Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 367
Offentligt
1660327_0001.png
Sjælland samles i ét stort
pendlingsområde
Movia Design/M. Malling 05.16. Fotos: ©Movia/ Ulrik Jantzen DSB/René Starndbygaard Metroselskabet/ Peter Sørensen
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 367: Pjecen Sjælland samles i ét stort pend-lingsområde udarbejdet af Movia, DSB og Metroselskabet, fra transport- og bygningsministeren
1660327_0002.png
Sjælland samles i ét stort pendlingsområde
Takst Sjælland 16 er navnet på en af de største reformer af priserne i den kol-
lektive transport siden 1970’erne. I dag er der fire forskellige takstsystemer
på Sjælland. Med reformen bliver der ét fælles takstsystem med ens rejse-
regler og logisk prissætning mellem enkeltbillet, rejsekort, og periodekort.
Med reformen kan passagererne have tillid til, at rejsekortet altid er billigst,
med mindre man rejser 26 gange på en måned på samme strækning – så kan
et periodekort være billigere. Alle billettyper kan fortsat bruges i bus, tog og
metro.
Takst Sjælland 16 tager afsæt i et lokal- og regionalpolitisk ønske om at
samle Sjælland i ét takstområde. Reformen gennemføres i tæt samarbejde
mellem DSB, Metroselskabet og Movia og har opbakning fra et bredt flertal af
Folketingets transportordførere. Når reformen er fuldt implementeret, udgør
Sjælland ét stort pendlingsområde dækkende 70 pct. af alle rejser i den kol-
lektive transport i Danmark.
Med Takst Sjælland 16 har trafikselskaberne og politikerne svaret effektivt
på Statsrevisorernes kritik af uigennemskuelige takster og fundet sammen
om en løsning, som sikrer gennemsigtige priser og ens rejseregler på hele
Sjælland på en enkel, tryg, økonomisk og effektiv måde.
Det har længe været efterspurgt af brugerne af den kollektive trafik.
nemsigtige priser for enkeltbillet, rejsekort og periodekort – fremover er
rejsekortet altid billigere end enkeltbilletten, og også billigere end periode-
kortet, med mindre man rejser 26 gange på en måned på samme strækning
– så kan et periodekort være billigere. Det vil ikke længere kunne betale sig
at købe en billet fra Københavns Hovedbanegård til Tølløse, når man kun skal
til Roskilde. Og det er slut med forskellige rabatter. Nu gælder én rabat: off
peak rabatten på 20 pct. uden for myldretiden, som nu dækker alle rejsekort
rejser på hele Sjælland.
En så betydelig forenkling kan kun lade sig gøre, fordi priserne for enkeltbil-
letter, rejsekort og periodekort er lagt fast efter entydige principper i en så-
kaldt endelig takstrække, som er tiltrådt af alle parterne bag reformen. Det
er også fundamentet for at kunne kommunikere tydeligt til kunderne, hvilken
billettype, der er billigst, hvornår.
Takst Sjælland 2016
Kr. pr.
zonelængde
200
150
100
50
96 pct. af kunderne berøres ikke
Selvom fire takstsystemer erstattes af ét, er det lykkedes at sikre, at hele 96
pct. af alle rejser enten vil opleve lavere priser eller en prisstigning på højst
5 pct. 2 pct. får en prisstigning på 5-15 pct., mens 2 pct. oplever en prisstig-
ning på over 15 pct.
Takstreformen er provenuneutral for DSB, Metroselskabet og Movia.
0
5
10
Zoner
Enkeltbillet
Rejsekort
Periodekort
15
20
25
Off peak rabat udvides til alle rejsekortrejser på Sjælland
Gennemskuelige priser i den kollektive transport
Med Takst Sjælland 16 er der skabt enkelhed i prissætningen – det gør den
samlede kollektive trafik på Sjælland mere attraktiv: Det er slut med uigen-
Med Takst Sjælland 16 er det blevet lettere for passagererne i den kollektive
transport at få gavn af off peak rabatten. Off peak rabatten er en del af en
politisk aftale mellem Folketingets partier og indebærer, at man uden for
myldretiden kan rejse 20 pct. billigere på rejsekort, end man ellers ville have
2
3
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 367: Pjecen Sjælland samles i ét stort pend-lingsområde udarbejdet af Movia, DSB og Metroselskabet, fra transport- og bygningsministeren
1660327_0003.png
kunnet. På hverdage gives off peak rabat fra kl. 11.00-13.00 og kl. 18.00-07.00.
I weekender og helligdage gives der off peak rabat hele døgnet.
Før gjaldt off peak rabatten kun inden for ét takstområde, men ikke for rejser
på tværs af takstområder. Med Takst Sjælland udvides off peak rabatten til at
gælde alle rejsekortrejser på hele Sjælland.
Det har ligget parterne bag reformen på sinde at reducere prisstigningen for
pendlerne i Hovedstadsområdet mest muligt. Pendlerne på de lange rejser
(10-14 zoner) fra Nordsjælland til København får prisstigninger. Det gør de
rejsende fra Stevns til København også. Fra Helsingør stiger prisen for et
periodekort med 5 kr. om dagen og fra Hundested med 11 kr. om dagen. Fra
Stevns til København stiger prisen med 33 kr. om dagen.
De lange lejlighedsvise rejser rammes også. Fritidsrejsende får rabat ved brug
af rejsekort fremfor ved køb af enkeltbillet og kan få off peak rabat. Til gen-
gæld må de betale for hele rejsen. Fra København til Helsingør stiger rejse-
kortprisen derfor fra 49 til 65 kr. og til Hundested til 73 kr.
De lange rejser bliver dyrere i Hovedstadsområdet
Hovedstadsområdet er den del af Sjælland, hvor der afvikles flest rejser –
285 mio. årligt. Med reformen er priserne i Syd- og Vestsjælland og på tværs
af takstområderne tilpasset priserne i Hovedstadsområdet.
I mange år har de rejsende i Hovedstadsområdet haft fordel af princippet om,
at man maksimalt skal betale for ni zoner, selvom man rejser meget længere
(alle zoners-princippet). Den fordel kan ikke opretholdes, når Sjælland bliver
et sammenhængende prisområde, for så ville man kunne rejse de 28 zoner fra
Helsingør til Nakskov for ni zoners pris. Det bliver derfor dyrere at rejse langt
i Hovedstadsområdet både for pendlere og fritidsrejsende. Til gengæld bliver
det billigere at pendle ind mod København fra Syd- og Vestsjælland. Ca. 8 pct.
af rejserne i Hovedstadsområdet foretages i dag som alle-zoners rejser.
Få ændringer i Vestsjælland, men prisen stiger på de korte rejser
I Vestsjælland afskaffes alle zoners princippet også, men konsekvenserne
for passagererne er betydeligt mindre end i Hovedstadsområdet. Blot 5 pct.
af rejserne i Vestsjælland foretages i dag som alle-zoners rejser.
Den væsentligste ændring i Vestsjælland er, at prisen på de korte rejsekort-
rejser på 2 og 3 zoner stiger mellem 1-2 kr. pr. rejse. Til gengæld reduceres
rejsekortprisen for rejser på 5-9 zoner med mellem 0,75 og 3,75 kr. Det er
en konsekvens af, at prisniveauet i Vestsjælland harmoniseres til priserne
i Hovedstadsområdet.
De fleste ændringer sker i Sydsjælland og på Lolland-Falster
Sydsjælland og Lolland-Falster er det område, hvor der sker flest ændringer
som følge af takstreformen. I dette område er zonerne i dag store, og prisen
per zone også højere end på resten af Sjælland. Med reformen reduceres
prisen per zone og zonerne får samme størrelse som i Vestsjælland. Det be-
tyder, at antallet af zoner ændres fra 52 til 63 zoner. Mange rejsende får det
billigere, fordi prisen per zone er mindre. Men mange vil også opleve stigende
priser, fordi de nu skal rejse gennem flere zoner.
I Sydsjælland indføres periodekort og pensionistkort på linje med det, der
gælder i dag i Hovedstadsområdet og i Vestsjælland. Periodekort vil blive
solgt enten som rejsekort eller i DOTs webshop.
4
5
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 367: Pjecen Sjælland samles i ét stort pend-lingsområde udarbejdet af Movia, DSB og Metroselskabet, fra transport- og bygningsministeren
1660327_0004.png
Mængderabatten og kundetyperabat på rejsekortet afskaffes til fordel for en
fast, høj rabat på alle rejsekortrejser i forhold til enkeltbilletten.
I runde tal vil knap to tredjedel af rejserne på Sydsjælland opleve prisfald
eller prisstigninger på op til højst 5 pct. En tredjedel af alle rejser vil opleve
prisstigninger på mere end 5 pct., som følge af de mange ændringer.
Movia er i tæt dialog med kommunerne og regionen i Sydsjælland om takstre-
formen og dens konsekvenser for borgerne. Og i den informationskampagne,
som trafikselskaberne tilrettelægger i fællesskab, gøres der særligt meget
ud af god information til borgerne i Sydsjælland.
rejser internt på Sjælland. I stedet kan unge med ungdomskort købe børne-
billet til rejser på tværs af de gamle takstområder på Sjælland.
Den særlige rejsekortrabat for unge fjernes også for rejser internt på Sjæl-
land. Prisen for de unge vil dog være nogenlunde uændret. Det skyldes, at
priserne på rejsekort sænkes generelt i forbindelse med gennemførelsen af
Takst Sjælland 16 i forhold til det nugældende prisniveau for samme rejser.
For pensionister vil gælde, at den særlige pensionistrabat på rejsekortet af-
skaffes – til gengæld får pensionister samme rabat på rejsekortrejser i for-
hold til enkeltbilletter som alle andre rejsende i den kollektive transport.
Rabatten i forhold til enkeltbilletten udgør 25 – 40 pct.
Herudover vil pensionister fortsat kunne købe 65-billetter med 25 pct. pensi-
onistrabat på lange enkeltbilletrejser (mere end 8 zoner), mens billigdagene,
hvor pensionister får 50 pct. rabat på enkeltbilletter på rejser på tværs af
takstområder, bortfalder.
Enklere rabatter på rejser i DSBs takstsæt
DSBs takstsæt omfatter rejser på tværs af takstområderne i Hovedstaden,
Syd- og Vestsjælland. Her byder gennemførelsen af Takst Sjælland 16 også
på ændringer for nogle passagerer. Mængderabatten bortfalder, ligesom pen-
sionist- og ungerabatten på rejsekortet bortfalder. Til gengæld udvides off
peak rabatten til at gælde alle rejser på hele Sjælland, og der gives fast, høj
rabat på rejsekortet.
84 pct. af rejserne på DSBs nuværende takstsæt vil opleve faldende eller
uændrede priser (+/- 5 pct.) ved reformens gennemførelse. 16 pct. af
rejserne bliver mere end 5 pct. dyrere.
Men de rejsende på DSBs tidligere takstsæt får som alle andre gavn af, at
rejsekortet altid er billigere end enkeltbilletten.
Hvordan berøres prisen på rejser i de gamle takstsystemer?
Andel af rejser procent
H
Prisfald over 15%
Prisfald mellem 5-15%
Uændret (+/- 5%)
Prisstigning mellem 5-15%
0
<1
97
1
<1
100
V
0
0
80
20
0
100
S
15
12
37
23
15
100
DSB
35
16
33
5
11
100
Sjælland
1
1
93
2
2
100
Særlige aldersrabatter i overgangsfase
Der er tre typer af aldersrabatter: børnerabat, ungdomsrabat og pensionist-
rabat. Rabatordningerne påvirkes forskelligt af Takst Sjælland 16 og er ikke
alle en del af den fulde harmonisering i første fase. Børnerabatter fortsætter
uændret.
For så vidt angår ungdomsrabatter, fortsætter ungdomskortet uændret selv-
om Sjælland samles i ét stort pendlingsområde. Ung-billetten, som kan købes
af indehavere af Ungdomskort, DSB WildCard eller Arriva Ung udfases for
Prisstigning over 15%
I alt
NB: Afrundinger bevirker, at tal ikke summer til 100
Reformens succes afhænger af god implementering
Konsulentvirksomheden Gartner har for Transport- og Bygningsministeriet
foretaget en IT-teknisk gennemgang af DSBs, Metroselskabets, Rejsekortsel-
skabets og Movias billet- og salgssystemer. Det skal sikres, at kunderne kan
6
7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 367: Pjecen Sjælland samles i ét stort pend-lingsområde udarbejdet af Movia, DSB og Metroselskabet, fra transport- og bygningsministeren
1660327_0005.png
købe de nødvendige billetter, når Takst Sjælland 16 træder i kraft. Rejsekort-
teknologien er robust og understøtter takstreformen fuldt ud.
Det er væsentligt, for reformen forventes at føre til øget brug af rejsekortet
i den kollektive transport, fordi Takst Sjælland 16 indebærer, at rejsekortet
bliver væsentlig billigere end en enkeltbillet, og fordi der indføres et periode-
kort på rejsekortet i efteråret 2016. Det betyder, at pendlerne, som bruger
den kollektive transport mest, også får glæde af den teknologi, som bedst
understøtter takstreformen.
De fleste af trafikselskabernes øvrige billet- og salgssystemer kan også
bringes til at understøtte Takst Sjælland 16 i løbet af 2016. Dog vil DSBs og
Movias salgssteder ikke længere kunne udstede periodekort til rejser på ni
zoner og derover. Det er heller ikke afklaret, om mobilperiodekortet vil kunne
anvendes til lange rejser på mere end 9 zoner. Pendlerne på lange rejser skal
derfor enten bruge rejsekort som periodekort, eller købe pap-periodekort på
DOTs webshop.
billetform, som efter reformen konkret vil være billigst at bruge. Trafiksel-
skaberne løfter denne informationsopgave og vil sammen med rejseplanen
opdatere den fælles prisberegner på rejseplanen.dk inden reformen træder i
kraft. Selve informationskampagnen indledes for alvor to-tre måneder inden
reformen gennemføres.
Forandring skaber kritik – god kundeinformation er afgørende
Takst Sjælland 16 giver borgerne gennemskuelige priser i den kollektive tra-
fik – det har de efterspurgt i årevis. Og samfundet får med øget enkelhed og
gennemsigtighed en mere velfungerende kollektiv transport.
Men Takst Sjælland 16 byder også på forandringer for kunderne. Og forandrin-
ger fører til usikkerhed. Det giver kritik. De mange hundrede millioner kunder
i den kollektive transport skal hjælpes så godt på vej som muligt med de nye
regler og priser. De har krav på klar information om, hvad reformen betyder
i god tid, inden ændringerne træder i kraft.
DSB, Metroselskabet og Movia tilrettelægger i fællesskab en omfattende in-
formationskampagne om Takst Sjælland 16 i andet halvår 2016. Kampagnen
lanceres på trykte og digitale informationskanaler, blandt andet via DOTs
hjemmeside, dinoffentligetransport.dk, hvor der etableres et helt særligt
informationsområde.
Fordi der er tale om en reform af priserne, er det selvfølgelig helt centralt,
at den enkelte borger kan beregne før og efter priser og finde frem til den
Reformen gennemføres 15. januar 2017
Arbejdet med at implementere Takst Sjælland 16 har været i gang siden ja-
nuar 2016. Alle IT-systemer, salgskanaler og billetprodukter skal gennemgås,
konsekvensrettes og tilpasses teknisk. Væsentligst skal kunderne i god tid
inden reformen kunne få et periodekort på rejsekort, så de mange pendlere
kan få fuld gavn af en teknologi, som er skræddersyet til takstreformen, når
den går i luften. Det tager tid.
Alligevel er det realistisk at gennemføre reformen 3. søndag i 2017 – samme
dag som den årlige takstændring i den kollektive transport plejer at blive
gennemført.
Blandt andet på grund af de lave oliepriser, kommer der ikke generelle pris-
stigninger i den kollektive transport i 2017. De prisudsving, som passagererne
oplever efter 15. januar 2017 vil derfor alene være en konsekvens af, at Sjæl-
land samles i ét stort pendlingsområde.
8
9
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 367: Pjecen Sjælland samles i ét stort pend-lingsområde udarbejdet af Movia, DSB og Metroselskabet, fra transport- og bygningsministeren
1660327_0006.png
Det videre arbejde
Takst Sjælland 16 er en stor reform. Og derfor gennemføres den i to etaper.
Første etape omfatter de mest brugte billettyper: enkeltbillet, rejsekort og
periodekort og dækker 80 pct. af alle rejser på Sjælland. Anden etape omfat-
ter pensionister og unge og dækker de sidste 20 pct. af rejserne på Sjælland.
I anden etape håndteres også det såkaldte kvalitetstillæg til Metroen, som
betyder, at der skal lægges en krone oveni den normale takst for alle metro-
rejser, når Cityringen åbner.
I den kommende tid skal der tilvejebringes et grundigt analysegrundlag for
at harmonisere priserne for pensionister og unge. Parterne bag takstrefor-
men har lagt afgørende vægt på dette, for rabatstrukturer, prissætning og
produktudbud er meget komplekst på pensionistområdet.
Kun 1 pct. af pensionistrejserne får væsentlige prisstigninger i reformens før-
ste etape. Periodekortet for pensionister forbliver, som vi kender det i dag, og
beholdes i Vestsjælland og i Hovedstadsområdet, mens der indføres et pen-
sionistperiodekort i Sydsjælland, svarende til det i Vestsjælland.
Der ses også i anden etape på, hvordan ungdomskortet tilpasses det nye
takstsystem. Ungdomskortordningen er en del af den landspolitiske aftale
om bedre og billigere kollektiv trafik.
Takst Sjælland 16 kort fortalt
Før
Sjælland opdelt i fire takstsæt og to
zonekort
Mange rabatordninger på rejsekort
Svært at finde billigste billet
Efter
Sjælland samlet i ét takstsæt og ét zone-
kort.
Én rabatordning på rejsekort (off-peak)
Nemt at finde billigste billet.
Rejsekort altid billigst, med mindre 26
rejser på en måned på samme strækning,
så kan periodekort være billigere.
Ingen alle-zoners-regel på Sjælland.
Man betaler for det antal zoner, der rejses
i, men off peak rabat (20 pct.) udvides til
hele Sjælland
Off peak rabat på 20 pct. på rejsekort over-
alt på Sjælland
63 zoner i Sydsjælland
(samme geografiske størrelse som Vest-
sjælland.
Pensionistperiodekort på hele Sjælland.
65-billet kun til lange enkeltrejser over
otte zoner. Billigdage afskaffet.
Alle-zoners regel i Hovedstadsområdet og
Vestsjælland (der betales højst for ni zoner
uanset rejselængde).
Off peak rabat på 20 pct. på rejsekort kun
inden for samme takstområde.
52 zoner i Sydsjælland
Pensionistperiodekort i Hovedstadsom-
rådet (HT/HUR) og Vestsjælland – ikke
Sydsjælland. 65-billet. Billigdage.
10
11