Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1660315_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4/IC2
Rapporteringsperiode: Juli 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4/IC2
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i juli 2016 med en driftspulje på 42 IC4 togsæt, heraf 28 togsæt til
indsættelse i daglig drift. De resterende 14 togsæt udgør en såkaldt driftsreserve,
som kan indsættes i tilfælde af nedbrud samt anvendes i tilfælde af skolerejser.
Togene har været anvendt således:
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Intercity /lyn
Antal indsatte tog
Planlagt
1
6
10
11
28
Direktions-
sekretariatet
25. august 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
År til dato har DSB anvendt de 64 tilgængelige IC4 togsæt til at betjene trafikken.
De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til test
af kommende hardware og softwarepakker.
DSB planlagde dagligt med en driftspulje på 7 IC2 togsæt, heraf er det planlagt, at
der indsættes 4 togsæt i daglig drift, 3 anvendes som driftsreserve.
IC2
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
4
0
0
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660315_0002.png
2. Tilgængelighed
Figuren nedenfor viser andelen af leverede IC4 togsæt fra værkstedet i forhold til
det planlagte. I juli 2016 lå leveringssikkerheden på 94,0%. I perioden august
2015 til og med juli 2016 lå leveringssikkerheden på 97,1%.
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Leverede
Ikke leverede
3. Tilbagelagte kilometer
Af diagrammet nedenfor fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km med
henholdsvis IC2 og IC4.
I juli er der kørt ca. 540.000 km med IC4 og ca. 15.000 km med IC2, hvilket sam-
let set svarer til ca. 14% af den samlede dieselproduktion for DSB i juli 2016.
Der er fortsat tale om en stadigt stigende anvendelse af IC4. IC2 ligger på et sta-
bilt lavt niveau.
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660315_0003.png
Antal kørte km pr. md.
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
IC4
4. Kunde- og Operatørrettidighed
IC2
Tabellen nedenfor viser kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder.
Til sammenligning er målet for kunderettidigheden i trafikkontrakten 81,8% for
DSB’s fjern og regionaltog. Den samlede kunderettidighed for DSB’s fjern- og regi-
onaltog endte på 80,4 % i juli 2016.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 min efter plan på udvalgte målestationer, inkl. aflysninger.
Kunderettidig-
hed
IC2
IC4
Aktuel måned
76,4%
82,3%
År til dato
60,3%
76,7%
Seneste 12 mdr.
61,8%
76,3%
Figuren nedenfor viser udviklingen for henholdsvis IC2 og IC4 for kunderettidighed
(2:59) som et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660315_0004.png
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
Kunderettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Kunderettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder. Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,8%
for DSB’s fjern- og regionaltog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s fjern
og regionaltog endte på 94,0 % i juli 2016.
Operatørrettidigheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørrettidigheden betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørrettidigheden er uafhængig af antallet af kunder i toget.
Operatørretti-
dighed
IC2
IC4
Aktuel måned
90,6%
92,4%
År til dato
82,9%
91,1%
Seneste 12 mdr.
84,2%
91,1%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s operatørrettidighed (2:59), som
et 12 måneders glidende gennemsnit.
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660315_0005.png
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
Operatørrettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Operatørrettidighed 2:59 IC4
5. Togrettidighed
Tabellen nedenfor viser togrettidigheden (andel af ankomster med IC4 senest 2:59
min efter plan på udvalgte målestationer, inklusive aflysninger) for den aktuelle
måned, år til dato samt seneste 12 måneder.
Togrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
79,9%
85,0%
År til dato
65,4%
80,0%
Seneste 12 mdr.
65,6%
79,4%
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s togrettidighed (2:59), som et 12
måneders glidende gennemsnit.
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC2
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660315_0006.png
6. MDBF
MDBF betegner antal km mellem en forsinkende hændelse (2:59) og lå i juli 2016
på 1.406 for IC2 og 3.118 for IC4. Gennemsnittet for de seneste 12 måneder lig-
ger på 1.929 for IC2 og 3.916 for IC4.
Hændelser
IC2 (2:59)
IC4 (2:59)
Aktuel måned
1.406
3.118
År til dato
1.656
3.490
Seneste 12 mdr.
1.929
3.916
Ift. DSB’s indsættelsesplan for IC4, er kriteriet 4:59 min for en forsinkelse.
MDBF for IC4 er opgjort nedenfor:
Hændelser
IC4 (4:59)
Aktuel måned
4.079
År til dato
4.552
Seneste 12 mdr.
5.237
IC4 KM mellem hændelser (4:59)
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Henimod slutningen af året og i kombination med Fremtidens Tog arbejdes der på
en justeret indsættelsesplan.
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660315_0007.png
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato ca. 16 % over samme periode sidste
år. Antallet af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til samme periode
sidste år.
Vedrørende MDBF’en for IC4 kan det konstateres, at niveauet fortsat er utilfreds-
stillende lavt ift. samme periode sidste år, og at MDBF’en er stabiliseret på et lavt
niveau. Der foreligger ikke nogen entydig forklaring på udviklingen, men de væ-
sentligste årsager til forsinkelser er stadig vognkasse (døre, trin, kobling) kraftfor-
syning (motor) og bremser. Opgraderingen af power packs fortsætter efter pla-
nen, og der er også besluttet en opgradering af togets bremsesystem.
DSB arbejder på at fremlægge en anbefaling for forligskredsen ultimo 2016 om
den videre færdiggørelse og idriftsættelse af IC4.
Side 7/7