, at DSB har fået carte blanche til, at reducere så meget på den daglige drift fra K15 til K16, som man
har gjort? Den Sjællandske regionaltogstrafik er blevet ramt af en udtynding af togstop. Myldretidstog er
sparet væk over en bred kam. Det rimer ikke med den politiske målsætning om flere tog og flere rejsende
med tog? Politikerne prioriterer måske kun landstrafikken, tog over Storebælt, på bekostning af
regionaltogstrafikken? Det er tilsyneladende den målsætning DSB er begyndt at efterleve.
Trafikkontrakten er svær læsning for os pendlere, jeg har i et tidligere svar fra TRM (DSB) fået udpenslet
nogle af punkterne. Det kan være tog i dagtimerne, der fortolkes af DSB som 13 sammenhængende timer,
men ikke tidsrummet 7:00 – 19:00. En større hensyntagen til Pendlerne efterlyses også når der skal udarbejde
en ny kontrakt?
DSB er tilsyneladende ikke bange for, at få negative bedømmelser, de starter jo K16 med en negativ
holdning hos pendlerne.
DSB’s udspil til ny køreplan for 2016 (K16) er Viby Sjælland og Borup stationer blevet ramt af besparelser.
Det drejer sig om 8 stop på hverdage, vi har i dag 36 stop mod København og 38 stop fra København, i
begge retninger bliver det reduceret til 33 stop. Det er reduktion af stop på 10 %. I trafikforliget d. 10.3.2015
var målsætningen en udvidelse af trafikken med 10 % frem til 2021 og ikke en reduktion på 10 % det første
år.
DSB’s holdning er klar, de skal i videst muligt omfang følge kontrakten ved udarbejdelsen af K16. Iflg. DSB
er kontrakten om betjening af Viby og Borup stationer defineret til 31 stop på hverdage. DSB kunne i
princippet stadig skære 6 %, i forhold til kontrakten.
Antal rejsende fra/til Viby Sjælland er 2600 og til/fra Borup 2200 pendlere på hverdage, tal hentet fra
Trafikstyrelsen og er fra 2010. Med færre tog vil flere vælge bilen til, hvilket betyder færre rejsende med
DSB’s tog. Ønsker politikerne virkelig, at reducere den Sjællandske pendlertrafik, Ringsted systemet er
blevet reduceret, Vi ser protester fra Nord-Vestbanen og Sydbanen.
Ønsker i prioriteret rækkefølge:
1) Vi har i dag et IC tog alle dage med stop i Viby 4:51 mod København. Desuden har vi et togstop
mandag – lørdag 5:34, begge tog har stop i Borup ca. 5 min. tidligere. Toget 4:51 har ca. 20
rejsende fra Viby. Toget 05:34 har 25 – 30 pendlere fra Borup og fra Viby ca. 20 pendlere. I K16 har
vi kun fået en afgang fra Borup 5:00 og fra Viby 5:05, næste afgang er 6:05. Man har sparet den ene
afgang væk, er det rimeligt? Hvor mange rejsende skal der være for at opretholde et togstop? Her
er det mellem 45 – 50 rejsende der må finde en anden rejseform. Jeg har haft besøg af en, der ville