Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 374
Offentligt
1662476_0001.png
Opsamling vedrørende ny Copenhagen Economics analyse af Hærvejsmotorvejen – med
fokus på de bredere økonomiske effekter
Den 26. august 2016
Transportministeriet har i 2014 haft Copenhagen Economics til at vurdere om der kan
identificeres yderligere samfundsøkonomiske effekter, der ikke indgår i de
traditionelle samfundsøkonomiske analyser.
Copenhagen Economics konkluderede at en del gevinster på vare- og servicemarkederne,
den såkaldte agglomerationseffekt samt visse arbejdsmarkedseffekter ikke indgår i de
traditionelle samfundsøkonomiske analyser.
Beregning af de bredere samfundsøkonomisk gevinster af en Hærvejsmotorvej bygger
oven på Vejdirektoratets strategiske trafik- og samfundsøkonomiske analyse fra juni 2016
Supplerer Vejdirektoratets traditionelle samfundsøkonomiske analyse med de såkaldte
”bredere samfundsøkonomiske effekter”.
For Hærvejsmotorvejen har Copenhagen Economics konkluderet at yderligere
arbejdsmarkedseffekter er inkluderet i Vejdirektoratets samfundsøkonomiske analyse.
For Hærvejsmotorvejen drejer de yderligere effekter sig derfor om:
o
Gevinster på vare- og servicemarkedet
i forbindelse med ny infrastruktur
fremkommer på grund af mulighed for en intensiveret konkurrence på vare- og
servicemarkedet, ikke mindst som følge af lavere transportomkostninger og kortere
transporttider. De traditionelle samfundsøkonomiske analyser forudsætter
fuldkommen konkurrence på vare- og servicemarkedet, hvilket ikke er tilfældet, og
undervurderer derfor de positive samfundsøkonomiske effekter ved ny infrastruktur.
De bredere samfundsøkonomiske analyser inkluderer de yderligere positive effekter
som følge af at der ikke er fuldkommen konkurrence på vare- og servicemarkedet.
Da transporttunge industrivirksomheder er et særligt særkende i korridoren
langs Hærvejsmotorvejen giver de bredere samfundsmæssige effekter et godt
bidrag her, og er af Copenhagen Economics beregnet til yderligere gevinster
på 1,7 mia.
Agglomerationseffekten
er en betegnelse for de gevinster der opstår når
virksomheder og arbejdstagere kommer tættere på hinanden, og når de effektive
afstande mellem virksomheder bliver kortere. Disse gevinster, der somme tider
kaldes også klynge-effekter, sker gennem større konkurrence og udbud blandt
underleverandører som giver bedre og billigere input til produktionen, øget
videndeling, som sker uformelt via medarbejdere, der skifter job eller på anden
måde deler viden lokalt og formelt gennem forskningsnetværk og samarbejde om
markedsføring og logistik, der til sammen reducerer omkostninger og øger
innovation og i form af gevinster via et større arbejdskraftopland, som giver et bedre
match mellem medarbejdere og virksomheder og medfører et mere effektiv
arbejdskraft og større udvalg af arbejdskraft.
Større infrastrukturprojekter som
Hærvejsmotorvejen medfører produktivitetseffekter fra agglomeration, og
disse er ikke medtaget de traditionelle samfundsøkonomiske analyser. For
Hærvejsmotorvejen er disse ekstra effekter beregnet til 4,7 mia. kr.
o
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 374: Analyse af de bredere økonomiske effekter af en Hærvejsmotorvej, fra Hærvejskomitéen
1662476_0002.png
Ved beregningerne af de bredere samfundsøkonomiske gevinster er der taget
udgangspunkt i den såkaldte Korridor B+, der er den linjeføring der giver den suverænt
største aflastning af det øvrige vejnet
Vejdirektoratet beregner at Korridor B+ vil give en langsigtet samfundsøkonomisk gevinst
på 31,2 mia. kr. Det er også det der kaldes nettonutidsværdien (samfundsøkonomisk
gevinster fratrukket prisen for at anlægge motorvejen).
´
Copenhagen Economics har nu beregnet at med de bredere samfundsøkonomisk gevinster
inkluderet, så vil den langsigtede samfundsøkonomiske gevinst ved en Hærvejsmotorvej
stige fra 31,2 mia. kr. til 36,6 mia. kr. – altså med ca. 20 %.
Omregnet til forrentning betyder det at den interne rente ved at anlægge en
Hærvejsmotorvej stiger fra 8,3 % til 9,1 %.
Ud af 53 endnu ikke gennemførte statslige infrastrukturprojekter, er der dermed kun 3
projekter der har en højere samfundsøkonomiske forrentning end Hærvejsmotorvejen. Det
drejer sig om Ny fjordforbindelse ved Roskilde Fjord, udbygning af E45/E20 ved Kolding
samt en vestlig ringkorridor i Hovedstadsområdet der har interne renter på 10,5 % - 14,2 %)
Indeværende konklusions-notat er udarbejdet af Hærvejskomiteen.
Den fulde rapport fra Copenhagen Economics kan rekvireres ved henvendelse til
Hærvejskomiteens sekretariat på tlf: 8725 5151 eller ved at maile til
[email protected]