Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 390
Offentligt
1667881_0001.png
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse
samt vedligehold af infrastrukturkendskab -
Lokomotivfører/rangerleder
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0002.png
Indholdet i dette dokument er udarbejdet af:
Fagansvarlig Niels Kristian Lundberg Jensen (NKJ)
Godkendt af:
Sektionschef for HR Udvikling Katrine Jensen (KATJ)
Version
9
8
7
6
Dato
10.03.16
03.07.15
07.04.15
26.03.15
Udarbejdet af
AVPT
AVPT
NKJ
NKJ
Godkendt af
KATJ
KATJ
KATJ
KATJ
Ændring
Procedure for tilmelding til prøve ændret (punkt 5.2)
Tilføjelse punkt 2.4.1: 14 timer inden for seneste 6)0
dage
Præcisering punkt 2.4.1 fra løbende til per måned
Retningslinjer for ny- eller
Banedanmark
generhvervelse samt vedligehold
HR
af infrastrukturkendskab –
Sikkerhedsuddannelser
Lokomotivfører/rangerleder
Amerika Plads 15
2100 København Ø
www.banedanmark.dk
Forfatter: Niels Kristian
Lundberg Jensen
Mail: [email protected]
Telefon: 8234 0000
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0003.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
INDHOLDSFORTEGNELSE
SIDE
1
Generelt
....................................................................................................................2
1.1
Gyldighed
..................................................................................................2
1.2
Referencer
.................................................................................................2
1.3
Definitioner
...............................................................................................2
1.4
Forkortelser
...............................................................................................2
1.5
Mål og indhold
...........................................................................................2
1.6
Teori- og kørelærere samt censorer
..............................................................2
1.7
Uddannelsens gennemførelse
......................................................................3
Strækningskendskab
..................................................................................................3
2.1
Nyerhvervelse
............................................................................................3
2.2
Generhvervelse
..........................................................................................3
2.3
Indstilling til prøve
.....................................................................................3
2.4
Opretholdelse af rutine
................................................................................3
2.4.1
Rutinekørsel
..............................................................................................3
2.4.2
Kørslens gennemførelse
..............................................................................4
Lokalkendskab
..........................................................................................................4
3.1
Generelt.....................................................................................................
4
3.2
Nyerhvervelse
............................................................................................4
3.2.1
Særligt komplekse stationer.........................................................................
4
3.2.2
Komplekse stationer stationer
......................................................................5
3.2.3
Øvrige stationer
..........................................................................................5
3.3
Generhvervelse
..........................................................................................5
3.4
Opretholdelse af rutine
................................................................................6
Manglende rutine
.......................................................................................................6
Prøve
........................................................................................................................7
5.1
Formål.......................................................................................................
7
5.2
Tilmelding til prøve
....................................................................................7
5.3
Prøvens gennemførelse
...............................................................................7
5.4
Regler for omgængere
................................................................................7
5.5
Prøvebevis
.................................................................................................7
Dokumentation
..........................................................................................................8
6.1
Generelt.....................................................................................................
8
6.2
Strækningskendskab
...................................................................................8
6.3
Lokalkendskab
...........................................................................................8
Pensum
.....................................................................................................................9
7.1
Strækningskendskab
...................................................................................9
7.2
Lokalkendskab
...........................................................................................9
2
3
4
5
6
7
Side 1
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0004.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
1
1.1
GENERELT
Gyldighed
Disse retningslinjer gælder for alle medarbejdere, der skal fremføre jernbanekøretøjer som
lokomotivfører og/eller fungere som rangerleder jf. SR § 3.
Infrastrukturkendskab er opdelt i strækningskendskab og lokalkendskab.
1.2
Referencer
Kravene til stræknings- og lokalkendskab (infrastrukturkendskab) fremgår af reference
dokumenterne med de i disse retningslinjer nævnte afvigelser og præciseringer.
Reference dokumenter er følgende:
-
-
-
Branchenormer for lokomotivfører licens- og certifikat uddannelser.
SR.
Bekendtgørelse 985 – lokomotivfører bekendtgørelsen.
1.3
Definitioner
Fagansvarlig: Den fagansvarlige i Banedanmark, HR sikkerhedsuddannelser.
Arbejdsgiver: Den entreprenør virksomhed, som medarbejderen er ansat i.
1.4
Forkortelser
Lkf: Lokomotivfører
Rgl: Rangerleder
Bdk: Banedanmark
1.5
Mål og indhold
Målet med uddannelsen er, at lkf/rgl opfylder de i reference dokumenterne og nærværende
retningslinjers krav til stræknings- og lokalkendskab.
De detaljerede mål (pensum) fremgår af afsnit 7.
Inden undervisningen påbegyndes skal uddannelsens præcise omfang og indhold fastsættes
ud fra en vurdering foretaget af faglæreren.
I vurderingen indgår følgende kriterier:
-
-
-
Hvilke strækninger/stationer med tilsvarende infrastruktur eleven har stræknings- og
lokalkendskab til i forvejen.
Hvilken erfaring og rutine eleven generelt har i forhold til fremførsel af køretøjer.
Hvor ofte eleven tidligere har befaret den pågældende strækning eller station.
1.6
Teori- og kørelærere samt censorer
Teori- og kørelærere samt censorer skal være godkendt af Trafikstyrelsen og den
fagansvarlige.
Praktisk undervisning skal ske med en kørelærer.
Teoretisk undervisning kan gennemføres enten af en kørelærer eller en teorilærer.
Side 2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0005.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
1.7
Uddannelsens gennemførelse
Uddannelsen gennemføres dels som teoretisk uddannelse og dels som praktisk gennemgang.
Den teoretiske del gennemføres normalt i forbindelse med praktikken, men kan også
gennemføres særskilt alt efter omfanget af denne.
2
2.1
STRÆKNINGSKENDSKAB
Nyerhvervelse
Ved nyerhvervelse af strækningskendskab skal strækningen gennemkøres
mindst
en gang i
begge retninger sammen med en kørelærer eventuelt suppleret med teoretisk gennemgang.
Det er kørelæreren, der i dialog med eleven vurderer, om der skal køres mere end én gang i
hver retning. Denne vurdering sker dels på baggrund af elevens kørsel generelt og dels på
baggrund af elevens erfaring og rutine.
Eleven skal, så vidt det overhovedet er muligt, selv fremføre køretøjet.
Kan det undtagelsesvis ikke lade sig gøre, skal kørelæreren på anden måde sikre sig, at alle
forhold på strækningen belyses herunder de topografiske forhold.
2.2
Generhvervelse
Har en lkf ikke vedligeholdt sit strækningskendskab jf. pkt. 2.4., må denne ikke befare den
pågældende strækning, før strækningskendskabet er generhvervet.
Ved generhvervelse skal der foretages en faglig vurdering af, i hvilket omfang der skal ske
kørsel med kørelærer, og eventuel teoretisk uddannelse før den pågældende indstilles til
prøve.
Vurderingen foretages af en køre- eller teorilærer.
Lkf skal dog altid som
minimum
bestå en ny prøve i den pågældende strækning.
2.3
Indstilling til prøve
Når uddannelsen i pågældende strækning er gennemført indstiller køre- eller teorilæreren
eleven til prøve i den pågældende infrastruktur jf. pkt. 5.
Praktiske retningslinjer m.v. for indstilling til prøve findes på
www.banedanmark.dk.
2.4
2.4.1
Opretholdelse af rutine
Rutinekørsel
For at opretholde sit strækningskendskab skal lkf befare de enkelte strækninger (i begge
retninger) i nogle bestemte intervaller afhængig af lkf´s rutine og erfaring.
Derudover kræves en generel opretholdelse af rutinen i selve det at fremføre køretøj.
Erfaring
0 – 1 år
1 – 2 år
2 – 6 år
6 – x år
Interval for rutinekørsel på de
enkelte strækninger
Mindst en gang hver anden måned
Mindst en gang hver tredje måned
Mindst en gang hver sjette måned
Mindst en gang hver tolvte måned
Generel rutine
Mindst 7 timers reel fremføring af
køretøj pr. måned eller 14 timer inden
for seneste 60 dage jf. pkt. 2.4.2.
Side 3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0006.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
Det er dog altid lkf´s personlige ansvar, at vurdere om det i skemaet anførte er tilstrækkeligt
til forsvarligt at fungere som lkf.
Den fagansvarlige kan pålægge en lkf øget rutinekørsel herunder kørsel med kørelærer, hvis
det skønnes nødvendigt ud fra en vurdering af den pågældendes faglige niveau, adfærd samt
rutine og erfaring.
2.4.2
Kørslens gennemførelse
Følgende kørsel tæller som rutinekørsel:
-
-
Kørsel, hvor den pågældende lkf selv fremfører køretøjet som fører jf. SR.
Kørsel, hvor den pågældende lkf ikke selv fremfører køretøjet, men fungerer som
lods eller fører jf. SR. (Gælder kun, hvis den der fremfører køretøjet ikke har
infrastrukturkendskab.
Ved mangel på ”produktionskørsel”, er det muligt for entreprenører at bestille en
toganmeldelse som ”uddannelseskørsel” med Banedanmark som operatør.
Kørslen skal aftales forud med den fagansvarlige – email
[email protected].
Bekræftelse på aftalen skal vedlægges bestillingen af toganmeldelsen.
Bestiller skal angives med navn på både person og firma (entreprenør).
3
3.1
LOKALKENDSKAB
Generelt
Retningslinjer for lokalkendskab på stationer gælder helt generelt for funktionen som
rangerleder jf. SR § 3, uanset om man selv betjener køretøjet eller ej.
Stationerne er inddelt i tre kategorier.
1. Særligt komplekse stationer.
2. Komplekse stationer.
3. Øvrige stationer.
3.2
3.2.1
Nyerhvervelse
Særligt komplekse stationer
På særligt komplekse stationer skal undervisning i lokalkendskab forestås af en lokalkendt
kørelærer, og i videst muligt omfang ved praktisk indøvelse som rangerleder i det
pågældende område.
Stationerne er:
- København H
- Fredericia
- Københavns lufthavn Kastrup
- Århus H
Kan det undtagelsesvis ikke lade sig gøre, at eleven selv fungerer som rgl, skal kørelæreren i
stedet sikre sig, at stationen gennemgås på en måde, så alle forhold belyses som om eleven
selv fungerede som rgl.
Kørelæreren indstiller eleven til prøve jf. pkt. 5.
Side 4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0007.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
3.2.2
Komplekse stationer stationer
Nyerhvervelse af lokalkendskab kan ske ved, at rgl selv rent fysisk sætter sig ind i
infrastrukturen på den pågældende station med eventuelle tilhørende instrukser.
Stationerne er:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Esbjerg
Frederikshavn
Herning
Odense
Padborg
Struer
Vejle
Aalborg
Kolding
Helgoland
Helsingør
Kalundborg
Nykøbing F
Næstved
Ringsted
Roskilde
Køge
Hillerød
Østerport
Det er rgl selv, der vurderer, hvornår det nødvendige lokalkendskab er til stede, og anmoder
om at komme til prøve jf. pkt. 5.2.
3.2.3
Øvrige stationer
Stationer hvor man på stedet, og inden rangeringen påbegyndes, sætter sig ind i forholdene,
så kravene i målbeskrivelsen og SR § 3 overholdes.
Der afholdes ikke prøve, rgl har alene ansvaret for at have erhvervet sig tilstrækkeligt
lokalkendskab inden rangeringen påbegyndes.
3.3
Generhvervelse
Som udgangspunkt sker generhvervelsen som anført under nyerhvervelse.
Side 5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0008.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
3.4
Opretholdelse af rutine
For at opretholde sit lokalkendskab skal medarbejderen fungere som rgl i nogle bestemte
intervaller afhængig af områdernes kompleksitet.
Derudover kræves en generel opretholdelse af rutinen i selve funktionen som rgl.
Stationer
Særligt
komplekse
stationer
Komplekse
stationer
Øvrige stationer
Interval for rutinerangering
Mindst en gang hver sjette måned på
den enkelte station.
Mindst en gang om året på den
enkelte station
Ingen særlige krav
Generel opretholdelse af rutine
Mindst tyve tjenesters rangering
indenfor de sidste fire måneder.
Det er dog altid rgl´s personlige ansvar, at vurdere om det i skemaet anførte er tilstrækkeligt
i forhold til forsvarligt at fungere som rgl.
Den fagansvarlige kan pålægge en rgl øget rutinerangering, hvis det skønnes nødvendigt ud
fra en vurdering af den pågældendes faglige niveau, adfærd samt rutine og erfaring.
4
MANGLENDE RUTINE
Har en lkf og/eller en rgl ikke vedligeholdt sin rutine jf. pkt. 2.4.1. og 3.4., må denne ikke
fungere som lkf eller rgl.
De manglende kompetencer skal straks slettes fra lkf´s certifikat henholdsvis slettes på rgl´s
kompetenceoversigt.
Arbejdsgiveren skal sikre en intern procedure, således at der straks ansøges om ændret
henholdsvis bortfald af certifikat.
Ovenstående fritager ikke medarbejderen for selv at underrette sin arbejdsgiver, hvis der er
kompetencer, som den pågældende ikke længere oppebærer.
Den fagansvarlige kan i særlige tilfælde forlænge intervallet for rutine ud fra en individuel
vurdering af den enkeltes rutine og erfaring.
I vurderingen indgår følgende kriterier:
-
Hvor stor erfaring og rutine medarbejderen generelt har.
-
Medarbejderens personprofil herunder især overblik.
-
Medarbejderens lokalkendskab.
Dog kan der aldrig forlænges udover et år.
Side 6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0009.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
5
5.1
PRØVE
Formål
Formålet med prøven er, at efterprøve og dokumentere at den enkelte lkf/ rgl lever op til de
fastsatte kompetencekrav for stræknings- og lokalkendskab.
5.2
Tilmelding til prøve
Tilmelding til prøve foregår via
Banedanmarks Kursuskatolog.
I forbindelse med tilmelding skal kørelærerens indstilling til prøven mailes til
[email protected]
.
Er lokalkendskab opnået uden kørelærer jf. pkt. 3.2.2. vedhæftes i stedet en særlig tro og
love erklæring udfyldt af medarbejder og arbejdsgiver.
5.3
Prøvens gennemførelse
Prøvens indhold fastsættes af den fagansvarlige, og er enten mundtlig, skriftlig, praktisk eller
på PC.
Ved skriftlige og PC baserede prøver skal som minimum opnås 80 point ud af 100 mulige
for at bestå. Ved mundtlige prøver vurderer faglærer/censor om prøven er bestået.
Medarbejderen må ikke fungere som lkf/rgl på den pågældende infrastruktur før prøven er
bestået.
Hvis prøven indikerer sikkerhedskritiske mangler i den
generelle
viden hos lkf/rgl, så kan
den fagansvarlige suspendere den pågældendes kompetence, og indkalde til særlig prøve.
5.4
Regler for omgængere
Bestås prøven ikke kan den pågældende indstilles til ny prøve indenfor en måned. Eventuelt
efter at have modtaget yderligere undervisning.
Bestås prøven heller ikke anden gang, skal den pågældendes kompetence overvejes i
samarbejde mellem Banedanmark, arbejdsgiveren og pågældende medarbejder.
5.5
Prøvebevis
Efter bestået prøve udstedes et prøvebevis, som sendes til eleven elektronisk.
Prøvebeviset gælder som dokumentation ved ansøgning om ændring af certifikat, og som
supplement til certifikatet indtil kompetencen er påført certifikatet. Dog højst i en periode på
10 hverdage.
Side 7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0010.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
6
6.1
DOKUMENTATION
Generelt
Den enkelte medarbejders stræknings- og lokalkendskab samt rutine skal altid kunne
dokumenteres overfor Banedanmark af såvel arbejdsgiver som medarbejder.
Banedanmark forbeholder sig ret til, at foretage stikprøvevis kontrol af bl.a logbøgers
validitet ved at udbede sig f.eks. arbejdssedler eller andet, der kan dokumentere de
oplysninger, som logbogen indeholder.
Al dokumentation skal leveres i en form, så den umiddelbart kan gennemskues.
6.2
Strækningskendskab
Den enkelte lokomotivfører skal derfor notere hver enkelt kørsel i en personlig logbog (papir
eller elektronisk).
Logbogen skal indeholde følgende:
-
Førerens navn og lokomotivfører licens nr.
-
Dato og præcist klokkeslet for kørslens påbegyndelse og afslutning.
-
Præcis angivelse af strækning/station for den pågældende kørsel.
-
Evt. nr. på TA.
Lokomotivføreren skal under kørslen medbringe logbogen for de sidste 6 måneders kørsel -
enten elektronisk eller i papirform.
Logbogen skal på forlangende fremvises til Banedanmarks tilsynsførende eller
undersøgelsesvagt.
Derudover skal logbogen for de seneste 12 måneders kørsel opbevares, så den på
forlangende kan fremsendes til Banedanmark indenfor 5 hverdage.
Den enkelte lokomotivfører er personligt ansvarlig for at føre logbogen.
Arbejdsgiveren har pligt til at kontrollere om logbøgerne udfyldes efter disse retningslinjer.
Kun kørsler anført i logbogen vil indgå i vurderingen af strækningskendskab og rutine i
forhold til opretholdelse af certifikat.
6.3
Lokalkendskab
For rgl, som samtidig er lkf, gælder, at rangering skal føres i logbogen som nævnt under pkt.
6.2.
For øvrige rangerlederes vedkommende skal arbejdsgiveren på anden måde kunne
dokumentere lokalkendskab og rutine f.eks. i form af en kompetenceoversigt.
Side 8
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0011.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
7
7.1
PENSUM
Strækningskendskab
Eleven skal kunne redegøre for følgende i teori henholdsvis kunne håndtere i praksis:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
SIN, TIB og andre dokumenter om stækningens beskaffenhed og udstyrelse.
Strækningens sikkerhedskoncepter linjeblok, fjernstyring, radiodirigering, togkontrol
m.v.
Stationsbestyrerens placering - FC, lokal.
Overgange til forskellige driftssystemer.
Bremsebestemmelserne gældende for pågældende strækning.
Stationernes navne.
Signaler og mærkers fysiske placering herunder kritiske synlighedsforhold.
Togvejsendepunkter på stationerne.
Signaler og mærkers betydning herunder forsignalering m.v.
Hastighederne på den fri bane.
Hastighederne ved ind- og udkørsel på stationerne.
De topografiske forhold på strækningen herunder eventuelle særlige forhold med hensyn
til stigning og fald.
Stedfæste en placering på strækningen i forhold til signaler, mærker m.v.
Perronoverganges placering.
Strækningens overkørsler – signaler- og mærkers placering og overkørsler med 11.5
henholdsvis 11.6 mærke.
Andre specielle forhold, steder eller andet, som kan have indflydelse på kørslen.
Kunne træffe forholdsregler og tilkalde hjælp i tilfælde af uheld eller ulykker.
7.2
Lokalkendskab
Eleven skal kunne redegøre for følgende såvel i teori som i praksis:
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
SIN, TIB og andre dokumenter om stationens beskaffenhed og udstyrelse.
Stationsbestyrerens placering.
Signaler- og mærkers fysiske placering herunder kritiske synlighedsforhold.
Signaler og mærkers betydning.
Rangerhastighederne i de forskellige spor.
De topografiske forhold på stationen herunder eventuelle særlige forhold med hensyn til
bremser.
Særlige forhold vedrørende sporskiftebetjening herunder stedbetjening.
Hvilke områder der er omfattet af sikringsanlægget, og hvilke der ikke er - samt
afgrænsningen mellem de to områder.
Forhold og betingelser vedrørende kørsel mellem togvejsspor og sidespor.
Benævnelserne på spor og områder (numre, navne m.v.) samt sporenes placering.
Stedfæste et rangertræks placering i forhold til signaler, mærker, sporskifter m.v.
Side 9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 390: Henvendelse af 24/9-16 vedrørende Banedanmark, fra Jesper Ravn
1667881_0012.png
Lokomotivfører/rangerleder
Retningslinjer for ny- eller generhvervelse samt vedligehold af
infrastrukturkendskab
-
-
-
-
-
Hvordan rangering foregår - rangertogveje / annulleret / mundtlige tilladelser.
Betjening af særlige anlæg herunder omstillingsanlæg.
Stationens overgange og overkørsler herunder betjening af disse.
Andre specielle forhold eller forsigtighedsregler, som kan have indflydelse på
rangeringens gennemførelse.
Kunne træffe forholdsregler og tilkalde hjælp i tilfælde af uheld eller ulykker.
*************
Side 10