Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 372
Offentligt
1661942_0001.png
STATIONS
MODERNI-
SERINGER
PLANER FOR 2017 - 2019
1
I HENHOLD TIL KONTRAKT MELLEM TRANSPORT- OG BYGNINGSMINISTERIET
OG DSB OM TRAFIK UDFØRT SOM OFFENTLIG SERVICE I PERIODEN 2015-2024
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0002.png
Rapportindhold:
Rapporten beskriver hvilke planer DSB har for at modernisere stationer i perioden 2017 – 2019,
samt hvilke økonomiske midler der påtænkes anvendt.
Kontrakthenvisning:
23.5.6 (Stationsmodernisering)
1.
Indledning
Af "Kontrakt mellem Transport- og Bygningsministeriet og DSB om trafik udført som offentlig ser-
vice i perioden 2015-2024" (herefter trafikkontrakt) afsnit 6 fremgår at:
"DSB skal udarbejde planer for stationsmoderniseringen, som skal omfatte en oplistning af
hvilke stationer eller strækninger, der påtænkes at blive genstand for modernisering i en
førstkommende periode, samt hvilke økonomiske midler, der påtænkes anvendt til hvilke
formål. Herudover varsles hvilke stationer eller strækninger, der forventes at indgå i den ef-
terfølgende planperiode.
DSB skal ved modernisering af stationer behandle alle sammenlignelige behov for forbedrin-
ger på de forskellige stationer uanset omfanget af DSB’s egen betjening af stationen
……..
Den første plan fremlægges i 2016, og efterfølgende planer udarbejdes med 1-2 årige inter-
valler.
……
Forud for udarbejdelse af den næste plan skal DSB formulere sine forslag og i god tid ind-
kalde ønsker fra andre operatører af offentlig servicetrafik på jernbane, som benytter DSB’s
stationer, samt Trafikstyrelsen for så vidt angår stations- og terminalprojekter, hvortil der
ydes særskilte statslige tilskud, eller hvor der via Banedanmarks budget planlægges større
reinvesteringer."
Investeringsplanen omfatter ikke ”Investeringer parkeringsfaciliteter mv.”. DSB har i 2015 udarbej-
det særskilt Udmøntningsplan 2016-2018 for ”Puljen Bedre adgang til den kollektive transport”.
2.
Generelle bemærkninger til stationsmoderniseringerne
2.1. DSB's ansvar og forpligtelser for stationsmoderniseringer
DSB har delvis ejerskab til 299 stationer på statens jernbanenet. Langeskov er genåbnet i efteråret
2015. Medio 2016 erstattes Enghave station af Carlsberg station. Køge Nord, Favrholdt, Vinge og
Gødstrup er under planlægning og forventes udført i perioden 2016-2020.
DSB er bekendt med planer for nye stationer ved Aalborg Lufthavn, Jerne og Kalundborg Øst.
I henhold til trafikkontraktens afsnit 6.1.2 gælder:
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
”DSB’s ansvar og forpligtelser i relation til stationerne vedrører udelukkende de dele af statio-
nerne, som DSB ejer. DSB skal medvirke til at sikre et velfungerende samspil med andre instanser –
herunder Banedanmark og kommunerne – som har et ansvar for udvikling af perronerne, forpladser
og andre stationsforhold. DSB har ansvaret for det overordnede design af de enkelte stationer. ”
2.2. DSB’s prioritering af stationsmoderniseringer
DSB har segmenteret stationerne baseret på antal daglige kunder:
- ”små”, mindre end 3.000
- ”mellemstore”, mellem 3.000 og 10.000, samt
- ”store” over 10.000.
Segmenteringen er baseret på Trafik- og Byggestyrelsens prognose for antal passagerer i 2017
Stationerne er endvidere opdelt i ”almindelige” stationer, der egner sig til standardløsninger, samt
”særlige ”stationer, der helt eller delvist kræver særlige løsninger på grund af fredning mv.
En oversigt over segmenteringerne kan ses i bilag 1. Modernisering af stationer prioriteres på
grundlag af denne segmentering, kundernes tilfredshed med stationerne samt konkrete tekniske
vurderinger af behov for vedligehold, således at kundekomforten ikke forringes.
Derudover fortsætter DSB med at sikre et forenklet og ensartet udtryk på stationerne i form af
samme type affaldsspande, venterum, skiltning mm. Derved understøttes en fælles identitet for
kundernes møde med stationerne, samt enklere vedligehold og drift.
3.
Stationsmoderniseringsplan 2017-2019
DSB har løbet i de sidste 15 år moderniseret en stor del af stationerne. Se oversigt for status og
planer i vedlagte bilag 2.
Moderniseringerne har varieret fra mindre fysisk og funktionel tilpasning af de mange små stationer
til omfattende modernisering og istandsættelser af København H og Nørreport (i samarbejde med
Københavns kommune og Banedanmark).
Derudover har DSB opgraderet DSB’s stationsfaciliteter på stationer i forbindelse med større Ba-
nedanmark arbejder, som det er sket på Lejre, Hvalsø, Vipperød og Tølløse, samt en del af de små
stationer på Vestfyn.
DSB har de sidste 5-6 år især fokuseret indsatsen på S-togsstationerne på baggrund af kundeun-
dersøgelser samt den generelle vedligeholdelsesstand. Dette fokus vil fortsætte i de kommende år.
I alle projekter indgår løsninger af tilgængelighed for handicappede, tryghed med kameraovervåg-
ning, åbne og lyse omgivelser, samt robuste løsninger både af hensyn til vedligehold og drift, og
visuelt udtryk.
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0004.png
3.1
DSB planer for større enkeltstående projekter
Østerport
Total istandsættelse og omdisponering af stationsbygningen for at sikre bedre og overskuelige
skifteforhold mellem kommende Metrostation, og for at sikre en bedre disponering af bygningen til
det kommercielle potentielle stationens og kommende kundeunderlag.
Planlagt gennemførelse i perioden 2017-2019, således at ombygningen står klar samtidig med åb-
ningen af Metrocityringen i 2019.
København H – tunnel
Istandsættelse og modernisering af passagertunnellen, som vil være en del af de kommende skifte-
muligheder mellem kommende Metrostation.
Planlagt gennemførelse i perioden 2017-2019, således at ombygningen står klar samtidig med åb-
ningen af Metrocityringen i 2019.
Køge Nord
DSB har aftalt med Banedanmark, at DSB finansierer perronudstyr, som DSB ejer i henhold til Bo-
delingen med Banedanmark. Omfanget af udstyr vil blive tilpasset stationen prognosticerede antal
daglige kunder dvs. 4.700 pr. dag.
Nørrebro
Stationen skal istandsættes og opgraderes, så den i 2019 fremstår moderniseret og indbydende
samtidig med åbningen af Metrocityringen.
Hillerød
Større tiltrængte forbedringer af kundeforhold afventer beslutning om sammenbygning af Lokalba-
nerne. I perioden vil der blive sat fokus på istandsættelse og kommerciel aktivering af hovedbyg-
ningen.
S-togstationer.
Ud over Hillerød og Nørrebro indgår følgende S-togstationer indgår i DSB’s planer i perioden 2017-
2019: Farum, Peter Bangsvej, Greve, Værløse, Buddinge, Lyngby, Virum, Bernstorffsvej, Solrød.
Køge station er under en omfattende ombygning, som følge af Køge Kyst projektet. Størstedelen
af ombygningen finansieres af projekt Køge Kyst.
Nordhavn afventer beslutning om projektet for forlængelse af perronen til Aarhusgade.
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0005.png
Kundetoiletter.
På en mindre del af DSBs stationer er der i dag toiletter. Standarden er svingende og flere af toilet-
terne står over for valget mellem en renovering eller en nedlukning.
DSB vil renovere og opgradere toiletfaciliteterne på ca. 30 større stationer. DSB planlægger endvi-
dere – i lighed med tidligere planperiode - at nedlægge toiletter på de mindste stationer. Dette vil
dog først ske i takt med at standarden hæves på de større skiftestationer samt større provinsby
stationer. Herved opnås følgende:
-
-
Et konsistent servicetilbud til kunderne, med en højere rengørings- og vedligeholdelses-
standard på større skiftestationer samt større provinsbystationer.
På sigt lavere vedligeholdelsesomkostninger som følge af en standardiseret, hærværksro-
bust løsning samt reduceret udbud på mindre stationer.
Den primære faktor for hvor der tilbydes toiletter vil være antallet af passagerer (jf. trafikkontrak-
tens afsnit 6.1.4). Konkret vil der være toilet på store stationer (stationer med over 10.000 daglige
rejsende) samt på stationer i større provinsbyer. Større provinsby defineres ud fra kategoriseringen
større end 15.000 indbyggere.
På S-banen, hvor den gennemsnitlige rejsetid er ca. 16 min, vil der være adgang til toiletter på en-
destationerne, midt på de fleste linjer samt i centrum af København.
Bortset fra København H og Aarhus H vil kundetoiletter følge konceptet, som er etableret i Køge i
2015 som er indrettet med vedligeholdelses- og rengøringsvenlige standardelementer. Vægillu-
stration er udført i helklæbende folie der løbende kan udskiftes ved hærværk eller hvis design skal
opdateres. Farvevalg er efter kundeundersøgelser af oplevet renlighed og hygiejne.
Kunden skal bruge SMS-kode for at komme på toilettet, som er HC-tilgængeligt og forsynet med
puslebord. For enkelte stationer kan det blive aktuelt at etablere en særskilt toiletunit uden for en
stationsbygning.
Ombygning af kundetoiletter på Aarhus afventer beslutning om og gennemførelse af elektrificering
af Aarhus H.
Kundetoiletterne på København H ændres ikke i perioden.
Nørreport er udstyret med kommunalt betjent kundetoilet. Odense Banegård Center er udstyret
med kundetoiletter.
Sjælland
Farum
Flintholm
Frederikssund
Hillerød
Høje Taastrup
Holbæk
Klampenborg
Køge
Fyn Jylland
Esbjerg
Fredericia
Herning
Hjørring
Holstebro
Horsens
Kolding
Middelfart
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0006.png
Københavns Hovedbanegård
Lyngby
Nykøbing Falster
Ringsted
Roskilde
Ryparken
Valby
Østerport
Nyborg
Randers
Skanderborg
Vejle
Aarhus H
Aalborg
3.2. Projekter udløst af større Banedanmark projekter, herunder nye stationer
En oversigt over disse projekter er vedlagt som bilag 3.
Aarhus H:
Afventer beslutning om løsningen konsekvenserne for kommende elektrificering, som kan inde-
bære hævning af store dele af hovedbygningen, eller sænkning af perronerne, eller anlæg af nye
perroner mellem Bruuns Bro og Frederiksbro.
Banedanmarks øvrige projekter med elektrificering af flere strækninger og nye perroner og spor
(Ny Ellebjerg og Glostrup) kan udløse behov for omdisponering, flytning og/eller fornyelse af DSB’s
stationsudstyr.
DSB er i løbende dialog med Banedanmark om disse projekter. Der er endnu ikke aftalt konkrete
løsninger og aftaler om DSB finansiering.
Det gælder også kommende nye stationer som Vinge, Favrholm (Hillerød Syd) og Døstrup.
3.3. Projekter udløst af Letbaneprojektet i København
Den kommende Letbane ved Ring 3 vil give kollektiv rejsende mulighed for at skifte til/fra S-tog
ved Lyngby, Buddinge, Herlev, Glostrup, Vallensbæk og Ishøj stationer.
DSB er i dialog med Letbanesekretariat om disse stationer. Der er endnu ikke aftalt konkrete løs-
ninger, som udløser DSB investeringer.
3.4. Projekter udløst af Letbane i Odense
Det kommende letbaneprojekt vil give skiftemuligheder mellem Letbanen og Fjern- & Regionaltog
ved Odense og Hjallese stationer.
Projektet forventes ikke at udløse DSB investeringer.
3.5. Projekter udløst af Letbane i Aarhus
DSB har indgået særskilte aftaler om Aarhus Letbanes ombygninger på og ved Aarhus.
De øvrige DSB stationer på Grenaabanen afventer afklaring om Letbanens og de respektive kom-
munes disponering af DSB ejet ejendom og stationsudstyr.
6
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
3.6. Aktivering af helt eller delvis ledige stationsbygninger
Behovet for stationsbygninger til klassiske stationsformål er løbende reduceret. DSB har derfor en
række helt eller delvis ledige stationsbygninger. Se bilag 4, som viser hvor DSB driver Billetsalg
og/eller Kort & Godt-butikker efter 7 eleven-konceptet.
DSB har i 2015 iværksat et særskilt projekt, som skal belyse mulighederne for at aktivere disse
bygninger i et lokalt forankret samarbejde på et forretningsmæssigt grundlag. Løsningen i Bram-
ming er et eksempel, som DSB vil søge at forfølge.
DSB har startet dialog med en række kommuner om muligheder for samarbejde om aktivering af
stationsbygninger.
Såfremt denne løsning ikke er realisabel inden for en kortere årrække, vil DSB tage initiativ til ned-
rivning, og erstatte bygningen med et mindre og enkelt anlæg tilpasset kundeunderlaget, som det
f.eks. er gjort i Tjæreborg, Rudme, Regstrup, Svebølle mfl.
4.
Bilag
Bilag
Bilag
Bilag
Bilag
Bilag:
1:
2:
3:
4.
5.
Segmentering og prioritering
Status over og planer for stationsmoderniseringer
Stationsrelevante tredjepartsprojekter
Kort & Godt butikker og DSB Billetsalg
Investeringsplan
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0008.png
Bilag 1. Segmentering af stationer – baggrund for
prioritering
ƒ
ƒ
DSB har
i dag
delvis ejerskab til
299
stationer. Dertil
kommer
4 nye
stationer i perioden 2017-2020
Stationerne er segmenteret i ”små”, ”mellemstore” og
”store” stationer baseret på antal daglige kunder.
Segmenteringen er baseret på Trafikstyrelsens prognose for
antal passagerer i 2017
ƒ
ƒ
ƒ
Stationerne er endvidere opdelt i ”almindelige” stationer,
der egner sig til standardløsninger, samt ”særlige ”stationer,
der helt eller delvist kræver særlige løsninger grundet
fredning mv.
Endelig defineres en gruppe stationer som ”Kommercielle”
Prioritering af indsatsen på stationerne vil benytte denne
segmentering som grundlag
Over 10.000 passagerer/dag i 2017
Små stationer (194 + 4 nye)
0 – 3.000 passagerer/dag i 2017
Mellemstore stationer (78)
3.000 – 10.000 passagerer/dag i 2017
Store stationer (26)
Almindelige
Tjæreborg
210 passagerer/dag i 2017
Fredericia
6.700 passagerer/dag i 2017
Flintholm
16.700 passagerer/dag i 2017
Antal : 134 + 4 nye
Antal: 40
Antal: 12
Særlige*
Vipperød
1.100 passagerer/dag i 2017
Rungsted Kyst
3.300 passagerer/dag i 2017
Københavns Hovedbanegaard
118.800 passagerer/dag i 2017
Antal: 60
Antal: 38
Antal: 14
* Særlige stationer:
Stationer med bevaringsværdige og/eller fredede bygninger og bygningselementer samt Københavns Hovedbanegård
og Nørreport grundet antallet af passagerer og stationernes særlige karakter.
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0009.png
Stationsmodernisering
er
ik
ss
un
ls
ty
d
kk
Eg
e
St
ed
en
al
se
Ve
ks
K
ild
ø
ed
M
al
ål
øv
H
Frederikshavn
rlø
ar
se
es
Sk
ko
ov
v
br
Ba
yn
H
gs
St
ill
et
en
er
A
rd
ød
lle
Bu
Bi
rd
dd
K
rk
en
d
il
in
er
H
ge
Va deb
ød
ol
V
te
ak
ng
ir
D
ke
ed
um
ys
So
e
se
Em
rg
en
Ly
dr
rd
ng
fr
up
i
by
ge
G
rs
en
bo
to
Be
rg
ft
rn
e
st
or
ff
sv
ej
s
Bi
b
pe
j
Ryparken
N
rg
je
e
gl
Fu
b
re
ør
k
ba
ro
Kv
is
se
l
g
ne
in
Fa
ru
m
al
Si
nd
rr
H
To
l
Vrå
Klampenborg
Ordrup
Charlottenlund
Fr
ed
Brønderslev
Ø
Ba
lle
m
ru
pa
Sk
p
rk
ov
en
lu
nd
H
e
er
H
us lev
um
Hellerup
al
Flintholm
Pe
te
r
La
Ba
ng
ng
ga
s
de
Ve
Jy
Is
lli
le
ng
v
ev
Va
ej
nl
øs
e
Aalborg
Thisted
Sjørring
Snedsted
Hørdum
Aalborg Vestby
Skalborg
Svenstrup
M
Lindholm
Svanemøllen
Nordhavn
Østerport
Nørreport
Vesterport
København H
En
gh
yb av
bø e
ls
br
o
D
n
ke
G
a
nd
l
Støvring
KB Hallen
Skørping
Bedsted Thy
Hurup Thy
Ydby
Lyngs
Uglev
Oddesund Nord
Humlum
Struer
Hjerm
Bu
r
H
Ålholm
Va
l
by
Hvidbjerg
Sk
iv
e
Hobro
øj
sl
ev
H
St
oh
ol
m
ib
o
rg
V
rs
br
o
rin
gb
ro
U
ls
tr
up
Randers
Langå
er
d
Grenaa
Bj
Holstebro
Ulfborg
ad
st
en
Hjortshøj
Ø
ge
sv
an
g
Tim
Avlum
Vildbjerg
Herning
Messecenter
H
or
g
H
Hinnerup
er
ni
Hee
Si
lk
eb
ng
En
Vestre Strandallé
et
rv
to en
ne akk
ba
H
eb
st
s
ol
Ø
hu
Sk
nd
ar
lla
A
Jy
Ry
lk
en
Ringkøbing
u
St
La
ve
n
Sv
ej
k
st
Ta rup
A as
lb tr
er up
ts
lu
Br Glo nd
øn st
db ru
yø p
s
Rø te
do r
v
H
vi re
do
vr
D
V
an e
ig
sh
er
sl
øj
ev
A
llé
l
Va
Is
H
j
di
un
ge
e
ve
nd
nd
re
ra
lu
G
St
rls
d
Ka
ie
rs
Je
l
So
y
lb e
g
Arden
Ta
a
n
av
g
dh
r
er
Sy
bj
æ
le
n
Sj
El
y
ke
N
ar
en
m
nd
Å
ed
e
ra
ih
ør
St
Fr
y
ed
k
db
Av
øn
ns
Br
le
øj
e
rd
gå ke
om ør t
Ry M sle
n
or n
H gte up
en p
Lø str ark u
tr j
ød vm Lys ve
ø
Sk Ho
rs
To
u
Tr
l
Ko
r
st
in
up
d
V
y
ib
in
V
ru
de
p
A
Regstrup
ol
Hedensted
ng
Sy
Ve
geh
us
jle
Je
Gårde
Tistrup
Sig
Varde Nord
Varde
Varde Kaserne
st
ed
Br
ør
up
Ve
je
n
lli
k
H
d
pe
Ve
jle
V
ip
rkø
v
Kn
ab
str
up
eru
p
øll
e
llø
se
Sv
eb
Guldager
or
g
re
b
ør
di
Ga
dst
H
eS
ke avdr
rup
up
nsv
ed
r
Ejb re Å
by
y
Ge
lst
ed
Aa
rup
Br
ed
Sk
alb
jer
To
Od
mm
g
en
se
e
Sy
Fru
Ho
rup
ge
lm
en
hu
str
s
up
Hj Bøg s
all
Od
es e
en
e
se
jby
ol
Gjesing
Spangsbjerg
rg
bj
e
ng
æ
Middelfart
i
ld
Ko
us
lu
nd
e
n
Lu
H
Sla
ge
lse
Tj
Ølby
Køge
Herfølge
G
ng
es
ko
v
m
in
g
So
Br
am
r
Sejstrup
Gredstedbro
Ribe Nørremark
Ribe
Hviding
Rejsby
Brøns
Es
Ringsted
Glumsø
Ko
r
La
rg
Lill
Ka
Ny
bo
Tureby
Haslev
Vojens
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Næstved
Skærbæk
Døstrup
Sdrjylland
Bredebro
Visby
Tønder Nord
Tønder
ev
Rødekro
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Lundby
Vordingborg
Kliplev
Sønderborg
Gråsten
Nørre Alslev
Eskilstrup
Ti
ng
l
Pa
db
or
g
Nykøbing Falster
Rødby Færge
Gennemførte moderniseringsprojekter.
Planlagte moderniseringsprojekter
Stationer anlagt i perioden 2000 - 2014
Gedser
April 2016.
Ø
Fredericia
re
st
Tå ad
Ka rnb
st y
ru
p
Jyd
m
Ve
b
g
in
rd
Bo
m k
t
as eru par
Ik
m er
t
am n
H Ce
rk
Bi
Helsingør
Snekkersten
Espergærde
Humlebæk
Nivå
Kokkedal
Rungsted Kyst
Vedbæk
Skodsborg
Klampenborg
Hellerup
Østerport
Nørreport
København H
l
Va
p
ru
by
e
a
Ta
H
øj
H
ør
Lem
Skjern
Bo
ni
rd
ds
Sk
d
an
ng
Ki
k
ol
Tr
er
bo
rg
Tarm
Brande
Thyregod
Give
dh
e
ed
rr
Ølgod
is
H
or
n
se
s
e
ild
sk
Ro jre
Le
ø
ls
va
st
Kalundborg
Brejning
Børkop
ov
ul
Ta
H
e
us
eh
ed er
H
n
ro
ek
Tr
V
y
ib
.
Sj
p
ru
Bo
ne
rs
de
v
ko
dr
m
Va
up
ng
H
m
ol
up
tr
ls
d
O
or
e-
N
d
ve
N
æ
st
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0010.png
Stationsrelevante tredje parts projekter
V
in
ge Fr
e
(Å de
bn ri
e ks
G
l. Øl r 2 sun
To st 01 d
ft yk 9)
eg k
St
år e
en
d
se
Ve
K
ks
ild
ø
ed
M
al
ål
øv
H
Frederikshavn
rlø
ar
se
es
Sk
ko
ov
Ba
v
br
gs
yn
H
St
H il
et
en
A ille lerø
rd
lle r d
Bu
Bi
rø ød
rd
dd
K
rk
d S
en
ild
in
yd
er
H
ge
eb
Va
ød
ol
V
te
ak
ng
bn
ir
D
ke
ed
um
ys
er
So
e
se
Em
20
rg
en
22
dr
rd
fr
)
up
Ly
i
ng
ge
by
G
rs
en
bo
to
Be
rg
ft
rn
e
st
or
ff
sv
ej
s
Bi
b
pe
j
Ryparken
N
rg
je
e
gl
Fu
b
re
ør
Kv
is
se
l
g
ne
in
Fa
ru
m
rr
al
Si
nd
H
To
l
Vrå
Klampenborg
Ordrup
Charlottenlund
Brønderslev
Ba
lle
m
ru
pa
Sk
p
rk
ov
en
lu
nd
H
e
er
H
us lev
um
Hellerup
al
Flintholm
Pe
te
r
La
Ba
ng
ng
ga
s
de
Ve
Jy
Is
lli
le
ng
v
ev
Va
ej
nl
øs
e
Lindholm
Aalborg Vestby
Aalborg
Thisted
Sjørring
Snedsted
Støvring
Hørdum
Skørping
Bedsted Thy
Hurup Thy
Ydby
Lyngs
Skalborg
Svenstrup
Svanemøllen
Nordhavn
Østerport
Nørreport
Vesterport
København H
M
k
ba
a
nd
ro
n
ke
KB Hallen
Ålholm
Sk
iv
e
Uglev
Oddesund Nord
Humlum
Struer
Hjerm
Bu
r
Hobro
øj
sl
ev
H
St
oh
ol
m
V
ib
o
rg
rs
br
o
ro
gb
tr
u
p
Randers
rin
ls
d
Bj
Langå
er
Grenaa
U
Holstebro
r2
01
6)
Ulfborg
Tim
Avlum
Vildbjerg
Hee
Herning
Messecenter
Ringkøbing
u
St
G
ad
st
en
Hjortshøj
up
er
ni
b
ng
ne
ge
sv
an
g
H
H
øj
e
Hvidbjerg
or
g
Hinnerup
ød
Si
lk
eb
st
r
H
En
Vestre Strandallé
et
rv
to en
ne kk
ba eba
st
l
Ø ko
S
La
ve
n
Ry
k
Sv
ej
st
Ta rup
a
A
lb st
er ru
ts p
lu
Br Glo nd
øn st
db ru
yø p
Rø ste
do r
H vr
e
vi
do
vr
D
V
an e
ig
er
sh
sl
øj
ev
A
llé
Arden
Ta
a
Va
Ca lby
r
En lsb
e
D gha rg
yb
ve (2
01
ls
6)
br
o
G
l
n
av
g
dh
r
er
Sy
bj
æ
le
n
Sj
El
y
ke
N
ar
en
m
nd
Å
ed
e
ra
ih
ør
St
Fr
y
ed
k
db
Av
øn
ns
Br
lle
j
Va
ge
Is
di
)
un
18
H
e
20
ve
nd
nd
re
er
ra
lu
G
bn
St
rls
d
Ka
lrø
rd
So sie No
r
Je ge
Kø y
lb e
g
V
in
ru
de
p
rd
gå e
k
om ør let
M
Ry
ns
or n
H gte p
en
rk p
ru
st ma tru j
ød ov Lys ve
ø
H
Sk
rs
To
u
Tr
l
Ko
lk
en
A
Regstrup
k
Hedensted
ng
us
le
Ve
Syg
eh
jle
Je
ol
H
d
lli
pe
V
ip
Ve
j
rkø
v
Kn
ab
str
up
eru
p
lle
Sv
eb
ø
llø
Ga
dst
H
eS
ke avdr
rup
up
nsv
ed
st
ed
or
g
Ejb rre Å
by
Ge
y
lst
ed
Aa
rup
Br
ed
Sk
alb
jer
To
Od
mm
g
en
se
e
Ho
rup
Fru Syg
lm
eh
en
str
us
sB
up
Hj
all øge
es
e
Od
en
se
jby
Guldager
Gjesing
Spangsbjerg
æ
ng
Br
ør
u
re
b
ol
p
ør
di
n
Ve
je
Middelfart
l
Ko
n
Lu
de
H
Sla
ge
lse
m
in
g
ng
es
ko
v
us
lun
So
Ølby
Køge Nord (Åbner 2018)
Køge
Herfølge
Tj
G
Br
am
er
g
r
Sejstrup
Gredstedbro
Ribe Nørremark
Ribe
Hviding
Rejsby
Brøns
Skærbæk
Døstrup
Sdrjylland
Bredebro
Rødekro
Vojens
Ringsted
Glumsø
Ka
La
Ko
r
bj
rg
Lill
Ny
bo
Tureby
Haslev
Es
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Næstved
Lundby
Visby
Tønder
Tønder Nord
Vordingborg
Kliplev
ng
l
Sønderborg
Gråsten
Ti
ev
Nørre Alslev
Eskilstrup
Pa
db
or
g
Nykøbing Falster
Rødby Færge
Igangværende og kommende bane-, elektrificering-
og hastighedsopgraderingsprojekt.
Kommende Letbane / Metrostationer
Igangværende, planlagte og eventuelt kommende
større byudviklings- og terminalprojekter.
Togfonden (*) - Stationer omfattet af kommende elektrificering
og hastighedsopgradering.
Togfonden (*) - Timemodelbyer.
Gedser
(*) En moderne jernbane - udmøntning af togfonden dk (14. januar 2014)
(*) Udmøntningen af togfond omfatter også hastighedsopgradering af regionaltogsstrækninger
i Jylland og på Sjælland.
April 2016.
Ø
Fredericia
re
st
Tå ad
Ka rnb
st y
ru
p
Jyd
se
m
Ve
b
r
st
in
d
up
Ø
g
in
rd
Bo
t
rk
um a
as
Ik
er rp
m nte
am e
H kC
r
Bi
V
y
ib
H
ør
Helsingør
Snekkersten
Espergærde
Humlebæk
Nivå
Kokkedal
Rungsted Kyst
Vedbæk
Skodsborg
Klampenborg
H
øj
nd
lla
Jy
A
Lem
ol
Tr
ni
rd
ds
Sk
h
ar
ng
Ki
k
d
an
er
bo
us
H
Skjern
Bo
rg
Tarm
Brande
Thyregod
Give
e
dh
de
Gårde
Tistrup
Sig
Varde Nord
Varde
Varde Kaserne
rr
Ølgod
is
H
or
n
se
s
e
a
Ta
e
ild
sk
Ro jre
Le
ø
ls
va
l
Va
Kalundborg
Brejning
Børkop
ov
ul
Ta
di
Hellerup
Østerport
Nørreport
København H
st
ru
p
by
H
e
en
us
eh r
ed e
H ron
ek
Tr
V
y
ib
.
Sj
p
ru
Bo
rs
de
v
ko
dr
m
Va
up
ng
H
ol
e-
m
ls
O
tr
up
N
d
or
N
æ
st
d
ve
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0011.png
DSB billetsalg og 7/11 kiosker
er
ik
ss
Ø
un
ls
l.
d
ty
To
kk
ft
eg
e
St
år
en
d
se
Ve
K
ks
ild
ø
ed
M
al
ål
øv
H
Frederikshavn
rlø
ar
se
es
Sk
ko
ov
Ba
v
br
gs
yn
H
St
ill
et
en
er
A
rd
Bu
ød
lle
Bi
dd
rd
K
rk
d
en
in
il
er
H
ge
Va deb
ød
ol
V
te
ak
ng
ir
D
ke
um
ed
ys
So
e
se
Em
rg
Ly
en
dr
ng
rd
fr
up
i
by
ge
G
rs
en
bo
to
Be
rg
ft
rn
e
st
or
ff
sv
ej
s
Bi
b
pe
j
Ryparken
N
rg
je
e
gl
Fu
b
re
ør
k
ba
ro
Kv
is
se
l
in
ne
g
H
Si
Fa
ru
m
al
nd
rr
To
l
Vrå
Klampenborg
Ordrup
Charlottenlund
G
Brønderslev
Fr
ed
Ba
lle
ru
pa
Sk
p
rk
ov
en
lu
nd
H
e
er
H
us lev
um
Hellerup
al
m
Flintholm
Pe
te
r
La
Ba
ng
ng
ga
s
de
Ve
Jy
Is
lli
le
ng
v
ev
Va
ej
nl
øs
e
Aalborg
Thisted
Sjørring
Snedsted
Lindholm
Aalborg Vestby
Skalborg
Svenstrup
Svanemøllen
Nordhavn
Østerport
Nørreport
Vesterport
København H
M
n
ke
G
a
nd
l
Støvring
Hørdum
Skørping
Bedsted Thy
Hurup Thy
Ydby
Lyngs
Hvidbjerg
Uglev
Oddesund Nord
Humlum
Struer
Hjerm
Bu
r
KB Hallen
Ålholm
Hobro
Sk
iv
e
øj
sl
ev
H
St
oh
ol
m
ib
o
rg
V
rs
br
o
gb
tr
u
Randers
Langå
ro
p
rin
ls
er
d
Grenaa
U
Holstebro
Ulfborg
Bj
ad
st
en
Hjortshøj
Tim
Avlum
ge
sv
an
g
rg
lk
eb
o
H
ng
Si
H
er
ni
Hee
Herning Messecenter
Ringkøbing
u
St
En
Vildbjerg
Hinnerup
Vestre Strandallé
et
rv n
to ke
ne ak
ba eb H
st
s
ol
Ø
nd
Sk rhu
a
lla
A
Jy
k
La
ve
n
Sv
ej
st
r
Ta up
as
A
lb
er tru
ts p
lu
Br Gl nd
os
øn
db tru
yø p
Rø ste
do r
H vr
e
vi
do
vr
D
V
an e
ig
er
sh
sl
øj
ev
A
llé
Arden
Ta
a
H
øj
e
Va
lb
En y
gh
av
D
e
yb
ls
br
o
n
av
g
dh
r
er
Sy
bj
æ
le
n
Sj
El
y
ke
N
ar
en
m
Å
ed
nd
e
ih
ra
ør
Fr
St
ed
y
k
Av
db bæ
øn
ns
Br
le
V
d
in
er
up
l
Va
rd
gå e
om ørk t
Ry M sle
n
or n
n
H gte up
ke p
tr
ar ru
Lø ds
m st ej
ø
ov Ly øv
Sk
H
rs
To
Is
u
Tr
lk
en
Ry
A
Regstrup
k
Sy
Ve
geh
us
jle
d
ng
Tistrup
Je
ol
H
lli
pe
Ve
jle
V
ip
sle
v
up
Ga
dst
H
ke avdr
rup
nsv
u
ed p
rg
N
Ejb ørre
y
Åb
Ge
y
lst
ed
Aa
rup
Br
e
Sk d
alb
jer
To
Od
mm
g
en
se
e
Ho
rup
Fru Syg
lm
eh
en
str
u
s
up
Hj Bøg s
all
e
Od
es
en
e
se
jby
æ
re
bo
ng
Gjesing
Spangsbjerg
rg
bj
e
ol
st
ed
Br
ør
up
Ve
je
n
Guldager
T
aulov
ør
di
H
Middelfart
de
Sla
ge
lse
Tj
Ølby
Køge
Herfølge
G
g
Lunderskov
Sejstrup
Gredstedbro
Ribe Nørremark
Ribe
Hviding
Rejsby
Brøns
Skærbæk
Døstrup
Bredebro
Vojens
Vamdrup
ng
es
ko
v
us
lun
So
in
Br
am
m
Ka
La
Ko
r
rg
bo
Glumsø
Ny
Haslev
H
Årslev
Pederstrup
Ringe
Rudme
Kværndrup
Stenstrup
Stenstrup Syd
Svendborg Vest
Svendborg
Næstved
Lundby
Rødekro
Visby
Tønder
Tønder Nord
Vordingborg
ng
le
v
Kliplev
Sønderborg
Gråsten
Nørre Alslev
Eskilstrup
Ti
Pa
db
or
g
Nykøbing Falster
Rødby Færge
DSB billetsalg.
billetsalg
DSB 7/11 kiosk.
Gedser
Lill
eS
Es
r
Ringsted
Tureby
Marts 2016
Ø
Fredericia
re
s
Tå tad
Ka rnb
st y
ru
p
Sv
eb
Jyd
Kn
a
Varde Nord
Varde
Varde Kaserne
eru
p
rkø
v
bst
r
øll
e
r
m
Ve
b
H
l
Ko
in
d
j
un
r
st
up
ge
di
e
ve
nd
nd
re
G
ra
lu
St
rls
d
Ka
lrø
So
ie
rs
Je
y
lb
Ø
ge
H
g
in
rd
Bo
t
rk
as
um a
Ik
er rp
m nte
am e
H kC
r
Bi
ør
ni
ng
y
ib
V
Helsingør
Snekkersten
Espergærde
Humlebæk
Nivå
Kokkedal
Rungsted Kyst
Lem
ol
Tr
rd
ds
an
Sk
Ki
k
rb
de
Skjern
Bo
g
or
Tarm
Brande
Thyregod
Give
Horsens
e
dh
de
Ølgod
Gårde
Sig
rr
is
Vedbæk
Skodsborg
Klampenborg
Hellerup
Østerport
Nørreport
København H
l
Va
st
p
ru
by
e
a
Ta
H
Hedensted
Kalundborg
Brejning
Børkop
øj
e
ild
sk
Ro jre
Le
ø
ls
va
H
en
us
eh er
ed
H ron
ek
Tr
Tølløse
V
y
ib
e
i
ld
Ko
ng
Sj
.
ru
Bo
p
N
up
tr
ls
d
O
or
e-
N
m
d
ol
ve
st
æ
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 372: DSB plan for stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019, fra transport- og bygningsministeren
1661942_0012.png
Bilag 5:
Overslag over DSB Investeringer i Stationsmoderniseringer i perioden 2017-2019.
Mio. kr. eks. moms. Prisniveau 2016
-
-
Beløbene nedenfor er overslag og er varslet, men foreligger ikke med endeligt godkendte budgetter.
Gennemførelsestidspunktet og økonomi er usikker især i forhold til projekter udløst af 3. mand.
Derfor er der ikke angivet DSB’s eventuelle økonomiske bidrag, som måtte blive aftalt ifm de
forskellige 3, mandsprojekter.
Kun større enkeltstående projekter styret af DSB er oplistet, øvrige er samlet under
stationsmoderniseringer i øvrigt.
-
Station
DSB styrede projekter
Østerport
København H – tunnel
Køge Nord
Nørrebro
Hillerød
Kundetoiletter på 30 stationer
DSB stationsmoderniseringer i
øvrigt
Aktivering af ledige
stationsbygninger eller
nedrivning
3. mandsprojekter
Projekter udløst af
Banedanmark projekter,
herunder nye stationer
Farvholm
Projekter udløst af Letbane
Ring 3
Projekter udløst af Odense
Letbane
Projekter udløst af Aarhus
Letbane
2017
25
3
5
5
10
30
5
2018
40
2
15
10
15
5
30
10
2019
20
5
30
10