Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 404
Offentligt
1670817_0001.png
Ravn Bane ApS u. konkurs
Roholmsvej 12 F
2620 Albertslund
Att.: Adm. dir. Jesper Ravn
Fremsendt pr. mail til: [email protected]
11. marts 2016
Afgørelse om afslag på anmodning om aktindsigt
Kære Jesper Ravn,
Du har ved e-mails af hhv. 8. januar, 2. februar, 8. februar, 10. februar kl. 06.49 og kl. 18.51, 12.
februar, 26. februar og 2. marts 2016 anmodet Banedanmark om aktindsigt i kommunikation, der
vedrører RAVN Bane ApS, RAVN Banesikkerhed ApS og ETS Track ApS for perioden 1. januar
2008 til dags dato.
Ved e-mail af 26. februar 2016 har du sendt følgende præcisering, som omfatter de tidligere
anmodninger, der er nævnt ovenfor:
”Jeg
anmoder om fuld aktindsigt i den kommunikation der vedrører undertegnede, RAVN Bane
ApS, RAVN Banesikkerhed ApS og ETS Track ApS
fra 1. Januar 2008 og indtil datoen for jeres
svar i Februar 2016
jf. Meroffentlighedsprincippet.
Kommunikationen jeg søger aktindsigt i, er på kryds og tværs på følgende mails og personer, og
hvor de optræder som modtager eller afsender, og hvor Banedanmark er modtager eller
afsender, og hvor ordet “RAVN” optræder:
Eksterne:
Kim Laustrup
[email protected]
Adm. Direktør C Rail Safety samt mail
[email protected]
Peter Kuld medarbejder i C Rail Safety ([email protected])
Niels Jessen
[email protected]
Drifstdriektør Malus
Erik Jessen [email protected]
Interne:
Kirsten Kornerup Jehrbo
[email protected]
Områdechef i Kvalitet & Sikkerhed
Lone Gregersen
[email protected]
Teamleder i Kvalitet & SIkkerhed
Lizette Jensen
[email protected]
Sikkerhedsansvarlig i Produktion
Annegrethe Knage Petersen
[email protected]
Sikkerhedskoordinator i Kvalitet & Sikkerhed
Michael Borre
[email protected]
Direktør i Produktion
Niels Kristian Lundberg Jensen
[email protected]
Jeg ved ikke hvad hans officielle titel er, men
forfatter og idémager bag reglerne.
Klaus Jensen
[email protected]
Undersøgelsesvagt Kvalitet & Sikkerhed
Lars Vejler
[email protected]
Trafikinspektør Kvalitet & Sikkerhed
Kim Larsen
[email protected]
Tidligere SR Koordinator
Allan Conneliussen
[email protected]
Tidligere Sektionschef for Trafiksikkerhed
Torben S Pedersen
[email protected]
SR Koordinator
Henrik Kaas
[email protected]
SR Koordinator
Jesper Hansen
[email protected]
Adm. Direktør for Banedanmark
Banedanmark
Direktionssekretariatet
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Telefon
8234 0000
Direkte
8234 9055
[email protected]
Journalnr.
14-05641
CVR 18632276
Brevskabelon 1.0
Side 1(5)
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 404: Henvendelser af 1/10 og 2/10-16 om Banedanmark, fra Jesper Ravn
1670817_0002.png
Timmi Kristensen
[email protected]
SR Koordinator
Brian Friis Jensen
[email protected]
SR Koordinator tidligere
Katrine Jensen
[email protected]
Sektionschef for HR Udvikling
Regin Røndal-Liniger
[email protected]
Områdechef for Landsdækkende Produktion
Klaus Bergman
[email protected]
Områdechef for Produktion Øst
Charlotte Smidt
[email protected]
HR Direktør for Banedanmark
Karina Nelsing
[email protected]
Komonikationsdirektør for Banedanmark
Søren Boysen
[email protected]
var Økonomidirektør for Banedanmark
Martin Munk Hansen
[email protected]
Områdechef Anlægsudvikling
Peter Svendsen
[email protected]
Områdedirektør Trafikal Drift
Steen Neuchs Vedel
[email protected]
Områdedirektør Anlæg & Fornyelse
Kirsten Hestbæk Berthelsen
[email protected]
Leder af Direktionssekretariatet
Samt
[email protected]
Jeg er endvidere klar over tidsforbrug m.m. Men det kan retfærdiggøres med tanke på hvor
foruroligende de mails der indtil videre er modtaget.
Jeg bliver blandt andet betegnet som
“den sorte fugl”, “den specielle ven”, “idioten”,
“distanceblænder”, “Lucifer”
og
“løgner"
Disse kaldenavne er derfor en tilføjelse til aktindsigten på linje med ordet
“ravn”.”
For god ordens skyld bemærker Banedanmark hertil, at Søren Boysen er nuværende direktør for
Banedanmark, Teknik, og ikke Banedanmarks tidligere økonomidirektør.
Ved e-mail af 2. marts 2016 har du tilføjet følgende personer til din præcisering af 26. februar 2016:
”
Reno Holm
[email protected]
Henrik Møller Gregersen
[email protected]
Claus Fabricius
[email protected]
Thomas Sørensen
[email protected]
Du har endvidere anmodet om at få tilsendt en medarbejderoversigt over ansatte i Kvalitet &
Sikkerhed samt ansatte mellemledere og chefer i Produktion, jf. din e-mail af 2. februar 2016.
Endelig har du i anmodningerne anført, at du har ret til aktindsigt efter forvaltningsloven, idet du er
part i sagen.
Afgørelse
Banedanmark meddeler dig delvist afslag på dine anmodninger om aktindsigt.
De oplysninger, som vil blive udleveret, er en liste over nuværende medarbejdere i Kvalitet &
Sikkerhed samt nuværende ansatte mellemledere og chefer i Produktion, jf. din e-mail af 2. februar
2016.
Begrundelse
Banedanmark har indledningsvis overvejet, om din anmodning om aktindsigt skal behandles efter
reglerne i forvaltningsloven eller offentlighedsloven.
Det er Banedanmarks vurdering, at der med dine anmodninger om aktindsigt i interne mails mellem en
bredere kreds af Banedanmarks medarbejdere og eksterne forbindelser, hvor ordene ”Ravn”, ”den
Side 2/5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 404: Henvendelser af 1/10 og 2/10-16 om Banedanmark, fra Jesper Ravn
sorte fugl”, ”den specielle ven”, ”idioten”, ”distanceblænder”, ”Lucifer” og ”løgner” fremgår, ikke er
tale om anmodninger om aktindsigt i dokumenter, som vedrører afgørelsessager, hvor du er part.
Forvaltningsloven finder derfor ikke anvendelse, jf. lovens § 2, stk. 1, 1. pkt.
Banedanmark har derfor vurderet, at dine anmodninger om aktindsigt skal behandles efter reglerne i
offentlighedsloven, jf. lovens § 2.
Banedanmark bemærker hertil, at det forhold, at Banedanmarks afgørelse om aktindsigt af 6.
november 2015 ved en fejl er truffet efter forvaltningsloven, ikke fører til, at du fremadrettet har krav
på, at dine anmodninger om aktindsigt behandles efter forvaltningslovens regler. Banedanmarks
efterfølgende afgørelser om aktindsigt af hhv. den 16. november 2015 og 19. november 2015 er
ligeledes truffet efter offentlighedslovens regler.
Banedanmark har endvidere overvejet, om bestemmelsen om såkaldt egenacces i offentlighedslovens
§ 8 finder anvendelse. Banedanmark bemærker i den forbindelse, at din anmodning vedrører din
virksomhed, Ravn Bane ApS og ikke dig som privatperson. Det kan ikke føre til en ændret vurdering,
at din person omtales i korrespondancen, idet omtalen ikke udspringer af dine private forhold og ikke
vedrører dine personlige forhold, men udelukkende vedrører din stilling som direktør i Ravn Bane
ApS.
Det er på den baggrund Banedanmarks vurdering, at bestemmelsen i offentlighedslovens § 8 ikke
finder anvendelse.
Efter offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1, kan en anmodning om aktindsigt afslås i det omfang,
behandlingen af anmodningen vil nødvendiggøre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug.
Du har – på trods af Banedanmarks opfordringer hertil – ikke ønsket at begrænse din anmodning om
aktindsigt. Banedanmark har således ved e-mails af hhv. 27. januar 2016 og 2. februar 2016 bedt dig
om at afgrænse din anmodning om aktindsigt, således at du angiver, hvilke navngivne medarbejderes
e-mails du ønsker aktindsigt i.
Banedanmark meddeler dig derfor afslag på din anmodning om aktindsigt.
Grundlaget for Banedanmarks vurdering er, at det samlede tidsforbrug (indsamling, vurdering,
udarbejdelse af afgørelse) forbundet med behandlingen af din anmodning må forventes at overstige 25
timer (mere end tre fulde arbejdsdage). Hertil kommer, at en gennemgang og vurdering af så
omfattende materiale i sig selv vil være uforholdsmæssigt tidskrævende.
Ved vurderingen af ressourceforbruget, der er forbundet med din anmodning, er der bl.a. lagt vægt på,
at der søges aktindsigt i e-mails afsendt og modtaget af en lang række medarbejdere og eksterne
personer, at der søges aktindsigt i e-mails for en meget lang periode, og at anmodningen på grund af
indholdet af korrespondancen mellem de angivne medarbejdere og personer vil være kompliceret at
behandle.
Det ressourcemæssige aspekt skal afvejes i forhold til din interesse i at få indsigt i materialet. Det er
samlet Banedanmarks vurdering, at din interesse i at få aktindsigt i materialet ikke har en sådan styrke,
at den kan opveje det omfattende ressourceforbrug, der er forbundet med behandlingen af din
anmodning.
Side 3/5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 404: Henvendelser af 1/10 og 2/10-16 om Banedanmark, fra Jesper Ravn
1670817_0004.png
Banedanmark vurderer i den forbindelse, at den af dig anlagte erstatningssag mod Banedanmark ikke
medfører, at du har en særlig interesse i, at anmodningen imødekommes. Endvidere henviser
Banedanmark til, at du de seneste 6 måneder har indsendt 16 anmodninger om aktindsigt til
Banedanmark, inklusiv præciseringer og udvidelser af tidligere anmodninger. Banedanmark har
således modtaget anmodninger om aktindsigt hhv. den 2. oktober 2015, 4. oktober 2015, 15. oktober
2015, 16. oktober 2015, 5. november 2015 (2 stk.), 8. januar 2016, 9. januar 2016, 13. januar 2016, 2.
februar 2016, 8. februar 2016, 10. februar 2016 (2 stk.), 12. februar 2016, 26. februar 2016 samt 2.
marts 2016. Flere af disse anmodninger angår særdeles omfattende materiale.
Banedanmark skal hertil særligt bemærke, at man er opmærksom på, at visse medarbejdere ikke
overfor dig har ageret i overensstemmelse med de krav om faglighed og saglighed, der gælder for
offentlige myndigheder. Banedanmark har indskærpet disse forhold over for de pågældende
medarbejdere, og Banedanmark har i øvrigt taget omfattende initiativer til at undgå, at lignende
situationer opstår fremadrettet. Dette er bl.a. sket ved flytning af arbejdsopgaver til andre områder i
Banedanmark, obligatoriske kurser og e-learning i forvaltningsret for medarbejdere og ledere.
Banedanmark vurderer imidlertid ikke, at dette i sig selv kan føre til, at Banedanmark fortsat skal
efterkomme aktindsigtsanmodninger, som vil medføre et uforholdsmæssigt ressourceforbrug, og hvor
du ikke har en særlig interesse heri.
Afslutningsvist bemærker Banedanmark, at der på grund af omfanget og karakteren af det materiale,
der anmodes om aktindsigt i, ikke udarbejdes og udleveres en aktliste, jf. offentlighedslovens § 7, stk.
2, nr. 2. Udarbejdelse af en aktliste vil kræve udsøgning af alt materialet af en ekstern it-leverandør,
samt Banedanmarks efterfølgende gennemgang af listerne, og vil således i sig selv medføre et
uforholdsmæssigt ressourceforbrug.
Banedanmark har endelig overvejet, om de ønskede dokumenter bør udleveres til dig efter princippet
om meroffentlighed. Banedanmark er opmærksom på, at denne vurdering som udgangspunktet skal
foretages i forhold til hvert enkelt dokument, hvilket imidlertid – i lighed med spørgsmålet om
udarbejdelse af aktliste – ikke er muligt henset til begrundelsen for afslaget, jf. offentlighedslovens §
9, stk. 2, nr. 1.
Som led i en som følge af omstændighederne generel vurdering af meroffentlighed i materialet har
Banedanmark foretaget en afvejning af på den ene side de hensyn, der ligger til grund for
bestemmelsen i offentlighedslovens § 9, stk. 2, nr. 1, og på den anden side den berettigede interesse,
du må antages at have i, at anmodningen om aktindsigt imødekommes. Banedanmark har på den
baggrund ikke fundet grundlag for at udlevere de pågældende dokumenter.
Vedlagt denne afgørelse er liste over medarbejdere i Kvalitet & Sikkerhed pr. 2. februar 2016 og liste
over mellemledere og chefer i Produktion pr. 2. februar 2016.
Klagevejledning
Såfremt du ikke er enig i Banedanmarks afgørelse, kan du klage over afgørelsen til Transport- og
Bygningsministeriet.
Klagen og eventuelle bilag indsendes til Banedanmark, Kontrahering, Amerika Plads 15, 2100
København Ø, e-mail:
[email protected],
som herefter vurderer sagen på ny. Såfremt
Banedanmark fastholder afgørelsen, fremsender Banedanmark klagen inklusive sagens øvrige akter til
klageinstansen snarest og som udgangspunkt senest 7 arbejdsdage efter modtagelsen af klagen ved
Banedanmark, jf. offentlighedslovens § 37, stk. 1 og 2.
Side 4/5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 404: Henvendelser af 1/10 og 2/10-16 om Banedanmark, fra Jesper Ravn
Der gælder ingen klagefrist for klager over afgørelser om aktindsigt.
Med venlig hilsen
Kenneth Juul Andersen
Direktionsassistent
Banedanmark
Side 5/5