Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 388
Offentligt
1667074_0001.png
Netværk for bæredygtig trafik
21. september 2016
Til Transport- og Bygningsministeren og
Folketingets Transport- og Bygningsudvalg
DSBs anskaffelser af nye elektriske lokomotiver og
togbetjeningen mellem Danmark og Tyskland
Under henvisning til indkaldelse til orienterende møde mellem DSB og udvalget den
27. september 2016 skal vi henlede opmærksomheden på vores henvendelse af 18.
august 2916 om togbetjeningen mellem Danmark og Tyskland:
http://www.ft.dk/samling/20151/almdel/TRU/bilag/348/index.htm
Til køreplansskiftet i december indskrænkes togbetjening mellem Danmark og
Tyskland kraftigt. Togdrift er på alle måder mere miljø- og klimavenligt end de øvrige
transportmåder mellem Danmark og Tyskland og det øvrige Europa. Især flytrafikken
er en stor klimasynder. Der er i stedet brug for en styrkelse af den internationale
togdrift i Europa hvortil forbindelsen mellem København og Hamburg er en vigtig del.
I forbindelse med DSBs anskaffelser af nye elektriske lokomotiver må det derfor
sikres, at der fra starten anskaffes to-systems lokomotiver med tilhørende vogne, der
kan køre i både Danmark og Tyskland.
DSB forventer ifølge sit oplæg at der i 2021 vil være et overskud på 6 ud af de 26
elektriske lokomotiver i hovedleverancen, da der på dette tidspunkt endnu ikke er
fuldt elektrificeret på Sjælland.
Derfor vil der allerede senest fra slutningen af 2020 kunne indsættes nye elektriske
tog mellem Danmark og Tyskland, hvis optionen på køb af lokomotiver til denne
kørsel bruges samtidigt med den første bestilling, og såfremt bestillingen sker således
at lokomotiverne med udrustning til kørsel i Tyskland leveres fra starten.
Vi skal derfor på det kraftigste anbefale at der gøres brug af optionerne på yderligere
lokomotiver med det samme.
Med venlig hilsen
Gunnar Boye Olesen, Vedvarende Energi
Ivan Lund Pedersen, NOAH Trafik
Lasse Jesper Pedersen, Danmarks Naturfredningsforening
Thomas Meinert Larsen, Klimabevægelsen i Danmark
Claus Bonnevie, Cyklistforbundet
Runa Sand, Jyder Mod Overflødige Motorveje
Kjeld A Larsen, Rådet for Bæredygtig Trafik