Transport- og Bygningsudvalget 2015-16
TRU Alm.del Bilag 362
Offentligt
1659910_0001.png
REDEGØRELSE
Kommuner og regioners koordinerede kollektive trafik
Transport- og bygningsministeren har anmodet Trafikselskaberne i
Notat
31. maj 2016
Morten Brønnum Andersen
Danmark (TiD) om en redegørelse om administrationen af Flextrafik –
Telefon: 2320 6131
kommuner og regioners koordinerede kollektive trafik.
[email protected]
Redegørelsen har følgende struktur:
Indholdsfortegnelse
Sammenfatning ................................................................................................ 3
Indledning ......................................................................................................... 6
Opstart af behovsstyret og koordineret kørsel.......................................... 6
Tendenser i kommunal og regional kollektiv trafik .................................... 7
Flextrafiks kørselsordninger ..................................................................... 8
Tilskud til kollektiv transport ................................................................... 12
1) Flextrafik: Opgørelse af omsætning, finansiering og turantal ..................... 14
Flextrafik opdelt efter tilladelsestype ...................................................... 17
View over tilladelsestyper hos Midttrafik................................................. 20
2) Udviklingen i brugen af Flexture i de seneste fem år .................................. 22
Hvem bruger Flextur? ............................................................................ 23
3) Udviklingen i trafikselskabernes omkostninger til Flexture ......................... 26
4) Indretning af rejseregler og takstsystemer for Flextur ................................ 28
Tilpasninger af Flextur-konceptet: .......................................................... 28
5) Andre oplysninger – herunder sammenhæng til taxitrafikken ..................... 30
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
Er Flextrafik skyld i taxierhvervets tilbagegang? .................................... 31
Variable kørselsaftaler eller garanterede kontrakter ............................... 33
Mere om udkantsområder ...................................................................... 34
Om behovet for en modernisering af taxilovgivningen ........................... 34
Bilag 1 – Flextur hos de enkelte trafikselskaber ............................................. 36
Bilag 2 – Flextrafik opdelt efter tilladelsestype ................................................ 50
Bilag 3 – Vilkår og begrænsninger i brug af Flextur ........................................ 53
Side 2 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0003.png
Sammenfatning
Den kommunale og regional kollektive trafik udvikler sig af to hovedspor:
1. Styrkelse af kollektiv trafik i byområder og strategiske regionale netværk.
2. Behovsstyret, koordineret kollektive trafik i ’tynde’ områder og på tidspunk-
ter, hvor der er meget lidt trafik.
Kommuner og regioners koordinerede kørsel – Flextrafik – havde sin opstart
tilbage i 1990erne. Formålet var at håndtere kollektiv trafik opgaver og visiterede
befordringsordninger for kommuner/amter på en økonomisk forsvarlig måde,
når en rutebunden løsning ville blive for dyr.
Kommuner og regioner sparer mange penge ved at koordinere kørslen via tra-
fikselskabernes Flextrafik. Det følger af statens 2013 økonomiaftale med Kom-
munernes Landsforening, at de kommunale befordringsordninger skal effektivi-
seres med 430 mio. kr. årligt frem mod 2017:
Aftale om kommunernes økonomi for 2013:
”[U]dgifterne til de kommunale be-
fordringsordninger vil kunne reduceres med i størrelsesordenen 430 mio. kr. år-
ligt” pga ”lavere kørselspriser via mere effektive udbud, samt at kørslen kan til-
rettelægges og planlægges bedre i trafikselskaberne.”
Den koordinerede kørsel består af ’skal’ opgaverne siddende patientbefordring,
handicapkørsel og kommunal visiteret kørsel. Kørslerne kan yderligere koordi-
neres med den kommunale ’kan’ opgave Flextur.
Redegørelsen viser bl.a. at:
Brugen af Flextur er steget de senere år. Baggrunden er bl.a., at rationalise-
ringer af kørsler medfører overgang fra rutebaseret bustrafik til Flextur. Det
spiller ind, at praksis for visitation til kommunal visiteret kørsel strammes og
kendskabet til Flextur øges. Endvidere ser nogle kommuner Flextur som en
Side 3 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
serviceudvidelse, der skal bidrage til, at deres lokalområde er attraktivt at
bosætte sig i.
Langt hovedparten af brugerne af Flextur er ældre, der herved får bedre mu-
ligheder for at blive i eget hjem overalt i landet.
Trafikselskaberne tilpasser løbende den kommunale og regionale koordine-
rede kørsel mhp. at efterkomme efterspørgslen efter mobilitet under hensyn
til kommuner og regioners økonomi og udformningen af den øvrige kollektive
trafik.
Indvirkningen på taxibranchen har i foråret 2016 været i fokus i en række artikler
i Børsen, der stillede Flextrafik i et ensidigt negativt lys, og bl.a. overså at:
Taxibranchen er en væsentlig leverandør til kommuner og regioners koordi-
nerede kollektive trafik. Trafikselskaberne udbyder al kørslen, som små og
store vognmænd kan byde på.
Kommuner og regioner har – for at kunne leve op til forventninger om fort-
satte effektiviseringer – behov for en sund konkurrence, et tilstrækkeligt og
frit udbud af aktører samt fastholdelse af obligatorisk udbud af kørslen.
Taxierhvervets udfordringer primært bunder i en forældet lovgivning.
Trafikselskaberne er afhængige af gode rammevilkår for planlægning og udfø-
relse af kørsel og støtter en modernisering af taxilovgivningen, der kan bidrage
til sikring af et professionelt og stabilt taxierhverv, der mere fleksibelt end nu kan
optimere ressourceanvendelsen. Eneretsaftaler og lokale monopoler gavner
måske den enkelte vognmand, men ikke kommuner og regioners økonomi bl.a.
fordi, gevinsten ved koordinering mistes til skade for økonomien i ’skal’ kørsler
under Flextrafik-ordningen.
Taxibranchen har mulighed for at sammensætte kørslen, så den består af tradi-
tionel taxikørsel med mulighed for at byde ind på Flextrafik og Flextur. En mo-
dernisering af tilladelsessystemet via fx indførelse af en universaltilladelse er en
Side 4 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
vej til et mere fleksibelt system, hvor vognmændene i højere grad får mulighed
for at optimere anvendelsen af deres vognpark til gavn for samfundsøkonomien.
Side 5 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0006.png
Indledning
De seks regionale trafikselskaber
administrerer den kollektive trafik i
deres område. Selskaberne er sat
i verden for at sammenfatte kom-
muner og regioners ønsker til
sammenhængende trafik for bor-
gerne. Trafikselskaberne er selv-
stændige selskaber med en besty-
relse sammensat af repræsentan-
ter for kommuner og regioner, hvil-
ket bidrager til at sikre lokal foran-
kring, legitimitet og relevans.
Trafikselskaberne skal varetage offentlig servicetrafik i form af rutekørsel, koor-
dinering og planlægning og har ansvaret for fastsættelse af takster og billette-
ringssystemer samt den individuelle handicapbefordring. Trafikselskaber kan
herudover efter aftale med kommuner/regioner varetage opgaver vedrørende
trafik, som myndigheden skal varetage efter anden lovgivning.
Omfanget af kollektiv trafik besluttes af kommuner og regioner i deres område.
Regionerne bestiller og betaler den regionale bustrafik samt for lokalbanerne og
kommunerne bestiller og betaler for den kommunale og lokale trafik. Staten bi-
drager til finansieringen via betaling for takstnedsættelser for særlige grupper,
herunder studerende, uddannelsessøgende unge og børn.
Opstart af behovsstyret og koordineret kørsel
Det følger af lov om trafikselskaber, at trafikselskaberne bl.a. har til opgave at
varetage individuel handicapkørsel for svært bevægelseshæmmede. I den tid-
ligste handicap- og patientbefordring blev planlægning og trafikstyring håndteret
manuelt vha. lister over kunder og knappenåle på kort fra telefonbøger. Turene
Side 6 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0007.png
var ikke koordinerede og den offentligt betalte kørsel, der typisk blev udført af
både Falck, taxi- og busvognmænd, var vanskelig at få overblik over samt styre
økonomisk.
I takt med et stigende antal ture steg behovet for en mere systematisk løsning. I
1997 tog NT trafikplanlægningssystemet
Planet
i brug og i årene fremover bliver
kredsen af samarbejdspartnere større. Fra april 2012 er FlexDanmark, som blev
navnet på trafikselskabernes IT-leverandør, landsdækkende bortset fra Born-
holm. FlexDanmark er etableret som en forening. Trafikselskaberne deltager i
foreningen efter godkendelse af Statsforvaltningen.
Tendenser i kommunal og regional kollektiv trafik
Udviklingen i den kollektive transport er drevet af de senere års urbanisering
med koncentration af transportbehov i byer og et mere fragmenteret transport-
behov på landet.
Det har medført, at der i byområder og regionale hovednet er fokuseret på pro-
dukter tilpasset større passagerstrømme, som fx A, S, R og X-busser samt styr-
ket banedrift. I yderområder er fokus på at løfte det samlede transportbehov på
en økonomisk forsvarlig måde – bl.a. via Flextrafik, tilpasning af rutenet mv.
Trafikselskaberne har formået at omstille driften af den kollektive transport til et
stadigt mere differentieret transportbehov. Derved fremstår den kollektive trans-
port fortsat med et relevant og tidssvarende serviceniveau såvel i yder- som
byområder.
Udviklingen af Flextrafik og Flextur er trafikselskabernes måde at sikre sam-
menhæng mellem efterspørgsel og serviceudbud. Det er ikke et alternativ at
efterlade landområder uden kollektiv trafik.
Side 7 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0008.png
I takt med at passagergrundlaget på landet blev stadig mindre, var det vanske-
ligt at opretholde rutetrafik. Der opstod behov for fleksible transportformer, som
kunne binde de ’tynde’ områder og tidspunkter sammen. Flextur, der på Fyn
betegnes Telekørsel, blev en af løsningerne på denne udfordring. Mere eller
mindre tomme busser blev afløst af behovsstyret kollektiv trafik i form af mini-
busser, taxier mv., der bedre er tilpasset den lokale efterspørgsel. Kommunerne
sparer derfor penge ved at introducere Flextur.
Brugen af Flextur har efterfølgende udviklet sig, og ordningen tilpasses løbende.
Udfordringen er at efterkomme efterspørgslen efter mobilitet under hensyn til
kommuner og regioners økonomi, den lokale udformning af den øvrige kollek-
tive trafik samt en forventning om, at ordningen er simpel for brugerne at forstå
og benytte.
Langt hovedparten af brugerne er ældre medborgere, jf. afsnit 2. Flextur bidra-
ger til, at ældre kan blive boende længere i eget hjem. Til glæde for borgerne
samt ønsket om, at kunne bo alle steder i landet.
Flextrafiks kørselsordninger
Flextrafik koordinerer ture under forskellige kørselsordninger på tværs af kom-
muner og regioner i et planlægningssystem. IT-systemet finder den billigste
vogn, der imødekommer
borgerens behov, og koor-
dinerer turen med andre
ture. Vognene udnyttes
optimalt, der er reduceret
tomkørsel og kommuner
og regioner opnår stor-
driftsfordele.
Side 8 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0009.png
Kørslen udføres af vognmænd med tilladelse til taxikørsel, OST eller EP
1
(bus),
som trafikselskaberne via årlige EU-udbud indgår aftaler med. Trafikselska-
berne står for al kontakt til vognmændene. Trafikselskabernes kontrakter med
mange forskellige vognmænd/taxa giver en stor forsyningssikkerhed. Der kan
altid findes en egnet vogn til opgaven blandt de ca. 7.000 vogne tilknyttet Flext-
rafik.
Flextrafik består af flere forskellige kørselsordninger. Nogle
skal
kommuner og
regioner tilbyde, mens kommunerne
kan
tilbyde Flextur. Når kørslen planlæg-
ges kan der medtages passagerer på tværs af Flextrafiks kørselsordninger:
Figur 1: Flextrafiks kørselsordninger
Siddende
patientbefordring
•Til behandling/
undersøgelse på
sygehus
•Visiteres af
regionen
•Skal-opgave for
regioner
Handicapkørsel
•Fritidskørsel for
bevægelses-
hæmmede
•Visiteres af
kommunen
•Egenbetaling
•Skal-opgave for
kommuner
Komm. visiteret
kørsel
•Fx til læge eller
speciallæge
•Visiteres af
kommunen
•Skal-opgave for
kommuner
Flextur
•For alle borgere -
uden visitation
•Egenbetaling
•Kan-opgave for
kommuner
73 ud af landets 98 kommuner tilbyder Flextur, hvor borgeren transporteres
uden visitation. Flextur er åben for alle, på samme måde som den øvrige kol-
lektive trafik, i og mellem de kommuner, som tilbyder Flextur.
Det er unikt for Flextrafik, at forskellige borgere, der benytter forskellige kørsels-
ordninger, der har hver sit serviceniveau og betaler, kan transporteres i den
samme vogn. Flextrafiks planlægningssystem sørger for, at borgeren altid får
det politisk besluttede serviceniveau for den enkelte kørselsordning. Den
1
Med tilladelse til Offentlig Service Trafik (OST) og Erhvervsmæssig Personbefordring (EP) må
køretøjet udelukkende anvendes til alm. rutekørsel for et regionalt trafikselskab. Tilladelser ud-
stedes af Trafik- og Byggestyrelsen og kræver, at man opfylder krav om faglige kvalifikationer,
økonomi, restancer til det offentlige, vandel og god skik.
Side 9 af 53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0010.png
samme person kan køre til lægen som kommunal visiteret borger om morgenen,
som patient til sygehuset om eftermiddagen og som Flextur-kunde i biografen
om aftenen. Nogle borgere må ud på en omvej, da vognen skal hente andre
passagerer.
Potentialet for at realisere stordriftsfordele via
koordinering af kørslen beskrives i Deloittes
rapport for Finansministeriet, der opsumme-
res i boksen nedenfor. Rapportens konklusio-
ner indgik i statens aftale med KL om kommu-
nernes økonomi for 2013 hvoraf det fremgår,
at ”udgifterne til de kommunale befordrings-
ordninger vil kunne reduceres med i størrelsesordenen 430 mio. kr. årligt” pga
”lavere kørselspriser via mere effektive udbud, samt at kørslen kan tilrettelæg-
ges og planlægges bedre i trafikselskaberne.”
Det bemærkes, at der fortsat er mange kørselsordninger, der varetages af kom-
muner og regioner, og hvor der således ikke finder en koordinering af kørslen
sted i regi af trafikselskabernes Flextrafik. Fx besluttede Region Hovedstaden i
efteråret 2011 en blandingsmodel, hvor hovedparten af patientkørslen fortsat
udbydes af regionen selv. Individuel handicapbefordring er den eneste befor-
dringsordning, som trafikselskaberne
skal
varetage for kommunerne. Alle øvrige
befordringsordninger
kan
trafikselskaberne efter aftale varetage for regioner og
kommuner. Indeværende redegørelse afgrænser sig til den koordinerede kørsel
via trafikselskaberne. Der findes ikke aktuelle data for omfang af den øvrige
kørsel.
Boks 1: Deloitte-rapport for Finansministeriet om kørselsordninger
Af VK-regeringens afbureaukratiseringsplan
Mere tid til velfærd
og finanslovsaftalen for
2010 fremgår det, at der skal ske en samordning og forenkling af reglerne om befor-
dring på tværs af forskellige lovgivninger. Deloitte blev sat til at gennemføre en kort-
lægning og analyse af befordringsordninger, og kom bl.a. frem til følgende:
Side 10 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0011.png
Samlet set havde kommuner, regioner og a-kasser befordringsudgifter på knap 3,9
mia. kr. i 2009.
Regioner, kommuner og a-kasser anvendte tilsammen knap 300 mio. kr. på at ad-
ministrere befordringsordningerne.
Særligt for kommunerne gælder det, at de generelt har et ufuldstændigt overblik
over ressourceforbruget og begrænset styringsfokus på tværs af befordringsord-
ninger.
Det manglende styringsoverblik skal ses i sammenhæng med, at befordring ofte
betragtes som en periferiydelse, der ydes i tilknytning til en (dyrere) kommunal ser-
viceydelse.
Undersøgelsen viser, at trafikselskaberne gennemsnitligt betaler lavere priser per
vognminut inden for alle fem områder
2
, end når regioner og kommuner selv vareta-
ger de pågældende befordringsordninger. Således er priserne per vognminut mel-
lem 9 og 63 procent højere i de egenstyrede kommuner/regioner, end når trafiksel-
skaber varetager kørsel inden for de fem særligt analyserede befordringsordninger.
Den væsentligste forklaring vurderes at være den systematiske konkurrenceudsæt-
telse, herunder store fællesudbud på tværs af områder, der antageligt giver vogn-
mændene større sikkerhed for en høj kapacitetsudnyttelse. Vognmænd byder tilsy-
neladende ind med relativt lave priser, når trafikselskaber udbyder kørsel, blandt
andet fordi konkurrencen er stærkere, og lavere priser alt andet lige medfører tilde-
ling af flere ture.
Såfremt alle kommuner realiserede kørselspriser svarende til niveauet i trafiksel-
skaberne, ville det svare til en besparelse på cirka 360 mio. kr. for de fire analyse-
rede kommunale ordninger. Hvis resultaterne udstrækkes til en række beslægtede
ordninger, der ikke har været omfattet af den supplerende undersøgelse, kan der
skønnes et potentiale i kommunerne på cirka 430 mio. kr.
En case om patientbefordring i Region Syddanmark viser potentialet ved koor-
dinering:
2
Analysen omfatter siddende patientbefordring, læge- og speciallægekørsel, skolekørsel, spe-
cialundervisningskørsel og rutekørsel for voksne handicappede.
Side 11 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0012.png
Boks 2: Case: Patientbefordring i Region Syddanmark
Sydtrafik og FynBus overtog i 2012 ansvaret for den siddende patientbefordring. Indtil
da lå kørslen hos Sydjysk Befordring og Taxa Fyn. En sammenligning af forbruget i
2011 med 2012 viser:
3
10 pct. færre personer blev befordret bl.a. pga. en skærpelse af visitationskriteri-
erne. Det medførte besparelser på 13,7 mio. kr.
Den realiserede besparelse i 2012 var på 35,2 mio. kr.
21,5 mio. kr. heraf kan tilskrives ’Flextrafik-effekten’, der har at gøre med bedre
muligheder for konkurrenceudsættelse, samkørsel og koordinering.
Der er variation i udformningen af Flextur hos de enkelte trafikselskaber. For en
nærmere beskrivelse se bilag 1.
Tilskud til kollektiv transport
Kollektiv transport – herunder Flextur – er et velfærdsgode, og tilskud hertil er
udtryk for en politisk beslutning om, at folk skal have mulighed for at kunne
transportere sig. Tilskud til kollektiv transport bidrager til at gøre hele landet be-
boeligt samt alle alders- og samfundsgrupper mobile. Ud over sociale og forde-
lingsmæssige aspekter begrunder også muligheden for at mindsket trængsel
og miljøforurening tilskud.
Trafikselskaberne finansieres via tilskud fra kommuner og regioner samt passa-
gerindtægter. De Økonomiske Råd opgør i rapporten Økonomi og Miljø 2014
støtten fra stat, regioner og kommuner til bus- og togdrift til ca. 8,5 mia. kr.,
hvoraf 4,19 mia. kr. gik til statslig jernbane, 3,89 mia. kr. til bus og 0,4 mia. kr. til
privatbaner, jf. figur 2:
3
Alle omkostninger og bidrag til trafikselskaberne er indregnet. Kørselsmønstret, dvs. rejsernes
geografiske placering, gennemsnitslængde mv. samt serviceniveauet over for borgerne er uæn-
dret.
Side 12 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0013.png
Figur 2: Støtte til bus- og togdrift
Mia. 2012-kr.
10
Statslig jernbane
Privatbaner
8
Bus
6
4
2
0
2000
2002
2004
2006
2008
2010
2012
Kilde: De Økonomiske Råd, Økonomi og Miljø 2014
Note: Væksten i tilskuddet til bus har at gøre med, at trafikselskaberne har haft en række mer-
udgifter på grund af ændret lovgivning. Kommuner og regioner er blevet kompenseret for disse
ændringer med ca. 910 mio. kr., jf. Trafikstyrelsen,
Nøgletal for offentlig buskørsel, ekskl. Han-
dicapkørsel – Regnskab 2011,
s. 5
Passagerfinansieringsgraden er i gennemsnit omkring 50 pct. af driftsomkost-
ningerne. I 2012 var passagerindtægterne 9,6 mia. kr.
4
4
De Økonomiske Råd (2014),
Økonomi og Miljø 2014,
s.202ff
Side 13 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0014.png
1) Flextrafik: Opgørelse af omsætning, finansiering og turantal
I det følgende præsenteres udviklingen af Flextrafik og Flextur. Brugen af Flex-
trafik har været støt stigende. Trafikken, der tidligere blev udført dyrt og ukoor-
dineret gennem kommuner og region, koordineres nu i stigende omfang, jf. Af-
tale om kommunernes økonomi for 2013.
Væksten af Flextrafik dækker næppe over, at trafikmængden er øget – snarere
tværtimod. Der er sket en ændring i måden, hvorpå kørslen udbydes, afvikles
og koordineres. I modsætning til tidligere er det nu muligt at have et samlet
overblik over de koordinerede kørslers omfang og økonomiske vægt.
Brugen af Flextrafik har været støt stigende i perioden 2011 til 2015:
Det samlede antal rejser via Flextrafik er steget med 61,5 pct. fra 3,3 mio. i
2011 til 5,3 mio. i 2015.
Bruttoomkostninger er steget med 55,0 pct. fra 695 mio. kr. til 1,1 mia. kr.
Egenbetalingen er øget med 68,2 pct. fra 43 til 73 mio. kr.
Antallet af kommuner, der tilbyder Flextur, er steget – for Movia fra 19 kom-
muner i 2011 til 33 i 2015.
Tabel 1: Flextrafik: Bruttoomkostninger, egenbetaling og rejser i alt
Bruttoomkostninger
2011
2012
2013
2014
2015
695.983.518
842.838.666
958.192.516
1.072.065.170
1.078.623.164
Egenbetaling
43.359.568
52.170.518
58.772.229
66.400.651
72.949.753
Rejser i alt
3.300.854
4.005.281
4.586.336
5.181.543
5.329.739
I den følgende tabel 2 er kørslerne opdelt efter type af kørsel – hhv. Flextur,
handicapkørsel, kommunal visiteret kørsel samt patientbefordring.
Side 14 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0015.png
Tabel 2: Flextrafik opdelt efter typer af kørsel
År
Rejsetype
Flextur
Handicap
2011 Komm.visiteret
Patientbefordring
I alt
Flextur
Handicap
2012 Komm.visiteret
Patientbefordring
I alt
Flextur
Handicap
2013 Komm.visiteret
Patientbefordring
I alt
Flextur
Handicap
2014 Komm.visiteret
Patientbefordring
I alt
Flextur
Handicap
2015 Komm.visiteret
Patientbefordring
I alt
Sum
Brutto omkostninger
25.825.846
183.927.490
204.623.264
281.606.918
695.983.518
36.092.898
202.422.058
223.118.488
381.205.221
842.838.666
50.971.646
205.710.675
229.392.829
472.117.367
958.192.516
76.881.328
209.686.560
290.595.512
494.901.771
1.072.065.170
98.800.744
210.571.454
271.938.756
497.312.210
1.078.623.164
4.647.703.034
Egenbetaling
10.486.139
32.799.330
74.099
0
43.359.568
12.779.939
39.101.702
288.716
161
52.170.518
16.944.936
41.565.154
262.103
36
58.772.229
23.658.230
42.152.336
589.943
142
66.400.651
30.399.256
42.028.974
521.445
78
72.949.753
293.652.719
Antal rejser
228.306
617.483
1.558.109
896.956
3.300.854
295.811
786.013
1.650.607
1.272.850
4.005.281
432.003
821.719
1.706.704
1.625.910
4.586.336
599.930
835.166
2.046.412
1.700.035
5.181.543
759.373
846.736
1.999.027
1.724.603
5.329.739
22.403.753
Side 15 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0016.png
De højeste bruttoomkostninger stammer fra patientbefordringen (knap �½ mia.
kr. i 2015). Herefter følger kommunalt visiterede kørsel (272 mio. kr.), handicap-
befordring (211 mio. kr.) samt Flextur (99 mio. kr.). Udviklingen i bruttoomkost-
ninger fremgår af figur 3:
Figur 3: Bruttoomkostninger i mio. kr.
500
450
400
350
300
250
200
150
100
50
0
Flextur
2011
Handicap
2012
2013
Komm.visiteret
2014
2015
Patientbefordring
Væksten i Flextur har bl.a. at gøre med, at stadig flere kommuner tilslutter sig
ordningen, en række kommuner sparer på bustrafikken, skruer ned for de visi-
terede kørsler og henviser borgerne til selv at klare transport til genoptræning
mm ved hjælp af Flextur. Endvidere betyder øget kendskab til ordningen at flere
benytter den. Væksten i patientbefordring har at gøre med, at flere regioner er
blevet omfattet af ordningen – således blev Region Syddanmark en del af ord-
ningen den 1. maj 2012.
Den største del af egenbetalingen stammer fra handicapbefordring med 42 mio.
kr., jf. figur 4 Egenbetalingen for Flextur er på med 30 mio. kr. svarende til en
egenbetaling på 30,8 pct.
Side 16 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0017.png
Figur 4: Egenbetaling i mio. kr.
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
Flextur
Handicap
2011
2012
2013
Komm.visiteret
2014
2015
Patientbefordring
Målt på antal af rejser er kommunal visiteret kørsel med knap 2 mio. kørsler i
2015 den største ordning. Herefter følger patientbefordring (1,7 mio.), handicap-
befordring (847.000) og Flextur (759.000), jf. figur 5.
Figur 5: Antal rejser
2000000
1800000
1600000
1400000
1200000
1000000
800000
600000
400000
200000
0
Flextur
2011
Handicap
2012
2013
Komm.visiteret
2014
2015
Patientbefordring
Flextrafik opdelt efter tilladelsestype
Trafikselskaberne har som udgangspunkt ikke mulighed for at levere detalje-
rede oplysninger om Flextrafik opdelt efter tilladelsestype. Baggrunden er, at
Side 17 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
tilladelsestypen ikke har betydning for planlægning og drift, der er reguleret af
trafikselskabernes udbudsmaterialer og kontrakter.
Trafikselskaberne har derfor ikke etableret systemer til at registrere og vedlige-
holde specifikke oplysninger om tilladelsestype for de enkelte biler. Det har dog
vist sig muligt at hente data fra Midttrafik for de seneste fem år, hvilket præsen-
teres i det følgende. For uddybende information henvises til bilag 2.
Det er dog nødvendigt at tage et par forbehold for data fra Midttrafik. Baggrun-
den er, at vognmandens tilladelse til en specifik vogn nok fortæller hvordan den
er indregistreret, men ikke nødvendigvis hvilken kørsel, der udføres. En vogn-
mand, som tidligere alene har haft tilladelser til taxikørsel, kan vælge at lade en
del af vognene køre på OST tilladelser. Derved kan han byde selvstændigt hos
trafikselskabet og skal ikke betale for taxameter og tilslutning til en taxicentral.
Til gengæld kan vognen alene anvendes til kørsel for trafikselskabet. I disse
blandede forretninger kan det være umuligt at afgøre, om det er en taxiforretning
med OST-vogne eller en OST-baseret vognmand med taxitilladelser. Movia har
fx kontrakt med vognmanden Vig Taxi, men virksomheden har ikke en eneste
taxitilladelse i kontrakt med Movia.
NT har udarbejdet figur 6 over tilladelsestyper fordelt på vognmandsvirksomhe-
der:
Side 18 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0019.png
Figur 6: Tilladelsestyper fordelt på vognmandstyper hos NT
Heraf fremgår, at kun knap 1/3 af vognmændene er rene bus- eller taxavirksom-
heder. En stor del har flere tilladelsestyper hvilket afspejler, at en moderne vogn-
mandsvirksomhed skal være fleksibel og råde over en vognpark, der kan op-
fylde mange forskellige behov.
Boks 3 behandler spørgsmålet om tilladelsestyper nærmere:
Boks 3: Nærmere om tilladelsestyper
Flextrafik udføres stort set kun i mindre busser og vogne med plads til 4-16 personer.
Lovgivningen kræver, at kørslen baseres på en tilladelse, og de typiske i dag er taxi-,
OST- eller bustilladelse. Tilladelsestyperne regulerer bl.a. størrelsen på vognene. Fx
må en vogn, der kører på taxi- eller OST-tilladelse, ikke medtage mere end 9 personer.
En vogn på bustilladelse må ikke transportere mindre end 5 personer, hvis der ikke
medtages kørestole – med mindre der er tale om almindelig rutekørsel.
Via kørselskoordinering planlægges og udføres kørslen i vogne, der samtidigt kan
transportere flere personer. Vognstørrelsen har betydning for koordineringen. En del af
kørslen, som trafikselskaberne varetager, er i stadigt højere grad rutelignende kørsel
med grupper af børn og unge til specialinstitutioner. Kørslen udføres ofte af store bus-
ser med plads til mange passagerer og kørestole. Kravet om størrelse til denne kørsel
Side 19 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0020.png
betyder, at kørslen i stigende grad ikke kan udføres via taxitilladelse. Endvidere er vur-
deringen, at taxavogne i begrænset omfang er indrettet, så de opfylder kommunernes
krav til køretøjerne for befordring af kørestole.
En del af udviklingen kan forklares ved, at meget af kørslen, der nu afvikles som flex-
trafik, tidligere blev udført af vognmænd med EP- eller bustilladelse. Når kørslen gen-
udbydes gennem trafikselskaberne byder de samme vognmænd ind på kørslen, hvor-
for der i stigende grad opstår andre tilladelsestyper end taxitilladelser.
Der er også en strukturel forklaringer på, hvorfor der er flere tilladelsestyper i Flextra-
fikken. Udviklingen i taxabranchen betyder, at meget af taxakørslen findes i større by-
områder. Derfor spiller det også ind af særligt entreprenører på landet i stigende grad
udskifter deres tilladelsestyper fra taxi til OST.
Trafik- og Byggestyrelsen har informationen om fordelingen af tilladelsestyper pr. vogn-
mand/taxi-central, og styrelsen vil bedst kunne beskrive udviklingen af bus-, OST- og
taxitilladelser.
View over tilladelsestyper hos Midttrafik
Det fremgår af figur 7 og 8, at der hos Midttrafik i perioden 2011 har været en
udvikling i retning af, at kørsel af Flextrafik efter taxatilladelse er gået fra at ud-
gøre godt 70 pct. af bruttoomkostningerne til i 2015 at stå for mellem godt 30 til
godt 50 pct. af bruttoomkostningerne.
Side 20 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0021.png
Figur 7: Flextrafik efter tilladelsestype, Midttrafik, 2011
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Flextur
Bus
Handicap
Komm.visiteret
OST
Taxa
Patientbefordring
Mangler statistikgruppe
Note: Se bilag 2 for baggrundsinformation
Figur 8: Flextrafik efter tilladelsestype, Midttrafik, 2015
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Flextur
Bus
Handicap
Komm.visiteret
OST
Taxa
Patientbefordring
Mangler statistikgruppe
Data fra Midttrafik vedrørende kørsel efter tilladelsestyper fremgår af bilag 2.
Side 21 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0022.png
2) Udviklingen i brugen af Flexture i de seneste fem år
Udviklingen i brugen af Flexture i de seneste fem år har været forskelligartet
rundt i landet, jf. tabel 3.
Tabel 3: Antal af Flexture
FynBus*
2011
2012
2013
2014
2015
-
24.784
71.498
94.308
125.910
Midttrafik
43.240
87.657
98.191
100.028
115.107
Movia
64.990
71.671
136.169
259.160
346.484
NT
115.030
103.754
108.568
99.788
89.751
Sydtrafik
6.589
9.634
18.437
47.613
82.921
* FynBus har ikke Flextur, men en lignende løsning i telekørsel, der ovenfor er data for.
Flextur blev på et tidligt tidspunkt udrullet i NTs område, og ordningen har i pe-
rioden fra 2011 til 2015 oplevet et fald på 22 pct. I de øvrige trafikselskaber har
der været en vækst i brug af ordningen.
I Movia har der været et stort spring i antallet af kommuner, som tilbyder Flextur,
jf. figur 9. I 2011 tilbød de mørkeblå kommuner (19 stk.) Flexture, mens ordnin-
gen i 2015 omfatter de orange og grønne kommuner (33 stk.).
Figur 9: Vækst i antal kommuner med Flextur
Side 22 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0023.png
Som andel af Flextrafik er Flexturene gået fra at fylde 6,8 til 14,2 pct, jf. tabel 4.
Tabel 4: Flexturs andele af Flextrafik
Antal Flexture
2011
2012
2013
2014
2015
229.849
297.500
432.863
600.897
760.173
Andel af samlet Flextrafik
6,8 pct.
7,3 pct.
9,4 pct.
11,5 pct.
14,2 pct.
Der er ikke én faktor, der kan forklare væksten i Flextur-ordningen, men flere
faktorer må i spil – bl.a. de følgende:
Kommuner nedlægger busruter og tilbyder Flextur som alternativ.
Visiteringen til kommunale ordninger er strammet op, og flere borgere hen-
vises nu til Flextur.
Kendskabet til ordningen er øget.
Hvem bruger Flextur?
Brugerundersøgelser fra Movia viser, at pensionister udgør langt størstedelen
af kunderne i Flextur, jf. figur 10, der viser, at 59 pct. af brugerne er 70 eller
derover.
5
5
Der er tale om en kumuleret opgørelse for perioden 2010-15. Megafon har udført telefonun-
dersøgelser, hvor brugere af Flextur er spurgt om deres brug af Flextur. I den forbindelse er
kundens alder noteret. Kundeundersøgelsen gennemføres årligt i samarbejde med Danske
Handicaporganisationer er tilgængelig på Movias hjemmeside.
Side 23 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0024.png
Figur 10: Aldersfordeling af brugere af Flextur hos Movia
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
49 år eller 50 til 59 år 60 til 69 år 70 til 79 år 80 til 89 år 90 år eller Ønsker ikke
derunder
derover at oplyse
Kilde: Brugerundersøgelse fra Movia foretaget af Megafon.
Nedenfor er opdelingen på alder for brugerne af Flextur sammenholdt med al-
dersgruppens andel af den samlede befolkning.
Figur 11: Andel af brugere af Flextur og aldersgruppens andel af befolkningen
70
60
50
40
30
20
10
0
0-49
50-59
60-69
Andel Flextur
70-79
Andel befolkning
80-89
90-
Kilde: Brugerundersøgelse fra Movia foretaget af Megafon samt data fra Danmarks Statistik,
Statistikbanken.
Side 24 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
Der er således ikke tale om, at et repræsentativt udsnit af befolkningen benytter
Flextur.
Side 25 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0026.png
3) Udviklingen i trafikselskabernes omkostninger til Flexture
De regionale forskelle i udviklingen i brugen af Flexture afspejler sig i de relate-
rede omkostninger, der har udviklet sig på følgende måde, jf. tabel 5:
Bruttoomkostninger: Fra 26, 5 mio. kr. til 99,2 mio. kr.
Nettoomkostninger: Fra 16,0 mio. kr. til 68,8 mio. kr.
Tabel 5: Udgifter til Flextur opdelt pr. trafikselskab.
Antal rejser
FynBus*
FynBus
FynBus
FynBus
Midttrafik
Midttrafik
Midttrafik
Midttrafik
Midttrafik
Movia
Movia
Movia
Movia
Movia
NT
NT
NT
NT
NT
Sydtrafik
Sydtrafik
Sydtrafik
Sydtrafik
Sydtrafik
2012
2013
2014
2015
2011
2012
2013
2014
2015
2011
2012
2013
2014
2015
2011
2012
2013
2014
2015
2011
2012
2013
2014
2015
24784
71498
94308
125910
43240
87657
98191
100028
115107
64990
71671
136169
259160
346484
115030
103754
108568
99788
89751
6589
9634
18437
47613
82921
Bruttoomkostninger Egenbetaling Netto omkostninger
3.191.903
8.557.584
11.801.350
16.091.244
5.026.182
9.649.730
10.229.492
10.953.193
12.999.686
9.003.677
11.068.458
18.326.462
34.847.010
44.889.469
11.832.920
11.930.823
12.517.836
14.517.276
15.519.793
659.570
876.130
1.925.039
5.411.796
9.700.759
494.254
1.067.876
1.421.613
2.138.085
1.756.112
3.359.399
4.578.639
5.138.959
5.899.080
3.185.943
3.702.865
5.653.518
10.042.076
13.594.661
5.255.486
4.796.748
4.751.005
4.784.676
4.588.910
288.598
426.673
893.898
2.270.906
4.178.520
2.697.649
7.489.708
10.379.737
13.953.159
3.270.070
6.290.331
5.650.853
5.814.234
7.100.606
5.817.734
7.365.593
12.672.944
24.804.934
31.294.808
6.577.434
7.134.075
7.766.831
9.732.600
10.930.883
370.972
449.457
1.031.141
3.140.890
5.522.239
* Fynbus benytter ikke flexture men har telekørsel, som data i tabellen vedrører.
Side 26 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0027.png
Note: Der er tale om et centralt dataudtræk fra FlexDanmark, og der kan evt. forekomme mindre
variationer i forhold til trafikselskabernes egne opgørelser.
Det oprindelige formål med Flextur – at erstatte bustrafik med begrænset pas-
sagergrundlag med billigere adressebaseret behovsstyret trafik – er fortsat gen-
nem årene. Dertil kommer, at Flextur for nogle kommuner er et nyt redskab til
udvidelse af den kollektive trafik, for kommuner der ønsker at skabe bedre mu-
ligheder for borgernes mobilitet.
Boks 4: Eksempel fra Sønderborg – omlægning af bustrafik
Et eksempel på Flextur som både erstatning og supplement til den traditionelle rutedrift
er Sønderborg Kommunes omlægning af den kollektive trafik i 2013. Stort set al bus-
betjening efter kl.19 på hverdage og efter kl. 15 i weekender/helligdage blev nedlagt.
Til gengæld blev Flextur indført i hele kommunen i tidsrummet kl. 6-24. Den årlige net-
tobesparelse for kommunen lød på 1,3 mio. kr.
Boks 5: Eksempel fra Brøndby Kommune – fra servicebus til Flextur
Brøndby Kommune nedlagde en dyr og kun lidt benyttet servicebus, og indførte i stedet
Flextur. Halvdelen af de frigjorte penge blev brugt til at opgradere det resterende busnet
og den anden halvdel blev anvendt til Flextur.
Yderligere valgte kommunen at ændre deres visitationspraksis på genoptræningsom-
rådet, så i stedet for at visitere borgeren til kørsel, henviser de nu til Flextur. Det har en
række fordele: Borgeren bliver selvhjulpen, kommunen sparer en administrativ arbejds-
gang og der kommer brugerbetaling på befordringen. Kommunen sparer i dag 19 kr.
per genoptræningstur i forhold til tidligere visitationspraksis.
Side 27 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0028.png
4) Indretning af rejseregler og takstsystemer for Flextur
Trafikselskabernes indretning af rejseregler mv. for Flextur fremgår i detaljer i
bilag 3, men her skal fremhæves en række fællestræk
6
:
Flextur er dyrere end øvrig kollektiv transport, men billigere end taxi
Der køres ikke døgnet rundt, men fra kl. 6 om morgenen til kl. 23 eller 24
Betaling af høj takst ved kryds af kommune/regionsgrænser
Mulighed for begrænsninger af Flextur i byområder ved brug af højere takst.
Flextur skal bestilles mindst to timer forud for afgang.
Det er som nævnt frivilligt, om kommuner ønsker at tilbyde Flextur. For flertallet
af kommuner, der er en del af ordningen, kan to primære værktøjer bringes i
anvendelse, hvis udgifter stiger hurtigere end ventet:
Betjeningsområderne kan tilpasses
Taksterne kan hæves.
Tilpasninger af Flextur-konceptet
Den enkelte kommune, der vælger at tilbyde borgerne støttet Flextur, beslutter
serviceniveau og takst inden for de rammer, der gives af trafikselskabets kon-
cept for Flextur.
Systemet giver de største stordriftsfordele når kommunerne benytter fælles løs-
ninger, hvor serviceniveau og rejseregler er fælles. Mange lokale løsninger for-
ringer stordriftsfordelene, øger administrationsudgiften og gør det sværere at
kommunikere Flextur til brugerne.
Et stoppestedsforsøg i Næstved, hvor der ikke længere køres adressebaseret,
har fx vist, at denne variant af Flextur ikke fungerer godt sammen med kommu-
nens visiterede kørsler. Det er fx ikke muligt at flytte borgerne over i Flextur med
brugerbetaling, hvis Flextur ikke er adressebaseret.
6
Som det fremgår af bilag 1 adskiller ordningen hos FynBus sig fra de øvrige selskaber.
Side 28 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0029.png
I takt med, at markedet udvikler sig og kendskabet til ordningen øges, kan der
vise sig behov for tilpasninger. Nedenstående tabel giver et overblik over tilpas-
ninger af Flextur-konceptet:
Tabel 6: Tilpasninger af Flextur-konceptet
Selskab
BAT
FynBus
Midttrafik
Tilpasninger i anvendelse
Har ikke Flextrafik
Har pt ingen planer om, at ændre i telekørsels konceptet
Blev ultimo april drøftet i repræsentantskabet, hvor der var opbakning
til, at bestyrelsen arbejder videre med en forenkling af flextur-produktet.
Tidsplan forligger pt. ikke
Ændring i pris
Movia
NT
7
Stoppestedsforsøg i Næstved:
Begrænsning af Flextur i by-
område, hvor der ikke køres
adressebaseret
=>
Antal
flexture reduceret med 70 pct.
i 2015.
Der kan ikke køres internt i
Ringsted by.
Der lukkes for kørsel til Kbh
Lufthavn
Flextur og et nyt koncept FlexPlus,
evalueres og drøftes pt.
Ingen planer om begrænsninger i
anvendelse, se dog næste.
Grundtakst hævet fra 24 til 36
kr. for at undgå korte byture
Dyrere lange ture fra 2017:
Der betales 36 kr. for de første
10 km, 6 kr. for hver af de ef-
terfølgende op til 20 km og 12
kr. pr. km herefter
Mulighed for forsøg med dob-
belttakst i byer frem til medio
2018
NT har allerede en høj takst for
kommune-overskridende rej-
ser.
NT har allerede indført byom-
råder med høj takst
Sydtrafik
Har ingen aktuelle planer om ændringer
7
NT vil diskutere, hvordan produktporteføljen skal justeres og kalibreres i forhold til mulige nye
produkter samt Flextur.
Side 29 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0030.png
5) Andre oplysninger – herunder sammenhæng til taxitrafikken
Udviklingen af behovsstyret, koordineret kollektiv trafik er ikke et fænomen, der
er afgrænset til Danmark. Internationalt er benævnelsen
Demand Responsive
Transport,
og i notatet “The
international map of large scale Demand Respon-
sive Transport (DRT)”
fra den internationale organisation for kollektiv transport,
UITP, omtales den danske model som ’a
very good example how to organize
DRT for best coordination.’
Den i redegørelsen præsenterede udvikling og fremvækst af den koordinerede
kollektive trafik har medført en række ønskede ændringer – bl.a. de følgende:
Tabel 7: Situationen nu og før koordinering af trafikken
Situationen nu
Situationen før
Synlighed om omkostningerne forbundet Udgift til transport blev konteret som en
med kørslen samt mulighed for doku- del af den aktivitet, der blev kørt til, og
mentation heraf.
opmærksomheden
omfanget
af
penge brugt til transport var begrænset.
Serviceniveau og produkt fastsættes po- Serviceniveau og produkt var i højere
litisk og der sker ensretning af service til grad op til vognmanden.
politisk fastsat niveau.
Større opmærksomhed på visitationskri- Stor variation i tolkning af visitationskrite-
terier.
Øget konkurrence via udbud af kørsel.
rier.
Tildeling af kørsel skete typisk til lokale
vognmænd.
Effektiv kørselsafvikling via IT-baseret Begrænset eller ingen koordinering – én
planlægning og koordinering på tværs af person i én taxi.
kørselsordninger og forvaltninger.
Udviklingen og fremvæksten af den koordinerede kollektive trafik har medført
tilstræbte ændringer på samfundsniveau. Koncentrerede interesser kan have
Side 30 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0031.png
incitament til at ønske sig tilbage til situationen før den sorte boks i form af kom-
munal og regional kørsel blev åbnet og konkurrenceudsat. Et eksempel er taxi-
branchens ønske om eneretsaftaler.
Er Flextrafik skyld i taxierhvervets tilbagegang?
Kommuner og regioners koordinerede kollektive trafik – og i særdeleshed Flex-
tur – har været genstand for intens opmærksomhed i Børsen. En række artikler
gav indtryk af, at det er enten taxi eller Flextur. I stedet er der tale om både og,
og nedenfor nuanceres Børsens artikelserie:
Boks 6: Børsens artikelserie om koordineret kørsel
Flextrafik
Uber’:
‘kommunalt Flextrafik ≠ taxi
chauffører •
hånd – typisk 2 timer før
Flexture er ikke gade-
ture – kører typisk mel-
lem kl. 6-23
Flextrafik ≠ prisdump
Offentligt
indkøbs-
Skal bestilles på for- •
Flextrafik køres af ud-
dannede
og koordineringsfæl-
lesskab
sikrer
en
med erhvervskørekort i
vogne indregistreret til
erhvervsmæssig kørsel
Leverandører skal have
en taxi-, bus- eller OST-
tilladelse for at byde,
som bl.a. omfatter lov- •
givningsmæssige
mindstekrav til løn- og
arbejdsvilkår
mere effektiv brug af
offentlige midler
Leverandører
skal
Planlægning og afhent- •
ning i interval, mulig
omvejskørsel samt an-
dre passagerer i bilen
Taxivognmand
kan
have en taxi-, bus-
eller OST-tilladelse
for at byde, som bl.a.
omfatter lovgivnings-
mæssige
mindste-
vælge at byde ind på
kørslen
krav til løn- og ar-
bejdsvilkår
Side 31 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0032.png
Taxierhvervet har haft en tilbagegang, men er fortsat en stor leverandør til tra-
fikselskabernes Flextrafik.
Trafikselskabernes kundeundersøgelser viser, at ca. 25-30 pct. af Flextur-kun-
der ville have overvejet at tage en taxi. Resten ville ikke – og dem kan taxier
byde ind på og køre. Flextrafik giver således potentielt et større marked for ta-
xier. Nok afgiver taxierne max 25-30 pct. af turene til Flextrafik, men til gengæld
får de adgang til de 70-75 pct., der ikke ville have taget en taxi.
Deloitte’s undersøgelse af øko-
nomien i taxivognmandsbran-
chen fra november 2015
8
viser
ingen klar sammenhæng mellem
en kommunes andel af offentlig
kørsel, der varetages af flextra-
fik, og taxiernes omsætning i den
enkelte kommune.
Nogle taxiselskaber vælger at
blive en aktiv del af Flextrafikken.
Det følgende er uddrag fra en arti-
kel fra Dantaxi’s medlemsblad:
”En
kunde er en kunde, og at du
kommer til at få den allerbedste
økonomi i din taxi, hvis du sørger
for at fylde den op så meget tid, du
overhovedet kan komme til. Dér
tæller alle kunder”.
8
www.trm.dk/~/media/files/publication/2015/rapport-om-oekonomi-i-taxibranchen-final.pdf
Side 32 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0033.png
Taxibranchen har alt andet lige mulighed for at profitere på, at kørsel med bus-
ser omlægges til kørsel med taxier og mindre vogne, som taxiselskaber har mu-
lighed for at byde ind på.
I forbindelse med at markedet er åbnet og kørslen er blevet konkurrenceudsat,
må vognmændenes timepris alt andet lige forventes at være lavere, end ved
den hidtidige taxikørsel. Flextrafikken fungerer ved, at vognmændene selv fast-
sætter deres timepris ved udbudsrunder og således har mulighed for en ret flek-
sibel tilrettelæggelse af deres kørsel. Leverandørerne skal i den forbindelse
overholde de lovgivningsmæssige krav til løn- og arbejdsvilkår.
Variable kørselsaftaler eller garanterede kontrakter
Via Flextrafik får vognmænd mulighed for at indgå variable kørselsaftaler eller
indgå garanterede kontrakter. Variable kørselsaftaler giver vognmanden mulig-
hed for at kombinere egne kørselsaftaler med Flextrafik. Eks: En taxa i Kalund-
borg får en taxatur til København. Chaufføren kan melde ankomsttidspunktet til
Flextrafik og er der kørsel i området, kan der køres videre for Flextrafik, når
taxakunden er sat af, i stedet for at køre tom retur.
Det er vognmanden, der bestemmer hvilke dage, tidspunkter og med hvor
mange vogne, han vil køre for Flextrafik. Den variable kørsel kan betegnes som
en pulje af kørsel, som vognmanden selv bestemmer i hvilket omfang, han vil
deltage i udførelsen af. Det giver en stor frihed til den enkelte vognmand – rå-
dighed kan dog normalt ikke ændres spontant, men forudsætter typisk en vars-
ling dagen før.
Trafikselskabernes variable kørselsordninger giver ikke vognmanden garanti for
omfanget af kørsel. Derfor har vognmanden mulighed for at byde på garante-
rede kontrakter, hvor en fast indtjening er sikret mod at stille vognen til rådighed
i bestemte perioder.
Side 33 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0034.png
En vognmand kan have både garanteret og variabel kontrakt til den samme
vogn. Dvs. uden for tidsrum med garanteret indtjening, kan der køres på varia-
bel kontrakt. Hovedparten af vognene kører på aftaler om variabel kørsel, og de
fleste garantivogne har også variabel kørsel som supplement og i tilslutning til
deres garantikørsel. Denne kombination, som igen kan kombineres med alm.
taxakørsel (med den rette tilladelse), giver vognmænd en yderligere fleksibilitet
i forhold til at drive en sammenhængende og rentabel forretning i områder med
lav kørselsvolumen.
Mere om udkantsområder
Dansk Taxi Råd m.fl. har argumenteret for indførelse af eneretsaftaler for alm.
taxikørsel i yderområder. Et ønske om eneretsaftaler vil om implementeret med-
føre øgede udgifter for kommuner og regioner, da det så ikke vil være muligt at
koordinere ture under forskellige kørselsordninger på tværs af kommuner og
regioner og konkurrencen vil blive reduceret.
Taxier er vigtig leverandør af helt eller delvist offentlig betalt trafik. Samlet bidra-
ger det til et fleksibelt og sammenhængende system – ikke mindst i områder
med lav kørselsvolumen.
En modernisering af taxiloven via fx indførelse af en universaltilladelse til afløs-
ning af det nuværende ret komplekse tilladelsessystem vil bidrage til, at vogn-
mænd får større fleksibilitet til at tilpasse kørslen til det, der efterspørges i et
specifikt område. Det vil kunne understøtte en mere optimal ressourceanven-
delse via højere brug af det kørende materiel.
Om behovet for en modernisering af taxilovgivningen
Taxierhvervet har en række udfordringer. Men taxaerhvervet skal ikke vælge
mellem taxakørsel og flextrafik, som det synes at fremgår af artikelserien i Bør-
sen. I virkeligheden er vurderingen, at taxabranchen er god til at kombinere
Side 34 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
begge dele. Størstedelen af flextrafikken ligger på tidspunkter, hvor taxabran-
chen traditionelt ikke er travlt optaget af egentlig taxakørsel og derfor er kombi-
nationen af taxakørsel og flextrafik en god kombination for branchen.
Den administrerende direktør for 4x48 Taxi Nord, Carsten Aastrup, blev i Børsen
d. 18. marts 2016 citeret for følgende:
Skåret ind til benet har taxibranchen egentlig to udfordringer, nemlig en håbløst
umoderne taxilovgivning, der forhindrer branchen i at udvikle sig, samt at Uber
ikke mener, at skulle følge de samme regler, som den etablerede taxibranche.
Trafikselskaberne har interesse i et stærkt, professionelt persontransporter-
hverv og er enige med Dansk Taxi Råd, Danske Busvognmænd, DI Transport
og Dansk Erhverv om den overordnede opfordring til revision af taxiloven, der i
højere grad end nu giver taxiselskaber og andre mulighed for fleksibelt at sam-
mensætte deres kørsel i godkendte biler med det nødvendige udstyr.
Taxibranchen har mulighed for at sammensætte kørslen, så den består af tradi-
tionel taxikørsel med mulighed for at byde ind på Flextrafik og Flextur. En mo-
dernisering af tilladelsessystemet via fx indførelse af en universaltilladelse er en
vej til et mere fleksibelt system, hvor vognmændene i højere grad får mulighed
for at optimere anvendelsen af deres vognpark til gavn for samfundsøkonomien.
Side 35 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0036.png
Bilag 1 – Flextur hos de enkelte trafikselskaber
Flextur hos Movia
Flextur har siden introduktionen i markedet vundet stor udbredelse og dermed også
fremgang i antallet af passagerer. Ved Movias oprettelse i 2007 var syv kommuner med
samlet 25.000 passagerer tilsluttet ordningen. I 2015 er 33 kommuner med et samlet
antal passagerer på knap 400.000 tilsluttet ordningen.
Forventningen til Flextur var oprindeligt, at produktet ville løse et transportbehov på
områder, hvor den traditionelle kollektive transport ikke dækker, eller hvor passager-
grundlaget ikke er tilstrækkeligt til egentlige rutebusser. Udviklingen på Sjælland har
imidlertid vist, at der er efterspørgsel efter Flextur blandt borgerne – også i de større
byer med et veludbygget busnet. Det er ikke i strid med reglerne for produktet, men det
medfører et større tilskudsbehov per passager for kommunerne, end hvis passage-
rerne havde benyttet bussen. For mange kommuner er oplevelsen derfor, at ordningen
medfører øgede udgifter og ikke altid bruges i overensstemmelse med kommunens
hensigter eller produktets intentioner. Væksten i antallet af flexture de senere år har
medført stigning i nogle kommuners tilskud til ordningen.
Det øgede tilskudsbehov har givet nogle kommuner anledning til at drøfte, om man helt
skulle ophøre med at tilbyde Flextur. Og flere kommuner har efterspurgt egnede regu-
leringsmekanismer til at bringe forbruget af Flextur ned på det oprindeligt forventede
niveau. Nogle kommuner har således været optaget af at sikre ”en mere rimelig” pris-
sætning af produktet, mens andre kommuner har været optaget af at sikre, at Flextur
kun anvendes i særlige lokale områder, hvor der ikke er tilbud om anden kollektiv trafik.
Trafikselskabernes administration har løbende arbejdet med at udvikle reguleringsme-
kanismer, som sikrer, at Flextur vedbliver med at være et åbent, harmoniseret og ska-
lerbart produkt uden at kommunerne skal frygte for en ikke styrbar tilskudsøkonomi.
Arbejdet med at udvikle reguleringsmekanismer er baseret på de årlige kundeunder-
søgelse for Flextrafik som viser, hvad der driver udviklingen i Flextur på kundesiden.
Baseret herpå tegner der sig et klart billede af, at Flextur ikke underminerer bustrafik-
ken og der er indikationer på, at Flextur samlet bidrager til at sikre flere passagerer i
Side 36 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0037.png
den kollektive trafik, og at det derfor
kan
være fornuftigt at understøtte de turformål,
som Flextur anvendes til i dag – også i byerne. Omvendt må det sikres, at de, der kan
benytte den traditionelle kollektive trafik, også gør det.
Hovedparten (75 pct.) af brugerne af Flextur hos Movia svarer således, at den øvrige
kollektive trafik ikke er et alternativ til Flextur. De ville i stedet have benyttet sig af andre
transportformer, som taxa (31 pct.), anden kørelejlighed (18 pct.) eller helt have undladt
at foretage rejsen (26 pct.). Blot 25 pct. af Flextur-brugerne svarer, at de ville have taget
bus, metro eller tog, hvis Flextur ikke var en mulighed.
Den årlige kundeundersøgelse viser tillige, at når kunderne foretrækker Flextur, er det
fordi de synes, der er for langt til traditionel kollektiv trafik (44 pct.), eller bussens ser-
viceniveau ikke er højt nok (62 pct.). De efterspørger den ekstra service, det er at blive
transporteret fra adresse til adresse. Og denne ekstra service kan kunderne reelt have
brug for, da over 50 pct. af kunderne er 70 år eller derover.
Kundernes rejseformål er først og fremmest til private adresser (ofte 60-70 pct.). Her-
udover anvender kunderne Flextur til stationer, plejehjem, detailhandel, behandling hos
speciallæger mv. De kommende brugerundersøgelser forventes udvidet med spørgs-
mål til turformål, så kendskabet hertil forbedres.
Fakta om Flextur
Du kan benytte en Flextur alle dage mellem klokken 06.00 og 23.00. Turen skal blot
være påbegyndt inden for dette tidsrum, og start- og slutadressen skal ligge inden for
en af de kommuner, som tilbyder Flextur. Du skal bestille din tur senest to timer inden,
du vil af sted og kan tidligst bestille turen 14 dage før afgang.
Grundtakst: 36 kroner inkl. 10 km kørsel, seks kroner pr. ekstra km.
Kommunetakst: 24 kroner inkl. 10 km kørsel, seks kroner pr. ekstra km. Gælder kun
ved kørsel internt i kommunen. Ved kørsel til andre kommuner gælder Grundtaksten
Rabat ved bestilling online: 10 pct. på både taksten og ekstra km
Rabat til børn under 16 år: Halv takst på både taksten og ekstra km
Side 37 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0038.png
Figur 12: Kort over Flextur hos Movia
Side 38 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0039.png
Flextur hos NT
Flextur er ikke alene orienteret mod landdistrikter. Eftersom at trafikken ofte er oriente-
ret i retningen land-by er der efterspørgsel efter fleksibel transporttilbud, der binder
landområderne sammen med byområder. I Nordjylland giver alle kommuner (undtagen
Aalborg) tilskud til Flextur for at sikre bedre forbindelser mellem landområder og de
større byer i de enkelt kommuner.
I Nordjylland oplever kommunerne ikke stigende udgifter til Flextur. NT har ikke fået
henvendelser fra kommuner om misbrug af Flextur. Men man ser dog gerne at man
kan undgå parallelkørsel med busser og tog.
I Nordjylland har vi ikke vækst i Flextur. Flextur har fundet sit niveau på mellem 90.000-
100.000 ture om året.
Nedenstående figur viser, hvad brugerne af Flextur ville have gjort, hvis de ikke havde
denne mulighed. Det fremgår, at 28 pct. ikke ville have foretaget rejsen og 27 pct. ville
have taget en taxa.
Figur 13: Hvad ville brugere af NTs Flextur have gjort uden Flextur
Facts om Flextur hos NT
Flextur kan benyttes alle ugens dage fra kl. 6.00-23.00
Side 39 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0040.png
Du skal bestille senest to timer før og tidligst 14 dage inden afhentning
Figur 14: Takster og vilkår for Flextur i NTs område
Side 40 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0041.png
Flextur hos Midttrafik
Facts om Flextur hos Midttrafik
Flextur kan bruges fra kl. 6.00 – 24.00 alle ugens dage.
Flextur kan bestilles indtil en time før, du ønsker at blive hentet.
Ture i tidsrummet kl. 6.00 - 8.00 skal bestilles senest kl. 23.00 dagen før.
Der kan bestilles ture max. 14 dage frem i tiden.
Figur 15: Flextur oversigtskort i Midttrafiks område
Side 41 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0042.png
Telekørsel hos FynBus – Teletaxi, Telependler, Telecity og Telerute
Telekørsel er ligesom busser en del af den kollektive trafik. Telekørsel anvendes på
steder og tidspunkter, hvor der er et kørselsbehov men ikke passagergrundlag til at
indsætte en fast busrute. De væsentligste forskelle på en
busrute og på Telekørsel er, at Telekørsel skal bestilles i forvejen, for at man
kan køre med, og at Telekørsel som regel udføres af mindre køretøjer.
Ligesom i bussen skal kunden selv komme til/fra bilen - chaufføren følger
altså ikke kunden til/fra døren. Bilen kører til nærmeste kantsten.
Priserne fastsættes af FynBus’ bestyrelse og svarer ca. til kontantprisen for tilsvarende
rejseafstand i bus. Det fremgår af køreplanen, hvilke rejsehjemler der kan bruges.
Fakta om Telekørsel
Telekørsel består af Teletaxi, Telecity, Telerute og Telependler
Side 42 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0043.png
Boks 7: Teletaxi og Telecity i FynBus’ område
Side 43 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0044.png
Boks 8: Telependler og Telerute hos FynBus
Side 44 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0045.png
Boks 9: Udbredelse af Telekørsel hos FynBus
Side 45 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0046.png
Flextur hos BAT
BAT tilbyder ikke Flextur eller Teletur for ikke visiterede borgere i Bornholms Regions
Kommune. Den traditionelle busdrift udgør således det kollektive trafiktilbud, som ikke
visiterede borgere kan benytte. Der har tidligere eksisteret en ordning, hvor ikke visite-
rede brugere kunne bestille et ”Flextur” lignende produkt. I forbindelse med udvidelse
af driften af den traditionelle busdrift i 2010, blev Flextur brugere henvist til at benytte
dette tilbud.
Side 46 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0047.png
Flextur hos Sydtrafik
Flextur giver et tilbud om kollektiv trafik på tider og steder, hvor der ikke er basis for
ordinær rutedrift med store busser. Nogen steder har der aldrig været en bus og andre
steder er busbetjening reduceret eller helt stoppet, som led i besparelser. Alle kommu-
ner hos Sydtrafik (minus Fanø) har således siden 2014 set et behov for at indføre
Flextur til at udfylde hullerne i den rutebaserede kollektive trafik, som der er ganske
mange af, betinget af den sydjyske geografi og demografi. Alle kommuner meget glade
for konceptet og ønsker snarere mere end mindre udbredelse på trods af at Flextur hos
Sydtrafik har haft meget stor vækst i de seneste år.
Sydtrafiks strategi har været at gøre Flextur så enkel og ensartet som muligt for at øge
tilgængeligheden, men samtidig sikre at prisen er noget højere end en busbillet, såle-
des at kundernes ’sunde fornuft’ får dem til i de fleste tilfælde at vælge bussen, når den
er en reel mulighed. Risikoen for ’kannibalisering’ af tilbageværende busruter er der-
med minimal.
Side 47 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0048.png
Figur 16: Flextur oversigtskort i Sydtrafiks område
Boks 10: Facts om Flextur hos Sydtrafik
Fra 26. juni 2016 sænker Vejle Kommune prisen til 3,50 kr. pr. km. Samtidig fjernes
begrænsningen, så det også bliver muligt at køre internt i Vejle by.
Side 48 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0049.png
Flextur kører alle ugens dage i tidsrummet 06.00-24.00. Der er rabat på 50% for op til
3 gæster.
Det er muligt at bestille kørsel op til 14 dage og indtil senest 2 timer før, man ønsker at
blive hentet. Bestilling kan ske online via web/app eller via telefonopkald alle dage fra
kl. 08.00 til kl. 20.00.
Side 49 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
Bilag 2 – Flextrafik opdelt efter tilladelsestype
De følgende oplysninger stammer fra Midttrafik og viser bruttoomkostninger pr.
kørselstype fordelt på tilladelsestyper for perioden 2011 til 2015.
Det har været nødvendigt, at tilføje kategorien ”Manglende statistikgruppe” da
der igennem årene, har været vogne, der er oprettet uden tilladelsestype, men
medtaget da de er en del af det samlede billede. Begrænsede EP og OST er
slået sammen i opgørelsen under OST. BUS dækker over alm. EP, bustilladel-
ser og fællesskabstilladelser.
Side 50 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0051.png
Tabel 8: Bruttoomkostninger pr. kørselstype fordelt på tilladelsestyper for perio-
den 2011 til 2015 i Midttrafiks område
Rækkenavne
2011
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
2012
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
2013
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
2014
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
2015
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
Hovedtotal
BUS
17.014.452
203.820
3.281.598
1.483.147
1.380.030
10.308.878
356.979
47.877.781
1.694.499
11.026.224
3.374.065
3.268.452
28.158.271
356.270
45.372.347
1.775.178
11.092.976
3.433.933
3.042.063
25.819.206
208.990
38.588.261
1.554.228
8.854.786
3.441.728
2.456.567
22.030.787
250.165
69.332.333
3.194.641
18.079.235
2.843.730
5.847.521
38.755.875
611.330
218.185.174
Mangler statistik-
gruppe
OST
Taxa
Hovedtotal
17.113.551
8.139.534
121.758.443
164.025.980
14.399
86.614
569.298
874.131
1.649.652
1.428.652
18.758.155
25.118.057
6.154.007
754.589
20.751.597
29.143.340
983.590
688.779
7.661.582
10.713.982
8.065.580
5.105.652
72.157.161
95.637.271
246.323
75.247
1.860.650
2.539.200
10.663.475 25.460.816
101.121.231
185.123.302
34.277
866.583
5.018.548
7.613.906
168.987
6.554.478
21.474.737
39.224.427
10.151.941
1.591.014
9.840.888
24.957.907
90.598
1.933.574
5.794.778
11.087.402
204.523 14.360.029
57.481.301
100.204.124
13.149
155.138
1.510.979
2.035.537
5.699.153 40.355.833
92.759.970
184.187.304
28.766
1.631.575
5.211.221
8.646.740
233.532 10.384.642
15.885.443
37.596.593
5.211.272
570.090
6.696.490
15.911.786
106.117
2.965.417
5.677.997
11.791.594
115.047 24.499.118
58.224.665
108.658.036
4.420
304.990
1.064.155
1.582.555
2.699.046 57.450.795
92.858.307
191.596.409
40.867
2.081.940
5.528.044
9.205.078
353.959 14.877.984
14.937.965
39.024.694
1.859.669
1.514.386
5.863.536
12.679.319
114.267
4.233.049
6.198.836
13.002.720
324.384 34.322.134
59.259.179
115.936.484
5.900
421.302
1.070.747
1.748.115
1.697.656 42.631.481
86.469.502
200.130.972
104.890
1.876.644
5.638.217
10.814.392
517.844
9.366.221
12.825.762
40.789.062
31.148
2.198.606
8.358.648
13.432.131
93.334
3.803.065
6.904.872
16.648.792
938.751 25.076.446
51.490.751
116.261.823
11.690
310.499
1.251.253
2.184.772
37.872.881 174.038.459
494.967.453
925.063.968
Side 51 af
53
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0052.png
10.000.000
20.000.000
30.000.000
40.000.000
50.000.000
60.000.000
70.000.000
80.000.000
0
per for perioden 2011 til 2015
2011
BUS
2012
2013
2014
Mangler statistikgruppe
OST
Taxa
Figur 17: Udvikling i bruttoomkostninger pr. kørselstype fordelt på tilladelsesty-
53
2015
Side 52 af
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
Flextur
Handicap
Institutionskørsel
Kommunal
Patientbefordring
Teletaxi
TRU, Alm.del - 2015-16 - Bilag 362: Henvendelse af 26/8-16 vedrørende den kommunale og regionale koordinerede kollektive trafik – Flextrafik og Flextur, fra Trafikselskaberne i Danmark
1659910_0053.png
Bilag 3 – Vilkår og begrænsninger i brug af Flextur
Tabel 9: Vilkår og begrænsninger i brug af Flextur
FynBus
Antal takster
Begrænsning
byer
2
9
i -
Midttrafik
4
Ja, som tilvalg
Movia
2
NT
5
Sydtrafik
2
Ja, som til-
valg
Ja, som forsøg. Ja, som tilvalg
Endvidere er gi-
vet
mulighed
for dobbelttakst
i byer frem til
medio 2018
Opdeling af kom- Ja
muner i takstzoner
Kryds af kommu- Nej
negrænser
Ja,
højeste Ja,
højeste Ja,
takst
højeste Ja, ved ’ven-
neaftale’
takst eller ’ven- takst
neaftale’
Kryds af regions- Nej
grænser
Ja,
højeste Ja, til højeste Ja, til regions- Ja, til kom-
’venneafta-
ler’ i Midttra-
fiks område
Børn,
sende,
bestilling
Kan billet/kort til Ja
bus/tog anvendes
Tidsrum for kørsel
Teletaxi: 9-23
Bybustaxi: 17-
23
10
Telependler
5.30-23
6-24
6-23
6-24
6-24
Nej
Nej
Nej
nej
medrej- Medrejsende,
online online bestilling
Medrej-
sende
Nej
Nej
Nej
Nej
takst til NT og takst på Sjæl- takst til Midttra- muner med
ved ’venneafta- land
ler’ ved Sydtra-
fik
fik
Rabatter
Børn
Medrejsende
9
10
Baseret på Middelfart som eks
Søndage og helligdage 9-23. I delområde 9-17 på hverdage samt lørdage
Side 53 af
53