Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 391
Offentligt
1668320_0001.png
Til Transport- og Bygningsminister Hans Christian Schmidt
Til Transportordførere i Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
Kommunernes interesse i kollektiv kørsel, herunder flextur
Kære Minister og Transportordførere
Vi har i KL forstået, at kollektiv kørsel, navnlig flextur, er blevet inddraget
i de aktuelle politiske drøftelser om modernisering af taxilovgivningen. Vi
finder derfor anledning til at påpege en række vigtige, faktuelle forhold,
som det er vigtigt at holde sig for øje omkring flextur; herunder at flextur
og taxi-befordring faktisk ikke er hinandens modsætning.
Flextur er en integreret del af det kollektive trafiktilbud og dermed en
måde for kommunerne at løfte en del af opgaven med at forsyne
borgerne med kollektiv trafik. Den kollektive trafikforsyning er derfor en
del af den service, som kommunerne stiller til rådighed og dermed også
resultatet af kommunens overvejelse om, hvilket serviceniveau man vil
tilbyde på dette område.
Flexturskonceptet sikrer mulighed for fortsat kollektiv trafikdækning i de
tilfælde, hvor der ikke er underlag for faste ruter med større busser.
Flexture er derfor med til at fastholde mobilitet, ikke mindst i tyndere
befolkede områder og dermed et væsentligt element i at kunne fastholde
og gerne udvikle bosætningen hér. Flextur er med andre ord et godt
værktøj, når de almindelige busser ikke længere kommer forbi. Det
gælder ikke mindst for de ældre og ældste borgere, som er den gruppe,
der flittigst benytter sig af muligheden for flextur.
Det er det klare indtryk at mange kommuner, med mellemrum revurderer
brugen af flextur på baggrund af forbrugsmønstret og som led i den
almindelige prioritering i budgetterne. Flere kommuner har således på
forskellig vis fx begrænset tilbuddet om flextur de steder, hvor der
skønnes at være andre passende befordringsmuligheder. Det sker som
led i det kommunale råde- og prioriteringsrum.
Vurderer en kommune, at flextur benyttes utilsigtet, eller ud over det
hensyn som kommunen ønsker tilgodeset, er der mulighed for, at handle
på det lokalt. Erfaringer og tal viser imidlertid, at det er et forsvindende
antal flexture, der falder i denne kategori.
KL vil derfor også stærkt fraråde eventuelle overvejelser om
begrænsende regulering overfor flextur, så det fortsat er en af de måder
kommunerne kan vælge at tilrettelægge dele af den kollektive
befordringsopgave på.
Dato: 26. september 2016
Sags ID: SAG-2014-03005
Dok. ID: 2247254
E-mail:[email protected]
Direkte:3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 391: Henvendelse af 26/9-16 vedrørende kommunernes interesse i kollektiv kørsel, herunder flextur, fra KL
1668320_0002.png
Dato: 26. september 2016
Af økonomiaftalen mellem staten og KL fra 2013 fremgår, at kommunerne
skal effektivisere den kommunale kørsel for 430 mio. fra 2014-2017, bl.a.
ved at kørslen koordineres gennem trafikselskaberne. Flextur indgår som
brik i, hvordan den kollektive trafik bruges bedre og billigere bl.a. til
borgere, der tidligere har fået visiteret kørsel, ligesom kørslen
koordineres med anden type kørsel. Det er vigtigt i den forbindelse at slå
fast, at flextur netop ikke er visiteret handikap- og ældrekørsel.
En central begrænsning eller ligefrem eliminering af flextur vil gå ud over
denne fleksibilitet, og vil vanskeliggøre realisering af gevinsterne.
Trafikselskaberne bistår kommunerne med at optimere den samlede
kørsel på en effektiv måde, og der samarbejdes løbende om
effektiviseringer.
Ser en kommune en økonomisk fordel i, at taxiforretningen koordinerer
kørsel på et område, kan den vælge det allerede i dag.
Endelig er det om forholdet mellem taxi og flextur vigtigt at påpege, at
taxi-vognmænd i dag i stort omfang byder ind på flextur og ad den vej
sikrer en del af deres omsætning og indtjening. Forestiller man sig fravær
af flextur, ville det kun være et mindre antal ture, der ville blive taxi-ture i
stedet, og resultatet ville derfor blive et fald i den almindelige mobilitet.
Vi håber med denne henvendelse at bidrage til forståelsen af den rolle,
som flextur spiller og bør spille i det kollektive trafiktilbud og står gerne til
rådighed for en videre dialog herom.
I er meget velkomne til at rette henvendelse til enten konsulent Camilla
Rosenhagen ([email protected], 23831527) eller afdelingschef Erling Friis
Poulsen ([email protected], 2149 0335).
Sags ID: SAG-2014-03005
Dok. ID: 2247254
Email: [email protected]
Direkte:3370 3861
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Jørn Pedersen, Formand for KL’s Teknik- og Miljøudvalg