Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 371
Offentligt
1661813_0001.png
Dato
Sagsbehandler
Mail
Telefon
Dokument
Side
23. august 2016
Jens Pedersen
[email protected]
+45 7244 3487
15/17393
1/3
Status: Renere toiletter på bemandede
rastepladser
Baggrund
Vejdirektoratet har ultimo 2015 udarbejdet en handlingsplan for at sikre en forbedring af toiletforholde-
ne, herunder rengøringsstandarden, på de bemandede rastepladser. Handlingsplanen indeholder
følgende indsatsområder:
Rutinemæssige kontrolbesøg udført af faglig kompetent privat virksomhed
Smiley-ordning (kendes fra blandt andet Ikea og Elgiganten), hvor der monteres enheder, hvor de
besøgende ved tryk på en knap (fire niveauer af smileys fra glad til sur) kan tilkendegive tilfreds-
hed/utilfredshed med toiletforholdene og rengøringsstandarden
De halvårlige brugertilfredshedsundersøgelser, hvor der bl.a. spørges ind til tilfredsheden med
toiletforholdene på rastepladserne, offentliggøres på Vejdirektoratets hjemmeside
Herudover er der i foråret 2016 åbnet mulighed for, at der kan indføres betalingstoiletter på bemande-
de rastepladser, dvs. infoterier og serviceanlæg.
Status på handlingsplanens indsatsområder
Rutinemæssige kontrolbesøg
Der er fra januar 2016 igangsat tilbagevendende kontrolbesøg af toiletstandarden på de bemandede
rastepladser. Kontrolbesøgene gennemføres af en privat konsulentvirksomhed, som i samråd med
Vejdirektoratet har udarbejdet et koncept for kontrolbesøgene.
Der måles på ren- og vedligehold af syv elementer (store flader, herunder gulv, loft og vægge samt
udvalgte udstyrsdele, herunder sæbedispenser og håndvaske m.m.). For hvert element tildeles karak-
terer på en skala fra 1 til 6, hvor 6 er bedst jævnfør karakterskalaen nedenfor:
6. Ingen mangler (meget tilfredsstillende)
5. Enkelte mangler (tilfredsstillende)
4. Flere mangler (mindre tilfredsstillende)
3. En del mangler (ikke tilfredsstillende)
2. Meget mangelfuld (uacceptabelt)
1. Helt uacceptabelt
På baggrund af ovennævnte vurdering af hvert enkelt element er der defineret minimums-
krav/karakterer for det samlede ren- og vedligeholdelsesniveau som
”tilfredsstillende”
henholdsvis
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
Telefon +45 7244 3333
[email protected]
vejdirektoratet.dk
SE 60729018
EAN 5798000893450
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 371: Status på Vejdirektoratets handlingsplan for bedre toiletforhold på bemandede rastepladser m.v., fra transport- og bygningsministeren
1661813_0002.png
”ikke tilfredsstillende”.
Ved særlige grove tilfælde (ved vurderingen
”ikke tilfredsstillende)”
vil Vejdirek-
toratet anvende aftalegrundlagets muligheder for at udstede bod.
Denne mulighed er konkretiseret i en allonge, som i øjeblikket ligger til underskrift hos en række infote-
riaejere, mens der for så vidt angår serviceanlæggene henvises til det generelle aftalegrundlag, der
giver Vejdirektoratet mulighed for at udstede bod i tilfælde af ”misligholdelse af kontrakten”.
Ved hvert kontrolbesøg udarbejdes en besøgsrapport, hvoraf karaktererne for de enkelte elementer
fremgår. Besøgsrapporten leveres digitalt og sendes direkte til både koncessionshaveren/ejeren af de
enkelte steder og Vejdirektoratet. For hvert besøg udarbejdes en gennemsnitskarakter, der er be-
stemmende for, om de definerede minimumkrav overholdes. Vejdirektoratet modtager løbende over-
sigtsrapporter, der viser alle resultaterne/gennemsnitskarakteren på landsplan og udviklingen over tid.
Rapporterne for maj, juni og juli 2016 viser, at niveauet for henholdsvis rengøring og vedligehold ligger
på et acceptabelt niveau.
Det konstateres, at der er tale om en opadgående tendens i karaktergivningen af rengøringsforholde-
ne siden starten af kontrolbesøgene.
De steder, hvor vedligeholdelsesniveauet vurderes mindre godt, hænger i mange tilfælde sammen
med ældre bygninger, hvor det er svært at hæve niveauet uden en mere omfattende renovering.
Smiley-ordning
Der er etableret et system, hvor brugerne ved tryk på en knap (4 niveauer af glad eller sur smiley)
udenfor toiletfaciliteterne løbende kan tilkendegive deres tilfredshed/utilfredshed med toiletforhold og
rengøringsstandard, i første omgang som en forsøgsordning. Resultaterne fra ordningen vil løbende
tilgå den enkelte koncessionshaver og Vejdirektoratet.
Ordningen forventes at have en både støttende og forpligtende effekt på koncessionshavernes tilgang
til rengøring og vedligehold af toiletfaciliteter i tilknytning til deres respektive forretninger. Vejdirektora-
tet vil kunne bruge resultaterne til opfølgning overfor koncessionshaverne, hvad angår rengøringstan-
dard mv. på stedet.
Opsætning af smileystanderne er i første omgang udrullet på serviceanlæggene. En besøgsrunde
gennemført i juni 2016 viste, at næsten alle serviceanlæg anvender oplysningerne/data fra smiley-
standeren i den daglige rutine i forbindelse med renholdningen af toiletterne.
Samlet set viser resultaterne fra smiley-ordningen for juni måned, at 72 % af de responsgivende toi-
letbrugere enten er tilfredse eller meget tilfredse med toiletforholdene, og at 28 % er enten utilfredse
eller meget utilfredse med toiletforholdene. I den efterfølgende ferieperiode, der samtidig er perioden
hvor der er spidsbelastning på rastepladserne, er der målt en mindre nedgang i tilfredsheden. Vejdi-
rektoratet tilskriver denne udvikling det ekstra pres, der er på toiletterne i sommerferieugerne.
Smileystandere er på nuværende tidspunkt ikke installeret på infoterierne.
Resultater fra brugerundersøgelserne på Vejdirektoratets hjemmeside
2
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 371: Status på Vejdirektoratets handlingsplan for bedre toiletforhold på bemandede rastepladser m.v., fra transport- og bygningsministeren
1661813_0003.png
Vejdirektoratet har siden begyndelsen af 2016 offentliggjort resultater fra de halvårlige brugertilfreds-
hedsundersøgelser, som indeholder oplysninger om rastepladser og toiletforhold, på hjemmesiden
Vejdirektoratet.dk. Resultaterne af vinterundersøgelsen fra foråret 2016 er tilgængelige.
Indførelse af betalingstoiletter
De første betalingstoiletfaciliteter langs motorvejsnettet blev taget i brug ultimo juli 2016 på Infoteria
Hylkedal Vest ved Kolding. Der betales 5 kr. for at få adgang til toiletterne. Brugerne har mulighed for
at få 2,50 kr. refunderet ved køb i cafeteriet.
Efterfølgende har endnu et infoteria taget betalingstoiletter i brug og yderligere et par infoterier plan-
lægger at etablere betalingstoiletter.
I forbindelse med indførelsen af betalingstoiletter er der udarbejdet en allonge til de gældende kon-
trakter mellem Vejdirektoratet og den enkelte koncessionshaver, som formaliserer de gensidige for-
ventninger bl.a. til et højere niveau af rengøring og vedligehold af betalingstoiletterne.
Der er på nuværende tidspunkt ikke igangsat etablering af betalingstoiletter på serviceanlæg langs
motorvejsnettet.
3