Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1660314_0001.png
Månedlig Driftsstatusrapport IC4/IC2
Rapporteringsperiode: Juni 2016
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Driftsafvikling IC4/IC2
1. Nuværende indsættelsesplan
DSB planlagde i juni 2016 med en driftspulje på 42 IC4 togsæt, heraf 31 togsæt til
indsættelse i daglig drift. De resterende 11 togsæt udgør en såkaldt driftsreserve,
som kan indsættes i tilfælde af nedbrud samt anvendes i tilfælde af skolerejser.
Togene har været anvendt således:
IC4
Regional Vest
Regional Øst
Århus - Esbjerg
Intercity /lyn
Antal indsatte tog
Planlagt
7
7
11
6
31
Direktions-
sekretariatet
25. august 2016
DSB
CVR 25 05 00 53
www.dsb.dk
År til dato har DSB anvendt de 64 tilgængelige IC4 togsæt til at betjene trafikken.
De resterende fem af de i alt 69 kommercielt godkendte togsæt anvendes til test
af kommende hardware og softwarepakker.
DSB planlagde dagligt med en driftspulje på 7 IC2 togsæt, heraf er det planlagt, at
der indsættes 4 togsæt i daglig drift, 3 anvendes som driftsreserve.
IC2
Regional Vest
Regional Øst
Lyntog
Antal indsatte tog
Planlagt
4
0
0
4
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660314_0002.png
2. Tilgængelighed
Figuren nedenfor viser andelen af leverede IC4 togsæt fra værkstedet i forhold til
det planlagte. I juni 2016 lå leveringssikkerheden på 95,3%. I perioden juli 2015
til og med juni 2016 lå leveringssikkerheden på 97,5%.
Leveringssikkerhed IC4
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
jul-15 aug-15 sep-15 okt-15 nov-15 dec-15 jan-16 feb-16 mar-16 apr-16 maj-16 jun-16
Leverede
Ikke leverede
Side 2/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660314_0003.png
3. Tilbagelagte kilometer
Af diagrammet nedenfor fremgår den månedlige udvikling i antal kørte km med
henholdsvis IC2 og IC4.
I juni er der kørt ca. 570.000 km med IC4 og ca. 20.000 km med IC2, hvilket sam-
let set svarer til ca. 14% af den samlede dieselproduktion for DSB i juni 2016.
Der er fortsat tale om en stadigt stigende anvendelse af IC4. IC2 ligger på et sta-
bilt lavt niveau.
Antal kørte km pr. md.
600.000
500.000
400.000
300.000
200.000
100.000
0
jul-15 aug-15 sep-15 okt-15 nov-15 dec-15 jan-16 feb-16 mar-16 apr-16 maj-16 jun-16
IC4
IC2
4. Kunde- og Operatørrettidighed
Tabellen nedenfor viser kunderettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder.
Til sammenligning er målet for kunderettidigheden i trafikkontrakten 81,8% for
DSB’s fjern og regionaltog.
Den samlede kunderettidighed for DSB’s fjern- og regionaltog endte på 68,4% i
juni 2016.
Kunderettidigheden er den andel af det samlede antal ankomne kunder, som er
ankommet senest 2:59 min efter plan på udvalgte målestationer, inkl. aflysninger.
Kunderettidig-
hed
IC2
IC4
Aktuel måned
49,4%
71,3%
År til dato
55,8%
75,7%
Seneste 12 mdr.
63,7%
76,7%
Side 3/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660314_0004.png
Figuren nedenfor viser udviklingen for henholdsvis IC2 og IC4 for kunderettidighed
(2:59) som et 12 måneders glidende gennemsnit.
Kunderettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
jul-15 aug-15 sep-15 okt-15 nov-15 dec-15 jan-16 feb-16 mar-16 apr-16 maj-16 jun-16
Kunderettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Kunderettidighed 2:59 IC4
Tabellen nedenfor viser operatørrettidigheden for den aktuelle måned, år til dato
samt de seneste 12 måneder.
Til sammenligning er målet i trafikkontrakten 93,8% for DSB’s fjern- og regional-
tog. Den samlede operatørrettidighed for DSB’s fjern og regionaltog endte på
90,4 % i juni 2016.
Operatørrettidigheden er andelen af det samlede antal målte stationsankomster,
hvor et tog ankommer rettidigt til den planlagte ankomststation.
Til beregning af operatørrettidigheden betragtes alle ankomster for rettidige bort-
set fra dem, hvor DSB er ansvarlig for forsinkelsen eller aflysningen.
Operatørrettidigheden er uafhængig af antallet af kunder i toget.
Operatørretti-
dighed
IC2
IC4
Aktuel måned
79,6%
89,3%
År til dato
81,6%
90,8%
Seneste 12 mdr.
84,8%
92,5%
Side 4/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660314_0005.png
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s operatørrettidighed (2:59), som
et 12 måneders glidende gennemsnit.
Operatørrettidighed
løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
jul-15 aug-15 sep-15 okt-15 nov-15 dec-15 jan-16 feb-16 mar-16 apr-16 maj-16 jun-16
Operatørrettidighed 2:59 IC2
Mål Trafikontrakt for DSB Samlet
Operatørrettidighed 2:59 IC4
5. Togrettidighed
Tabellen nedenfor viser togrettidigheden (andel af ankomster med IC4 senest 2:59
min efter plan på udvalgte målestationer, inklusive aflysninger) for den aktuelle
måned, år til dato samt seneste 12 måneder.
Togrettidighed
IC2
IC4
Aktuel måned
53,8%
75,4%
År til dato
63,0%
79,1%
Seneste 12 mdr.
67,1%
79,7%
Side 5/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660314_0006.png
Figuren nedenfor viser udviklingen i IC4 og IC2’s togrettidighed (2:59), som et 12
måneders glidende gennemsnit.
Togrettidighed løbende 12 måneder (2:59)
100,0%
90,0%
80,0%
70,0%
60,0%
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC2
Togrettidighed inkl aflysninger 2:59 IC4
6. MDBF
Af nedenstående tabel fremgår antallet af kilometer, som henholdsvis IC4 og IC2
har kørt mellem det har forsaget en forsinkende hændelse i denne måned, år til
dato og seneste 12 måneder.
Hændelser
IC2 (2:59)
IC4 (2:59)
Aktuel måned
1.129
3.222
År til dato
1.691
3.566
Seneste 12 mdr.
2.165
3.342
Ift. DSB’s indsættelsesplan for IC4, hvor slutmålet er 20.000 km, er kriteriet 4:59
min for en forsinkelse. For at kunne sammenligne hermed er MDBF for IC4 opgjort
nedenfor:
Hændelser
IC4 (4:59)
Aktuel måned
4.421
År til dato
4.771
Seneste 12 mdr.
5.154
Side 6/7
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660314_0007.png
IC4 KM mellem hændelser (4:59)
10.000
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
jul-15 aug-15 sep-15 okt-15 nov-15 dec-15 jan-16 feb-16 mar-16 apr-16 maj-16 jun-16
7. Konklusion
IC4’s produktionsvolumen ligger år til dato ca. 16% over samme periode sidste år.
Antallet af indsatte tog er øget med otte togsæt i forhold til samme periode sid-
ste år.
Vedrørende MDBF for IC4 kan det konstateres, at niveauet fortsat er utilfredsstil-
lende lavt ift. samme periode sidste år, og at MDBF er stabiliseret på et lavt ni-
veau.
Der foreligger ikke nogen entydig forklaring på udviklingen, men de væsentligste
årsager til forsinkelser er stadig vognkasse (døre, trin, kobling) kraftforsyning
(motor) og bremser. Opgraderingen af powerpacks fortsætter efter planen, og der
er også besluttet en opgradering af togets bremsesystem.
DSB arbejder på at fremlægge en anbefaling for forligskredsen ultimo 2016 om
den videre færdiggørelse og idriftsættelse af IC4.
Det er desværre et generelt billede for DSB’s materiel i juni, at kunde- og opera-
tørrettidigheden er udfordret, hovedsageligt i forbindelse med forsinkelser i for-
bindelse med sporarbejder på Østfyn, fejl på sikringsanlæg og køreledninger samt
materielforhold. Men det er fortsat i begrænset omfang, at den faldende MDBF for
IC4 påvirker rettidigheden.
Side 7/7