Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 389
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Ophævelse af krav om tilstrækkelig hørelse for førere af motorkøretøjer)
§1.
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som senest ændret ved lov
nr. 660 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I § 56, stk. 2, nr. 2,
ændres ”syns- og høreevne” til: ”synsevne”.
§2.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give mulighed for at foretage ændringer i behandlingen af
ansøgninger om kørekort, hvor ansøger har nedsat eller manglende hørelse.
Med ændringen af færdselsloven skal det fremover være muligt at fjerne kravet om tilstrækkelig
høreevne for førere af visse motorkøretøjer, hvor der ikke af hensyn til færdselssikkerheden
eksisterer et behov for, at føreren er i besiddelse af en tilstrækkeligt god hørelse.
Det er allerede i dag muligt for førere med nedsat eller manglende hørelse at få udstedt kørekort
efter en udtalelse fra egen læge, politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed. Kravet til at kørekort kan
udstedes er, at føreren har mulighed for at kompensere for den manglende hørelse ved at have to
sidespejle monteret på motorkøretøjet.
Da det i dag er meget få køretøjer, der ikke er udstyret med to sidespejle, sikres det med
lovforslaget, at de helbredsmæssige krav, der stilles til førere af motorkøretøjer, er tidssvarende i
forhold til de kompensationsmuligheder, der er til stede for disse førere.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (ophævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer), fra transport- og bygningsministeren
2. Baggrund
Behandlingen af sager på kørekortområdet gennemgik i 2014 en administrativ omstrukturering,
hvor sagsbehandlingen pr. 1. oktober 2014 blev flyttet fra de 12 politikredse til politiets to
administrative centre, Administrativt Center Øst og Administrativt Center Vest.
Omstruktureringen medførte en sagsophobning på kørekortområdet, der ledte til længere
sagsbehandlingstider for alle sagstyper, dog med overvægt af de sager, hvori der indgår
helbredsoplysninger om ansøger. Transport- og Bygningsministeriet har i den forbindelse igangsat
en reformering af kørekortområdet dels for at imødekomme problemerne med lange
sagsbehandlingstider og dels for at afbureaukratisere behandlingen af kørekortsager for borgerne.
Lovforslaget indgår som led i dette reformarbejde, der har til formål at gøre helbredskravene mere
gennemsigtige for borgerne samt forenkle de administrative processer.
3. Lovforslagets hovedindhold
3.1 Gældende ret
Ifølge færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2 er det et krav for udstedelse af kørekort, at den person, der
ønsker at erhverve kørekort, er i besiddelse af tilstrækkelig syns- og høreevne samt i øvrigt den
fornødne åndelige og legemlige førlighed.
Kørekortområdet er harmoniseret i EU via Europa-Parlamentet og Rådets direktiv 2006/126 om
kørekort (”EU’s 3. kørekortdirektiv”), der fastsætter en række minimumskrav for fysisk og psykisk
egnethed for førere af motorkøretøjer.
EU’s 3. kørekortdirektiv er implementeret ved bekendtgørelse om kørekort. Kravene til førerens
helbred i færdselsloven suppleres af bilag 2 heri, der fastsætter de nærmere helbredskrav for
udstedelse af kørekort. Kravene til, hvornår en fører er i besiddelse af den tilstrækkelige syns- og
høreevne, er specificeret heri.
3.2 Transport- og Bygningsministeriets overvejelser
Kravet om, at en fører skal have tilstrækkelig høreevne stammer fra lov nr. 125 om motorkøretøjer
af 29. april 1913. Det følger af bemærkningerne hertil, at det er et krav, at føreren skal kunne ”høre
godt”. Indtil da, var det blot et krav, at en fører var i besiddelse af den fornødne synsevne.
Det nuværende krav i færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2, opstiller et ufravigeligt krav om, at førere af
motorkøretøjer skal være i besiddelse af en god hørelse, før kørekortkort kan udstedes. Det vil efter
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (ophævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer), fra transport- og bygningsministeren
den nuværende bestemmelse ikke være muligt at fastsætte regler om, at der ikke stilles krav til en
førers høreevne.
Transport- og Bygningsministeriets arbejde med en reform af kørekortområdet har særligt haft
fokus på at eliminere overimplementering af EU’s 3 kørekortdirektiv og bringe Danmarks
regulering på kørekortområdet på niveau med EU-reglerne.
EU’s 3. kørekortdirektiv skelner i forbindelse med helbredskrav mellem førere af køretøjer i gruppe
1 og gruppe 2.
Gruppe 1 omfatter køretøjer i kategorierne AM (stor knallert), A1 (lille motorcykel), A2
(mellemstor motorcykel), A (stor motorcykel), B (almindelig bil) og B/E (almindelig bil med stort
påhængskøretøj) samt kørekort til traktor/motorredskab.
Gruppe 2 omfatter køretøjer i kategorierne C1 (lille lastbil), C1/E (lille lastbil med stort
påhængskøretøj), C (stor lastbil), C/E (stor lastbil med stort påhængskøretøj), D1 (lille bus), D1/E
(lille bus med stort påhængskøretøj), D (stor bus) og D/E (stor bus med stort påhængskøretøj) samt
B (almindelig bil) og D (stor bus), som anvendes til erhvervsmæssig personbefordring eller
kørekort med påtegning om godkendelse om kørelærer.
Hvad angår hørekrav, indeholder EU’s 3. kørekortdirektiv ingen minimumskrav til førere af
køretøjer i gruppe 1. For førere i gruppe 2, følger det derimod af direktivet, at disse skal gennemgå
en lægeundersøgelse af blandt andet syns- og høreevne, før kørekort kan udstedes. Årsagen til de
strengere krav for førere af køretøjer i gruppe 2 er, at denne gruppe omfatter store og tunge
køretøjer, der oftest anvendes i erhvervsmæssigt øjemed.
En fjernelse af hørekravet fra færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2, vil gøre det muligt at flugte de
danske helbredskrav med de, der følger af EU’s 3. kørekortdirektiv.
Der er allerede i dag mulighed for, at personer med nedsat eller manglende høreevne, kan få udstedt
kørekort på baggrund af en udtalelse fra egen læge eller speciallæge, under hensyntagen til
kompensationsmulighederne. Det er politiet der, efter høring af Styrelsen for Patientsikkerhed,
træffer afgørelse om, om kørekort kan udstedes.
Sundhedsstyrelsens vejledning til vurdering af helbredskrav for førere af motorkøretøjer fastsætter
de forhold, lægen skal lægge vægt på i forbindelse med denne udtalelse. Det følger heraf, at to
monterede sidespejle på køretøjet er tilstrækkeligt til at kompensere for nedsat eller manglende
hørelse hos føreren.
Det er allerede en betingelse for, at et motorkøretøj kan EU-typegodkendes, at køretøjet er udstyret
med to sidespejle. Der eksisterer dog ikke nationalt regler om, at personbiler (kategori B) skal være
monteret med to sidespejle. Det er praksis, at personbiler, der fra produktionen er udstyret med to
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (ophævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer), fra transport- og bygningsministeren
sidespejle, påbydes retablering i forbindelse med syn af køretøjet, såfremt det ene sidespejl i
mellemtiden er afmonteret. Transport- og Bygningsministeriet vil ændre de nationale regler på
området, således at der også efter dansk ret vil være krav om to sidespejle på personbiler, der er EU-
typegodkendt med to sidespejle.
For motorcykler og stor knallert (kategorierne A, A1 og AM) er der i alle tilfælde krav om to
monterede sidespejle på køretøjet.
På denne baggrund findes det ikke, at der vil være nævneværdige situationer, hvor en fører med
nedsat eller manglende hørelse, ikke har den fornødne kompensationsmulighed.
Det er derfor Transport- og Bygningsministeriets vurdering, at en ophævelse af hørekravet i
færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2 ikke vil have negativ indvirkning på færdselssikkerheden.
3.3. Den foreslåede bestemmelse
Lovforslaget ændrer færdselslovens § 56, stk. 2, nr. 2, således at krav om tilstrækkelig høreevne i
forbindelse med udstedelse af kørekort udgår af bestemmelsen.
Dette giver mulighed for en ændring af kørekortbekendtgørelsen, der betyder, at der fremadrettet
ikke vil blive stillet krav om høreevne for personer, der ansøger om kørekort til køretøjer i
kategorierne AM, A1, A2, A, B og B/E samt kørekort til traktor/motorredskab.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre en mindre administrativ lettelse for politiet, Styrelsen for
Patientsikkerhed og kommunerne. Lettelsen er en følge af, at ansøgninger om udstedelse og
fornyelse af kørekort for førere med nedsat eller manglende hørelse ikke længere vil skulle
behandles ved Politiet og Styrelsen for Patientsikkerhed. Kommunerne vil i den forbindelse få en
administrativ lettelse, da der i disse sager ikke vil skulle ske oversendelse til, eller korrespondance
med, disse myndigheder.
Der er kun tale om en mindre del af den samlede mængde sager, der udgår som følge heraf. Det
skyldes, at de sager hvori der indgår oplysninger om nedsat hørelse ofte vedrører ældre førere og
dermed også ofte indeholder andre helbredsoplysninger.
Det forventes samlet set, at forslaget vil medvirke til en reduktion i sagsbehandlingstiden på
kørekortområdet.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (ophævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer), fra transport- og bygningsministeren
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vil medføre en administrativ lettelse for de borgere, der har nedsat eller manglende
hørelse. Disse borgere vil
fremover vil gennemgå en enklere procedure ved ansøgning om
udstedelse eller fornyelse af kørekort, da der ikke kræves inddragelse af politiet og Styrelsen for
Patientsikkerhed, ligesom der ikke kræves en særlig lægeudtalelse om høreevne.
Det ventes herudover, at lovforslaget vil medvirke til en lille reduktion i sagsbehandlingstiden i
kørekortsager generelt.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Direktiv 2006/126/EF om kørekort (”3. kørekortdirektiv”) fastsætter en række mindstekrav med
hensyn til fysisk og psykisk egnethed til at føre motorkøretøj.
Direktivet fastsætter alene krav om hørelse for gruppe 2-førere, og der er derfor ingen EU-retlige
hindringer for at lade kravet udgå for så vidt angår gruppe 1-førere. Området vil fortsat være
reguleret i kørekortbekendtgørelsen, der implementerer EU’s 3. kørekortdirektiv.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 21. september 2016 til den 12. oktober 2016 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret og samtlige byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening, Beredskabsstyrelsen, Cyklistforbundet,
Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport (DTU Transport), Danmarks Motor Union,
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Byggeri, Dansk Metal, Dansk Standard,
Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening, Dansk
Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske Døves Landsforbund, Danske Biludlejere,
Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, Danske Seniorer, De
Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk,
Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af offentlige
anklagere, Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL), Høreforeningen,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark (ITD),
Justitsministeriet, Kommunernes Landsforening (KL), Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (ophævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer), fra transport- og bygningsministeren
1667551_0006.png
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Social- og Indenrigsministeriet, Styrelsen for
Patientsikkerhed, Sundheds- og Ældreministeriet, Sundhedsstyrelsen, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark, Veteranknallertklubben Aktiv,
Ældre
Sagen.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af lovforslaget
Positive konsekvenser/mindre Negative konsekvenser/
udgifter
merudgifter
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser Der vil ske en mindre
Ingen
for stat, kommuner og
administrativ lettelse for stat
regioner
og kommuner som følge af, at
sager om høreevne ikke skal
behandles i politiets
administrative centre og
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Økonomiske konsekvenser
Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser Borgere med nedsat hørelse
Ingen
for borgerne
fremover gennemgå en enklere
procedure ved ansøgning om
udstedelse eller fornyelse af
kørekort.
Forholdet til EU-retten
Minimumskrav til fysisk og psykisk egnethed til kørekort er
harmoniseret på EU-niveau i Europa-Parlamentet og Rådets
direktiv 126/2006 (3. kørekortdirektiv).
Da 3. kørekortdirektiv alene stiller krav om høreevne for gruppe
2-førere, vil forslaget ikke være i strid med de EU-retlige regler
på området.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (ophævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer), fra transport- og bygningsministeren
Bemærkninger til forslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Efter Færdselslovens § 56, stk. 2. nr. 2, er det et krav for udstedelse af kørekort, at føreren er i
besiddelse af tilstrækkelig syns- og høreevne. Hermed skal der foreligge en lægeundersøgelse af
henholdsvis synsevne og høreevne, før kørekort kan udstedes.
Det foreslås, at lade krav til høreevne udgå af bestemmelsen. Der vil således ikke være særskilt krav
i færdselsloven om, at alle førere skal have en tilstrækkelig hørelse. Det bliver hermed muligt for
transport- og bygningsministeren at fastsætte bestemmelser om, at det kun er førere af visse
køretøjskategorier, der skal have en tilstrækkeligt god høreevne.
Det foreslås herudover ikke, at bestemmelsen ændres. Kravene til at føreren skal have tilstrækkelig
synsevne og den fornødne åndelige og legemlige førlighed, vil også fremadrettet være gældende.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, for at de administrative
lettelser for henholdsvis borgerne og det offentlige kan få virkning snarest muligt.
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I færdselsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1386
af 11. december 2013, som senest ændret ved
lov nr. 660 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer:
I
§ 56, stk. 2, nr. 2,
ændres ”syns- og høreevne”
§ 56. ---
Stk. 2, nr. 2,
er i besiddelse af tilstrækkelig
syns- og høreevne samt i øvrigt af den fornødne
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 389: Udkast til lovforslag om ændring af færdselsloven (ophævelse af hørekrav for førere af motorkøretøjer), fra transport- og bygningsministeren
åndelige og legemlige førlighed
Stk. 3. ---
til: ”synsevne”
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse
i Lovtidende.