Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 395
Offentligt
1669490_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4
Rapporteringsperiode: August 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i august 2016 med en driftspulje på 44 IC4 togsæt, heraf 40 togsæt
til indsættelse i daglig drift. De resterende 4 togsæt udgør en såkaldt driftsre-
serve, som kan indsættes i tilfælde af nedbrud samt anvendes i tilfælde af skole-
rejser.
Togene har været anvendt som fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Planlagt indsættelse af IC4
IC4
Planlagt
Regional Vest
8
Regional Øst
8
Århus - Esbjerg
11
Inter City /lyn
13
Antal indsatte tog
40
Direktions-
sekretariatet
26. september 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
År til dato har DSB anvendt de 64 tilgængelige IC4 togsæt til at betjene trafikken.
De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til test
af kommende hardware og softwarepakker.
Det bemærkes, at der ikke længere rapporteres på IC2, hvilket skyldes beslutnin-
gen om at udfase IC2.
2. Tilgængelighed
Figur 1 viser andelen af IC4-togsæt leveret fra værksted til drift i forhold til det
planlagte. I august 2016 var leveringssikkerheden 92,5%.
I perioden september 2015 til og med august 2016 var leveringssikkerheden
96,7%.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: DSB's status for IC4 for august 2016
1669490_0002.png
Figur 1: Leveringssikkerhed for IC4
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af figur 2 fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km med IC4.
I august er der kørt ca. 595.000 km med IC4. Samlet set svarer det til ca. 15% af
den samlede dieselproduktion for DSB i august 2016. Der er fortsat tale om en
stigende anvendelse af IC4.
Figur 2: Antal kørte litrakm løbende 12 måneder
Antal kørte km pr. måned
løbende 12 måneder
700000
600000
500000
400000
300000
200000
100000
0
IC4
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: DSB's status for IC4 for august 2016
1669490_0003.png
4. Kunde- og Operatørrettidighed
Tabel 2 viser kunderettidighed for den aktuelle måned, år til dato samt de seneste
12 måneder. Til sammenligning er målet for kunderettidighed i trafikkontrakten
81,8% for DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede kunderettidighed for DSB’s
fjern- og regionaltog var 76,1 % i august 2016.
Kunderettidighed er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er an-
kommet senest 2:59 min efter planen på udvalgte målestationer, inkl. aflysninger.
Tabel 2: Oversigt over kunderettidighed
Kunderettidig-
Aktuel måned
hed
IC4
77,1%
År til dato
76,7%
Seneste 12 mdr.
75,9%
Figur 3 viser udviklingen for IC4’s kunderettidighed (2:59) som et 12 måneders gli-
dende gennemsnit.
Figur 3: Udvikling i kunderettidighed, løbende 12 måneder
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC4
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: DSB's status for IC4 for august 2016
1669490_0004.png
Tabel 3 viser operatørrettidighed for den aktuelle måned, år til dato samt de se-
neste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,8% for DSB’s
fjern- og regionaltog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s fjern og regio-
naltog var i august 2016 90,7 %.
Operatørrettidighed er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørrettidighed betragtes alle ankomster for rettidige bortset
fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørrettidighed er uafhængig af antallet af kunder i toget.
Tabel 3: Oversigt over operatørrettidighed
Operatørretti-
Aktuel måned
År til dato
dighed
IC4
89,9%
91,0%
Seneste 12 mdr.
91,1%
Figur 4 viser udviklingen i operatørrettidighed for IC4(2:59), som et glidende gen-
nemsnit over 12 måneder.
Figur 4: Udvikling i operatørrettidighed, løbende 12 måneder
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC4
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: DSB's status for IC4 for august 2016
1669490_0005.png
5. Togrettidighed
Tabel 4 viser togrettidighed for den aktuelle måned, år til dato samt seneste 12
måneder.
Togrettidighed er andel af ankomster med IC4 senest 2:59 min efter plan på ud-
valgte målestationer, inklusive aflysninger.
Tabel 4: Oversigt over togrettidighed
Togrettidighed
Aktuel måned
IC4
81,5%
År til dato
80,2%
Senste 12 mdr.
79,2%
Figur 5 viser udviklingen i togrettidighed for IC4 (2:59), som et glidende gennem-
snit over 12 måneder.
Figur 5: Udviklingen i togrettidighed, løbende 12 måneder
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
95,0%
90,0%
85,0%
80,0%
75,0%
70,0%
65,0%
60,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: DSB's status for IC4 for august 2016
1669490_0006.png
6. MDBF
Af tabel 5 fremgår, at MDBF for IC4 i august 2016 var på 2.921 for IC4.
Gennemsnittet for de seneste 12 måneder ligger på 3.723.
MDBF betegner antal km et tog har kørt mellem det forsager en forsinkende hæn-
delse, dvs. at toget bliver mere end 2:59 min. forsinket.
Tabel 5: MDBF for IC4 (2:59)
Hændelser
Aktuel måned
IC4 (2:59)
2.921
År til dato
3.396
Seneste 12 mdr.
3.723
Ifølge DSB’s indsættelsesplan for IC4, er kriteriet 4:59 min for en forsinkelse.
MDBF for IC4 er opgjort i tabel 6.
Tabel 6: MDBF for IC4 (4:59)
Hændelser
Aktuel måned
IC4 (4:59)
4.256
Figur 6: IC4 km mellem hændelser (4:59)
År til dato
4.602
Seneste 12 mdr.
5.155
IC4 KM mellem hændelser (4:59)
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Imod slutningen af 2016 og i kombination med Fremtidens Tog arbejdes der på en
justeret indsættelsesplan.
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 395: DSB's status for IC4 for august 2016
1669490_0007.png
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato ca. 17% over samme periode sidste år.
Antal indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til samme periode sidste år.
Hvad angår MDBF for IC4 kan det konstateres, at niveauet fortsat er utilfredsstil-
lende lavt i forhold til samme periode sidste år, og at MDBF er stabiliseret på et
lavt niveau. Der foreligger ikke nogen entydig forklaring på dette, men de væsent-
ligste årsager til forsinkelser er stadig vognkasse (døre, trin, kobling), kraftforsy-
ning (motor) og bremser.
Opgraderingen af power packs fortsætter efter planen. Det er dog endnu for tid-
ligt at konkludere på effekten af de gennemførte opgraderinger.
DSB forventer at begynde arbejdet med justering og smøring af døre og trin i
fjerde kvartal 2016.
DSB fremlægger ultimo 2016 sin anbefaling om den videre anvendelse af IC4 for
forligskredsen
Side 7/7