Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 365
Offentligt
1660313_0001.png
Notat
Transport- og Bygningsministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
IC4 status 1. halvår 2016
Direktions-
sekretariatet
25. august 2016
Transport- og Bygningsministeriet anmodede i 2015 DSB om halvårligt at udarbejde
et notat vedrørende de aktiviteter og milepæle, der gennemføres og planlægges
gennemført med udgangspunkt i Proses anbefalinger fra december 2014.
Nærværende notat dækker perioden 1. januar 2016 til 30. juni 2016 og har, som
tidligere fremsendte notater, følgende opstilling:
1)
2)
3)
4)
IC4 i drift
Status på Proses anbefalinger
Øvrige tiltag
Forventninger
Telegade 2 B 2, 2
2630 Taastrup
www.dsb.dk
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0002.png
1.
IC4 i drift
Figur 1 viser, at der frem til fjerde kvartal 2015 var en kontinuerlig forbedring af
MDBF målt som et glidende gennemsnit. Fra fjerde kvartal 2015 er udviklingen
vendt og MDBF er faldet til et utilfredsstillende lavt niveau ved udgangen af andet
kvartal 2016.
Figur 1: Antal km mellem hændelser pr. måned og seneste fire kvartaler
Antal km mellem hændelser pr. måned og seneste 4.kv.
Gns. MDBF løbende seneste 4.kv.
10.000
8.000
6.000
4.000
2.000
0
2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014 2015 2015 2015 2015 2016 2016
1.kv. 2.kv. 3.kv. 4.kv. 1.kv. 2.kv. 3.kv. 4.kv. 1.kv. 2.kv. 3.kv. 4.kv. 1.kv. 2.kv.
MDBF pr. måned
Den lave MDBF er hovedsageligt forårsaget af fejl på power packs, bremsesystem
samt vognkasser. Fejlene skal findes i systemernes mangeårige stilstand.
I figur 2 er MDBF’en og togrettidigheden sammenholdt med den kvartalsvise pro-
duktion opgjort efter den tidligere trafikkontrakt (4:59) for at sikre sammenlignelig-
hed. Figur 2 viser en fortsat stigende produktion i første og andet kvartal ift.
samme periode sidste år. Således har DSB i første halvår af 2016 øget IC4-kilome-
terproduktionen med ca. 14% ift. samme periode i 2015.
Opgørelser viser også, at togrettidigheden i første halvår af 2016 faldt, sammenlig-
net med samme periode sidste år. Det vurderes, at 1%-point af dette fald kan hen-
føres til den faldende MDBF, mens det øvrige fald henføres til øvrige forhold.
Side 2/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0003.png
Figur 2: MDBF og togrettidighed sammenholdt med den kvartalsvise produktion op-
gjort efter den tidligere trafikkontrakt (4:59)
Kvartal
Produktion (km)
MDBF (4:59)
Togrettidighed
5:59
2013 Q1.
2013 Q2
2013 Q3.
2013 Q4
2014 Q1
2014 Q2
2014 Q3.
2014 Q4
2015 Q1
2015 Q2
2015
2015
2016
2016
Q3
Q4
Q1
Q2
696.215
761.970
696.765
814.288
930.723
954.988
879.242
943.455
1.183.002
1.464.832
1.392.625
1.466.774
1.453.511
1.609.574
3.534
4.187
5.200
5.694
7.567
4.799
6.022
8.901
8.511
8.370
7.528
5.938
4.878
4.679
95,0%
94,9%
93,8%
91,9%
96,2%
93,6%
93,7%
89,2%
96,3%
94,9%
94,0%
89,6%
91.1%
88.8%
Med henblik på at forbedre MDBF’en blev der i maj 2016 igangsat en opgradering af
togets power pack, som forventes at løbe frem til ultimo 2018. Derudover igang-
sættes en opgradering af togets bremsesystem i tredje kvartal 2016. Endelig plan-
lægges der en opgradering af togets døre- og skydetrin (vognkasse) som påbegyn-
des i 2016.
2.
Status på Proses anbefalinger
Prose kom i december 2015 med følgende (overordnede) anbefalinger til DSB:
IC4 bør køre landsdelstrafik
Godkendelse til multipel drift skal i hus
5 togsæt dedikeres til at køre kilometer
Håndværksmæssig bemanding øges
Tekniske ressourcer tilføjes
Tværgående indsats opprioriteres
Nedsættelse af task force med fokus på power pack, herunder root cause
analyse
Bremsesystemet skal analyseres yderligere og viden om design udvides
Root cause analyse i forhold til aksellejekasser skal færdiggøres
DSB’s opfølgning på Proses enkelte anbefalinger gennemgås nedenfor med ud-
gangspunkt i hvad Prose anbefalede og hvorfor, samt hvordan DSB har valgt at
adressere anbefalingerne. Endvidere fremgår det, hvad status er.
Side 3/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0004.png
Indledningsvis vil DSB beskrive den ramme, som DSB har valgt at give indsatsen for
at udvikle og forbedre IC4 efter Prose.
DSB har etableret et tværorganisatorisk set up med en teknisk styregruppe, der ind-
drager relevante IC4-interessenter i DSB. I regi af dette set-up er der etableret fem
projektgrupper (taskforces) med relevante ressourcer fra DSB og med inddragelse af
eksterne konsulenter samt en særlig RIT-enhed (Reliability Improvement Team).
Tre af disse områder har direkte relation til Proses anbefalinger (1-3), mens de øv-
rige tre vedrører togets generelle færdiggørelse (4-6).
1)
2)
3)
At opprioritere den tværgående indsats (uddybes i afsnit 2.5)
At fokusere på power pack, herunder en dybdegående analyse (uddybes i
afsnit 2.6)
At analysere bremsesystemet yderligere og udvide viden om design og at
færdiggøre root cause analyse i forhold til aksellejekasser (uddybes i afsnit
2.7)
Togcomputermanagementsystemet (TCMS) (uddybes i 3.1)
Komfortforhold (uddybes i 3.2)
Køreplanstider (uddybes i 3.3)
4)
5)
6)
2.1
Prose anbefalede, at IC4 skal køre landsdelstrafik
Hvorfor?
IC4 er kravspecificeret til at køre IC-trafik med 200 km/t. (dog kun godkendt til 180
km/t på dansk infrastruktur). Anvendelsen af IC4 i regionaltrafikken udfordrer bl.a.
motoren, gearingen, dørene og skydetrinene pga. et andet driftsmønster, end hvad
de er bygget til.
Hvordan?
Under hensyntagen til den samlede materielanvendelse og rettidighed indsættes
IC4 i landsdelstrafikken.
Status
Den faldende udvikling i togenes pålidelighed og den fortsatte manglende udsigt til
forbedring på kort og mellemlang sigt i kombination med den planlagte elektrifice-
ring og indkøb af el-tog har medført, at DSB ikke længere vurderer, at planerne om
at IC4 når at afløse IC3 i landsdelstrafikken er realistiske.
IC4 indsættes i dag primært på regionalstrækninger og sekundært i landsdelstrafik-
ken mellem København og Århus. Det betyder, at motoren, gearingen, dørene og
skydetrinene på grund af et ændret driftsmønster også vil blive udsat for en anden
brug og belastning end forudsat. DSB vil søge at håndtere dette gennem ændrede
Side 4/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0005.png
vedligeholdelsesplaner. En ny samlet vedligeholdelsesplan for IC4 forventes beslut-
tet i andet halvår af 2016.
2.2
Prose anbefalede at få godkendelse til multipel drift i hus
Hvorfor?
I juni 2014 indstillede DSB kørslen med koblede togsæt, fordi der var udfordringer
med kommunikationen mellem koblede togsæt.
Hvordan?
Udfordringerne løses med opdateret software til togcomputersystemet, som er in-
deholdt i den nye typegodkendelse "Multipel 3".
Status
Typegodkendelsen blev udstedt i 2015. Der er i dag mulighed for kørsel med tre-
koblede togsæt.
IC4 kører dog fortsat kun med op til to koblede togsæt, idet brugen af trekoblede
togsæt afventer en mere stabil kørsel af tokoblede togsæt.
Det vurderes, at den kommende softwarepakke (pakke 2.2), som forventes installe-
ret på toget i første halvår af 2017 vil forbedre driftsstabiliteten ved koblet kørsel.
I andet halvår af 2016 er der kørt 0,7 mio. togkm med tokoblede togsæt og 3,1
mio. litrakm som enkeltkørende
1
.
2.3
Prose anbefalede, at DSB skal dedikere 5 togsæt til at køre kilometer
Hvorfor?
Formålet er at køre så mange kilometer som muligt på kortest mulig tid for at få en
indikation af resten af flådens tilstand på et senere tidspunkt.
Hvordan?
DSB har siden medio 2015 indsat fem dedikerede togsæt, som skulle køre så mange
kilometer som muligt.
Status
På trods af at disse togsæt har været prioriteret højt på værkstedet samt i driften er
det grundet den vigende MDBF ikke lykkedes at få de dedikerede togsæt til køre
mere end de øvrige togsæt.
Togkm: Det samlede antal km et to-koblet togsæt, et antal vogne der er sat sammen kører.
Litrakm: Litrakm er det samlede antal km som hver enkelt vogn kører.
1
Side 5/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0006.png
Indtil MDBF’en igen er løftet, er det ikke muligt for DSB at følge PROSES anbefaling
på dette punkt. De fem dedikerede togsæt vil forsat blive fulgt af RIT-enheden.
Det er besluttet, at planlagte nulstillinger og opgraderinger vil ske på disse togsæt
først.
2.4
Prose anbefalede ansættelse af flere teknikere og håndværkere
Hvorfor?
Prose anbefalede ansættelse af flere teknikere og håndværkere for at fremskynde
implementeringen af tekniske ændringer samt for at forbedre fejlanalysen.
Hvordan?
Ansættelse af håndværkere og ingeniører samt tilknytning af ekstern konsulentbi-
stand med specialistviden på specifikke områder.
Status
Der er siden december 2014 tilført yderligere 12 teknikere til IC4 programmet og
RIT-enheden. Tilsvarende er der tilført yderligere 32 håndværkere til IC4 værkste-
det ift. december 2014. Udover Prose har DSB også knyttet en leverandør for der-
igennem at sikre bedst mulig afdækning af eventuelle problematikker og mulige
indsatsområder.
2.5
Prose anbefalede at opprioritere den tværgående indsats
Hvorfor?
Prose anbefalede en opprioritering af den tværgående indsats for at forbedre rap-
porteringen og løsningen gennem tværfaglige teams.
Hvordan?
Styrke den tværfaglige indsats ved at udnytte tekniske kompetencer i resten af or-
ganisationen samt sikre, at alle enheder arbejder i samme retning.
Status
Efter Proses rapport i december 2014 er RIT-enheden øget fra tre til otte medarbej-
dere, hvoraf en er udnævnt til leder. Der er oprettet en funktion, ”IC4/ IC2 koordina-
tion”, hvis formål er at koordinere IC4 og IC2 aktiviteterne på tværs af organisatio-
nen. Herudover er der som nævnt oprettet en teknisk styregruppe med fem Task
Forces som hver indeholder ressourcer fra relevante dele af organisationen.
Side 6/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0007.png
2.6
Prose anbefalede at nedsætte en task force med fokus på power pack,
herunder root cause analyse
Hvorfor?
Prose udarbejdede en særskilt rapport om emnet ultimo juli 2015. Forud for Proses
engagement har DSB afdækket og iværksat tiltag på 15 områder, der senere blev
suppleret med yderligere seks områder.
Prose konkluderer i rapporten bl.a., at power packs ikke skal udskiftes.
Udover undersøgelserne anbefalede Prose sammen med DSB’s teknikere, at konse-
kvenserne af ”long term parking” afdækkes. Baggrunden er, at mange af plast- og
gummikomponenterne i power packs har overskredet deres tidsmæssige holdbar-
hed, da den kilometermæssige planlagte udskiftning ikke er nået på kilometerbasis
grundet IC4-flådens lange perioder med stilstand.
Hvordan?
Udskiftningen af de omtalte komponenter er igangsat med en såkaldt nulstilling af
samtlige power packs.
Status
Der udestår fortsat en tilbagemelding fra motorproducenten, resultater af varme-
og vibrationstest samt slutrapport fra Prose, førend ”Task Force Power Pack” kan
lukkes. Det er aftalt, at Proses slutrapport vil foreligge ultimo 2016.
2.7
Prose anbefalede en analyse af bremsesystemet og aksellejekasser-situ-
ationen
Hvorfor?
Prose anbefalede en grundig analyse af bremsesystemet pga. udfordringer omkring
IC4’s bremseevne samt konstaterede brud på aksellejekasser.
Hvordan?
Årsagen til brud og revner på aksellejekasserne er overbelastning i kombination af
fejl i bremsesoftwaren, for stiv støddæmper og længere tids kørsel med hjuldefek-
ter. DSB har derfor løbende indarbejdet en revideret bremsesoftware, nye stød-
dæmpere, og haft et øget fokus på fladerne på hjulene på togsættene.
DSB's arbejdsgruppe blev suppleret med en Prose specialist.
Side 7/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0008.png
Status
Samtlige test og ændringer er udført, og hele aksellejekasse-sagen ses som afslut-
tet. Eneste udestående på bremsesystemet er genindkobling af aksel 5, som har
været udkoblet siden Marslev-hændelsen
2
.
Der arbejdes på at få Trafik- og Byggestyrelsens godkendelse af, at aksel 5 igen må
genindkobles. Godkendelsen til dette forventes at foreligge i andet halvår 2016.
3.
3.1
Øvrige tiltag
Arbejdsgruppe om togcomputermanagementsystemet (TCMS)
Hvorfor?
DSB har igennem flere år forberedt sig på at afslutte relationen til AnsaldoBreda
vedrørende IC4.
Hvordan?
Som en del af et forlig har AnsaldoBreda uddannet DSB’s personale i TCMS’s tilbli-
velsesproces med henblik på, at DSB selv kan tage ansvar og vedligeholde soft-
waren, når AnsaldoBreda har afsluttet deres kontraktforpligtelser.
Status
Den sidste IC4 softwarepakke fra AnsaldoBreda er færdigprogrammeret, men endnu
ikke overleveret formelt til DSB. Herefter forestår der en godkendelsesproces i Tra-
fik- og Byggestyrelsen. Godkendelsen forventes at være på plads inden udgangen af
2016.
3.2
Arbejdsgruppe om komfort
Hvorfor?
Den nedsatte arbejdsgruppe har arbejdet med togets varmesystem, som ikke fun-
gerer hensigtsmæssigt ift. stabiliteten af varmetilførslen grundet en række design-
mæssige omstændigheder vedrørende fyret, rørføringen og pumpen.
Hvordan?
En arbejdsgruppe med ingeniører fra DSB analyserer og tester togenes varme- og
ventilationsanlæg, støj og motorrelaterede rystelser. Arbejdsgruppen udarbejder
anbefalinger til ændringer.
Den 7. november 2011 passerede et IC 4 tog et stopvisende signal mellem Ullerslev og
Marslev med 651 m. Det kunne konstateres, at toget havde en længere bremselængde end det
burde i et sådant tilfælde, hvilket havarikommissionen tilskrev glatte skinner.
2
Side 8/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0009.png
Status
DSB forventer, at der kan findes en endelig løsning for at sikre en stabil varme i fø-
rerrum samt passagerafsnit i andet halvår af 2016. Det forventes ikke, at løsningen
kan indbygges inden den kommende vinter, hvorfor der implementeres en midlerti-
dig løsning i førerrummet for vinteren 2016/2017.
Der er ikke defineret yderligere tiltag på komfortområdet hvilket blandt andet skyl-
des indsatsen med at forbedre togets performance. Hvad angår varme og vibration,
udføres der tests i tredje kvartal af 2016, hvorefter eventuelle tiltag kan igangsæt-
tes.
3.3
Arbejdsgruppe om køreplanstider
Hvorfor?
Arbejdsgruppen er nedsat for at afdække potentialer for tidsmæssige forbedringer,
som skal sikre grundlaget for indsættelse i de fremtidige køreplaner frem mod
2019. Der er afdækket en række potentialer for IC4, f.eks. kortere stationstid gen-
nem en ny dørsoftware og optimeret afgangsprocedure, samt optimering af kob-
lingstid, med henblik på at sikre, at der er mere tid til at foretage driftskoblinger.
Tiltagene skal nu undersøges, udvikles og implementeres.
Hvordan?
En arbejdsgruppe med ingeniører fra DSB analyserer og tester køre-, holde- og kob-
lingstiderne og anbefaler ændringer til forbedring af disse.
Status
DSB har fastlagt hvilke tidsmæssige forbedringer, der skal iværksættes for at for-
bedre IC4-togenes køreplanstider. Selvom det kun er få minutter, som adskiller IC3
og IC4, vurderes de mulige forbedringer ikke at kunne reducere køretiderne i en så-
dan grad, at IC4 vil kunne overholde en IC3 køreplan i landsdelstrafikken. Dette
skyldes primært højere TSI-krav fra Trafik- og Byggestyrelsen i forbindelse med an-
komst- og afgangsprocedurer for IC4 end for ældre materiel og forskelle i kobling
mellem IC3 og IC4.
Det er fortsat forventningen, at de identificerede forbedringer vil være implemente-
ret inden 2019.
3.4
Indsats på værkstedet
På værkstederne fortsætter modifikationen af togsættene. For at sikre en mere ef-
fektiv ressourceudnyttelse og indbygning af nye tekniske ændringer, er det beslut-
tet at samle ombygningsaktiviteten vedrørende IC4 på værkstedet i Århus.
Konkret arbejdes der på koblingen. Efter udgangen af andet kvartal 2016 var 63 IC4
togsæt ombygget med reviderede koblinger og ny software og havde opnået ibrug-
tagningstilladelse. Ultimo 2015 var 29 tog ombygget.
Side 9/10
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 365: DSB’s status for IC4 for 1. halvår 2016 samt DSB’s månedlige statusrapport for IC4/IC2 for henholdsvis juni og juli 2016, fra transport- og bygningsministeren
1660313_0010.png
Herudover er der implementeret en ny koordinerende rolle for to medarbejdere og
en øget indsats fra RIT-enheden i det konkrete arbejde på værkstederne.
Der afholdes løbende opfølgningsmøder mellem personalet på værkstedet og per-
sonalet i RIT-enheden. Det forventes, at disse initiativer vil finde og sikre imple-
mentering af mulige forbedringstiltag i den daglige vedligeholdelsesindsats.
4.
Forventninger
I første halvår af K16 var der planlagt kørsel med 30 togsæt og 7 tilhørende drifts-
reserver. Funktionskravet om 180 km/t er realiseret.
Der arbejdes fortsat mod at øge antallet af indsatte tog og kørte km. Derudover ar-
bejdes der på at forbedre togets performance, hvilket i den resterende del af 2016
vil ske gennem følgende aktiviteter:
Udbedring af softwarefejl
Nulstilling af samtlige power packs
Optimering af kobling
Forbedret varmestyring i tog og førerrum
DSB er ved at udarbejde en samlet anbefaling for den videre anvendelse af IC4, som
fremlægges for Transport- og Bygningsministeriet i december 2016. Det er i den
forbindelse hensigten, at der fremlægges en ny revideret indsættelsesplan for IC4.
Side 10/10