2016.09.19
Kaj A. Jørgensen
Lektor emeritus, Aalborg Universitet
Deleøkonomi må føre til friere taxamarked
Markedet for persontransport vil gennemgå store forandringer i de
kommende år. Eksempelvis bliver taxabranchen alvorligt udfordret for
tiden, og vognmændene bliver presset fra flere sider. Det viser sig bl.a. i
form af Uber-selskabet, der formidler privat taxalignende persontransport.
Men mange andre aktører vil komme på banen med et væld af tilbud.
Bl.a. derfor har transportministeren, sammen med folketingspartiernes
transportordførere, taget hul på en forhandling om ændring af
lovgivningen på området for at tage nogle af disse udfordringer op nu.
Med de nuværende bestemmelser er antallet af taxabiler reguleret og
balanceret af kommunerne for på den ene side at give en tilpas
kundedækning og på den anden side at give taxavognmændene et passende
forretningsgrundlag. Sådan har det fungeret hidtil, men det forventes, at
en hastigt voksende konkurrence som følge af bl.a. deleøkonomien i
kombination med nye teknologiske løsninger vil give helt nye muligheder
og radikalt ændre på mange forhold.
Vi ser allerede nu et voksende antal eksempler på, at man via
hjemmesider/webapplikationer eller smartphone apps kan få overblik over
muligheder for billeje og samkørsel. Mange, ikke mindst yngre mennesker,
ser hurtigt disse muligheder og føler sig tiltrukket af dem. Det er bl.a.
sådanne teknologiske muligheder, der åbner for nye former for bykørsel
ved f.eks. leje af bybiler, hvor man via internettet kan se, hvor den
nærmeste bil befinder sig, reservere den og elektronisk låse den op. Efter
gennemført kørsel sker der en automatisk afregning. I København
forventes antallet af bybiler fordoblet i løbet af dette efterår.
Dertil kommer, at større virksomheder, offentlige institutioner,
boligforeninger og lign. i stigende grad indgår konkurrencedygtige